En A-B test mellom Vinyl og Streaming forteller hvilken vei høna sparker.....inn i fremtidenHvem kan med god samvittighet fortelle hvordan en innspilling med gårsdagens band og teknikere hadde blitt med dagens utstyr?
En A-B test mellom Vinyl og Streaming forteller hvilken vei høna sparker.....inn i fremtidenHvem kan med god samvittighet fortelle hvordan en innspilling med gårsdagens band og teknikere hadde blitt med dagens utstyr?
Eit ganske interessant spørsmål. Sannsynlrgvis ville tek1niske nyvinningar veldig fort komme i bruk, a la Zappa/moog eller kraftwerk/synth og srgt Pepper/multi.Tror man skal være ytterst forsiktig med å tillegge utstyrskvalitet ansvaret for endringer i ferdige plater. Det er subjektivitet og kompetanse i regnestykket også, kultur i endring fra det ene året til det neste. Hvem kan med god samvittighet fortelle hvordan en innspilling med gårsdagens band og teknikere hadde blitt med dagens utstyr?
Jeg brukte misslike eletronisk musikk, men har senere lært at å avskrive en sjanger på grunn av instrumentering kan fort bli feil.Kraftwerk, Jarre og Yello er vel totaliteten av de jeg kommer på.
Total views: | 27,904,458,614 |
Current daily avg: | 4,410,167 |
Naturligvis ville de det. Men det var absolutt ikke min tanke at de ikke ville bli brukt. Min tanke var hvorvidt de ville bli brukt til det samme, på samme måte, og med likt resultat. Det er og blir en estetikk i studio, som er bundet til kulturelle fellesskap, og som endrer seg over tid.Eit ganske interessant spørsmål. Sannsynlrgvis ville tek1niske nyvinningar veldig fort komme i bruk, a la Zappa/moog eller kraftwerk/synth og srgt Pepper/multi.
Det argumentet er gyldig for muiskere / plateselskap som skal velge hvilke strømmetjenester de skal legge ut musikken sin på. Som selvføglelig er grunnen til at de aller fleste aktørene velger å legge ut på alle relevante strømmetjenester.Det er fryktelig populært å fokusere på utbetaling pr avspilling, mens totalbeløpet skal holdes utenfor. Musikk er business, og folk som nekter å drive business oppnår ikke suksess.
Helt enig - nå må musikerne ta seg sammen, og sette seg inn i hva slags musikk som selger...Synes dette blir som de "stakkarslige" lokale Rema1000 eierene som står frem i media og klager over så lave marginer i matvarebransjen.
En sjekk av ligningen til disse, så er standarden oftest at de lokale eierene er millionærer mens de sentrale er milliardærer.
Folk lar seg lure.
Gir man ut musikk som blir populær så er det mye penger å tjene, uansett tidsalder/teknologi.
Som Rema1000 reklamen sier: Det er sluttsummen (på kassalappen) som teller.![]()
Hehe.. nei men det er vel såpass enkelt at de som har flest fans tjener mest uansett om vi snakker streams eller salg av fysisk media. Hvis man hadde avviklet all streaming, så ville de som flest folk liker også ha solgt mest cd/vinyl.Helt enig - nå må musikerne ta seg sammen, og sette seg inn i hva slags musikk som selger...![]()
Om jeg bestemmer meg for nå å starte bandet; Powercon's Munnharpe og legger ned hele 5 minutters øving, før jeg laster opp en låt til en av strømmetjenestene.Helt enig - nå må musikerne ta seg sammen, og sette seg inn i hva slags musikk som selger...![]()
Her var du virkelig heldig med sammenligningenSynes dette blir som de "stakkarslige" lokale Rema1000 eierene som står frem i media og klager over så lave marginer i matvarebransjen.
En sjekk av ligningen til disse, så er standarden oftest at de lokale eierene er millionærer mens de sentrale er milliardærer.
Folk lar seg lure.
Gir man ut musikk som blir populær så er det mye penger å tjene, uansett tidsalder/teknologi.
Som Rema1000 reklamen sier: Det er sluttsummen (på kassalappen) som teller.![]()
Nå ser det ut til at du tar meg til inntekt for synspunkt jeg verken har- eller har ytret.Om jeg bestemmer meg for nå å starte bandet; Powercon's Munnharpe og legger ned hele 5 minutters øving, før jeg laster opp en låt til en av strømmetjenestene.
Er det da på en måte ditt ansvar som bruker av strømmetjenesten å sørge for at jeg får en anstendig betaling for mitt verk?
Har de som eier strømmetjenesten på en måte et ansvar for at jeg skal få en anstending betaling?
Har jeg automatisk krav på anstendig betaling siden jeg har lastet opp en låt og umiddelbart tittelerer meg som artist?
Hvis varet er nei, hvorfor ikke?
Som i eksemplet til Beetlebug lengre opp, "veldig lav" payout på eks Youtube pr stream, men denne Ed Sheeran tjener likevel 30k om dagen på bare Youtube.
Er dette bra eller dårlig?
Burde han tjene mere siden payout er så lavt?
Eller burde han tjene mindre siden han er populær, og Powercon's Munnharpe bør få mye mere?![]()
De var markedsledende men franske som dem er så gir dem ikke innsyn til sine utbetalings modeller.Hvor er Qobuz i dette selskapet…?
Kan ikke se at jeg har tillagt deg noen ytringer eller meninger.Nå ser det ut til at du tar meg til inntekt for synspunkt jeg verken har- eller har ytret.
Jeg forholder meg ikke til Youtube-videoen ovenfor, og de ytringene man eventuelt måtte få innblikk i om man påtar seg å se hele. Og jeg forholder meg heller ikke til Powercon`s Munnharpe, og en strømmetjeneste sitt ansvar for at du skal få anstendige inntekter av ditt eventuelle myunnharperi.
Hvis du leser mitt innlegg på nytt, vil du kanskje oppdage hva jeg skrev - at utbetaling pr. stream (uavhengig av totalsummen) er et relevant valgkriterie hvis man er opptatt av at musikere skal få mest mulig betaling.
Utbetaling til musikere vil alltid være en markedsgreie, og det finnes mange musikere som sikkert ikke har gjort seg fortjent til bedre utbetaling enn den magre utbetalingen de får. Og så finnes det mange musiker som slett ikke forthjener den gigantiske utbetalingen de får, men det er en annen sak. Og ikke minst finnes det mange drivende dyktige musikere som har fortjent en bedre utbetaling enn den de får. Dette får vi ikke gjort noe med - det er markedskreftene som rår, uansett hva vi mener om det. Men ved å sørge for at kaka blir litt større ved å være opptatt av strømmetjenestene sin utbetaling til musikerne bidrar vi litt i riktig retning.
Helt umulig å svare på. Hjertet mitt sier at det må være altfor mye og at det må være altfor mange der ute som har fryktelig dårlig musikksmak. Hans inntekt fra youtube er et lite stykke unna de som virkelig gjør det stort på youtube:Selv om Youtube betaler lavest payout i den rankingen som Beetlebug la inn, er 30 tusen kroner om dagen fra Youtube til artisten Ed Sheeran for lite?
Artister of plateselskapet regulerer selv sin tilgang til strømmetjenester. Og de aller fleste (men ikke alle) velger å gjøre musikken sin tilgjengelig på strømmetjenester, rett og slett foirdi det gir bedre inntekter enn å la være, i en tid der det er strømming som er den dominerende musikkformidleren. Men dette blir en annen problemstilling, og forhindrer ikke at både små og store artister er tjent med en best mulig uttelling fra strømmeselskapene.Nå er det vel de færreste her inne som kan si noe om hvordan inntektene til en artist fordeler seg over årene, og artistene selv er som de aller fleste tilbakeholdene med info.
Men jeg vil likevel anta at totalen er det viktigste for de aller fleste.
Det er nobelt å mene at artistene må få mest mulig av kaken hele tiden, men antar at for de fleste så er summen av uendelig mange småstykker kake bedre enn noen få større.
-For de store stykkene er aldri store nok.
Det er ikke gigantartistene jeg bekymrer meg for, men de små- og mellomstore. Og det er veldig mange av de små artistene som har livets rett, kanskje i motsetning til Powercon`s Munnharpe, som har øvd i 5 minutt.Selv om du ikke vil forholde deg til eksemplet med Ed Sheeran og Youtube, så er fortsatt spørsmålet der:
Selv om Youtube betaler lavest payout i den rankingen som Beetlebug la inn, er 30 tusen kroner om dagen fra Youtube til artisten Ed Sheeran for lite?
Der ja, en potensiell lysende karriere med munnharpen lagt i grus.....
Det er ikke gigantartistene jeg bekymrer meg for, men de små- og mellomstore. Og det er veldig mange av de små artistene som har livets rett, kanskje i motsetning til Powercon`s Munnharpe, som har øvd i 5 minutt.
..
Hadde jeg hatt en slik musikk lærer som deg og anlegg, så hadde jeg vært frelst for lenge sidenEr det oppdragelsen som er problemet, tru?
Ymir er inne på undervisning om musikken i samtida. Eg underviser musikk både i småskule og ungdomsskule, og har fram til dei nye læreplanene kom hatt ganske stor fokus på sjangerlære og epokar. Lytting har så langt vore eitt av tre "hovudemne" i læreplanen, så eg har hatt godt alibi for å gje dette fokus. Men musikkfaget er nedprioritert i skulen, på same måte som dei andre praktisk-estetiske faga. Nokre lærarar (akkurat som i gallerlandsbyen de veit) held likevel ut mot overmakta.
Problemet som no dukkar opp, er faktisk lydkvalitet. Dei elektroniske tavlene er i stand til å gje att frekvensar mellom 200 og 2000 Hz (kanskje litt subjektiv sagt), og har eit dynamikkspenn som ei oppvaskmaskin.
Klassane er for store til å invitere alle inn i mitt lytterom... men dei som har vore der, gjev uttrykk for ei viss Aha-oppleving (andre band også....)
Eg trur det å ha lett tilgang til noko gjer at mange fleire hiv seg frampå, utan at alt nødvendigvis burde vore gjeve ut. Dess fleire, dess dårlegare gjennomsnitt.Der ja, en potensiell lysende karriere med munnharpen lagt i grus.![]()
Jaja, kanskje like greit, var skuffende få groupies innen sjangeren.
Jeg tror det er lite uenighet om at alle ønsker at artistene skal få mest mulig betalt. (på samme måte som de som dyrker maten, fisker fisken, plukker frukten++)
Jeg tror også det er viktig å huske at med dagens strømmetjenester så kan i praksis alle få gitt ut musikken sin. -Man kan bare laste den opp selv, så promotere så mye man ønsker på sosiale medier, etc og noe magisk kan skje. Tidligere så var man ganske parkert om man ikke fikk laget en CD/kassett/etc, for så å forsøke å selge denne via ulike kanaler. (om man ikke fikk kontrakt med plateselskap som hadde profesjonelle utsalg).
Det å kunne få en inntekt på musikken sin vil jeg si er blitt mye enklere for alle. Men nedsiden er flere om beinet selvsagt.
Også viktig å merke seg at om man tidligere fikk en cut fra hver CD, så får artistene nå en slant hver gang låter spilles. -Og mange spiller favorittlåten(e) sin maaange ganger.
-Det vil si at pengene nå ofte kommer til artister over tid, enn kun 1 gang tidligere (ved eks cut av CD-salg).
Så kan man stille seg spørsmålet om totalen før var høyere enn idag for en gitt artist. Ja/nei/kanskje?
Og ville artistene tjent stort om det ikke var strømmetjenester overhodet, blir litt som i "alt var bedre før". Var det egentlig det.![]()
Jeg lagde en tråd for en tid tilbake (Lydkvalitetens tre søyler), der jeg lenket til en artikkel som jeg og flere synes er et godt utgangspunkt:I så fall er det kanskje eit poeng å definere kva vi meiner med "god lyd". Mine høgtalarar er til dømes nesten det motsette av hornkonstruksjonar, medan Magnepan og elektrostatar ikkje er særleg utbreidde, trass i udiskutable kvalitetar. Kva er kvalitet for deg?
Sitat fra VG-artikkelen:Payout fra diverse strømmetjenester har jo vært oppe flere ganger i denne tråden. Mange synes det er stusselige greier det artistene får igjen.
Er tydeligvis likevel penger å tjene for mange, eks norske Girl In Red som har 42M NOK i omsetning, hvor manager sier at det ikke er konsertene/turnë som gir mest penger i kassa.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i...red-oeker-millioninntektene-i-world-in-red-as
De tre begrepene går på ren lydkvalitet, ja. I jakten på det optimale er det helt klart en fordel å være single, rik (ev. evne å gjøre harde og rare økonomiske prioriteringer) og ikke være belemret med estetisk sans.Eg har vel brukt noko nær Parafinoksen sine omgrep om lydkvalitet:
Oppløysing og detaljrikdom
Klang
Mikro- og makrodynamikk.
Men det er berre hifinerdar som tviheld på berre desse tre. Alle, bortsett frå dei avsindige, må forholde seg til prisen på utstyret. Og så har eg inntrykk av at visuell estetikk er viktig for svært mange, særleg dei med lukkeleg samliv og utan eige lytterom.
Elles: Det er nok lurt å gje seg god tid på Hortenmessa i år.