Lydkvalitet på DGG 136 serie

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.386
Torget vurderinger
4
Kan man si noe generelt om tidlige (1-100) DGG 136 12" serie LPer ang. lydkvalitet? F.eks sammenlignet med nyere utgaver av disse på DGG.

Eks:

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De senere (2000-talls) nyutgivelsene fra DGG er oftest svært godt remasteret (Emil Berliner), og originalbåndene ofte svært godt konservert. Man kjøper derfor ikke vinylen for lydkvaliteten. Heller for objektet og artistene, og dersom det er innspillinger som ikke er tilgjengelig digitalt. Min opplevelse er at lydkvaliteten (eller la oss kalle det klangkvaliteten)er temmelig lik på nye remastere og originalene, noe som i seg selv er en god ting og en oppnåelse for dagens DGG-remastere. Mye mer likheter mellom de enn mellom f.eks RCA, Everest, Mercury og deres moderne remasteringer fra Speakers, Classic etc.

Vinylen fra 50-tallet er gammel og ofte slitt, og den var heller aldri så god som den ble litt utpå 60-tallet. Derfor får man ikke støyfrie originaler, iallefall har jeg tilgode å finne en. Lydkvaliteten fra DGG på den tiden var på høyde med hvem-som-helst, men man kjøper ikke disse platene for lydkvaliteten som du vet. Imo.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.386
Torget vurderinger
4
Jeg har en svakhet for disse eldre DGG platene med "kunst" cover, blir litt brukskunst disse platene. Får ta et par testkjøp og sjekke.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Utrolig flotte cover, utrolig flotte labeler etc etc. Helt enig, det er noe nært kunsthåndverk. Det er noe med den periodemessige riktige gefühl de gir. Veldig bra.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.386
Torget vurderinger
4
Samleren i meg har lyst til å begynne å samle på disse, men det må være såpass bra lyd på dem at de blir spilt.
Det er vel noen litt eldre og (10"?) i samme stilen:

Vedlegg

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Nydelige cover på disse, men må nevne at labelen er jo også et kunstverk i seg selv på tidlige DG.

Jeg har også tilgode å høre en helt "støyfri" vinyl på disse tidlige DG. Og da snakker jeg om eksemplarer som er så strøkne at de ser uspilte ut.
Mon tro om ikke en mono pickup med sfærisk 25 µm nål og korrekt EQ (ikke RIAA) skal bedre på det. Jeg har en plan om å prøve det...

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.386
Torget vurderinger
4
Hadde denne her liggende. (har kjøpt endel vinyl idet siste og har tydeligvis ikke helt oversikt) Var som ventet mye støy på denne, så etter en tur i platevaskeren så ble den
testet på ny. De først 30 sekundene så druknet musikken i støy, men så ble det tyst! Har mange nye plater med mer støy på en denne.

Denne har nr. DGM18493 så den er vel av litt nyere dato?

Vedlegg

Topp Bunn