lydrom

frode.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.02.2005
Antall liker
6
Sted
Namsos
hei! jeg har vært lite aktiv her på forumet , men tenkte at jeg skulle bli litt flinkere til å bruke det nå da..
jeg har satt inn en del nye bilder på hjemmsida mi, og skrevet noen kommentarer.
dette er et prosjekt som tok meg to år, og som jeg snart er ferdig med.
dere kan jo se hva jeg har fått til pr.nå
kom gjerne med kommentarer, sp.mål i forb. med oppbygningen,rommet etc.
jeg har satt meg ganske tungt inn i oppbyggingen av et slikt rom, og mener at mitt lydrom er bygd by the book.

ellers er jeg litt nysjerrig på avantgarde sin model 5 forst.
er det noen her som har god erfaring med den og uno?
jeg har audio aero cd-spiller
mvh.
Frode

frode.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.02.2005
Antall liker
6
Sted
Namsos
har ikke brukt noen absorbenter andre plasser, men lerretet gjorde en del,samt at de gardinene jeg har på rommet er ganske tunge. jeg har uansett planer om å dempe litt på en langvegg,da det er litt stående bølger mellom disse.
dett hadde jeg tenkt å gjøre med et lappeteppe, som også skal få det til å se litt fint ut med det samme.
har også fundert på å bygge om hjørnene i rommet,men avventer all oppgradering foreløbig, da det mangler et sett med vinduer, og den gamle konstruksjonen forsatt spiller litt med.
frode

T

theStig

Gjest
Å dempe bare i taket synes jeg ikke er noe lurt. En har mer bruk for demping på sideveggene.

Forresten - hvilken "bok" har du gått ut fra når du har bygget rommet?

frode.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.02.2005
Antall liker
6
Sted
Namsos
skrev jo i inlegget over at jeg skal ta for meg sideveggene, men at det først blir gjort når hele rommet er ferdig!
rommet er bygd etter prinsippet "rom i rommet" og ikke ut fra noen spesifikk bok.
jeg har hatt veldig god hjelp fra en av ansatte i glava, som har bygd opp en del slike rom tidligere.
du vet at endelig demping av rommet skjer først når du har alt på plass av inventar, og møblemang.
da først får du en referanse en kan arbeide videre med.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Dette så flott ut. Hvor tett blir det? Så tett at du må åpne døra en gang i timen? :)

Blir bassen dempet bra nok til å kunne se film på skikkelig volum og sove i samme hus?

Knut

T

theStig

Gjest
Ser ut som lydisolasjonen kan bli brukbar. Det forutsetter gode dører og vinduer så klart.

Er ikke helt enig her når det gjelder akustikken inne i rommet. Mye av basisen for denne kan man designe inn i konstruksjonen av rommet. Jeg synes heller ikke det er noe lurt å dempe absolutt hele taket, det er ikke nødvendig rent akustisk, og det kan føre til en ubehagelig "død" lyd i rommet, med dårlig diffusjon.

Her er en liten beskrivelse av hvordan jeg har gjort mitt eget rom. Her er den innvendige akustiske tilpasningen bygget som en integrert del av rommet.

http://member.newsguy.com/~stigerik/html/my_listening_room.htm

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg har en mistanke om at dette er mine gamle høyttalere.... ble de hentet i en liten bil i Horten?

B

Back_Door

Gjest
Ser ut som lydisolasjonen kan bli brukbar. Det forutsetter gode dører og vinduer så klart.

Er ikke helt enig her når det gjelder akustikken inne i rommet. Mye av basisen for denne kan man designe inn i konstruksjonen av rommet. Jeg synes heller ikke det er noe lurt å dempe absolutt hele taket, det er ikke nødvendig rent akustisk, og det kan føre til en ubehagelig "død" lyd i rommet, med dårlig diffusjon.

Her er en liten beskrivelse av hvordan jeg har gjort mitt eget rom. Her er den innvendige akustiske tilpasningen bygget som en integrert del av rommet.

Det er kanskje en felle mange går i, at man demper for mye. God akustikk er ikke å finne i et dødt rom men i et rom der resonansene spiller på lag med høyttalerne ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820

Er det vanlig Rockwool isolasjon med Rockvool akustikkplater utenpå du har brukt på veggene?

T

theStig

Gjest
Det er kanskje en felle mange går i, at man demper for mye. God akustikk er ikke å finne i et dødt rom men i et rom der resonansene spiller på lag med høyttalerne ;)
Enig i at det er en uting å dempe for mye. Man må dempe der det har effekt, dvs. fra de flater man får refleksjoner. Å dempe hele taket er bare tull egentlig.

Jeg synes vel man bør prøve å dempe resonanser (stående bølger i rommet) mest mulig, men det er ikke mulig å bli helt kvitt dette uansett. Derfor må man plassere både høyttalere og lytter slik at man får en jevnest mulig summert lyd fra høyttalere og rom. Dette gjelder først og fremst i bassområdet. Refleksjoner over ca. 2-300 Hz er det faktisk mulig å bli helt kvitt skadevirkningene av.

svendsen

Medlem
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
0
Det er en ting som slår meg hver gang det er snakk om rommet. Man lager asymmetriske vegger, demper tak og står i, men glemmer det viktigste av allt: gulvet. Høyttalerne står på gulvet, gjerne med spikes slik at man er garantert at hele gulvet svinger med. Mitt beste tweak noen gang var å heve gulvet 5 cm, dempe med spesielle rockwool matter (beregnet på lyddemping) legge et gulv oppå dette som ikke har mekaninsk kontakt med veggene (10 mm gummiprofil mellom gulv og vegg). Til og med med tomt rom var det merkbart mindre ekko (stå i et tomt rom og klapp med hendene, hør på ekko). Nei gutter, gulvet først!

T

theStig

Gjest
Gulvet er viktig, men kanskje ikke alene det viktigste.

Jeg har gått andre veien enn svendsen, jeg har et betong-gulv som pga. høy masse ikke svinger med. Dessuten står høyttalerne på separate betongplater.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.489
ops! glemte å legge inn hjemmesideadressa mi, men her er den :
http://home.online.no/~faas-s/index.cfm
Jeg har også full demping i taket. Jeg har også sørget for at det er akustisk forbindelse med tykk glasswatt som som ligger oppi taket, og har vel egentlig fått rimelig effektiv demping i hele frekvensregisteret. Jeg har forbausende litte opphopning av basstrykk i hjørnene.

Men jeg har også noen veggimellom refleksjonsproblemer. Og her hjelper det naturlig nok lite med dempet tak. Jeg har også tatt taket på kjøkkenet. Disse to rommene er nå, akustisk sett, de klart mest behagelige oppholdsrommene. Og kona ønsker seg nå lydhimling i hele huset.

S

slowmotion

Gjest
Hvor mye takhøyde går det med når man demper taket på den måten?

;)

B

Back_Door

Gjest
Det er en ting som slår meg hver gang det er snakk om rommet. Man lager asymmetriske vegger, demper tak og står i, men glemmer det viktigste av allt: gulvet. Høyttalerne står på gulvet, gjerne med spikes slik at man er garantert at hele gulvet svinger med. Mitt beste tweak noen gang var å heve gulvet 5 cm, dempe med spesielle rockwool matter (beregnet på lyddemping) legge et gulv oppå dette som ikke har mekaninsk kontakt med veggene (10 mm gummiprofil mellom gulv og vegg). Til og med med tomt rom var det merkbart mindre ekko (stå i et tomt rom og klapp med hendene, hør på ekko).  Nei gutter, gulvet først!
Da vil jeg anbefale å prøve korkbelegg. Det fås i klikksystem på samme måte som parkett. Jeg har et slikt belegg i en tv-stue med surround anlegg. Mitt inntrykk er svært positivt. ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.489
Hvor mye takhøyde går det med når man demper taket på den måten?

;)

I mitt tilfelle, er dette oppe i loftsstua. Så jeg har også benyttet den "utvendige" isolasjonen til akustikken. Jeg lurer på om de ikke er 30 cm tykk glava som sitter der. Tykt var det i alle fall Og så er det en luftespalte på noen få cm bak der igjen. Jeg har også skråtak (er det ark det heter?) så jeg har i praksis to flater som er dempet og tre (gulv pluss to sidevegger) som ikke er dempet. Det dreier seg om ca 40 m2 tak i et 32 m2 stort rom.

Men også i andre rom vil det være en betydelig høyde på bjelkelaget i etasjeskillerne - med mindre dette er av betong. I så fall så har man jo ca 30 cm å boltre seg på om man river av eller lager hull i de sponplatene som vanligvis utgjør det taket vi ser. Det er et betydelig absorbsjonspotensial i disse himlingene hvis de er isolert, men man må forvente en tilsvarende reduksjon i den lydmessige isolasjonseffekten. Så hvis det er barnerom i etasjen over, er det kanskje bedre å gjøre noe på veggene....

I kjøkkenet måtte jeg bygge ned 3-4 cm da jeg måtte beholde noen av de opprinnelige takplatene for å ha et feste som matchet de himlingsflisene jeg skulle sette opp. Jeg passet dog på å lage masse huller og åpninger mot isolasjonen her og, så i praksis har jeg ca 30 cm med glava + luft bak himlingen. Hadde himlingen vært bygd når huset var nytt, hadde det ikke vært nødvendig å renonsere på takhøyden overhodet. Kvadratmeterprisen var høyere enn eikeparkett, men dette er utvilsomt den beste oppussingsinvesteringen jeg noensinne har gjort.

Om takdemping ikke er det ideelle i et lydstudio og tilsvarende, så synes jeg allikevel det er en suveren løsning i vanlige hjem. Visuelt så matcher det de fleste takløsninger, og man mister ingen opsjoner hva angår klåfingra unger, muligheter for å henge opp bilder og møbler og annet som krever mer robuste flater enn en flimsete lydplate. Jeg tror man kan få en meget god løsning med en kombinasjon av lydhimling, god geometri og vegger som har en avstivning som gir dempning på de resterende frekvenser. Skal man lage en stue som låter som et lytterom / et lytterom som ser ut som en stue mener jeg dette er veien å gå.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.489
Stig,

Du har jo kjørt et LEDE prinsipp på rommet ditt. Hvordan ville du gjort det om du skulle bygge et rom tilpasset 5 kanaler eller flere?

T

theStig

Gjest
Stig,

Du har jo kjørt et LEDE prinsipp på rommet ditt. Hvordan ville du gjort det om du skulle bygge et rom tilpasset 5 kanaler eller  flere?
Jeg ville fortsatt gått for et LEDE design i et langt rom, og plassert alle høyttalerne innenfor den ene halvparten av rommet. Dette er hva som er vanlig praksis i store lydstudio's også.

S

slowmotion

Gjest
Hmmmm.... ( tenke, tenke ) .........

Hadde planlagt å gjøre noe med veggen bak høytalerne etterhvert.
Har en 2m åpning mellom lytterummet og stuen,
og sitter nesten i den åpningen, så har 4m ekstra rom "bak hodet".
Men det er klart at man på sikt kunne gjørt noe med deler av taket også.
Og det er klart at den veggen som deler de to rummene også burde dempes.

( .... tenke, tenke ....... )

;)

Topp Bunn