Høyttalere Lydplanke Extravaganza!

2

2xJ

Gjest
Når man ser forbi standard lydplanker,
og vil ha noe som er litt større og kraftigere.
Men ikke er villig til og ta det helt ut med surround.

Hvilke ideer er tøfft og gjennomførbart ??
Kan se for meg en DIY løsning.

 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.423
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
1
Kombiner det med en TV-benk så blir det fort funksjonelt og man sparer mye plass også.
 
2

2xJ

Gjest
Nettopp !! Har en " 65 " pdd, og det holder nok en god stund.. plass til en benk med all inclusive!!
Har idag en IKEA Bestå med 6 skuffer, men den bør nok byttes på sikt ;)

Trenger tips og forslag !!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.430
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Hadde ikke OB-BB en eminent løsning på dette for en tid tilbake 😊
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.423
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
1
Nettopp !! Har en " 65 " pdd, og det holder nok en god stund.. plass til en benk med all inclusive!!
Har idag en IKEA Bestå med 6 skuffer, men den bør nok byttes på sikt ;)

Trenger tips og forslag !!
Lag deg mokkups med OSB plater og test litt hva som funker da. Så lager du det med finere materialer senere, evnt. klasker noe finer utenpå OSBn? :)
Jeg klarte å få til en tv-benk med integrerte subber, så da tror jeg nok at du får til noe pent med all-inclusive. ;) Du har ikke vurdert horn her? :geek:
 
  • Love
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Seff, har jeg noen ideer !! Men er interessert i innspill, hva folket her inne tenker !!
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.423
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
1
Seff, har jeg noen ideer !! Men er interessert i innspill, hva folket her inne tenker !!
Synes tanken på det bildet i første post er et godt utgangspunkt jeg. Men du vil nok gjerne ha den endel bredere, tipper jeg. Da vil den nok også få litt slankere linjer, så man slipper at den blir litt kompakt og tett om du skjønner hva jeg mener. Mindre elementer, og kanskje flere av de så får man også ned tykkelsen. Plateamper får man nok lett byggd inn der også (regner med det er tanken din i utgangspunktet). :D
 
2

2xJ

Gjest
Display/Monitor er B = 146cm
Benk = 160cm

Og jeg har litt og gå på om så er :cool:
Er det ikke bedre med mange store enn fler små drivere ? ;)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.423
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
1
Display/Monitor er B = 146cm
Benk = 160cm

Og jeg har litt og gå på om så er :cool:
Er det ikke bedre med mange store enn fler små drivere ? ;)
Tanken var bare om du har flere mindre i front så får du ned tykkelsen på "planken". For høy benk er heller ikke behagelig når TVn havner oppå. Delingen imot sub kan man jo bare ha litt høyere da. 80Hz istedet for 60Hz.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Ok design, men liker ikke det amputerte beinet, passer ikke inn hos meg, men det er jo lett og fikse allikevel.
Pen var den !!

Prisen er dog hinsides :geek:
 

Faller

Medlem
Ble medlem
12.03.2008
Innlegg
41
Antall liker
19
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jepp, prisen er absurd! Bør ikke være vanskelig å lage noe tilsvarende tror jeg, og som alltid når man lager noe selv, så kan man modifisere designet også ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
764
Torget vurderinger
1
Når jeg ser skissen din får jeg assosiasjon til 2 stk aktive senterhøyttaler ved siden av hverandre. Typisk 2 Meridian DSP 5000C for L+R.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.252
Antall liker
9.591
Dersom det er DIY det er snakk om, kanskje integrere en strømpadde bak så slipper man ledningstøyse i veggen bak til de forskjellige dingsene i forbindelse med TV? Og kanskje godt gjemte møbelhjul?
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Seff, må man gjøre det som kan gjøres for og skjule det som skjules kan !!
Har allerede hjul skjult under høyttalere idag.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.029
Antall liker
12.942
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Limt inn fra Snickers-is 15" tråden.

Jeg undrer meg på....hva med en "highend lydplanke" i form av en stue vennlig tv-benk som inneholder
2x150 liter kamre med 15" Snickers basser, med litt plass for eks. xbox series S, tv dekoder...eller annet etter behov, og "inngjemte" Kl. D moduler for watt effekt.

Og små søte Snickers-is coax satellitter på sidene av TV på 50-70".
Om man kunne delt coaxene med en enkel passiv filter løsning og brukt miniDSP 2x4hd med deling mot 15" på 3-500 Hz kanskje?
... tror jeg hadde blitt en fet, men likevel diskre lydplanke.

....bare tenker litt høyt her for fremtidige moro prosjekter.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.357
Antall liker
16.499
Sted
Østfold
Jeg tenkte ikke "så liten som mulig", men mer "kompakt, med latterlig mye kapasitet, så man knapt tror det er mulig". Man kunne for eksempel dyttet inn en del av disse firkantede Tangband-subene og slaver, og kjørt på med en solid dose effekt for å skremme ut typ 110-116dB under 40Hz av en "planke" på kanskje 20 liter netto. Men så er det også ganske kult å tenke at man gjemmer bort en sub og lager en planke som er langt mer kompakt enn det igjen og deles ved 120Hz.
 
Topp Bunn