LUFTTRYKK DEKK

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Jeg lurer på hva slags lufttrykk som anbefales i dekka mine.
Felgene er skodd med Hankook Ventus Sport K104.
Dimm er 235/45/17 fremme og 255/40/17 bak.
Har hørt at de skal ha ca 33psi/2,2bar fremme og 25psi/2,3 bar bak.
Men har også hørt at jeg burde blåse de opp mest mulig, ca 38-40 psi fremme og bak.

Noen som har erfaringer?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Du skriver ikke hva slags bil det er, men sånn uten videre ville jeg ha anbefalt rundt 35 psi ut ifra dekkdimensjonen.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Har dem ikke en oversikts tabell på stasjonen da?
Spørr heller på www.bimmers.no
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Står det ikke på dekkene da? Eller i bilens instruksjonsbok?

Dog hørtes ikke dette ut som originaldimensjoner med mindre det er en bil av det litt heftigere slaget.

Mvh
 
S

slowmotion

Gjest
Hva slags bil har du?

2 til 2,3 bar er vanligvis safe...

;)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Jeg lurer på hva slags lufttrykk som anbefales i dekka mine.
Felgene er skodd med Hankook Ventus Sport K104.
Dimm er 235/45/17 fremme og 255/40/17 bak.
Har hørt at de skal ha ca 33psi/2,2bar fremme og 25psi/2,3 bar bak.
Men har også hørt at jeg burde blåse de opp mest mulig, ca 38-40 psi fremme og bak.

Noen som har erfaringer?
For høyt trykk øker slitasjen midt på dekket og du får dårligere veigrep. Følg instruksjonsboka for kjerra di. Hva slags bil er det?
Ellers har jeg aldri hørt om dekkene, asiatiske??
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Dekk med lav profil skal ha vesentlig høyere trykk enn dekk med normal profil.
Profil mellom 40 og 5o bør ligge rundt 40 psi. Hvis du har for lite trykk slår du istykker felgen ved det minste hull i veien. Det skal også mye til for at et lavprofildekk blir høyt på midten, nettopp pga den lave profilen.

mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Dekk med lav profil skal ha vesentlig høyere trykk enn dekk med normal profil.
Profil mellom 40 og 5o bør ligge rundt 40 psi. Hvis du har for lite trykk slår du istykker felgen ved det minste hull i veien. Det skal også mye til for at et lavprofildekk blir høyt på midten, nettopp pga den lave profilen.

mvh
Har aldri ødelagt noen felg. Bruker 235/45/17 med trykk 1,9 bar foran og 2,2 bak...... Husker ikke omregningsfaktoren mellom bar og psi, men 40 psi høres alt for mye ut for en bil rundt 15 kN. Ellers er psi en benevning for konservative amerikanere, i europa brukes SI-systemet...
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.248
Antall liker
3.504
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
En kompis bruker 0,5 bar i bakdekkene i sin boble. ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har nettopp bannet og sverget høyt for at jeg "trodde" på noen som sa at jeg burde øke lufttrykket (utover BMW's anbefalinger) i mine GoodYear piggdekk... resultat? Blankslitt på midten ila 2 sesonger... det var 225/50/16.
Jeg slet ut mine Potenza 245/45/17 sommerdekk på samme måte etter 2 sesonger nå; og på mine nye Michelin Pilot Primacy 245/45/17 skal jeg iallefall holde BMW's anbefalinger om 2.0 foran og 2.5 bak... ikke en mikrobar mer!

Mvh Vidar P
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Tja, jeg kjørte med ca 35 psi i mine 245/45-18 i fjor og sleit kantene.

40 psi i år.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Spør noen som jobber med de dekkene. Det er forskjell på dekk, noen former seg omvendt av andre ved lite lufttrykk avhengig av hvordan dekkbanen er forspent. Derfor kan man ved lavt lufttrykk oppleve både midtslitasje og kantslitasje avhengig av dekktype og modell, samt dimmensjon. "kjappe" råd kan fort bli relativt dyre i den dekkdimmensjonen der. Som en del skriver er også biltype vesentlig, men det høres unektelig ut som om dette er en BMW 5-er eller noe.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Tja, jeg kjørte med ca 35 psi i mine 245/45-18 i fjor og sleit kantene.

40 psi i år.
Innerkantene blir fort slitt på BMW-er hvis du bruker felger med mindre innpress (off-set) en originalt....
 
S

slowmotion

Gjest
Og her i Norge måler vi dekktrykket i bar, folkens....


;)
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
914
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei!

Det er litt avhengig av ka slags dekk det er! Et dansk bilblad sa det på denne måten: "Pust nok luft i lavprofilerne.."

Logikken var at det må være tilstrekkelig med luft til å få nok trykk i dekksidene... Hevda at gamle sannheter om at for mye luft fører til slitasje midt på dekket ikke gjaldt denne typen dekk - at det tvert imot tyda på FOR LITE luft...

Men dette var for 40-profil dekk...

Men igjen, har bilfabrikanten opplyst dekktrykk for DIN dekk-dimensjon, bruker du sjølvsagt den!!

Gjetter at du køyrer BMW 5-serie ut frå dimensjonen du oppgir ;)

Arild
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Innerkantene blir fort slitt på BMW-er hvis du bruker felger med mindre innpress (off-set) en originalt....
Joda, men jeg har en Audi A8.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Joda, men jeg har en Audi A8.
Kjenner ikke til hjul-opphenget på A8, men det er ikke uvanlig at mindre innpress gir dekkslitasje på innersidene på andre biler enn BMW...
Det samme kan også være resultatet hvis spissingen er feil.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Da har jeg snoket litt i BIL-tråden og kommet frem til at trådstarter har denne bilen:

Hallo!

For de av dere som husker ( og de som leser første innlegg ) så var det jeg som skulle ha meg bil!

Det er hyggelig med bra tilbakemeldinger! For et FORUM dere!

Jeg har idag kjøpt meg en 93 mod BMW 520i, HELT strøken. 207.000km.
Gule/orange lys rundt om bilen er byttet til hvite&sorte. Senket 60/40 m/ Bilstein.
235/45/17 forran og 255/40/17 bak.
Ventilerte skiver + Green Stuff klosser.
Diamantsvart/grå lakk, kun med noen små riper. Mørk grå interiør.
Motoren sviver som ei klokke.

PRIS: 35k, herregud det er jo samme pris som en brukt DP A1. :=)

Da skal jeg ha en fortsatt fin kveld, dere og!

Steven
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Kjenner ikke til hjul-opphenget på A8, men det er ikke uvanlig at mindre innpress gir dekkslitasje på innersidene på andre biler enn BMW...
Det samme kan også være resultatet hvis spissingen er feil.
Trodde det meste av slitasje på innsiden kom av feil spissing ved "for mye" senking slik at det ikke var mer å justere på. Både Mercedes og BMW skal ha det problemet hvis jeg ikke tar feil.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Trodde det meste av slitasje på innsiden kom av feil spissing ved "for mye" senking slik at det ikke var mer å justere på. Både Mercedes og BMW skal ha det problemet hvis jeg ikke tar feil.
Både senking og mindre innpress gjør bilen "kalvbeint". Alle (i hvert fall nesten alle) som har senket bilen har også breifelger med mindre innpress enn originalfelgene, altså to ting som begge lener toppen av hjulet innover og sliter innersiden av dekkene... Men pytt, samme det så lenge det ser stilig ut ;)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Både senking og mindre innpress gjør bilen "kalvbeint". Alle (i hvert fall nesten alle) som har senket bilen har også breifelger med mindre innpress enn originalfelgene, altså to ting som begge lener toppen av hjulet innover og sliter innersiden av dekkene... Men pytt, samme det så lenge det ser stilig ut ;)
Hm, kan ikke helt forstå hvorfor endret innpress skal påvirke dekkslitasjen, det har jo ingenting med vinklen på selve hjulet å gjøre, det flytter da bare hjulet inn eller ut på akslingen.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Hm, kan ikke helt forstå hvorfor endret innpress skal påvirke dekkslitasjen, det har jo ingenting med vinklen på selve hjulet å gjøre, det flytter da bare hjulet inn eller ut på akslingen.
Nettopp. Når du flytter hjulet lenger ut på akslingen blir momentarmen lenger og dermed blir vinkelen endret....
Hvis du har sett hvordan bakhjulsopphenget på en BMW ser ut hadde du skjønt det...
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
256
Antall liker
150
Sted
Tromsø
PS ! Spør ALDRI gamle dekk folk om luftktrykket.... de har ikke peiling - garantert. ( de kjører ikke mye bil) Spør heller gamle drosjekusker i det området du bor , de har ødelagt mange dekk gjenom årene med de dritdårlige veiene som er i dette fantastisk rike landet.

Starter alltid sommer/vinterdekk året med å fylle 31 pund i dekkene ( Husker ikke hva det blir i bar) i løpet av ca 2-4 uker er banket ned til ca 29 pund , dette funker på alle biltyper fra 1100 kg - 2000 kg , noe avhengig av hvordan vei standarden er. ( Hull mm ) Jo dårligere vei / tyngre bil - desto fortere bankes lufta ut og skeivslitasjen er i gang. Merc/bmw Suv'er mm har det med å slite ytter banen , helt normalt.

Uansett , det viktigste er : Ha ALDRI lite luft i dekkene , ALDRI.

(gammel drosjekusk)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjetter at du køyrer BMW 5-serie ut frå dimensjonen du oppgir  ;)

Arild
Som SnickersIs også var inne på også ja (om dere da ikke med rette mente sugress's bil)... jeg vet ikke hva slags bil sugress kjører; men de dimensjoner jeg oppgav for min egen bil var BMW 5-serie ja... nærmere bestemt en 2004 525i (E60).

PS: har etterhvert lært meg at målinger på bensinstasjoner er noe av det mest unøyaktige og upålitelige man kan finne på å gjøre... en liten dings fra Biltema eller annet (gjerne digital) er til de grader mer pålitelig; og det med kjipe bensinstasjonsmålinger var grunnen til at jeg i utgangspunktet ødela dekkene mine med feil trykk! Sannheten er at mine lokale stasjoner viste "riktig trykk"!

Mvh Vidar P
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
3.255
Torget vurderinger
1
Nettopp. Når du flytter hjulet lenger ut på akslingen blir momentarmen lenger og dermed blir vinkelen endret....
Hvis du har sett hvordan bakhjulsopphenget på en BMW ser ut hadde du skjønt det...
Joda, jeg forenklet muligens noe. Uten å ha testet, tillater jeg meg å tvile på at vinklen på hjulet (camber, for ordens skyld) forandrer seg særlig mye innenfor de 7,5 mm innpress pr side som er tillatt å endre. Da vil nok 25 mm (eller mer) senking forandre hjulvinklen i mye større grad. Men, hvis man er i stand til å justere alle hjulvinkler innenfor de gitte tolleranser, skulle det ikke være noen grunn til at hverken senking eller endret sporvidde skulle påvirke dekkslitasjen.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Ok, nå har jeg endelig forstått det. Bilfabrikantene oppgir for lite dekktrykk for at vi skal slite ut dekkene fortere og kjøpe nye dekk oftere for at fortjenesten til dekkprodusentene, som bilfabrikantene har aksjer i, skal bli høyere og aksjeutbyttet til bilfabrikantene skal bli større og aksjekursen går i været og.......puh....
Heretter skal jeg ignorere alt som heter dekktrykktabeller og blåse opp lavprofildekka til de blir steinharde. Får sikkert et supert veigrep og max. komfort på kjøpet.........
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Som sagt, det er viktig aa ha nok luft i dekkene da man bruker lavprofildekk. Om man kj0rer i ett hull saa sprekker gjerne felgen om det viser seg aa vaere for lite luft... det scenarioet orker jeg ikke, saerlig mtp. felgene mine er italienske, jeg kj0pte de annenhaands, de produseres ikke lenger og jeg har aldri sett maken :p Mener jeg kj0rte 2,5/2,2 bar forran/bak paa en 1165kg tung sedan. Falken FK-451 215/40-17.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Bare husk på at om intrusksjonsboka tar for seg høyprofil dekk, og du har lavprofil dekk, så gjelder ikke de tallene for dekkene dine, lavprofildekk skal vanligvis ha mer.
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
For høyt trykk øker slitasjen midt på dekket og du får dårligere veigrep. Følg instruksjonsboka for kjerra di. Hva slags bil er det?
Ellers har jeg aldri hørt om dekkene, asiatiske??
har du aldri hørt om hankook?
disse fire dekka koster 6000 ,- sek! kan legge på noen tusen til for å få norsk pris!

tror jeg skal gå for 36 psi bak og 34 psi fremme
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Joda, jeg forenklet muligens noe. Uten å ha testet, tillater jeg meg å tvile på at vinklen på hjulet (camber, for ordens skyld) forandrer seg særlig mye innenfor de 7,5 mm innpress pr side som er tillatt å endre. Da vil nok 25 mm (eller mer) senking forandre hjulvinklen i mye større grad. Men, hvis man er i stand til å justere alle hjulvinkler innenfor de gitte tolleranser, skulle det ikke være noen grunn til at hverken senking eller endret sporvidde skulle påvirke dekkslitasjen.
Innpress har ingen ting med camber å gjøre.. Camber måles i grader og blir mest nøyaktig hvis du måler uten felg..
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Innpress har ingen ting med camber å gjøre.. Camber måles i grader og blir mest nøyaktig hvis du måler uten felg..
Egentlig skjønner jeg ikke at det skal bli mest nøyaktig uten felg, for camber blir mer negativ når fjæren presser seg sammen, etter montering av senkesett blir resultatet som regel mer negativ camber, derfor med bilen oppheist eller uten felger, vil camber bli fint lite nøyaktig, og det er vel derfor camber måles med hjulene på bilen, og nedsenket.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
har du aldri hørt om hankook?
disse fire dekka koster 6000 ,- sek! kan legge på noen tusen til for å få norsk pris!

tror jeg skal gå for 36 psi bak og 34 psi fremme
hankook er et koreansk dekkmerke, i mellom sjiktet, under premiumdekk, men over såkalte billigdekk. Tidligere var det et billigdekk, men de har vunnet markdsandeler, og  blitt bedre med tiden.


billigere dekk sine største ulemper er dårligere feste på våt vei, fordeler er økt komfort og lengre levetid, opptil dobbelt så lang eller mer i visse tilfeller.

Dyre dekk, koster mer, holder mindre, og virker bedre.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Joda, jeg forenklet muligens noe. Uten å ha testet, tillater jeg meg å tvile på at vinklen på hjulet (camber, for ordens skyld) forandrer seg særlig mye innenfor de 7,5 mm innpress pr side som er tillatt å endre. Da vil nok 25 mm (eller mer) senking forandre hjulvinklen i mye større grad. Men, hvis man er i stand til å justere alle hjulvinkler innenfor de gitte tolleranser, skulle det ikke være noen grunn til at hverken senking eller endret sporvidde skulle påvirke dekkslitasjen.
Ja, senking øker negativ camber, og det påvirker spissing, derfor er det nødvendig med en justering etterpå, mange bilmodeller, flertallet vil jeg nesten si,   har ikke justeringsmuligheter til å få bilen in spec, etter at en 4-6 cm senking er utført, så da må det monteres div ettermonterings sett, for å justere dette inn, hvis det finnes det til den aktuelle bil. Nå skal det sies at camber kan være godt utenfor spec før det blir problemer med dekkslitasje, grensen for når dekkslitasje begynner går et sted rundt 1.5 grader negativ camber. Den vanligste årsaken til at dekkene er slitt på innsiden er feil spissing, (toe out)


Til BMW 5 serie finnes det garantert, kmac, er en leverandør som har mye til BMW. Slik jeg ser det så er det ingen grunn til å ha lavprofil dekk, og senke bilen, her i landet norge, med de fartsgrenser  og den veistandard vi har, ihvertfall ikke på annet enn sports biler.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Egentlig skjønner jeg ikke at det skal bli mest nøyaktig uten felg, for camber blir mer negativ når fjæren presser seg sammen, etter montering av senkesett blir resultatet som regel mer negativ camber, derfor med bilen oppheist eller uten felger, vil camber bli fint lite nøyaktig, og det er vel derfor camber måles med hjulene på bilen, og nedsenket.
Det har du helt rett i.. Det må selvsagt være riktig press på dempere/ fjærene..
Men det finnes justerings kit/ verktøy som ordner det lett..
Grunnen til at en burde skru av hjula er nøyaktighet.. litt skjeve felger vil få store utslag ved justering av camber eller andre vinkler (Feks: toe eller caster).
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Litt om camber: Litt camber bak gir som oftes bedre grep og bedre stabilitet. Camber forran vil som oftes gjøre bilen vanskelig å kjøre.. Litt uforutsigbar og overstyrt/ aggresiv..
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det har du helt rett i.. Det må selvsagt være riktig press på dempere/ fjærene..
Men det finnes justerings kit/ verktøy som ordner det lett..
Grunnen til at en burde skru av hjula er nøyaktighet.. litt skjeve felger vil få store utslag ved justering av camber eller andre vinkler (Feks: toe eller caster).
Men det jeg mener, er at mesteparten av utstyret, er enheter du fester på felgen, som oftest radiostyrte, trådløse, og felger er jo som oftest rette da..Men klart er felgene dårlige vil det jo bli dårlig, men det skal gå an å rotere og finne et bra sted og feste de da.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Litt om camber: Litt camber bak gir som oftes bedre grep og bedre stabilitet. Camber forran vil som oftes gjøre bilen vanskelig å kjøre.. Litt uforutsigbar og overstyrt/ aggresiv..
Jeg er egentlig enig her, er ingen fan av mye negativ camber, fører bare til dårlig retningstabilitet, skal ikke kjøre i 150 i svinger her i norge uansett, spes til bmw finns det caster kit, og spesial foringer, som gir økt caster, det er egentlig å foretrekke for vanlig motorvei kjøring..
 
Topp Bunn