LUMINs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Det burde du! :)
    Den låter best etter noen døgn med spilling. Lumin anbefaler at man spiller den in med litt forskjellige formater. Veldig avhengig av om du har mye musikk på disk lokalt eller ikke. Men en del ting å sette opp for å få det til å fungere skikkelig bra. Jeg endte opp med Roon og import av all musikk med mine artist og album tags. Lumin app og Minim server gikk rett og slett for treigt og alt for snevre kriterier til tags i Minim server.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det burde du! :)
    Den låter best etter noen døgn med spilling. Lumin anbefaler at man spiller den in med litt forskjellige formater. Veldig avhengig av om du har mye musikk på disk lokalt eller ikke. Men en del ting å sette opp for å få det til å fungere skikkelig bra. Jeg endte opp med Roon og import av all musikk med mine artist og album tags. Lumin app og Minim server gikk rett og slett for treigt og alt for snevre kriterier til tags i Minim server.
    Har pr nå ingen musikk på server. Så det blir Tidal og Radio men skal legge inn CD’ene på en server etter vært.

    O
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Lumin app og Minim server låter knallbra (enda litt bedre en Roon?) og er en flott gratis løsning.
    Men les reglene for tags i Minimserver nøye og test så alt legger seg riktig før du legger in hele sammlingen din.
    Ikke moro å begynne å fikse på tags på flere tusen plater for å få det til å fungere riktig.
    Selv har jeg lagt in musikk på disk siden lang tid tilbake. Begynte vel for over 10 år siden. Vad som er "riktig" musikk format og tags har nok endret seg litt i løpet av årene så jag har fått gjøre en jobb for at det skall fungere knirkefritt. Null problemer i Roon nå men ikke godt nok for Minimserver dessverre. Så endte med Roon fremfor å legge mange timers arbeid på rydding.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nyter T2s fantastiske lydgjengjivelse. Herlig musikalsk. Noen som bruker ethernet kabel av hifi kvalitet istedet for standard kabel?
    Har det noe for seg å bruke penger på dette?
    Bjørn
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Nyter T2s fantastiske lydgjengjivelse. Herlig musikalsk. Noen som bruker ethernet kabel av hifi kvalitet istedet for standard kabel?
    Har det noe for seg å bruke penger på dette?
    Bjørn
    Der tror jeg har lite for seg for og være helt ærlig :)


    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    7A5EE78B-D418-4172-BBAA-74A6751BE738.jpg

    Dette er det beste hi fi kjøpet jeg noen gang har gjort :). Det er ikke himmel og hav av forskjeller til Bluesound men det er de siste detaljene og kvalitets følelsen :).

    O
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Euforisk på morgenkvisten? Bedre kjøp en SF Amati? Luxman 590 osv osv :) :)
    Men den så meget bra ut! Gleder meg til å høre :)
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Moro å se at Lumin vekker begeistring, og jeg kan bare hive meg på ettersom jeg har stor glede av min U 1. Et lite tips til de som har U 1 mini:

    Så på et Lumin-forum at dersom en kobler på en lineær psu a la BOTW (Mala audio), vil minien komme nær nivået til U 1.
    Jeg har ikke egen erfaring med dette, ettersom U 1 har egen ekstern psu. Men jeg supplerte i sin tid Roon Nucleus med psu fra BOTW, og opplevde at lydbildet ble mer levende/engasjerende, mer kjøtt og blod osv. Kan være verd forsøket?

    Mvh. Ole G
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Moro å se at Lumin vekker begeistring, og jeg kan bare hive meg på ettersom jeg har stor glede av min U 1. Et lite tips til de som har U 1 mini:

    Så på et Lumin-forum at dersom en kobler på en lineær psu a la BOTW (Mala audio), vil minien komme nær nivået til U 1.
    Jeg har ikke egen erfaring med dette, ettersom U 1 har egen ekstern psu. Men jeg supplerte i sin tid Roon Nucleus med psu fra BOTW, og opplevde at lydbildet ble mer levende/engasjerende, mer kjøtt og blod osv. Kan være verd forsøket?

    Mvh. Ole G
    Jeg har heldigvis ikke strømskrekk så jeg heiv på en god strømkabel og er happy med det :). Har helt nytt strømskap med egen 16amp kurs som går kun til stereoen det holder for meg.

    O
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Moro å se at Lumin vekker begeistring, og jeg kan bare hive meg på ettersom jeg har stor glede av min U 1. Et lite tips til de som har U 1 mini:

    Så på et Lumin-forum at dersom en kobler på en lineær psu a la BOTW (Mala audio), vil minien komme nær nivået til U 1.
    Jeg har ikke egen erfaring med dette, ettersom U 1 har egen ekstern psu. Men jeg supplerte i sin tid Roon Nucleus med psu fra BOTW, og opplevde at lydbildet ble mer levende/engasjerende, mer kjøtt og blod osv. Kan være verd forsøket?

    Mvh. Ole G
    Jeg har heldigvis ikke strømskrekk så jeg heiv på en god strømkabel og er happy med det :). Har helt nytt strømskap med egen 16amp kurs som går kun til stereoen det holder for meg.

    O
    Bra!

    Mvh. Ole G
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Nyter T2s fantastiske lydgjengjivelse. Herlig musikalsk. Noen som bruker ethernet kabel av hifi kvalitet istedet for standard kabel?
    Har det noe for seg å bruke penger på dette?
    Bjørn

    Jeg gjør det, og sover mye bedre på natten.

    Bruker denne- Wireworld Starlight CAT8 til både T2 og L1 fra en Jensen Mesh nettverk boks (slipper og dra kabel)
     
    Sist redigert:

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Moro å se at Lumin vekker begeistring, og jeg kan bare hive meg på ettersom jeg har stor glede av min U 1. Et lite tips til de som har U 1 mini:

    Så på et Lumin-forum at dersom en kobler på en lineær psu a la BOTW (Mala audio), vil minien komme nær nivået til U 1.
    Jeg har ikke egen erfaring med dette, ettersom U 1 har egen ekstern psu. Men jeg supplerte i sin tid Roon Nucleus med psu fra BOTW, og opplevde at lydbildet ble mer levende/engasjerende, mer kjøtt og blod osv. Kan være verd forsøket?

    Mvh. Ole G
    Jeg brukte Sbooster og så Kenneth Lau ekstern strøm boks på D1 og det ga en "ny" spiller, såpass bra at jeg skal bestille en kobling for og teste den på T2
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Fortsatt strålende fornøyd med min U1mini, brukervennlighet, byggekvalitet og lyd.

    Gratis tweak:
    Det anbefales å skru av alle utganger i innstillinger som ikke er i bruk, samt display.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.837
    Antall liker
    50.829
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Da er det bare ASE/EBU som står på,fikk ikke bakover sveis av forskjellen ;)

    O
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.644
    Antall liker
    32.594
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nyter T2s fantastiske lydgjengjivelse. Herlig musikalsk. Noen som bruker ethernet kabel av hifi kvalitet istedet for standard kabel?
    Har det noe for seg å bruke penger på dette?
    Bjørn

    Jeg gjør det, og sover mye bedre på natten.

    Bruker denne- Wireworld Starlight CAT8 til både T2 og L1 fra en Jensen Mesh nettverk boks (slipper og dra kabel)
    Jeg startet opp med Lumin sin medsendte standar nettverkskabel men har en
    Wireworld Starlight CAT8 på inngående sånn at
    også jeg får sove om natta😎😂🎶

    08A075BE-468E-4C5B-B267-34BF27633B08.jpg


    gismo
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Nyter T2s fantastiske lydgjengjivelse. Herlig musikalsk. Noen som bruker ethernet kabel av hifi kvalitet istedet for standard kabel?
    Har det noe for seg å bruke penger på dette?
    Bjørn

    Jeg gjør det, og sover mye bedre på natten.

    Bruker denne- Wireworld Starlight CAT8 til både T2 og L1 fra en Jensen Mesh nettverk boks (slipper og dra kabel)
    Min erfaring er at det er noen enkle tiltak som kan forbedre ytelsen:

    godt skjermet cat 8 kabel ga et lite løft.

    Kobling av streamer til en dedikert switch ga et lite løft.

    Oppgradering av switch til en cisco 2960 med innebygd strømforsyning. Ga et betydelig løft.

    Jeg tror det handler om skjerming mot elektronisk støy i ulike deler av kjeden. Selv om bits er bits, er det en god del å tjene på tweaks!

    Jeg har ikke Lumin, men naim streamer. Vurderer å investere i en t2.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Da er det bare ASE/EBU som står på,fikk ikke bakover sveis av forskjellen ;)

    O
    Hvilken ASE/EBU digitalkabel bruker du mellom Lumin og din dac Evo III ?

    gismo
    Tipper du er minst like nysgjerrig på hva jeg bruker, så jeg svarer;D Har kun RCA inn på dac-kortet i 480, så da laget HB52 en flott slange til meg med ASE/EBU - RCA. Må jo bruke det som skal være det beste ut fra strømmern!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lumin U1 mini har nå ruslet 200t via 24/7 streaming og begynner å «sette» seg??????????????????
    Trives godt med det som strømmer ut av Sf nå om dagen??????

    Vis vedlegget 568146

    Skal hente en oppgradert WireWord nettkabel på posten i dag, bare
    sånn for nattesøvnens skyld????????????

    gismo
    Akkurat det med Wireword nettkabler var en nedtur for meg. Vær kritisk til den avslipningen av "kant" dem gir. Ikke sikkert det blir rett hos deg.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Lumin U1 mini har nå ruslet 200t via 24/7 streaming og begynner å «sette» seg👍🏼🎶
    Trives godt med det som strømmer ut av Sf nå om dagen😋

    Vis vedlegget 568146

    Skal hente en oppgradert WireWord nettkabel på posten i dag, bare
    sånn for nattesøvnens skyld😎😂

    gismo
    Akkurat det med Wireword nettkabler var en nedtur for meg. Vær kritisk til den avslipningen av "kant" dem gir. Ikke sikkert det blir rett hos deg.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.644
    Antall liker
    32.594
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lumin U1 mini har nå ruslet 200t via 24/7 streaming og begynner å «sette» seg👍🏼🎶
    Trives godt med det som strømmer ut av Sf nå om dagen😋

    Vis vedlegget 568146

    Skal hente en oppgradert WireWord nettkabel på posten i dag, bare
    sånn for nattesøvnens skyld😎😂

    gismo
    Akkurat det med Wireword nettkabler var en nedtur for meg. Vær kritisk til den avslipningen av "kant" dem gir. Ikke sikkert det blir rett hos deg.
    Ok, takk for tips👍🏼 Nei ønsker ikke at det slipes noe mer kanter her nå😎
    Lumin ble en friskere streamer her i huset, en aning frisk i starten men perfekt nå👍🏼
    Om WireWord «sliper» mer så blir ikke den gammal her😉😎

    gismo
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Har problemer med Lumin-appen. Av en eller annen grunn gikk det skeis med et søk, og nå står det «Search error» samtidig som hele app-bildet virrer. Umulig å stoppe. Har prøvd å slette selve appen og laste opp ny, men får den samme opp igjen. Har prøvd å slå av og på igjen iPaden, får samme tulle-appen opp igjen.
    Noen som forslag til løsning? Phf takk

    Ole G
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Problem solved: Inn på innstillinger, generelt, iCloud-lagring, Lumin-app, slett. Deretter laste inn ny app via App-store. Vips, ny og frisk app.

    Ole G
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det virker som at Lumin AMP inntar nye audiophile høyder! Noen som har testet den? 135.000,-!

    LUMIN-Amp-front_1024x1024.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den er nok svært god. Men jeg er vanvittig fornøyd med T2 og Luxman 509X . Det så utrolig bra!
    Bjørn
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Med Lumin amp, så brukes vel T2 som preamp? Er det noen som bruker T2 slik, dvs. som preamp?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke hørt denne komboen før, men har vel aldri hørt en digital volumkontroll som ikke degraderer lyden, særlig på lave volumer.

    På Lumins sider ser det ut til å være streameren med helstøpt chassi, da er det vel A1, S1 eller X1 på bildet i det minste. Om de andre også kan brukes, så ser det nok ikke like elegant ut, vil jeg tro.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Hvordan er lyden med optisk kabel fra Lumin U1 til DAC?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det noen her som har L1 og vet hvordan den virker?
    Jeg har brukt L1 i mange år, men solgte den nettopp til en kompis av meg sammen med A1.
    Virker helt topp den når man bruker Lumin appen men den har en stor ulempe når brukt sammen med Roon fordi L1 ikke støtter SMB.
    Dette er rapportert til PixelMagic og ligger i backlog (stretch).
    Noe spesielt du tenker på?
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Vurderer sterkt å kjøpe en??? Er interessert i hvordan den virker da jeg har alle mine CD’r i itunes og skulle gjerne ha de på nas med plateomslag og tileggsdata?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, det er vel intet i veien med å gjøre det med L1.
    L1 har ingen tagger innebygget så du må tilordne alt iht. standard mappestruktur før du laster opp til L1.
    Merk også at Lumin støtter OHMedia.
    Jeg brukte Minimserver, forresten.
    Normalt så kobler du L1 til PC over USB og laster inn musikken.
    Deretter kobler du L1 nettverksporten til router og henter mediespor gjennom Lumin appen.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har også brukt L1 i noen år og er veldig fornøyd, virker like sømløst som Tidal i bruk. Men hadde ikke helt take på det når jeg skulle laste inn all musikk første gang, så mangler endel album cover, men i bruk og lyd er den strålende.

    #Distinctive - Hva er OhMedia ?, noe som kan gjør overføringen enklere ?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Med Lumin amp, så brukes vel T2 som preamp? Er det noen som bruker T2 slik, dvs. som preamp?
    Vi bruker både T2 og X1 som preamp direkte inn i Lumin AMP. Opplever ikke at volumkontrollen på Lumin ødelegger noe som helst.
    T2 har samme utseende som A1, S1 og X1, men har en mere konvensjonell oppbygging av chassis i form av frontplate og avtagbart "lokk"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn