Luxman drivverk.

J

jukes

Gjest
:)

Hvor gode er disse drivverka i 300 serien i forhold til det som blir laget i dag? Noen som har sammenlignet?

Har 3 stk av disse i 300 serien og vet hvordan disse er i forhold til td 124,sony 3000 og Garrard 400 og mange andre fra 70 og 80 tallet.

Mvh Roar

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ouch, sikkert mange oppfatninger her... Etter min mening er de noe av det beste som ble laget på den tiden, med unntak av Luxmans større modeller, de bedre Micro-Seiki'ene og div. toppmodeller fra andre japanske produsenter. Er de i god stand skal en, igjen etter min mening, ganske langt opp i pris for å få noe bedre i dag. Jeg ville tatt f.eks en 350 i topp stand over hva som helst av dagens konkurrenter opp til en nypris på godt over 10.000 inkl. arm.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Les teksten her,står at Micro Seiki har vært med i produksjonen http://www.thevintageknob.org/LUXMAN/PD300/PD300.html
Er vel kvalitet så det holder og VDS er jo genialt,slipper platestrammer.Har sett det i praksis,du klare ikkje å få løs plata når vacuumet er på,blir sugd helst fast og rettet ut.En kompis har en sånn PD350,den hadde stått ubrukt i 10år,han la på ei plate og det låt helt kanon fra første rille :eek: Eneste som måtte gjøres på denne 82modellen var å skifte vacuumslangen da den var morken.Trur de spillerne er ganske trygge kjøp ja ;)
mvh Filip

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det stemmer at det er Micro Seiki som produserte Luxmans spillere i 300-serien. Som bruker av PD-350, og da med den armen som regnes for å være den beste matchen (FR 64fx), må jeg si at den spiller bedre enn alt annet jeg har hatt i hus. Det teller størrelser som Linn LP12 (riktignok en 1984-modell), Wilson- Benesch ACT (storebroren til Circle), Well Tempered Classic, Michell Gyrodeck, Rega P9 og Thorens TD125. Selv uten vakuum, men med platestrammer, er det en lettflytende, dynamisk spillestil med avgrunnsdyp og "gjennomsiktig" bass, enormt stort lydbilde og perspektiv til å dø for. Jeg kunne ikke tenke meg noen annen spiller. Punktum. Vel, en diger Avid med Dynavector-arm, kanskje..... ;D

Dessuten ser den jo ut som en million, og det gjør jo ikke vondt det heller.....

J

jukes

Gjest
impulse skrev:
Det stemmer at det er Micro Seiki som produserte Luxmans spillere i 300-serien. Som bruker av PD-350, og da med den armen som regnes for å være den beste matchen (FR 64fx), må jeg si at den spiller bedre enn alt annet jeg har hatt i hus. Det teller størrelser som Linn LP12 (riktignok en 1984-modell), Wilson- Benesch ACT (storebroren til Circle), Well Tempered Classic, Michell Gyrodeck, Rega P9 og Thorens TD125. Selv uten vakuum, men med platestrammer, er det en lettflytende, dynamisk spillestil med avgrunnsdyp og "gjennomsiktig" bass, enormt stort lydbilde og perspektiv til å dø for. Jeg kunne ikke tenke meg noen annen spiller. Punktum. Vel, en diger Avid med Dynavector-arm, kanskje..... ;D

Dessuten ser den jo ut som en million, og det gjør jo ikke vondt det heller.....

På toppen av benken min troner min pd 310 med Micro seiki arm og en Denon 103 R. Virker som en bra kombo dette også. Dette drivverket er vanskligere og plassere enn pd 300.
Ingen av mine andre spillere kommer opp til pd 310 lydmessig enda.

Lageret er et kapitel for seg selv.

Mvh Roar

Elevatoo

Medlem
Ble medlem
13.07.2007
Antall liker
0
Må bare slutte meg til de to foregående innleggene her!!! Det rusler og går en PD-300 m/sep. vakum i kjellerstuen, utstyrt med en Technichs EPA500 + Dynavector DV10x5 og det låter himmelsk, tro meg! Har ikke så stort sammenligningsgrunnlag som Impulse, men noe har jeg da hørt, og så langt står Luxman'en trygt i hylla (Linn'en, dog ikke den grommeste står på gulvet og sturer :'().

Elevatoo ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
jukes skrev:
impulse skrev:

På toppen av benken min troner min pd 310 med Micro seiki arm og en Denon 103 R. Virker som en bra kombo dette også. Dette drivverket er vanskligere og plassere enn pd 300.
Ingen av mine andre spillere kommer opp til pd 310 lydmessig enda.

Lageret er et kapitel for seg selv.

Mvh Roar
Den spilleren er jo bare griselekker :eek: Syns den fortjente et bilde
mvh Filip

Vedlegg

J

jukes

Gjest
impulse skrev:

Ja den ser ut som en million,nydlige spillere er det. Tidløs design.
Rega P9 koster jo 34 lapper og da må vel uansett disse drivverka i 300 serien være gode kjøp selv for den prisen en betaler i dag for de.
Hadde disse vært laget i dag,tør jeg ikke tenke på hva de hadde kostet.

Mvh Roar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Himmel og hav! Hvilken arm er det der? Det ser ut som om en eller annen har gått bananas med Meccano-settet sitt.....Selv om finishen var relativt oppegående!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Stilig spiller, men hva slags arm er det der? :eek:

Edit:
impulse var visst før meg..

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Ja, det var liksom det første spørsmålet som falt meg inn her også. Hva slags arm???

Den ser en smule "over-engineered" ut, men den pirrer jo så absolutt nysgjerrigheten ;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ja dette må vi få greie på! Sabla morsom arm, selv om det vel er vanskelig å tenke seg et mye mer ufordelaktig design i forhold til jobben den skal utføre....

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Det skulle vel aldri være,noe jeg bare såvidt har hørt om,en slags krysning mellom "vanlig" arm og tangentsial? Skjønner dere hva jeg mener? Det er bare så vidt jeg har prinsippet inne selv,så det er litt vanskelig å forklare....Ser snodig ut.
Mvh Rune :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Flotte spillere! Den 350en er et smykke i mine øyne!!
Lurer på om jeg har sett en slik arm hos Arild Berget, Hifi Guiden Hamar,men er ikke sikker.Den Arild hadde mener jeg var bygget av en svenske,og en dyr sjelden sak.
Ser rimelig heftig ut! 8)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Rune S skrev:
Flotte spillere! Den 350en er et smykke i mine øyne!!
Lurer på om jeg har sett en slik arm hos Arild Berget, Hifi Guiden Hamar,men er ikke sikker.Den Arild hadde mener jeg var bygget av en svenske,og en dyr sjelden sak.
Ser rimelig heftig ut! 8)
Den er Norsk. Sjelden? Ja! Kun håndbygget i 4 eksemplarer. Dyr? Ja! Et sted mellom 400 og 500 arbeidstimer pr arm iflg produsenten selv.

impulse:
Himmel og hav! Hvilken arm er det der? Det ser ut som om en eller annen har gått bananas med Meccano-settet sitt.....Selv om finishen var relativt oppegående!
Den ser ganske spesiell ut ja, og det du hører er minst like spesielt (eller er det det du ikke hører?), eller magisk for å sitere en bekjent.

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Jeg har lenge siklet på et drivverk fra Luxman, og da mest på PD-350. Jeg snublet over en tråd på hififorum.nu der Bo Hansson ( Opus3 ) sier at PD-300 er bedre enn PD-310/PD350.

"Luxman PD 300 är en förträfflig spelare , bättre är PD 350, som exempel. ........
PD 310 och 350 har påtagligt mycket rumble på grund av dålig motorinfästning, men det går kanske att fixa.
"

Hele tråden er her --> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=41971&whichpage=2

Noen som har synspunkter på dette ?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har stor respekt for Bo Hansson, men her har han ikke fulgt helt med i timen. Dette var et problem på enkelte av førstegenerasjonsspillerne, men ble tatt hånd om veldig tidlig. Jeg kan i alle fall bekrefte at rumble ikke er et problem jeg har tenkt et sekund på her i huset, og jeg hadde definitivt hørt det om antydningene hadde vært der....

J

jukes

Gjest
300B skrev:
Jeg har lenge siklet på et drivverk fra Luxman, og da mest på PD-350. Jeg snublet over en tråd på hififorum.nu der Bo Hansson ( Opus3 ) sier at PD-300 er bedre enn PD-310/PD350.

"Luxman PD 300 är en förträfflig spelare , bättre är PD 350, som exempel. ........
PD 310 och 350 har påtagligt mycket rumble på grund av dålig motorinfästning, men det går kanske att fixa.
"

Hele tråden er her --> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=41971&whichpage=2

Noen som har synspunkter på dette ?
Pd 300 er mye lettere og plassere enn 310. Den har flytende oppheng. 310 og 350 har et fast oppheng og vil derfor være avhengig av et bedre underlag.
Bo må ha hørt en 350 og 310 med for stram rem. Dette må justeres riktig ellers så blir det rene telefonlinjen. ;D
Lageret i disse 3 er like.

Mvh Roar

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Hei igjen.

Nå har jeg mulighet til å få kjøpt meg en PD350, og jeg reiser mest sansynlig til helgen for å kikke på den. Er det noe spesielt jeg skal sjekke på spilleren før jeg kjøper den ?

J

jukes

Gjest
300B skrev:
Hei igjen.

Nå har jeg mulighet til å få kjøpt meg en PD350, og jeg reiser mest sansynlig til helgen for å kikke på den. Er det noe spesielt jeg skal sjekke på spilleren før jeg kjøper den ?

Sjekke slanger og høre etter ulyd i lageret. Se over gummiopphenget til motor og at dette ikke er sprekker eller det er morkent.
Har du tid og litt peil ville jeg ha tatt av skruen til lageret og sjekket oljen at den var ren. Den skal ikke være svart og fri for alt av smuss.

Mvh Roar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Pass på at selger har de orginale løfteskruene til å ta av tallerkenen med. Sjekk at gjengene til disse er i orden! (det er gjengede hull i tallerkenen til å skru dem ned i.) Uten dem blir det vanskelig å utføre service.

Topp Bunn