Lydkort til PC

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
Eneste fordelen jeg har kunnet grave opp er at med en forforsterker unngår du plopp og sprak som kan ødelegge..
Tror ikke noen av (proff/studio) lydkortene vi diskuterer i denne tråden har det problemet.

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Antall liker
0
Jeg har tenkt litt på å bytte ut opampene i X-FI Xtrememusic kortet mitt. Ihvertfall til frontkanalene http://www.guru3d.com/admin/imageview.php?image=5926

Jeg har vel 2 alternativer, enten BB OPA 627 eller AD825 eller tilsvarende. Nå fins både OPA 627 og AD825 i forskjellige versjoner på nettsidene til henholdvis TI og AD så jeg lurer på hvilken versjon som gjelder? Jeg tror at det for OPA 627 er OPA627AU jeg trenger men jeg er ikke helt sikker.

Hvis jeg ikke tar feil så kommer AD825 og OPA627 kun i singlechannel slik at man må inn med et dual-adapter. Noen som vet hvor man bestiller slikt?

I tilleg så heller jeg kanskje mest mot AD825 siden den er billigere og jeg tror det er mulig å bestille gratis samples fra nettsiden til AD mens hos TI er det kun OPA627APG4 jeg kan bestille samples ifra. (Som ser ut til å ha for lange pins , men den skal vel inn i det dual-adapteret likevel)

Er det noen som kanskje vet noe mer konkret?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Jeg har tenkt litt på å bytte ut opampene i X-FI Xtrememusic kortet mitt. Ihvertfall til frontkanalene http://www.guru3d.com/admin/imageview.php?image=5926

Jeg har vel 2 alternativer, enten BB OPA 627 eller AD825 eller tilsvarende. Nå fins både OPA 627 og AD825 i forskjellige versjoner på nettsidene til henholdvis TI og AD så jeg lurer på hvilken versjon som gjelder? Jeg tror at det for OPA 627 er OPA627AU jeg trenger men jeg er ikke helt sikker.

Hvis jeg ikke tar feil så kommer AD825 og OPA627 kun i singlechannel slik at man må inn med et dual-adapter. Noen som vet hvor man bestiller slikt?

I tilleg så heller jeg kanskje mest mot AD825 siden den er billigere og jeg tror det er mulig å bestille gratis samples fra nettsiden til AD mens hos TI er det kun OPA627APG4 jeg kan bestille samples ifra. (Som ser ut til å ha for lange pins , men den skal vel inn i det dual-adapteret likevel)

Er det noen som kanskje vet noe mer konkret?
Single til dual OPAMP adapterkort til erstatning for dobel SMD OPAMPER høres djevelsk knotete ut. Hva med å vurdere gode dobble OPAMPER i SMD utgave? feks. OPA2134 og OPA 2604?

mvh
KJ

T

theStig

Gjest
Hva med å vurdere gode dobble OPAMPER i SMD utgave? feks. OPA2134 og OPA 2604?
2134 finnes i SMD versjon, men det gjør ikke 2604. De er forresten samme chip, bare med forskjellig max drivspenning.

2134 er en utmerket OP-amp (kanskje den beste av alle).

Når det er sagt har jeg dårlige erfaringer med å skifte ut op-amper på lydkort. Stabilitetsproblemer har jeg ofte opplevd, samt at kortenes innebyggede spenningsregulatorer ikke har tåle det økede strømforbruket en 2134 ofte medfører.

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Antall liker
0
And OPA2134 it is. Det skader jo uansett ikke å prøve. Regner med at dagens lydkort holder en høyere komponentkvalitet enn tidligere så jeg håper at den skal tåle det økede strømforbruket.. X-FI i standardutgave er en smule plastikk i lyden selv om den gjør mye riktig også, jeg tror det er absolutt mye å hente ved et enkelt bytte av opamp.

Fant OPA2134 på ELFA til en grei pris også. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017378.htm

Men er det DIL8 eller SO8 som passer i lydkortet?

C

cosmos

Gjest
seriøst, modde et lydkort til under tusen spenn. hva me å kjøpe et nytt

C

cosmos

Gjest
har fått meg et slikt 1221M. installasjonen gikk greit og ifølge windows fungerer kortet som det skal, men jeg får ikke et knyst fra analogutgangen. (har ikke prøvd de andre)
har det noe med jack overgangen å gjøre kanskje?

merkelige greier.

den ene cden inneholder et hav av programmer som jeg ikke vet hva er, skulle tro driver filene var nok.

C

cosmos

Gjest
var vistnok noe som manglet i driver oppdateringen på emu sine nettsider. brukte original cd og no funker det. høres bra ut også. dette blir morro å teste.

janterje

Medlem
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
0
cosmos, bruk et program som støtter asio ut. f.eks j r mediacenter, winamp (med plugin) eller foobar2000 (med plugin) for best lyd ;)

C

cosmos

Gjest
ok.lastet ned for foobar.
men gir dette virkelig bedre lyd? hvordan er det bedre enn directsound.

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Antall liker
0
Nei det gir ikke bedre lyd. Tvertimot blir det en smule mer kronglete når man ikke kan bruke mediaspillerens innebygde volumkontroll.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Poenget med å bruke ASIO eller kernel streaming er å unngå kmixer, Windows' innebygde lydmikser. Denne tråden på HeadFi diskuterer hvorfor.

Topp Bunn