Luftspole vs folie?

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har et par høyttalere hvor det sitter en luftspole (bra dimensjonert) i filteret, lurer på om det vil være fordelaktig å erstatte denne med en foliespole?

Spolen sitter i bass delen av filteret og deler to 6,5 opp mot en bånddiskant/mellomtone, delefilteret er 1. ordens og deler ved 1200hz. Vet ikke verdien på spolen, skal få målt den i nærmeste fremtid..
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Foliespolene er også "luftspoler" selv om kjernen ofte er i tre. Forskjellen lydmessig for spolene isolert sett er ikke noe særlig forskjell, men du oppnår muligens mer tverrsnitt pr. vikling med foliespoler. I vanlige spoler med rund tråd går ca. 21-22% bort til luft mellom viklingene. Hadde denne lufta vært kobber, ville følgelig tverrsnittet gått opp like mye, og resistansen gått ned like mye. Foliespoler benytter mylarfilm mellom viklingene. Denne filmen er relativt tykk ift. kobberfolien, og uten å vite det eksakt, har du vel omtrent 20% isolasjon når jeg tenker meg om. De er mest sansynlig helt like resistansmessig ift. induktans. Det finnes ingen andre relevante argumenter for å benytte folie vil jeg tro.

Vidar
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takker for svar!

Så dvs. at det lite sannsynlig vil oppnåes noen særlig forbedring i lyd ved bruk av en foliespole, ettersom den spolen som sitter der virker å være av relativt grei kvalitet?

Lurte litt på å bytte ut noen trådviklede effektmotstander, noen erfaring med metalloksyd? eller finnes det andre sorter som er å foretrekke?

Mvh.,
Egil
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg må si meg uenig med Vidar. Jeg mener å ha opplevd viss forbedring ved å bytte vanlige luftlindade spolar med foliespolar. Jeg har selvsagt ikke noeen målinger som dokumenterer dette, men subjektive lytteopplevelser. Jeg har heller ikke den samme faglige tyngden som disse guruene (Low-Q) eller den samme erfaringen med bygging. Men jeg har byttet og tweakat litt opp gjennom årene og syns det blir litt mer ordnings i lydbildet med foliespoler.

Magnus
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.416
Antall liker
11.265
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, mye bedre med folie spoler.
Har heller ikke målt, men mitt måleutstyr (øret) er helt klar i sin sak.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg prøvde for noen år siden. Jeg kan ikke si at jeg hørte noen forskjell.
I ettertid har jeg forstått at hele konseptet er meningsløst. Folie har bare mening ved veldig høye frekvenser for å motvirke skin-effekt og i applikasjoner der vanlig rund tråd er upraktisk.

Økning i resistans p.g.a. skin-effekt vil være minimal i forhold til induktansens impedans ved disse frekvensene. Brukt penger på noe som har noe å si, slik som bedre elementer.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg må si meg uenig med Vidar. Jeg mener å ha opplevd viss forbedring ved å bytte vanlige luftlindade spolar med foliespolar. Jeg har selvsagt ikke noeen målinger som dokumenterer dette, men subjektive lytteopplevelser. Jeg har heller ikke den samme faglige tyngden som disse guruene (Low-Q) eller den samme erfaringen med bygging. Men jeg har byttet og tweakat litt opp gjennom årene og syns det blir litt mer ordnings i lydbildet med foliespoler.

Magnus
Helt enig. :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg prøvde for noen år siden. Jeg kan ikke si at jeg hørte noen forskjell.
I ettertid har jeg forstått at hele konseptet er meningsløst. Folie har bare mening ved veldig høye frekvenser for å motvirke skin-effekt og i applikasjoner der vanlig rund tråd er upraktisk.

Økning i resistans p.g.a. skin-effekt vil være minimal i forhold til induktansens impedans ved disse frekvensene. Brukt penger på noe som har noe å si, slik som bedre elementer.
Totalt uenig. Fordi om ditt anlegg/høyttaler eller kombinasjon ikke klarte å få frem forskjeller så er det ikke noen automatikk i at det ikke kan vær forskjeller i andre oppsett. Jeg har hørt høyttalere der eneste forskjell er spolen i mellomtonen, med samme resistans og induktans kom foliespolen best ut på LYD.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Teknisk sett er en foliespole som delefilterspole objektivt sett en dårligere konstruksjon enn en med tråd da paralellkapasitansen er høyere. Da vil også resonansfrekvensen bli lavere og foliespolen vil slutte å være spole ved en lavere frekvens enn en normal trådspole.

Jeg ser ingen grunn til å bruke slike mindreverdige komponenter som til overmål koster mye mer enn konvensjonelle spoler.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du ser ingen grunn, men alle de jeg kjenner som har testet sier det motsatte pga. BEDRE LYD. Så trådstarter, har du muligheten, test noen foliespoler :)
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tror det heller mot foliespoler.... må bare få målt de som står der i dag.

Frykter imidlertid at foliespolen muligens blir så stor at jeg ikke får den inn i høyttaleren (må inn gjennom terminalhullet) -time will show.

Takker for responsen!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
La oss være klare på et par, tre ting (Og her kommer jeg liksom bare busende inn og prøver å være guru ;D):

1. Påstander om at enkelte anlegg ikke greier å formidle forskjeller, er bare tull. Forskjeller er ikke bestemt av hvor riktig lydutstyret greier å gjengi musikkmediet, men bestemt av det relative forhold mellom signal og dens endring - altså uavhengig av hvor godt anlegget spiller.

2. Vi kjenner ikke alltid originalkomponentenes verdier som ikke har med f.eks induktans å gjøre i dette tilfelle. Det kan faktisk hende at utskifting til en annen og grovere trådviklet spole gjør forbedringer som en foliespole kunne gjort. Det må ikke være folie. En spole er ikke en spole. Det er mange kvaliteter å finne blandt trådviklede og folieviklede.

3. Målinger og opplevelser er to forskjellige ting, og vi må velge å stole på at opplevelsene gir oss gleden av det vi lytter til uavhengig om det måler dårligere eller bedre.

Vidar
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
La oss være klare på et par, tre ting (Og her kommer jeg liksom bare busende inn og prøver å være guru ;D):

1. Påstander om at enkelte anlegg ikke greier å formidle forskjeller, er bare tull. Forskjeller er ikke bestemt av hvor riktig lydutstyret greier å gjengi musikkmediet, men bestemt av det relative forhold mellom signal og dens endring - altså uavhengig av hvor godt anlegget spiller.


Vidar
Noen anlegg hører du endringer, andre ikke. Slik er det bare. Jeg sa ikke hva som var årsaken, men jeg har opplevd dette selv i mange oppsett. Du snakker vel rent teoretisk, jeg snakker om egenerfaringer.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
En foliespole "låter" ikke bedre enn en vanlig trådspole, men i og med at trådspolen som nevnt setter mer luft og har større naboareal vil likespenningsmotstanden og kapasiteten bli tilsvarende større. Mange bytter ut fabrikbygde filtre i sine høytalerfiltre med svære foliespoler med det resultatet at avbøyningskurvene forandres betydelig. Dette kan ødelegge mer enn mange er klar over.

up
 
Topp Bunn