Lydkort til PC

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
554
Hmmm... På gli? ;)

Den Apogeesaken så kjekk ut. Midt i blinken for sønnen i husets sysler.

Jeg har det bra med min mhdtlabs-sak :)

L

Lydtekniker

Gjest
Hmmm... På gli? ;)
Alt til sitt bruk ;) Har ikke noe imot Mac som sådan, annet enn at den religiøse hærskaren av ukritiske disipler som lovpriser Steve Jobs' hver eneste lille fingerbevegelse byr meg imot.

En Mac Mini som mediasenter i stua hadde ikke gjort noe!

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0
Dette kortet gir i alle fall mye for pengene.
Det spiller meget bra, lyd, støy, alt tatt i betrakning!!!
Kjøpte det med tanke på å kjøpe ekstern DAC senere, men ble så fornøyd med lyden at jeg ikke er sikker lenger om det blir noen ekstern DAC ... :)

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
syns dette og ser godt bygd ut, og koster bare 998kr!

hvor ofte ser man en så integrert smd løsning, uansett pris på hifi utstyr?
den største chippen der inneholder 56millioner transistorer. vet ikke hva det vil si for lyden, men det høres bra ut ;D

Og hva betaler du for her? Jo, det er for et spillydkort med kraftig surroundprosessor, i tillegg til 8 DAC'er i stedet for 2 (surround - stereo). Altså ikke et hifi-lydkort.

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
2
testet faktist et x-fi som på bildet over. Overraskende godt (sammenlignet med onboard), henter ESI Juli@ på posten på mandag, skal bli gøy å sammenligne!!!

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
2
en kompis testet noen m-audio kort. de var ok lydmessig, men ustabile. m-audio er visst slakke med driver-updates, noe butikken de ble kjøpt fra (og returnert) bekreftet. Testet på flere maskiner med samme resultat.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg har nettopp gått til anskaffelse av dette kortet:

Bruker da RCA-utgangene på dette og rett inn i forsterker.Dette er ett knallkjøp i mine øyne. ;D
Betalte litt i overkant av kr.1500.- for kortet.

Litt mer info om kortet her: http://www.ibsenstudio.no/prod/esi/pci/julia/Julia.htm

Lykke til!

Mvh
Pad

Leste litt på den linken der, og det stod at kortet "inni" kan snus, og dermed både ubalangsert og balangserte utganger... Men skjønte ikke helt hva plugger man skal brukte på det balanserte ???

Hvem selger kortet i norge?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.295
Til de balanserte utgangene bruker man 1/4" jackplugger, eller "store hodetelefonplugger". Om du titter på linken til Pad, etter "http://www." ser du hvem som selger Julia-kortet :)

L

Lydtekniker

Gjest
Til de balanserte utgangene bruker man 1/4" jackplugger, eller "store hodetelefonplugger".
Pass på å bruke stereo-jacker, som er en forutsetning for balansert overføring. Tror en del forglemmer seg her.

"Utrolig lav pris for et ekte 24bit/192kHz lydkort med kostbare 24bit/192kHz DAC/ADC konvertere"

Markedsføringsgimmick. "Ekte" 24-bits konvertere, i den betydning at alle 24-bit'ene blir nyttegjort som lyd, eksisterer ikke, og det kommer det ikke til å gjøre med det første heller - med mindre det blir vanlig å kapsle inn elektronikken i flytende nitrogen. 114dB ved AD og 112 dB ved DA som det står, tilsvarer 18-19 bit - ganske bra, men det er ikke det samme som 24 bit. I tillegg er dB-tallene A-veid, så det reelle ligger 3-4 dB lavere. Irriterer meg litt at markedsføringsavdelingene får lov til å pushe dette med "ekte 24-bit". Tull og tøys og sludder og pølsevev, Såkalt "ekte 24-bit" ville gitt et dynamikkområde på rundt 144 dB, det er ren matematikk.

Ellers ser det ut som et veldig bra lydkort.

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Antall liker
0
Har ikke DCS en med "ekte" 24bits oppløsning og er linære ned til -144db?
Ikke at det er noe nyttig musikksignal så langt "nede" uansett , men det er sikkert greit å vite at støygulvet på ens DAC ikke er den begrensede faktoren .. :D

Men husk at selv om det er støy ikke betyr at man ikke kan høre opptil 20db under støygulvet, så 24bits DAC og ADC'er har all grunn til å eksistere all den tid de uansett er mer linære enn de gode gamle 18 og 20 bits DAC/ADC'ene, også på eksisterende materiale.

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Antall liker
0
Det blir jo spennende å få sammenlignet Juli@ med X-Fi, som jeg har kjøpt meg. Personlig tror jeg de ligger noenunde likt i lydkvalitet, men X-fi har jo en bedre pris og er et mye bedre valg til spill, mens Juli@ har balanserte utganger for de som trenger det.

Det ultimate er nok X-Fi Elite Pro, som med 4stk CS4398 Stereodac'er samt "mycket" bedre opamps enn de andre X-FI kortene, har teoretisk muligheten til å overgå det meste, uansett pris. Spesifikasjonene overgår t.o.m Lynx Two som har CS4396 Dac'er (som er forgjengeren til CS4398/97), som jevnt over er omtrent det samme som CS43122 som sitter i EMC1UP. Nå husker jeg ikke helt i farten hvordan EMC1-UP er oppbygd m.h.t komponenter, men hvis jeg ikke tar helt feil så besto ihvertfall "UP" oppgraderingen blant annet av et bittelite print med CS43122 Dac'en på, særs "unimpressive" til å koste de x antall tusen som den gjorde. Bare nevner det i tilfelle det er noen her som tror at EC har gjort noe "magisk" med deres implementasjon :) Husk også på at Lynx'en har blitt brukt til mastering av flerfoldige CDplater, så at et lydkort pr. definisjon ikke er godt nok, stemmer rett og slett ikke.

Tilbake til tema: X-FI Elite Pro har også samme AKM ADC som Lynx Two, men kun på selve kortet. PÅ breakout boksen som er koblet digitalt til lydkortet gjennom "gameporten" sitter det litt simplere Dac'er og ADC'er fra henholdsvis BB og AKM. Om breakoutboksen bruker bedre opamps enn de vanlige X-fi korta vet jeg ikke, men jeg går vel nesten utifra det, og sannsynligvis har det mer å si enn steget opp fra CS4392 Dac'en i de vanlige X-fi kortene til CS4398 Dac'ene i X-fi Elite Pro, selv om en ikke kan se vekk ifra at CS4398 "toppe heile driden" ..

Tilslutt så kan jeg også nevne det nye 1212M kortet fra EMU, som innehar samme DAC/ADC/opamps som Elite Pro. Dette koster vel ikke mer enn 1500kr på komplett og har ca. samme eller overgår lydkvaliteten til Lynx Two. Samt et SNR nivå på rundt -120db. Tror dette kortet gir mest bang for the buck om en ikke skal spille spill og kun holder seg til 2 kanaler. Til Hjemmekino og ikke minst spilling i over 7.1 anlleg, er og blir Elite Pro kongen på haugen IMHO.

I tilleg er det en lek å implementere DRC, digital romkorreksjon, og å bruke lydkortet som en dac eksterne kilder, også DTS/DD skal gå fint da ingen av disse kortene resampler digitalinngangen, og forhåpentligvis ikke bryr seg hva PCM/RAW biten i PCM strømmen står på, så med litt skills kan en implementere en 7.1 DRC DAC ala TACT RCS2. Eneste ulempen er at man må selv stille inn digitalinngangen manuelt mellom 44.1/48/88.2/96/osv, ihvertfall foreløpig.

Ja dette var et passe kronglete innlegg ,men uansett, det er så mange muligheter med PC teknologien, det er mye billigere, og i tilleg låter det bedre, slik at det grenser til galskap å ikke hive seg på bølgen. Så til dere som fortsatt sitter på gjerdet er det bare en ting å gjøre: løp å kjøp!

L

Lydtekniker

Gjest
Men husk at selv om det er støy ikke betyr at man ikke kan høre opptil 20db under støygulvet, så 24bits DAC og ADC'er har all grunn til å eksistere all den tid de uansett er mer linære enn de gode gamle 18 og 20 bits DAC/ADC'ene, også på eksisterende materiale.
Problemet er at lyden ikke klarer å eksitere flere kvantiseringsnivåer enn det som tilsvarer 18-19 bit (tror de beste 24-bit konverterne tangerer 20-bit i reell oppløsning) uansett. Alt utover det er støy. Når markedsføringsavdelingen sier "ekte 24-bit", men dynamikkområdet er 112 dB, så er det ikke ekte 24-bit. Uredelig, synes jeg.

Et annet problem er jo at den forbaska PCen/MACen med alle sine vifter og elektromotorer hever støygulvet i rommet noen dB allikavæl ;)

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
Kan trygt anbefale 1212M. Anbefaler også Procom som har kortet på tilbud. Meget bra service.

Jeg bruker selv et 1820M som har tilsvarende spesifikasjoner som 1212M bare med flere kanaler inn/ut. Bruker analoge utganger til både avspilling av CD-er og multikanal dd/dts (dvd). Bruker en Pioneer surround reciever som pre mellom dette og effektforsterker til front og monoblokker til resten. Lyden er veldig klar, enorm dynamikk, enorm fylde/dybde i lydbildet. Vet ikke hvordan dere forklarer dette på fagspråket, men det er i alle fall meget bra og tror flere burde teste et lydkort i sitt oppsett.

Jeg brukte tidligere en Parasound P3 forforsterker og prøvde diverse cd-spillere i 10-15.000 kroners klasse uten og oppleve en lyd som var i nærheten av dette..

Etter og ha fått lydkortet inn i huset så har jeg opplevd flere ganger og komme for sent til avtaler, da jeg har blitt sittende og høre på musikken og ikke klart og løfte ræva ut av reclineren.

Til de som lurer. Bruker Zapsolute effektrinn til fronthøytalerne som er et par B&W Nautilus 804. Bruker J River Mediacenter for avspilling av lyd (ASIO). Theatertek med advanced audio pack for avspilling av dvd.

Har lyst og lage en DIY 6 kanals forforsterker med XLR inn og XLR ut til effekttrinnene. Har ikke sett noen kommersielle produkter. Regner med at disse er rimelig dyre om de finnes.

C

cosmos

Gjest
å kjøre slike kort rett i effektrinn er ingen god løsning altså?
f.eks en barebone pc med et godt kort og 2 små ice moduler kunne vært genialt.

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
Jo, skal vistnok gi veldig bra resultat. Er bare litt skeptisk til og sprenge alle høytalerne. Men man kan justere db per kanal, i tillegg til "hoved-volum" så bør ikke være farlig.

Det er mange på avsforum.com som kjører rett i effekttrinn uten problemer. studiolydkort har ikke "klikk" problemer når man skrur på pc'en heller, slik som mange konsumer kort har.

T

timc

Gjest
Lurer på å konvertere PC'en min til en HTPC.
Det jeg lurer på er om SPDIF utgangen som er å finne på det innebygde lydkortet er brukbart, eller om jeg bør investere i et skikkelig lydkort? Finnes det lydkort med AES utgang? Jeg skal ikke ta analog lyd ut fra pc'en så kvaliteten der er mindre viktig. Noen gode tips? Har ikke tenkt å legg ut så veldig mye på dette.

Mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
554
Lurer på å konvertere PC'en min til en HTPC.
Det jeg lurer på er om SPDIF utgangen som er å finne på det innebygde lydkortet er brukbart, eller om jeg bør investere i et skikkelig lydkort? Finnes det lydkort med AES utgang? Jeg skal ikke ta analog lyd ut fra pc'en så kvaliteten der er mindre viktig. Noen gode tips? Har ikke tenkt å legg ut så veldig mye på dette.

Mvh
Den er sikkert OK. Det kan være litt ymse med kvaliteten på s/pdif på billige lydkort, men du vil høre om den er støybefengt (jitter). Du kian jo evt. sjekke den med et oscilloscop.

Ja, det finnes kort med AES, men AES er ikke bedre enn S/PDIF eller Toslink som er i henhold til spec. Eneste poenget med AES er at du kan kjøre lenger kabel.

T

timc

Gjest
Takker!

Må sjekke litt rundt......Godt mulig det blir litt kabelstrekk så AES ville vært å foretrekke. Får se hva jeg finner på.

Mvh

C

cosmos

Gjest
nesten alle kortene er balanserte. er det å få kjøpt enkle adaptere til ubalansert? går dette utover lyden på noen måte?

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
nesten alle kortene er balanserte. er det å få kjøpt enkle adaptere til ubalansert?  går dette utover lyden på noen måte?
Alt finnes :)

Jeg bruker jack->rca kabler selv fra de balanserte utgangene på creative 1820m breakout boksen.

XLR->RCA og JACK->RCA overganger finnes også.

Har ikke testet A/B på samme utstyr, så vet ikke noe om lydkvaliteten..

C

cosmos

Gjest
ser for meg utgangen på kortet gå i røyk med feil adapter :D

en slik?

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
ser for meg utgangen på kortet gå i røyk med feil adapter :D

en slik?
Det ser ut som en rca-jack overgang så den bør gjøre susen den :)

Procom har tilbud på 1212M forresten om du ikke har handlet lydkort. Anbefales på det sterkeste.

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
Finnes en sånn en til minijack også?

-Y
Man får i alle fall 2 x 1/4 mono Jack til Minijack kabler, så det finnes nok adaptere også.

Hva skal du med minijack, hodetelefoner?

C

cosmos

Gjest
sikkert. men tror hverken clas ohlson, biltema eller ljudia har det. enkleste er vel å trykke på en jack hunn ---> minijack rundt adapteren over ;)

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
Hmm..ser at det er veldig mange forskjellige kort som blir anbefalt overalt :)

Er det mulig / lurt å kjøre noen av disse rett i forsterker uten pre?

L

Lydtekniker

Gjest
Er det mulig / lurt å kjøre noen av disse rett i forsterker uten pre?
Jeg har aldri gjort annet hvertfall, men nå vil vel enkelte hevde at undertegnedes lurhet er diskutabel.

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
Ingen problemer med knasing og spraking hvis du skur på f.eks effekt først og så pc?

L

Lydtekniker

Gjest
Ingen problemer med knasing og spraking hvis du skur på f.eks effekt først og så pc?
Ikke som jeg har lagt merke til på mitt Digidesign 002R-interface og NAD-forsterkeren min, ei heller de aktive monitorene mine. Det har i grunn aldri vært en problemstilling jeg har vurdert. Det kommer linjesignaler ut av interfacet og forsterkeren er laget for å motta linjesignaler - hva er da vitsen med en forforsterker imellom?

L

Lydtekniker

Gjest
Så det anbefales å putte en forforsterker mellom to enheter som opererer på linjenivå? Hvilke fordeler oppnår man eventuelt?

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Antall liker
4
Eneste fordelen jeg har kunnet grave opp er at med en forforsterker unngår du plopp og sprak som kan ødelegge..

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Så det anbefales å putte en forforsterker mellom to enheter som opererer på linjenivå? Hvilke fordeler oppnår man eventuelt?
En god forforsterker tilpasset resten av systemet er laget nettopp for å best mulig kunne behandle et linjesignal. I teorien skulle det f.eks være enkelt å sette på en volumkontroll på en dac, for linjesignalet fra dacen er mer enn nok til å overstyre hvilken som helst effektforsterker. Grunnen til at dette ikke blir gjordt i stor grad pga lydkvaliteten...

L

Lydtekniker

Gjest
Jeg forstår hvorfor en preamp i mellom kan ha noe for seg dersom man utveksler signaler mellom konsumentutstyr som vanligvis opererer med en referanse på -10dBv (316 millivolt RMS) og profesjonelt utstyr som opererer med +4dBu som referanse(1,228 volt RMS). Er det vanlig med hifi-utstyr som opererer på profesjonelt linjenivå?

Dersom både DAC og effektforsterker opererer med -10dBv som referansenivå, er jeg redd jeg ikke helt forstår hvorfor det skal være nødvendig med en preamp i mellom...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.489
En god forforsterker tilpasset resten av systemet er laget nettopp for å best mulig kunne behandle et linjesignal.  I teorien skulle det f.eks være enkelt å sette på en volumkontroll på en dac, for linjesignalet fra dacen er mer enn nok til å overstyre hvilken som helst effektforsterker. Grunnen til at dette ikke blir gjordt i stor grad pga lydkvaliteten...
Hifi-leverandørene kan enkelt eliminere linje-forforsterkeren. Resultatet vil bli bedre lyd ettersom signalveien blir enklere. Den signaldegraderingen som skjer før og etter forforsterkeren kan uansett ikke rettes opp med en dyr boks. Et stereoanlegg uten separat forforsterker gir forøvrig betydelig kostnadsreduksjon for forbrukerne.

Forforsterkeren har dog sin berettigelse når den inkluderer RIAA, DSP-funksjonalitet og/eller en DAC.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Så i Marsnr av HIFI&Musik om en fyr som hadde bygd en helt stillegående pc med et X-FI lydkort, han spilte på et Krell KSA 100 trinn og Sonus Faber Extrema samt en Wadia CD-spiller. Journalisten var MEGET overrasket at det var PC'n han hørte på. Wadian låt selvsagt noe bedre, mens en Cambridge CD50mk2 låt helt "morna" i forhold til PC'n. Eieren av utstyret var veldig opptatt av å ikke bruke Windows kernel mixer, men at signalet gikk rett i Creative's egen spillerrutine (ASIO2,0) Han har sin egen nettside vedr stillegående pc'er på www.tystpc.nu

Topp Bunn