Luxman??

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei og hå,

Jeg har såvidt trådd innenfor vinyl sirkelen med en gammel platespiller jeg fikk av gamlingen, lyden var ganske så som så... og jeg modifiserte den til slutt i stykker..
Så nå har jeg bestillt meg en ny sak.

En Luxman PD-375. Noen som har prøvd den? Og i tilfelle har jeg gjort et impulsivt tabbekjøp eller hva? Ble litt oppslukt av dette vakum greiene kan man skjønne, hehe.

Så har jeg en SHURE M91 med sas nål, kan den funke på denne eller har den for tung arm?

-Thomas

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Du har neppe gjort et tabbekjøp, 375 er en av de gode DD-spillerne fra Luxman. Hør med Roar på AA, her kjent som jukes, han har en sånn. Om pickupen passer er litt avhengig av hva slags armrør som er på spilleren.

Har du noe bilde?

mvh
Trond Kjetil

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Det høres bra ut:)
Er bilder her: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200226969136&_trksid=p3907.m32&_trkparms=tab%3DWatching]http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200226969136&_trksid=p3907.m32&_trkparms=tab%3DWatching[url]http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200226969136&_trksid=p3907.m32&_trkparms=tab%3DWatching

Han snakket også noe om at han sendte med en del til tonearmen som gjorde at man kunne senke massepunktet til motvekten - hva er det, og hva er det godt for?

- Litt ny på vinyl som man kanskje har skjønt:)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Grattis med en flott spiller :)

Er nok en medium (medium-lett) arm som sitter på den.Ikke ulik armen på PD-264 som havner her hos meg snart.

Hørt jukes sin noen ganger,spiller ikke dårlig den nei ;)

/jan

J

jukes

Gjest
Legatia skrev:
Hei og hå,

Jeg har såvidt trådd innenfor vinyl sirkelen med en gammel platespiller jeg fikk av gamlingen, lyden var ganske så som så... og jeg modifiserte den til slutt i stykker..
Så nå har jeg bestillt meg en ny sak.

En Luxman PD-375. Noen som har prøvd den? Og i tilfelle har jeg gjort et impulsivt tabbekjøp eller hva? Ble litt oppslukt av dette vakum greiene kan man skjønne, hehe.

Så har jeg en SHURE M91 med sas nål, kan den funke på denne eller har den for tung arm?

-Thomas
:)

Gratulere med en knallspiller Thomas. Har en selv som det spilles daglig på. 370 og 375 er de eneste fra Luxman med vakum som har DD.
Har spilt med nesten alle sine Shure nåler på 375 og de passer ok.Bruker en Ortofon supreme 20 og dette synes jeg spiller meget bra.
Bare pass på at den får en stabil og god plass og stå på,den er veldig var på dette.
Drivverket er av meget god klasse og armen synes jeg også er god.
Skal ikke forundre meg at en Denon 103 vil spille bra i denne.

Lykke til.

Mvh Roar

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takk takk, da ser det ihvertfall ut som jeg ikke har gjort et totalt bomskudd:)

Tør jeg spørre - hva er DD?

Ja, det følger med en denon dl-110, og selger mente den ville spille bedre enn en shure.

-Thomas

Edit: Tør jeg tippe det betyr noe slikt som Direct Drive?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Legatia skrev:
Takk takk, da ser det ihvertfall ut som jeg ikke har gjort et totalt bomskudd:)

Tør jeg spørre - hva er DD?

Ja, det følger med en denon dl-110, og selger mente den ville spille bedre enn en shure.

-Thomas

Edit: Tør jeg tippe det betyr noe slikt som Direct Drive?
DD = direkte drevet (fritt oversatt)
Ikke rem drevet mao.

DL-110 vil nok fungere bra :)
Den fungerer også bra med Shure 91ED vil jeg tro.

Gratulerer igjen med en flott spiller.

/jan

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Da tippet jeg riktig:)
Men etter det jeg har forstått, så er det vel bedre med remdrevet enn DD?

Som storebrødrene 300 og 310 har?

-Thomas

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Legatia skrev:

-Thomas
Om det er bedre skal jeg ikke uttale meg om.Sikkert like mange meninger som folk.
Har lånt ørene til 264/300/310/350/375,syns de alle spiller som bare den ;)
Har en PD-264 som også er DD,tyst som f** de drivverkene.
Du har gjort ett knallkjøp,kos deg med den :)

nb: som jukes nevner lengre opp her er Luxman spillerene (som jeg har vært borti) var på underlag,trives når de står på ordentlig underlag.

/jan

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Legatia skrev:

-Thomas
Dette er nok en av de mange seiglivede mytene som er vanskelig å bli kvitt innen hifi. Jeg har selv for inntil noen få år siden vært en varm tilhenger av denne myten, men etter å ha hørt både dd og mellomhjul var det ikke vanskelig å falle fra. Både Teres og VPI leverer mellomhjulsdrift som oppgradering til sine remdrevne spillere. Og det kommer flere.

Alle driftssystemer har sine svakheter, at et skal være best er bare tull ;D

mvh
Trond Kjetil

P

Parelius

Gjest
Trond Kjetil skrev:
Legatia skrev:

-Thomas
Dette er nok en av de mange seiglivede mytene som er vanskelig å bli kvitt innen hifi. Jeg har selv for inntil noen få år siden vært en varm tilhenger av denne myten, men etter å ha hørt både dd og mellomhjul var det ikke vanskelig å falle fra. Både Teres og VPI leverer mellomhjulsdrift som oppgradering til sine remdrevne spillere. Og det kommer flere.

Alle driftssystemer har sine svakheter, at et skal være best er bare tull ;D
Slik tale må jeg bare si meg enig i!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Legatia skrev:

-Thomas
Absolutt en seiglivet myte, mest skapt av markedsførings-gruppene til europeeiske spillere, da de ikke hadde sjans til å stille opp mot japansk teknologi og nøyaktighet på mid.70-80 tallet...

Arne K

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Da vet man jammen det å!

Takk for inputs gutter:)

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
jukes skrev:
Jeg forhørte meg like godt med selger om dette.
Han hadde ikke prøvd, men siden han hadde en slik liggende testet han det ut for meg.

Med noen ekstra lodd og styr litt her og der (skjønte ikke riktig alt han pratet om), så mente han det spillte helt forrykende flott!
Fikk til og med bilder av hans lille lytte-seanse:)

J

jukes

Gjest
Legatia skrev:
jukes skrev:
Jeg forhørte meg like godt med selger om dette.
Han hadde ikke prøvd, men siden han hadde en slik liggende testet han det ut for meg.

Med noen ekstra lodd og styr litt her og der (skjønte ikke riktig alt han pratet om), så mente han det spillte helt forrykende flott!
Fikk til og med bilder av hans lille lytte-seanse:)
Han hadde ekstra motvekt bak på armen Thomas. Disse armene er stive og de virker meget godt opplagret.
Har hatt på følesen at en 103 kan være meget bra i denne. Disse er jo ikke så gale i pris heller. Så en sånn burde du kansje koste på deg.
Hvis denne spiller bra i denne armen,bør flere som har disse armene prøve dette. Hører du det Jan R. ;D

Når det gjelder 103 så synes jeg Dali riaaen passer meget godt. Disse er ikke gale i pris. Har også kjørt den med en Ortofon Mc 76 med bra lydresultat. Har også prøvd den med The head,denne er meget god sammen med Gram riaa.

Uansett du har fått deg en meget god spiller som spiller bedre enn mange spillere jeg har hatt.
Her har du et meget godt drivverk og en god arm,så nå handler det om og prøve seg fram for og få det optimale ut av disse komponentene.

Når det gjelder vakumet på disse,så er det veldig viktig og få et godt underlag slik at hele spilleren blir i et med underlaget. Mener og huske at vakumet tilsvarer 55kg trykk på lpen,så da forstår vel en at underlaget må være bra.Min står nå på en 38mm ekeplate og føtter i corean som er dempet i bånn og topp. En Corean plate som spilleren og step upen står på.

Mvh Roar

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ja, underlaget får jeg prøve meg litt frem på. Den blir til å begynne med stående på toppen av en tv-benk i tre.
Ja, kan godt hende det var snakk om motvekten, men han la et lodd også mellom pickup og headshell sa han. Ja, legger uansett ved et bilde av armen så kan du jo se.

Foreløpig har jeg kun MM RIAA, en Bellari. Så lurte på å lage meg en step-up til denne. Men det koster kanskje mer enn det smaker? Like bra å heller kjøpe et RIAA trinn som tar begge deler?

-Thomas

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg hadde faktisk den der i tankene selv også;)
Får høre med rune om det er mulig å teste evt. før jeg skulle finne på å kjøpe no sånt.

Jeg skal holde dere oppdatert vettu, bilder og lytteinntrykk kommer når det er på plass!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Legatia skrev:
Jeg hadde faktisk den der i tankene selv også;)
Får høre med rune om det er mulig å teste evt. før jeg skulle finne på å kjøpe no sånt.

Jeg skal holde dere oppdatert vettu, bilder og lytteinntrykk kommer når det er på plass!
Har en stående her som jeg ikke har fått testet ennå.
Skal ta den med til jukes til torsdag.
Teste den mot 2-3-4 andre riia's,skal holde deg oppdatert :)

/jan

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Aah, spennende.
Ser frem til utfyllende test-beskrivelse på torsdags-kvelden da;);)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Legatia skrev:
Aah, spennende.
Ser frem til utfyllende test-beskrivelse på torsdags-kvelden da;);)
Spørs hvor sent det blir :) Fredag senest.
Den skal brukes på bla. PD300/310/375 så det er jo til en viss grad relevant for deg vil jeg tro.

/jan

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ja, det kan trygt sies!
Hvilke andre RIAA trinn skal dere teste?
Nesten så jeg skulle sendt dere mitt også, da kunne vi snakket relevant for min del:)

Min tankegang strides veldig, hvorvidt min vil låte bra med en god step-up trafo, eller om det uansett ville låte bedre med et ferdig MC trinn. En step-up vil uansett komme ut noe billigere..

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Legatia skrev:
Nesten så jeg skulle sendt dere mitt også, da kunne vi snakket relevant for min del:)
Tenker vi lager en liste på det som blir prøvd ut.
Er jaggu ikke helt sikker på hva han har av riia's...
Ortofon,Dali er vel to av de.Skal bli litt spennende,ikke minst for meg ;)
Bor du i nærheten er det bare å henge med.

/jan

J

jukes

Gjest
Legatia skrev:
Ja, det kan trygt sies!

Min tankegang strides veldig, hvorvidt min vil låte bra med en god step-up trafo, eller om det uansett ville låte bedre med et ferdig MC trinn. En step-up vil uansett komme ut noe billigere..

Bellari har jeg hatt her og det er en god riaa Thomas,denne overasket. :)

Dali riaaen synes jeg er bedre. Liker denne veldig godt. Den har også mm og mc og noen justeringsmuligheter.
Har en Gram Se og Dali og denne som er innbygget i Luxman ampen.
Nå har ikke jeg alllverden kompetanse på riaaer,men har hatt en del av de billigere her,men Dalien synes jeg er i en egen klasse kontra disse billige.Andre her på forumet kan mere om disse tingene Thomas enn jeg og kan fortelle mere om disse som er på den høyere prisskalaen enn disse som er nevnt her.

Jan R får komme med en fyldig tilbakemelding på hvordan disse spiller i forhold til det lille smykket han har på prøve.Den har vist mm og mc og noen justeringsmuligheter.Virker inntresann denne.

Mvh Roar

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
117
Torget vurderinger
2
Hei godtfolk

Ja, disse Luxman-spillerne er noen griselekre saker.
Med god matching på det øvrige stereoanlegget blir det jo flott lyd ;)

Har hørt etpar av disse vakum-snurrene, og de imponerer veldig.
Stram og fin bass og et veldig imponerende lydbilde. Og så er de jo pene å se på også...

Har hørt Jukes sitt oppsett, og jeg må si at når Fortene hans blir fora via Luxman SQ38 så går rockefoten.
Push-pull forsterker med EL34 rør og Luxman 375, eller den remdrevne Luxman 310 gjør underverker.

Når det gjelder riaa'er så får du nok prøve deg frem Thomas. Lytt litt til hva Jukes sier.
Dessuten kan du jo bytte ut hvis du ikke er fornøyd. Mye moro på bruktmarkedet ;)

tor

Vedlegg

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
117
Torget vurderinger
2
Hei

Takk for det Jan :)

t

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Tenker vi lager en liste på det som blir prøvd ut.
Er jaggu ikke helt sikker på hva han har av riia's...
Ortofon,Dali er vel to av de.Skal bli litt spennende,ikke minst for meg ;)
Bor du i nærheten er det bare å henge med.

/jan
Bor ikke i umiddelbar nærhet nei, så må nok avstå. Bor nedi sør, fevik nærmere bestemt. Men morro hadde det nok vært:)

jukes skrev:

Bellari har jeg hatt her og det er en god riaa Thomas,denne overasket. :)

Dali riaaen synes jeg er bedre. Liker denne veldig godt. Den har også mm og mc og noen justeringsmuligheter.
Har en Gram Se og Dali og denne som er innbygget i Luxman ampen.
Nå har ikke jeg alllverden kompetanse på riaaer,men har hatt en del av de billigere her,men Dalien synes jeg er i en egen klasse kontra disse billige.Andre her på forumet kan mere om disse tingene Thomas enn jeg og kan fortelle mere om disse som er på den høyere prisskalaen enn disse som er nevnt her.

Jan R får komme med en fyldig tilbakemelding på hvordan disse spiller i forhold til det lille smykket han har på prøve.Den har vist mm og mc og noen justeringsmuligheter.Virker inntresann denne.

Mvh Roar
Hva ligger denne Dali'n på prismessig?
Nå har jeg liggende et par gamle telefunken trafoer her jeg tenkte å bygge om strømforsyninga til denne bellarien med, men får nå se om det er strevet verdt etter dere har kommet med litt test-resultater:)

-Thomas

J

jukes

Gjest

Ligger på fra 1000kr og oppover. En god riaa er det. Passer godt til 103 synes jeg.

Mvh Roar

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Er det noen av dere som vet litt spesifikasjone på denne armen?
Jeg sliter med å finne noe som helst angående masse og slikt. Kan jo være kjekt når man leter etter pickup:)

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Da var maskineriet i hus gitt!

Nå står det på en Denon DL 110, og jeg har ærlig talt ingen aning om hvor mye stift-trykk jeg bør ha, eller antiskating. Så jeg driver å prøver meg litt frem.
Noen som vet litt mer nøyaktig?

Er ikke superfornøyd med lyden enda, bassen er fenomenal, men her er mer å gå på oppover... Har nok veldig mye å gjøre med mine flotte instillinger.. hehe

Så skal jeg prøve med en Shure M91ED med ny SAS nål på, dette er vel strengt talt ikke optimal arm for en slik nål, men skader jo ikke å prøve.

Så litt bilder;

-Thomas

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gratulerer,igjen,med en flott spiller :)
Ta godt vare på,de der gror absolutt ikke på trær.

Har en M91ED (NOS) her som skal prøves etterhvert,bruker en Shure V15 for øyeblikket.
Ikke ulike armer på din og min.Mere "påkostet" på 375 riktig nok men ellers ikke ulik :)
Fungerer det greit med DL110 ? Tenker arm/pu.
Vurderer en DL103 på sikt,derfor lurer jeg :)

Jo...ta deg en tur innom her nå da :;)
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19596.75.html

/jan

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takk for det:)
Denon'n antar jeg var ganske utslitt. Det virket som den forvrengte noe på ss-lyder. Likte den ikke.
Nå står allerede Shure nåla på, bassen ble enda bedre og jeg slapp det maset. Men synes kanskje denne mangler litt oppløsning oppover, så vi får se hva som skjer.

Tidligere eier av denne hadde en DL 103 liggende, og prøvde den gledelig for å gi meg tilbakemelding.
Kommentaren hans var som lyder; "Wow! Great sound ! In combination with lower counter wight and the added headshell weight it sounds superb. You will be satisfied !"

Så tror nok kanskje det bør fungere:)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Legatia skrev:
Takk for det:)
Denon'n antar jeg var ganske utslitt. Det virket som den forvrengte noe på ss-lyder. Likte den ikke.
Nå står allerede Shure nåla på, bassen ble enda bedre og jeg slapp det maset. Men synes kanskje denne mangler litt oppløsning oppover, så vi får se hva som skjer.

Tidligere eier av denne hadde en DL 103 liggende, og prøvde den gledelig for å gi meg tilbakemelding.
Kommentaren hans var som lyder; "Wow! Great sound ! In combination with lower counter wight and the added headshell weight it sounds superb. You will be satisfied !"

Så tror nok kanskje det bør fungere:)
Høres litt ut som Shure.
Min er som sagt m/nos nål.Låter slettes ikke galt.Kanskje litt tilbaketrukken topp/avrundet.

V15 derimot er jeg meget overrasket over,"low output" MM men spiller meget bra.Er også en "gammel" sak med få timer.

Greit om du tester 103'ern først ;D
Må nok "modifisere" armen litt vil jeg tro,ikke noen expert på det her men jukes nevnte at det var ikke noen stor jobb og ordne.103 trives vel med tyngre armer ? Nuvel,skal testes åkkesom :)

/jan

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ja, toppen virker litt tilbaketrukken. Lyden er litt "koselig".

Jeg fikk med et ekstra lodd til å legge under headshell'n, den mente selger måtte til på disse denon pickupene.
Jeg hadde store planer om 103 i starten, men tror enkelte her inne har overtalt meg til å prøve en Audio Technica AT-OC9 MLII.
Men først må jeg skaffe meg en step-up, evt. ny RIAA.

-Thomas

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg har forresten et spørsmål, armen går ikke helt inn på plata av seg selv. Hvordan kan man stille dette?

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hmmm... Uansett hva jeg gjør, så forvrenger høyttalerne (spesiellt venstre side) oppover i frekvens, spesiellt i dynamiske partier.
Jeg har vridd og vendt på motvekter og antiskating, uten at noe blir bedre.

Platene har heller ikke skylda, samme resultat på alle mann. Nei, cd låter jammen meg noen hakk bedre her foreløpig.

-Thomas

Topp Bunn