Lydinnganger på EC 4.5

Gjersøe

Medlem
Ble medlem
23.07.2020
Antall liker
2
Sted
Åmot
Har EC 4.5 tilkoblet 2x EC AW 250.
I og med at EC 4.5 kun har analoge innganger (RCA og XLR) lurer jeg på om
DAC'n fra TAISHAN er løsningen som signalkonverter fra TV'ens optical out, eller om det er en bedre løsning å kjøre det optiske lydsignalet fra tv og inn i en surroundforsterker jeg har av type Rotel 1065. Denne har analog utgang til zone 2, som jeg kan koble til EC 4.5.

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
330
Torget vurderinger
4
Har EC 4.5 tilkoblet 2x EC AW 250.
I og med at EC 4.5 kun har analoge innganger (RCA og XLR) lurer jeg på om
DAC'n fra TAISHAN er løsningen som signalkonverter fra TV'ens optical out, eller om det er en bedre løsning å kjøre det optiske lydsignalet fra tv og inn i en surroundforsterker jeg har av type Rotel 1065. Denne har analog utgang til zone 2, som jeg kan koble til EC 4.5.
Optisk fra tv til dac, vidre til EC 4.5 👍
Etter å ha googlet ser jeg det er en billig sak, men så lenge du ikke opplever støy er det et sted å starte. Men tror jeg kjapt ville byttet den ut med en fra Topping til en drøy høvding :)

Sist redigert:

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
330
Torget vurderinger
4
Etter å ha googlet ser jeg det er en billig sak, men så lenge du ikke opplever støy er det et sted å starte. Men tror jeg kjapt ville byttet den ut med en fra Topping til en drøy høvding :)
Ville startet med denne for en rimelig peng, før du legger mere penger i dac.

Brukte tilsvarende du har på tv lyd hos min mor, masse støy. Den gikk i søpla. Forsterker settet du har fortjener bedre kvalitet.

Selv bruker jeg en
RME ADI-2 DAC FS som jeg er veldig fornøyd med, men det er en annen prisklasse.

Knut :)

Gjersøe

Medlem
Ble medlem
23.07.2020
Antall liker
2
Sted
Åmot
Takk for tips. Ja, den DAC`n jeg har er ikke all verden

Gjersøe

Medlem
Ble medlem
23.07.2020
Antall liker
2
Sted
Åmot
takk for svar gutta,
Noen tanker om hvorvidt det går an å koble disse AW250 som monotrinn?
Ser av den nye AW250R at den er utstyrt med XLR link, men mine gamle har dessverre ikke
det. Se forøvrig bildevedlegg (tegna sjøl så beklager kvalitet)

Vedlegg

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
330
Torget vurderinger
4
takk for svar gutta,
Noen tanker om hvorvidt det går an å koble disse AW250 som monotrinn?
Ser av den nye AW250R at den er utstyrt med XLR link, men mine gamle har dessverre ikke
det. Se forøvrig bildevedlegg (tegna sjøl så beklager kvalitet)
Det er nok best du beskriver hele oppsettet ditt, som hvilken høytaler du skal bruke før du ber om tips til brokobling av forsterkerene dine.

Knut :)

Gjersøe

Medlem
Ble medlem
23.07.2020
Antall liker
2
Sted
Åmot
Oppsettet er 2x EC AW250 og EC 4.5
Har noen eldre ombygde BIC Eviction RTR-EV15. Disse er bi-ampable med avtagbar jumper-strap for å atskille bass fra diskant og mellomtone.
Brokobling av nevnte forsterkere forandrer seg vel ikke, hvis tilkobling av andre bi-ampable høyttalere?
Takk for svar :)

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.840
Sted
Kongsberg
Les litt i denne tråden.

Høyttalerne dine er kanskje ikke laget for den voldsomme effekten du får? De er jo kanske følsomme med 95dB og de er oppgitt til RMS effekt på ca. 200W.
Brokoblet vil AW 250 lett passere 1000W.

Kanskje biamping er bedre.
Står en del tips om høyttalerne her.

Topp Bunn