Normalt fungerer vel ikke disse absorbent-panelene særlig effektivt under 500Hz?Hvite i sider på alle tre refleksplatene inn mot lytter gir ett litt "lysere" lydbilde - litt mer crisp topp og litt mindre bass.
Denne høyst oppegående mannen (Robert) er på Facebook ja )Ser han har beholdt tekstil tapeten på veggen og ikke malt den hvit, det hjelper godt - taler av erfaring. Herlig å se at ikke alle lager sykehus av hjemmet, men så er han vel heller ikke på FB
Helt enig! Har selv vært i samme situasjon hvor jeg har byttet og oppgradert gjennom mange år uten å vie rommet og akustikken så mange tankene. Har nok vært rimelig heldig da jeg har hatt egne lytterom med rimelig bra akustikk i alle husene jeg har hatt.Hyggelig å se Robert igjen. Hadde han som foreleser på Høgskolen i Agder fra 2002 til 2005. Snakket litt hifi med ham også.
Ellers er det gøy å lese hvordan så enkle hjelpemidler som noen dempeplater kan heve lyden så betraktelig. Før jeg fikk ordnet lytterom på kontoret jeg leier - som jeg har dempet med 10 cm steinullplater (førsterefleksjon og i hjørnene bak høyttalerne) - slet jeg fælt hjemme. Kvadratisk 25m2 stue med betong/gipspuss, mye nakne flater. Sibilans herfra til evigheten og kraftig rumlebass. Var så jeg nesten ikke kunne spille musikk, selv i bakgrunnen. Skulle jeg ha en lyttekveld for meg selv, ble det til å sette stoler i sofaen med tykke tyner på på den ene siden, klesstativ med tepper osv. på andre siden. Så jo helt sykt ut. Men forskjellen var dramatisk. Og dette med et mid-fi-anlegg.
Uten at jeg skal skape diskusjoner, eller kapre tråden, må jeg si jeg undrer meg når jeg ser bilder fra rommene til folk med svært påkostede anlegg, og hvor mange det er som tydeligvis ikke har ofret akustikken en tanke. Vet jo det kan være en utfordring i flerbruksrom, og særlig med hustruer som skal ha det presentabelt for sine daglige Instagram-oppdateringer (…), men lell. Har blant annet et familiemedlem med hifi-interesse som stadig oppgraderer, men som har svært ugunstige lytteforhold. Da tenker jeg det er bortkastede penger, bortsett fra gleden over å eie utstyret, da.
Standardplatene (se bilde) har følgende mål: 120 X 125 cm. Vekt: litt i overkant av 9 kg (komplett med plate og fot).Hva veier en slik plate med ramme? Og hva er målene?
Takk takk....har det helt greit her i VenneslaDere har flotte hus i Vennesla
-BB-
Hva mener du med det er de beste platene som finnes? De kommer jo ikke i tykkere enn 40 mm, noe som primært bare demper effektivt ned til ca. 900 Hz i et lite rom og dermed fungerer de som en EQ. Skal man ha et virkelig godt resultat, så bør man dempe effektivt ned til schroeder frekvensen.Hei
Jeg kan anbefale akustikkplater fra elefantprint.no - og da det nærmest er umulig å finne produktet på elefantprint sine hjemmesider så kommer direkte lenken her:
https://www.elefantprint.no/akustikkplater/
Der brukes de beste plater som finns, det er Rockfon Koral. Selve printet kommer fra Illux.dk
Jeg valgte å laste opp eget bilde, og valgte størrelsen 1.2 x 0.8 meter (passer til alm. fotos).
/Claus
Har ikke kjennskap til disse akustikkplatene.Hei
Jeg kan anbefale akustikkplater fra elefantprint.no - og da det nærmest er umulig å finne produktet på elefantprint sine hjemmesider så kommer direkte lenken her:
https://www.elefantprint.no/akustikkplater/
Der brukes de beste plater som finns, det er Rockfon Koral. Selve printet kommer fra Illux.dk
Jeg valgte å laste opp eget bilde, og valgte størrelsen 1.2 x 0.8 meter (passer til alm. fotos).
/Claus
Så flott! Du kan kanskje be dem om å få seg en hjemmeside med en presentasjon av produktene sine samt priser?Til info så kommer både Hagto Audio og Doxa til å ha med seg plater fra Reflex Sound System til Hifimessa i Stockholm førstkommende helg
Mulig disse er bra, det vet jeg ikke noe om. Men det ser veldig ut som "snikreklame"Vis vedlegget 529739 Vis vedlegget 529740 Vis vedlegget 529741
Spesiallaget plate fra Reflex Sound System ordnet opp i "lydlekkasjen" til venstre ut mot den 4 m lange passasjen mot en av ytterdørene. Dette var gull for lyden