luxman 444

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
hei hi fi hoder!

Nå ryr det inn med spillere.

Td124 og Technics sp10 på vei.

Kan også slå kloa i en Luxman 444.
Hvor gode er den i forhold til de over?

Vet at de andre krever plinther osv. Det er nettopp det. Liker opplegget m 444. Mulighet for to armer, kan justere for overheng lett osv.

Men lydkvalitet?

Og hva er de verdt?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jøss, har du tenkt å å åpne vinylmuseum? ;) 444 er en nydelig spiller, og som det aller meste av det Luxman har produsert på platespillerfronten er den laaangt bedre enn de fleste er klar over. Danske High Fidelity brukte en 444 som referansespiller ved test av armer og pickups i sine velmaktsdager, og jeg ble i alle fall kraftig imponert da jeg lyttet til en i februar i fjor. Parelius her inne sitter på en som han definitivt ikke selger, og da jeg lette etter vintage Luxman i fjor, ble jeg tilbudt en 444 med SME3009 for 12000 SVKR.....
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
samboern kommer til å klikke mildt sagt. Så 3 spillere er nok minst en for mye. ...
Men som en av 3 i jakten på den ene.

Er den like gode som de jeg nevnte? Eller f.eks en 350? Det r de om mener 444 er den beste Luxman.

Den koster ca 4500 pluss 1500 frakt. Toll og mva?
hva sier dere?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Kjøp den! Om du angrer, skal jeg personlig kjøpe den av deg!
 
P

Parelius

Gjest
444 er en meget bra spiller. Hvordan den er i forhold til de andre spillerne du nevner, kan jeg ikke uttale meg om, da jeg hverken har sammenliknet eller hørt dem. Foretrakk 444 foran en Townshend Rock Mk III som jeg hadde samtidig for noen år siden.

Prisen høres jo fin ut (billig i forhold til ytelsen, kan en trygt si)! Husk bare på at når den skal sendes, så må pakkingen være skikkelig gjort. Av med platetallerken, og helst rotor låst. Har blitt fortalt av en fyr som fikk tilsendt to stykker, at begge gangene var lageret blitt skadet under transport. Så, hør om tilstand, og krev pakking de luxe.

Vanskelig å få reservedeler til den. Mulighet for to armer, og sliding av armbasene gjør den til en drøm og artighet å ha. Her kan du storkose deg med huset fullt av armer! Min står under elskovssengen, og venter å plass i det aller helligste; maltstuen.

Ellers er det vel et par stykker til på forumet som har 441 i daglig bruk, om jeg ikke tar feil. Samme spiller, men med plass for bare én arm.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
444 er meget bra, jeg hører relativt ofte på en med luftlagret tangentialarm og en Lyra Argo i pickup. Om ikke alt for lenge skal den prøves med SME 3012 og SPU Gold, og da ser vi fram til en sammenligning mellom den og en TD 124 MkII. 3 platespillere er da akkurat nok, ikke mer enn det ;)

Har lyst på en 444 selv, jeg :D Men da må jeg muligens rydde litt plass først...
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Hmm ::) ::)

Dette blir dyrt gett!
Dere frister meg for mye!
:p
Trodde jeg skulle få frigitt litt penger ved å selge Linn riggen og leke med vintage ei stund ???
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.297
Antall liker
246
Torget vurderinger
1


Jeg spiller på en 441 og er kjempefornøyd ;D

Destiny.. :)
 
P

Parelius

Gjest
Destiny; det er vel en slik lysindikator (grønn/oransje) på "baksiden" i forhold til bildet, som angir snurrehastighet, også på din går jeg ut fra. Virker de begge to uten problem?

Merkelig spørsmål kanskje, men lyset er borte når jeg spiller på 33 på min. Det kan være at det er noe galt med "Pæra", men synes å ha vært borti noen som sa at det kunne være noe med hastigheten som var kommet litt ut av justering, og at når den ble riktig igjen, så virket "pæra". Har du kjennskap til dette?
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Har lagt inn et bud på den 444'en. Så får vi se :-\ :p

Helt svimmel av alt dette.

Hvor lang tid skulle det ta å få sendt en 124 fra Danmark og hit?
Har ikke hørt noe siden jeg kjøpte den - ifjor ??? Dvs. den 28 des.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.297
Antall liker
246
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Destiny; det er vel en slik lysindikator (grønn/oransje) på "baksiden" i forhold til bildet, som angir snurrehastighet, også på din går jeg ut fra. Virker de begge to uten problem?

Merkelig spørsmål kanskje, men lyset er borte når jeg spiller på 33 på min. Det kan være at det er noe galt med "Pæra", men synes å ha vært borti noen som sa at det kunne være noe med hastigheten som var kommet litt ut av justering, og at når den ble riktig igjen, så virket "pæra". Har du kjennskap til dette?
Hei Parelius...

Begge lysa virker fortsatt her i gården, og den snurrer så fint gett......og ja lysa blir stabile når hastigheten er rett...

Destiny.. :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.297
Antall liker
246
Torget vurderinger
1
tRMD skrev:
Har lagt inn et bud på den 444'en. Så får vi se :-\ :p

Helt svimmel av alt dette.

Hvor lang tid skulle det ta å få sendt en 124 fra Danmark og hit?
Har ikke hørt noe siden jeg kjøpte den - ifjor ??? Dvs. den 28 des.
Da håper vi ting går i orden, så du kan bli medlem av den meget luxøriøse Luxmanklubben..

Har vi forresten en Luxman vennetråd?

Destiny.. :)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Destiny skrev:
tRMD skrev:
Har lagt inn et bud på den 444'en. Så får vi se :-\ :p

Helt svimmel av alt dette.

Hvor lang tid skulle det ta å få sendt en 124 fra Danmark og hit?
Har ikke hørt noe siden jeg kjøpte den - ifjor ??? Dvs. den 28 des.
Da håper vi ting går i orden, så du kan bli medlem av den meget luxøriøse Luxmanklubben..

Har vi forresten en Luxman vennetråd?

Destiny.. :)
Med en 124 er det vel heller tale om å bli medlem i "Store Thores venner" ;D ;D

mvh Trond Kjetil
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Hei!

trenger noen råd.

Kjøpte og betalte min TD 124 på ebay 28 desember.
Siden har ikke selger svart på henvendelser.
Grunn til bekymring?

Luxman 444 kan fortsatt skaffes for eksakt 5600 kroner inn til tollen. Er det verdt det? Eller skal jeg la den seile?

Hva vil dere si om td 124 mk2 kontra Garrard 401?

mvh
Tormod
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.162
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
tRMD skrev:
Luxman 444 kan fortsatt skaffes for eksakt 5600 kroner inn til tollen. Er det verdt det? Eller skal jeg la den seile?

mvh
Tormod
Løp å kjøp :)

/jan
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
tRMD skrev:
Hei!

...
Hva vil dere si om td 124 mk2 kontra Garrard 401?

mvh
Tormod
Ta kontakt med selgeren om dette, han har TD 124, Garrard 401, Luxman 310 og 375, pluss diverse andre... I følge han er det mer bass i 401 enn i TD 124 (han har dem satt opp med samme arm, faktisk) men 401 har også et høyere støygulv.
 
L

lark

Gjest
Parelius skrev:
Destiny; det er vel en slik lysindikator (grønn/oransje) på "baksiden" i forhold til bildet, som angir snurrehastighet, også på din går jeg ut fra. Virker de begge to uten problem?

Merkelig spørsmål kanskje, men lyset er borte når jeg spiller på 33 på min. Det kan være at det er noe galt med "Pæra", men synes å ha vært borti noen som sa at det kunne være noe med hastigheten som var kommet litt ut av justering, og at når den ble riktig igjen, så virket "pæra". Har du kjennskap til dette?
Har også en 441 som jeg kjøpte i 1980. Det sitter to pærer i hastighetsindikatoren Den ene er sikkert gåen hos deg.
Jeg har skiftet ut pærene med en blå lysdiode med flens for chassismontering. Jeg mener å huske at jeg satte en passende motstand i serie med dioden for å få korrekt spenning over den. For å komme til må du løsne dekselet over strømforsyningen. Har nå blått lys på begge hastigheter, men det gjør ingenting. Har også skiftet ut pæra i nettbryteren med en lysdiode (rød). Denne har også flens for chassismontering, så jeg boret et hull i aluminiumsfronten rett over bryteren og monterte den der. Måtte til med en motstand i serie med dioden her også.

Bilder er tatt med mobil, så det er ikke allverdens bildekvalitet.

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være noen som har en armplate til denne spilleren med det minste monteringshullet (ca 20 mm) å selge?
 

Vedlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
tRMD skrev:
Luxman 444 kan fortsatt skaffes for eksakt 5600 kroner inn til tollen. Er det verdt det? Eller skal jeg la den seile?

mvh
Tormod
Løp å kjøp :)

/jan
Hvis jeg ikke allerede hadde kjøpt en 300 skulle jeg tatt den (om jeg visste hvor den var). ;)
(jeg betalte forøvrig 7500kr inkludert frakt fra danmark. uten toll. Det fulgte da med en SME III og VdH DDT II så det var vel egentlig ganske billig.)
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
OK!

Da får jeg sjekke om de fortsatt har den - og fleske til. Har jo ikke penger til dette, men den kan jo evt selges igjen..... ser det ut til ;)
 
J

jukes

Gjest
Trond Kjetil skrev:
tRMD skrev:
Hei!

...
Hva vil dere si om td 124 mk2 kontra Garrard 401?

mvh
Tormod
Ta kontakt med selgeren om dette, han har TD 124, Garrard 401, Luxman 310 og 375, pluss diverse andre... I følge han er det mer bass i 401 enn i TD 124 (han har dem satt opp med samme arm, faktisk) men 401 har også et høyere støygulv.
Det er høy morrofaktor på denne 401 med tp 14 armen Trond. 124 spiller med større lydbilde og er mere detaljert. Men 401 er bedre på bassen og er en drøm og betjene. Den har brems og går meget stabilt uansett hvor kaldt det er i rommet.
Pd 310 med mikro seiki mkIII og Denon 103r er den beste her nå.

Mvh Roar

http://www.world-designs.co.uk/acatalog/slategarrtwin.jpg
 
K

kbwh

Gjest
lark skrev:
Jeg har skiftet ut pærene med en blå lysdiode med flens for chassismontering. Jeg mener å huske at jeg satte en passende motstand i serie med dioden for å få korrekt spenning over den.
[petimetermodus]
Korrekt strøm gjennom den. Spenningen over den er 1,8V uansett.
[/petimetermodus]
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
Valentino skrev:
lark skrev:
Jeg har skiftet ut pærene med en blå lysdiode med flens for chassismontering. Jeg mener å huske at jeg satte en passende motstand i serie med dioden for å få korrekt spenning over den.
[petimetermodus]
Korrekt strøm gjennom den. Spenningen over den er 1,8V uansett.
[/petimetermodus]
Petimetermodus eller ikke, Valentino, i henhold til våre vedtekter er en motstand i serie med enhver blå lysdiode for en uting å regne ;D Eller har man glemt vårt forehavende? Men ok, det skal være strøm, rett skal være rett.

mvh Trond Kjetil
 
L

lark

Gjest
Trond Kjetil skrev:
Petimetermodus eller ikke, Valentino, i henhold til våre vedtekter er en motstand i serie med enhver blå lysdiode for en uting å regne ;D Eller har man glemt vårt forehavende? Men ok, det skal være strøm, rett skal være rett.
mvh Trond Kjetil
Selvfølgelig strøm! Men resten av innlegget greier jeg ikke å dekode ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvorfor skjende en klassiker med blå horelys? :-[
 
L

lark

Gjest
Bedre med blått horelys en intet lys. Dessuten var lyset på ene hastigheten blått fra før
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
70
lark skrev:
Trond Kjetil skrev:
Petimetermodus eller ikke, Valentino, i henhold til våre vedtekter er en motstand i serie med enhver blå lysdiode for en uting å regne ;D Eller har man glemt vårt forehavende? Men ok, det skal være strøm, rett skal være rett.
mvh Trond Kjetil
Selvfølgelig strøm! Men resten av innlegget greier jeg ikke å dekode ;D
Det holder hvis Valentino dekoder den ;)
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Når 124 kommer. Får jeg en slags innsikt i disse kryptiske beskjedene da ;D

Ellers, oioi - nå må jeg sende en bekreftelse til Japan på at jeg kjøper den trippel4ern.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.295
Antall liker
961
Litt OT!


lark skrev:
en motstand i serie med enhver blå lysdiode for en uting å regne ;D

mvh Trond Kjetil
Klipper litt i innlegget så blir det allmengyldig ;)

Blålys fysj, hører hjemme på utrykkningskjøretøy IKKE hifi.


mvh
 

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Hamar
Hei, hei ...

Er her inne på foraet relativt sjeldent.
Ser du har kjøpt Technics SP10 spilleren. Gratulerer! Sammen med Thorens 124 og Luxman PD 444, har du vel nesten alle de store klassikerene nå ... Mangler "bare" en Garrard 401 eller 301 nå så ... Neida, skal være snill. Denne lista kunne blitt lang hvis alt klassisk skulle vært med ...
Du får masse god erfaring med klassiske drivverk i hvert fall.
Har du funnet ut mer angående arm til IKEDA pu'en din?
Luxman PD 444'en er et utmerket valg av spiller til å teste ut armer!

Mvh.
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
takk for lykkeønskningene ;D

Ifølge selger er td124 på vei nå. den leveres med et plinth så der mangler bare arm så kan den prøves. (skal bygge plinth også, så her vil det spørres mye etterhvert)

Arm er på vei også. En Excel arm jeg fant på eBay Canada. var så billig at jeg tok sjansen. En type m td124 side skrøt også av arma på siden sin (not as analytical as FR64, but still a nice arm) så da må det vel funke?

SP10 er ikke sendt enda. Har handla over limit på paypal, må vente på oppgradering :p

Luxman 444 har jeg bekreftet kjøp. Selger har derimot ferie et par dager. Så får vi se.

Har bestilt en Thomas Schick arm. Den vil ikke være ferdig før i slutten av februar. (Da har jeg kanskje litt penger også)

På jakt etter ei arm til. Vurderer en ny ortofon (for dyrt enda, men....) Og jakter på FR til en OK penge. Gjerne goså SAEC eller Micro Seiki. Noe med løst headshell.

Pick Uper vil vel også trenges etterhvert. Har jo IKEDAEN som starte alt dette. ;D Men må jo ha en rigg med to operative armer minst ;D ;D

Phonotrinn. Her har jeg Adyton Temper per idag. Ønsker noe med mullighet for flere pu'er. Hva gjør dere?

Gleder meg til å bygge plinth til td124 og SP10 ( og er veldig glad for at 44 HAR plinth 8) )
Har en kompis som er lærer på Kunsthøyskolen. Spesialist på metall og god på tre. Dette kan vel ikke gå galt?

Vil det være dyrt å lage plinth i stein til SP10? Eller er kompiplinth a la Rudi sitt best uansett?
Spennende tider i vente!!!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Excel og Thomas Schick? Hva er det? ??? ::)
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Da er armen ankommet! Ny i eske som selger sa.



raskt og smertefritt!


Spillern ligger på Gardemoen til aklimatisering :D

For å montere arm. Trenger jeg da et armbord for å skru på den plata som er der?
Luxman folk - hjelp!?
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.297
Antall liker
246
Torget vurderinger
1
Jeg har i hvertfall armboard både for Rega armer og SME armer på min 441, det følger vel med armboard......

Destiny.. :)
 
P

Parelius

Gjest
Litt om armbord til 444 finner du i denne pdf-filen. Kjenner ikke den armen du bruker, eller hvilke armbord som kommer med spilleren din. Du får håpe på at det passer. Vanskelig å få tak i armbord til denne spilleren nå (jeg har tre!). Det lar seg sikkert gjøre å lage ganske "greit" på et høvelig "verksted".
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Måtte lage meg en konto for å få lasta ned den fpden. Vistnok forbudt å legge ut lenker til de. Fy ;D

Her er et bilde av Armbasen på spilleren. Slik er det på begge sider.
Er det armbord på her, eller er det kun underbordet?
 
P

Parelius

Gjest
Det er armbord på. Den øverste platen er det som skiftes ut. Festeskruer på undersiden av underbordet.
 

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
238
Antall liker
0
Ser du tilfeldigvis hvilket type armbord også?
 
P

Parelius

Gjest
Hvis det er konsistens i den manualen jeg linket til, så ser det ut som det er et armbord TP MT (for bl.a. noen modeller fra Stax, FR, Grace, Micro, Ortofon og SAEC). Jeg har ikke den typen.
 
Topp Bunn