Lyddempingsplater på Biltema?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Hva er du ute etter? Bedre akustikk, eller å senke lydsmitte til naborom? Er redd produktene du sikter til egner seg best til det siste.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvis du vil dempe lyden hadde jeg skrudd ned volumknotten ;)
.
.
.

Disse produktene er beregnet for å dempe motorstøy etc. Eks. i motorrom på fritidsbåter. Der er de relativt effektive også.
Hvordan det vil være å isolere vegger i rom med slike aner jeg ikke, men det hadde vært et morsomt eksperiment.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Ikke for å være behjelpelig, men;
De er jo primært tenkt til demping av svingninger i karosseriplater, men du kan også lage absorbenter av dem. Noen runde pappskiver i ønsket diameter, folde platene rundt med den "åpne" siden ut, tape med sparkeltape, trekke frontstoff rundt, sette en pen treplate i topp og bunn, skulle gi en grei demping av hjørner.
Bitumenplater kan brukes til demping av f,eks CD spillere, bedre enn bitumen på sprayboks i fall du skal selge apparatet videre.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Hva er du ute etter? Bedre akustikk, eller å senke lydsmitte til naborom? Er redd produktene du sikter til egner seg best til det siste.
Jeg er ikke ute etter noe som helst, jeg.. Tenkte bare at dere luringer kanskje hadde et fornuftig bruksområde for dette "gratise" materialet. :)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hm, det er jo mulig. Men det kunne vært interessant å vite effekt i forhold til frekvens og montering etc. Alufolien vil vel antagelig påvirke responsen (Q? Litt som panelabsobenter, eller er jeg nå langt ute i gjetteland? (jeg hører hjemme i gjetteland og alle de som gjette kan...)).

Mvh
Sniff
 

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Innlegg
95
Antall liker
0
Materialet vil fungere dårlig, det er tynt og laget av skumplast.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
hkl7 skrev:
Materialet vil fungere dårlig, det er tynt og laget av skumplast.
Det var et snodig argument. Fungerer alle materialer som er tynne og/eller er laget av skumplast dårlig uansett misjon og oppgave materialet måtte ha?
 

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Innlegg
95
Antall liker
0
Skumplast absorberer lyd mye dårligere enn rockwool,
tynt materiale demper ikke dyp mellomtone/bass, de fleste mindre rom (nærmest alle) har lenger etterklangstid i bassen når rommet er helt tomt, og det er i og for seg greit nok, men når man legger til at veldig mange materialer kun demper etterklang i top frekvenser (gardiner, tepper, tøy, møbler) samt at de fleste dempematerialer som blir brukt er tynne så blir forskjellen på etterklangstid i lyse frekvenser og mørke ekstrem.

Lyden blir en"boomete", diskanten man hører er kun direkte lyd fra høytalere, , mens det er masse refleksjoner som bygger seg opp i bass.

Dette produktet som du sikter til er ment å dempe vibrasjoner, d.v.s den har den samme funksjonen som hvis man putter en pute inn i en akustisk gitar.

En skumplast pute inne i en gitar vil dempe bass, ettersom den demper vibrasjonene direkte fra kilden.

En skumplast pute på veggen, har ikke mekanisk kontakt med gitaren, og demper ikke bass.

Jeg kan si meg enig at det i et tilfelle kan være ok med tynnere materialet, dempning av første-refleksjoner

Da er det greit å bruke 50mm rockwool etter min erfaring, men det er uansett en fordel med tykkere materialet imo.

De tykkeste biltemaplatene er 30mm, og laget av skumplast.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Dette har nok hkl7 helt rett i........Rockwool har plater som er laget til formålet med spesifikasjoner på hjemmeside.
Ett eller annet sted leste jeg at 6 mm eller deromkring sponplater som finnes i hyllesystemer og bord tar en del bass. Noen som kan bekrefte dette?
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Skumplast eller porolon..
Man må skille mellom hulromresonans og flateresonans:
Lim lyddempematerialet utenpå gitaren ;)
En effektiv måte å dempe lyd på er å bruke en tyngre matte utenpå en med lettere volumvekt.
Den tyngre mattes svingninger (mekanisk energi transformeres til varme) fanges ikke i inn i den lette matten. Eksempel på anvendelse: Skillevegg mot støykilde, ventilasjonskanaler etc.

Kjernen er altså hva man vil:
-Dempe (mellom rom),
-Akustisk regulering i lokalet (peaks)
-Tilpasse etterklang (m2 Sabine)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
De skumplast aktige mattene et ypperligr til å dempe lyd fra viftemotorer etc.
Har en slik vifte i kneveggen. Satte inn slike matter på innsiden av skapdøren/luken. Demper vifte/motor støy slik at jeg ikke hører noe i rommet utenfor.
Har limt de samme mattene på innsiden av speilskyvedørsgarderobe for å dempe klirr. Har helt klart dempende effekt på vibrasjoner også. Speilene "synger" ikke lengre. Virker også som underlag for platespiller
mvh
Sleiven
 
Topp Bunn