Det blir jo spennende å få sammenlignet Juli@ med X-Fi, som jeg har kjøpt meg. Personlig tror jeg de ligger noenunde likt i lydkvalitet, men X-fi har jo en bedre pris og er et mye bedre valg til spill, mens Juli@ har balanserte utganger for de som trenger det.
Det ultimate er nok X-Fi Elite Pro, som med 4stk CS4398 Stereodac'er samt "mycket" bedre opamps enn de andre X-FI kortene, har teoretisk muligheten til å overgå det meste, uansett pris. Spesifikasjonene overgår t.o.m Lynx Two som har CS4396 Dac'er (som er forgjengeren til CS4398/97), som jevnt over er omtrent det samme som CS43122 som sitter i EMC1UP. Nå husker jeg ikke helt i farten hvordan EMC1-UP er oppbygd m.h.t komponenter, men hvis jeg ikke tar helt feil så besto ihvertfall "UP" oppgraderingen blant annet av et bittelite print med CS43122 Dac'en på, særs "unimpressive" til å koste de x antall tusen som den gjorde. Bare nevner det i tilfelle det er noen her som tror at EC har gjort noe "magisk" med deres implementasjon
Husk også på at Lynx'en har blitt brukt til mastering av flerfoldige CDplater, så at et lydkort pr. definisjon ikke er godt nok, stemmer rett og slett ikke.
Tilbake til tema: X-FI Elite Pro har også samme AKM ADC som Lynx Two, men kun på selve kortet. PÅ breakout boksen som er koblet digitalt til lydkortet gjennom "gameporten" sitter det litt simplere Dac'er og ADC'er fra henholdsvis BB og AKM. Om breakoutboksen bruker bedre opamps enn de vanlige X-fi korta vet jeg ikke, men jeg går vel nesten utifra det, og sannsynligvis har det mer å si enn steget opp fra CS4392 Dac'en i de vanlige X-fi kortene til CS4398 Dac'ene i X-fi Elite Pro, selv om en ikke kan se vekk ifra at CS4398 "toppe heile driden" ..
Tilslutt så kan jeg også nevne det nye 1212M kortet fra EMU, som innehar samme DAC/ADC/opamps som Elite Pro. Dette koster vel ikke mer enn 1500kr på komplett og har ca. samme eller overgår lydkvaliteten til Lynx Two. Samt et SNR nivå på rundt -120db. Tror dette kortet gir mest bang for the buck om en ikke skal spille spill og kun holder seg til 2 kanaler. Til Hjemmekino og ikke minst spilling i over 7.1 anlleg, er og blir Elite Pro kongen på haugen IMHO.
I tilleg er det en lek å implementere DRC, digital romkorreksjon, og å bruke lydkortet som en dac eksterne kilder, også DTS/DD skal gå fint da ingen av disse kortene resampler digitalinngangen, og forhåpentligvis ikke bryr seg hva PCM/RAW biten i PCM strømmen står på, så med litt skills kan en implementere en 7.1 DRC DAC ala TACT RCS2. Eneste ulempen er at man må selv stille inn digitalinngangen manuelt mellom 44.1/48/88.2/96/osv, ihvertfall foreløpig.
Ja dette var et passe kronglete innlegg ,men uansett, det er så mange muligheter med PC teknologien, det er mye billigere, og i tilleg låter det bedre, slik at det grenser til galskap å ikke hive seg på bølgen. Så til dere som fortsatt sitter på gjerdet er det bare en ting å gjøre: løp å kjøp!