Lyd referanse

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Hvem sitter og påvirker og har  makt i Markedet for å  fortelle forbrukere hva som er god Lyd  .?
Mener ut fra min subjektive betraktning at  vi er styrt av Flere elementer ,for og nevne noen -

Merkevarebygging -
Eks Mark Levinson klinger bra i Markedet

Hi FI skribenter -   Påvirker ved  subjektive lytteinntrykk -

Prisfaktor =  Dyrere utstyr jo bedre -

Reklame =  Bilder på Glossypapir  og tekst som eks "transistor forsterker med rørlyd"

Men så sier nok mange at det er deg som bestemmer ,Det er en sannhet med noen begrensninger og det heter påvirkning ,det er en betydelig faktor for dine valg .

 
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Det er i alle produkt/tjenestekategorier ett komplekst system av etterspørsel/tilgang og faktorer som dreier seg rundt sidene ved selve eierskapet, og hvordan valget ble tatt på å skaffe seg dette.

Google f.eks har oppnådd noe utrolig, de har fått firmanavnet sitt til å bli ett verb.
Xerox klarte dette før dem.

Dette er den ytterste konsekvens/resultat av vellykkede markedsstrategier.

Referansen blir da alltid dette.

Men inne Hifi vil det utspille seg litt annerledes.
Etterspørsel/tilgang vil ikke gjøre så mye med priser her.
det man står igjen med er ervers teorem.
Man er nødt til å levere ett produkt, men dette behøver ikke å være bedre enn andres, det skal bare få eieren til å bli så begeistret at han/hun anbefaler dette til andre som fører syklus videre.

Ryktesmeder, forventningssmeder, sweettalkers er det i alle bransjer. Men innen Hifi vil referansen være seksdelt:

1- Virkelighet kontra reproduksjonen. (uttøver av musikk)

2- Renome (via resultater innen musikk/miksing)
(produsenter... + +)

3- Personligheter som klarer å si sannheten på en fordelaktig måte. (testere...)
Disse må være dyktige i å si/skrive og ha kunnskap om musikk og eletronikk i tillegg.

4- De teknisk kyndige (teknotesterne "the measurments")

5- De som prøver å avsløre ting (kabler låter likt osv...)

6- Lytterne (oss...)

Samspillet mellom disse via blader, på forum, i kjøpers marked , på bruktbørser osv vil etterhvert opprette en intern hakkeorden på uttalelser.

Produkter skal så navigere denne labyrinten.
Markedsstrategier + god kvalitet må til.
Idag nytter ikke lenger hvite løgner som man lett kunne slippe unna med før.

Lydreferansen du etterspør er da den samlede ervervede sum av ytelse + renome + eierskap som noen personer får basert delvis på hva de eier, og hva de har hørt, og hvor bra de formidler dette til de som vil høre.

Referansen er i konstant flux, i konstant endring.
det er ingen absolutt referanse, bare ett kjent nivå ved hvilket man kan vurdere sin samtids produkter/kunstneriske uttrykk.

Man kan tenke seg ett fjell, jo høyere du klatrer jo lenger kan du se...
Vi, her på forumet, er avhengig av att andre går oppover og gjerne forteller oss beste klatrerute videre.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Interessant summering :)
måtte lese innlegget 2 ganger må jeg innrømme ;D

Det eneste som skurrer for meg er
punkt 3
3- Personligheter som klarer å si sannheten på en fordelaktig måte. (testere...)
Disse må være dyktige i å si/skrive og ha kunnskap om musikk og eletronikk i tillegg.

fordelaktig for produsenten eller forbruker ?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg har en høyst uvanlig konklusjon.
I morgen ;).
 
B

bamsemann

Gjest
Hva som er god lyd bestemmer jeg selv!!!!!!!!!!!

bamsemann.. :)
 
S

slowmotion

Gjest
Det er minst 144 forskjellige veier til toppen av fjellet.
Det er bare å begynne å klatre.
Velg din egen vei.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.370
Antall liker
35.518
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg tør påstå at jeg selv bestemmer hva som blir stående i stua utfra min egen smak og vurdering, MEN man er aldri upåvirket av medier og andre pratmakere når det kommer til å velge ut hva man tar med hjem for å teste ut.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
fordelaktig for produsenten eller forbruker ?
Det er ganske komplext... jeg tar "the fifth" på denne... ::)
Må jo forklares... det kommer senere ikveld ;D
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Hva som er god lyd bestemmer jeg selv!!!!!!!!!!!

bamsemann.. :)
Den du er blitt som lytter har omgivelsene dine bestemt,
sammen med din genetiske arv .Alle er vi påvirket av innputt . "Bestemmer selv " er bare en følelse .Hvorfor er de fleste blitt Muslimer i Indonesia ,det har ingen ting med "Bestemmer selv og Gjøre" Det heter Påvirkning ,"understreker at dette er min subjektive vurdering" ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Den du er blitt som lytter har omgivelsene dine bestemt,
sammen med din genetiske arv .Alle er vi påvirket av innputt . "Bestemmer selv " er bare en følelse .Hvorfor er de fleste blitt Muslimer i Indonesia ,det har ingen ting med "Bestemmer selv og Gjøre" Det heter Påvirkning ,"understreker at dette er min subjektive vurdering" ;)
Genetisk arv ? Den skjønte jeg ikke. Forklar.
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Lyd referansen min er slik det låter på en konsert!
Selvsagt klarer ikke anlegget dette alltid, men det er og blir referansen.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Genetisk arv ? Den skjønte jeg ikke. Forklar.
Genetisk arv da tenker jeg på at vår fysiologi er ikke identisk,vi hører ikke helt det samme for tromhinnene mine og snilehuset er ikke støpt av foreldrene dine hvis du skjønner hva jeg mener .
Vi er ikke perfekte Maskiner . :)
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Lyd referansen min er slik det låter på en konsert!
Selvsagt klarer ikke anlegget dette alltid, men det er og blir referansen.
Jeg er enig ,Liveplater skal låte Live også gjennom anlegget "Troverdig gjengivelse" synes jeg er en god Beskrivelse . Men Det mest ideele må være når du har overhørt en livekonsert som har blitt tatt opp -Da har du en Referanse :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.806
Antall liker
8.120
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg er enig ,Liveplater skal låte Live også  gjennom anlegget "Troverdig gjengivelse" synes jeg er en god Beskrivelse .  Men  Det mest ideele må være når du har overhørt en livekonsert som har blitt tatt opp -Da har du en Referanse  :)
Dette er vanskeleg, for truverd er så mykje. Det finnest likevel gode opptak som er svært truverdige som live-innspeling.
Har ein del opptak eg har vore til stades på. Dei er svært ulike opptakssituasjonen, sjølv om dei eigentleg er truverdige. Men somme av dei er kjedelege...og andre svært engasjerande.
Ei live-aktig innspeling eg tykkjer er ganske truverdig, er Bruce Springsteen si siste. Einig?
 
K

knutinh

Gjest
Hvis man antar at vi som lyttere kun kjøper stereo og musikk ut fra om vi liker det vi hører så har vi egentlig to tilbakekoblinger.

1. Plateprodusentene røver å lage bra plater. De som blir oppfattet som bra av publikum selger mest. Men som verktøy for å bestemme om det låter bra har lydprodusentene monitorer som i større eller mindre grad lar dem fastslå hva som vil låte bra i heimen.

2. Produsentene av hifiutstyr prøver å lage gode komponenter. De måler og lytter seg fram, og de som blir oppfattet som best selger i bøtter og spann.


Det som er interessant er hvi det danner seg "regioner". Jeg tipper at japanerne er mer tilbøyelig til å lytte til asiatisk musikk og bruke asiatisk utstyr. Da risikerer vi overtid at asiatisk musikk låtergull over asiatisk hifi, og elendig i restn av verden.

Så også med den påståtte forskjellen mellom amerikansk og engelsk hifi, hvor myten erat amerikanerne har store tre-hus som suger til seg bass, mens engelskmenn har små betong-leiligheter som slett ikke låter bra med for mye bunn.

Dermed ender engelsk og amerikansk hifi og musikk opp med forskjellige referanser.

-k
 
B

Back_Door

Gjest
Lyd referansen min er slik det låter på en konsert!
Selvsagt klarer ikke anlegget dette alltid, men det er og blir referansen.
Jeg ønsker tvert i mot at lyden på mitt anlegg skal overgå konsertlyd. Det er et kjent faktum at konserter ofte har svært dårlig lyd.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er minst 144 forskjellige veier til toppen av fjellet.
Det er bare å begynne å klatre.
Velg din egen vei.
For mange tror jeg selve turen er det viktigste. De går litt opp, litt ned, og det å nå toppen er ikke nødvendigvis målet. Veien blir til mens man går, og turen i seg selv er såpass kjekk, at man kan komme lykkelig hjem fra fjelltur uansett. :)
 
S

slowmotion

Gjest
For mange tror jeg selve turen er det viktigste. De går litt opp, litt ned, og det å nå toppen er ikke nødvendigvis målet. Veien blir til mens man går, og turen i seg selv er såpass kjekk, at man kan komme lykkelig hjem fra fjelltur uansett.  :)
Nettopp!

;)
 
T

theStig

Gjest
Ei live-aktig innspeling eg tykkjer er ganske truverdig, er Bruce Springsteen si siste. Einig?
Tenker du på Seeger Sessions, så er jeg meget uenig. Makan til komprimert dritlyd.... fysj.
 
T

theStig

Gjest
CDen, ikkje DVD....
Eller vinylutgåva (sannsynlegvis ikkje komprimert, eg har ikkje høyrt denne)
Komprimering med måte er ikkje så ille...
Har hørt den. Grusomt. Altfor mye komprimering! Lyden er en eneste graut av masete støy. Låter sikkert "levende", my ass. Hadde den vært 6-8 dB lavere så hadde det lignet noe. DVD'ens 5.1 spor er langt bedre, selv om den også er i drøyeste laget.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Har hørt den. Grusomt. Altfor mye komprimering! Lyden er en eneste graut av masete støy. Låter sikkert "levende", my ass. Hadde den vært 6-8 dB lavere så hadde det lignet noe. DVD'ens 5.1 spor er langt bedre, selv om den også er i drøyeste laget.
Det der er sånn Springsteen skal og vil låte. Jeg mener, den grauten er hans image. Hvis du ikke liker det, finn annen musikk.
 
K

kbwh

Gjest
Seeger Sessions med Springsteen på CD er ikke bare overkomprimert, den virker også som den har EQ som framhever det frekvensområdet hvor øret er mest følsomt. How loud can you go? (virkelig synd, musikken er riktig engasjerende egentlig)
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Må nok si meg enig med Stig her, trist men synd.


Det der er sånn Springsteen skal og vil låte. Jeg mener, den grauten er hans image. Hvis du ikke liker det, finn annen musikk.
nei det er ikke hans image. for meg er høydepunktet darkeness... og vinylen er faktisk bra.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Interessant summering :)
måtte lese innlegget 2 ganger må jeg innrømme ;D

Det eneste som skurrer for meg er
punkt 3
3- Personligheter som klarer å si sannheten på en fordelaktig måte. (testere...)
Disse må være dyktige i å si/skrive og ha kunnskap om musikk og eletronikk i tillegg.

fordelaktig for produsenten eller forbruker ?
Fordelaktig for produsent eller forbruker ja...

Jeg har pønsket på hvordan jeg skulle si det jeg tenker på...
Jeg har kommet til, at jeg ikke skal si det!
Sojjy! Men jeg har bestemt meg!

Det jeg vil si er at.
Ærlighet pleier å være det beste virkemiddel for å etablere ett ry som vil vare.
Og å satse på kvalitet i alle ledd, så langt man klarer det!
 
Topp Bunn