Lydskjerming - vindu mot gaten

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Er i gang med å innrede musikkrom i ny leilighet. Har to høye vinduer ut mot gaten, og har tenkt å sette lydabsorberende plater i disse, før jeg bygger falsk vegg som dekker endeveggen med vinduene.

Forslag til plater, materiale mottas med takk. Har fått forslag om Rockwool, men er sikker på at medlemmer her inne har hatt samme utfordring.

Det går trafikk i gaten, og det vil være fint å kunne dempe lyden.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Er det ikke litt kjipt å kle inn vinduer på denne måten? Jeg mener, det er jo fint å kunne ha dagslys innimellom også? Har du vurdert muligheten for å skifte ut vinduene med noen som demper mer? Med noen tykke, kraftige gardiner foran vinduene tror jeg ikke at vinduene som sådan vil ødelegge for mye. Gitt at du har plass til andre nødvendige akustikk tiltak i taket og på de andre veggene da.

Mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Rikt med vinduer ellers i leiligheten, og to dører på 2,8m høyde som fører inn i lytterommet, så det blir slett ikke mørkt der inne. Rommet egner seg veldig godt til å lytte/se, og jeg ønsker å bygge inn endeveggen til formålet.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Før du setter i gang med å dekke til vinduene med dempende matter, så vær klar over følgende. Vinduer er effektive for å transportere vekk bass. Det gjelder forsåvidt selv om de dekkes av et lyddempende materiale. Glassflater reflekterer imidlertid godt oppover i frekvensområdet noe de ikke gjør dersom de dekkes til. Litt tunge gardiner vil imidlertid gjøre jobben.

mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Takker - rommet er målt, reverb er som det skal være, ikke dødt og ikke for aktivt. Har BeoLab 5, med bass som tilpasser seg romvolum og refleksjon - samt DSP som overstyrer om nødvendig.

Det jeg søker er råd om egnet isolasjonsmateriale som skal settes mot vinduene. "Veggen" som skal spennes opp foran dette igjen består av duk, nettopp for å unngå for harde refleksjoner.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Begynner å bli sent nå, men jeg husker at boka "Master handbook of acoustics" skrevet av F. Alton Everest beskriver endel slike ting. Bl.a. isolering av lydstudio osv. Mener han har tatt med ganske mange tegninger også som viser hvordan isoleringstiltak skal implementeres best mulig. Kan være verd en titt.

Mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Nye lyddempende glass demper støy utrolig godt om det er gatestøy som er problemet. Men dette vet du sikkert allerede.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Nå virker det som du har bestemt deg Soundproof, og du må selvsagt få gjøre som du vil. men dette høres ut som et ganske staselig rom med dører på 2800.
Synes forslagene om nye vinduer er gode, kunne ekstra vindu på innsiden vært et alternativ? Dette særlig med tanke på at du skal lydisolere, og ikke føler behov for akustiske tiltak.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg takker for input, og utfordres gjerne -- vinduene kommer sannsynligvis til å bli skiftet ut, og da med glass som ytterligere isolerer mot lyd. Men jeg tror rommet vil bli ypperlig til formålet om jeg bygger en "falsk" bakvegg foran dem, og tenkte jeg skulle dytte noe mer sofistikert enn Rockwool plater i vindusåpningene.

I'll keep you posted!

Her er rommet, jeg har snudd lytteretningen, og har høyttalerne der sofaen står nå.
 

Vedlegg

Stein_C

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei,

Som noen andre vil jeg også være skeptisk til å tette igjen vinduene. Om hensikten i første omgang er å redusere støyen fra gaten ville jeg ha skiftet vinduene først for å se/høre hvordan det da blir.

Hva slags vinduer er det der i dag?? Dersom vinduene er av dårlig lydisolerende kvalitet vil lydnivået inne bli veldig mye lavere ved å bytte til gode vinduer. Det ser ut som du har tykke vegger som demper lyden godt. Kan ikke se noen ventiler heller. Dermed er det vinduene som bestemmer lydisolasjonen i fasaden. Du har to alternativer når det gjelder vinduer:

  • Bytt til 2-lags isolerglass med laminat i innerste glass. Slike vinduer burde ha et lydreduksjonstall på Rw=42 dB. Vinduene er tunge slik at rammer og hengsler er tykkere og kraftigere enn de du har. Reduseres lydinnfallet og noen arkitekter liker ikke dette dersom resten av bygningen har originale vinduer
  • Sett inn et nytt vindu i eksistrende karm på innsiden av vinduet du har i dag. Kan gi veldig god lydisolasjon. Pass på lufting mellom vinduer. Blir mye glass å holde rent. Fordelen er at vinduet ser helt likt ut utenfor. God løsning dersom du har originale vinduer som man vil bevare.

Ikke ha spalteventiler i vinduene. Men om du har ventiler kan du ikke bare tette disse uten å sørge for alternativ god ventilasjon.

Ved tetting av vinduer. Lag en ramme som er like stor som vindusåpningen. Rammen kan være så dyp som du har plass til. Bruke pressede minaraullplater, type Ecophon Master eller lignende. Benytt doble plater og sett de med "ryggen" mot hverandre. Har du plass kan du sette en vanlig Rockwool akustikkplate mellom. Dette blir som å montere en dobbel veggabsorbent inn i vindusåpningen. Se hvordan andre har laget slike absorbenter her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14271.0/all.html. Deretter kan du spenne en duk foran det hele som du ønsker.

Men for å gjenta meg selv. Om hovedårsaken til å gjøre dette er å redusere lydnivået inne ville jeg ha skiftet vinduene først.

Mvh
Stein
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Takker, Stein.

Et tilleggsmotiv er at jeg ønsker å kunne se film i dette rommet, med prosjektor og på flatskjerm. Og da er det fint å kunne kontrollere lyset som jeg vil. Bildets POV er beste lytteretning for rommet (grunnet noen skråvegger i bakkant) - og jeg ønsker et inntrykk av fast struktur som flatskjerm og lerret står mot - dermed duken som spennes opp.
Skal lese linken!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Har du lysekrone fra barocco?

Flott rom forresten. Igjen, jeg ville seriøst vurdert dette både to og tre ganger dersom det er lydisolering og lysskjerming som er hensikten.
 
Topp Bunn