Lyngdorf cd\ transport

D

Doxa..

Gjest
Er det noen som har prøvd cd-1 sammen med en god dac?

Tenker ikke på Lyngdorf`s egne.

Cd-1 er nok ikke det ultimate drivverket, men jeg tror den har en del gode kvaliteter, som klokken.

Noen som har testet?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Fikk vel ikke allverdens bra kritikk i Fidelity i deres test. Men, da var den prøvd som selvstendig CD-spiller inkl. innebygde DACer.

Mulig den er bedre som transport ?

Har ikke lest andre tester enn denne.
 
D

Doxa..

Gjest
Den er jo ment brukt sammen med Lyngdorfs egne forsterkere,
som har inne bygget DAC.

I Fidelity testen, anbefaler levrandøren og bruke spilleren sammen med en DAC, ( noe de ikke prøvde)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Jeg vurderte å kjøpe en slik for en stund siden. Før jeg omfavnet den harddiskbaserte avspillingen. Skjønte aldri hvorfor de ikke leverer CD-1 som rent drivverk, da analoge innganger faktisk er ekstrautstyr på forsterkerne deres. Jeg vil jo helst unngå å betale ekstra tusenlapper for en DAC-krets som aldri blir benyttet.

:)
 
D

Doxa..

Gjest
Ja det er jo litt synd og betale for den innebygde DACen, vis den ikke blir brukt. Men jeg tror ikke den er av beste kvalitet,
etter som det sitter en brukbar DAC i Lyngdorfs egne forsterkere.

Det er heller ikke så veldig mangen andre alternetiv,
vis ikke du køper de gamle panser spillerene til Sony, denon eller teac, som sikker har supre drev, men som har en klokke og øvrig elektronokk som er utdatert for lengst.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Fra produktkatalogen til Lyngdorf:

"The D/A converter section (also used in the Millennium) drives a high quality, single-ended fully balanced output stage."

Altså samme DAC som i Millennium. Jeg vil anta det er en forholdsmessig stor andel av kostnaden, uten at jeg vet hva en slik krets koster.
 
D

Doxa..

Gjest
Nei ikke vet jeg, men synes det er påfallende at de skulle selge en spiller med en steindyr DAC nor den mest sansynlig ikke blir brukt.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Nei ikke vet jeg, men synes det er påfallende at de skulle selge en spiller med en steindyr DAC nor den mest sansynlig ikke blir brukt.
synes det er rart at de selger en slik spiller som cdspiller vis dac-delen er så dårlig, kunne de vel heller lagd et rent drivverk. Synes også dette virker som et pussig produkt vis man i tilegg må kjøpe en ekstern dac for at det skal låte noenlunde bra, eventuelt du må kjøpe forsterker fra samme produsent.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
synes det er rart at de selger en slik spiller som cdspiller vis dac-delen er så dårlig, kunne de vel heller lagd et rent drivverk. Synes også dette virker som et pussig produkt vis man i tilegg må kjøpe en ekstern dac for at det skal låte noenlunde bra, eventuelt du må kjøpe forsterker fra samme produsent.
DAC'en er nok ikke dårlig. Det er hele mitt poeng. Jeg leste i fjor en test i en av de engelske hifi-blekkene hvor de foretrakk de balanserte analoge utgangene kontra den digitale på en Millennium. Men da jeg ikke er i besittelse av hverken balanserte eller ubalanserte analoge innganger på min TDA er jeg mer interessert i en ren transport. Var interessert i alle fall. Harddisk er tingen. :)
 
D

Doxa..

Gjest
Uansett så synes jeg at Lyngdorfs cd-1 virker spennende, brukt som drev, sett i forhold til mye annet som selges i dag.

Hadde håpet noen her hadde testet.
 
D

Doxa..

Gjest
Er det noen som har testet denne spilleren med en "vanlig" DAC,
eller har en formening om det?
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Fikk aldri lest den testen i Fidelity.

Hadde Lyngdorf CD-1 selv, men solgte den for ikke så lenge siden. Ikke fordi den var dårlig, men solgte hele anlegget grunnet studier.  :-[

Men hva var det Fidelity skrev var så dårlig med spilleren? Hvilke lydmessige ankepunkter hadde de? Merkelig at de slaktet den, for den har jo bare fått lovord i alle andre tester rundt om i verden...
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Selve DAC-chipen i Lyngdorf CD-1 er forresten en Wolfson WM8740 som blir brukt i svært mange cd-spillere i alle mulige prisklasser. Bla. Arcam, Cambridge, Harman Kardon og sikkert mange flere..
 
D

Doxa..

Gjest
Det er sikker en god cd spiller, men jeg lurer på hvordan den
fungerer som drivverk, sammen med en ordiner DAC, (ikke de som sitter i Lyngdorfs egne forsterkere?

Den har jo mulighet for og sende et 192 khz sigal ut, hvordan
blir dette sammen med DAC som for eks har en oppsampling på 124 khz?
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Den er nok i sitt ess som et rent drivverk. Og på mange måter er jo egentlig de heldigitale forsterkerne til Lyngdorf kraftige DAC`er i seg selv.

Syns det hørtes rart ut med en DAC med oppsampling til 124KhZ... Det var da en uvanlig samplingsfrekvens. Men hvis DAC`en har oppsampling så er det vel ikke no vits i å bruke det på cd-spilleren i tillegg. Det blir bare tullete. Men det kan jo være at DAC`en merker at innsignalet har en høyere samplingsfrekvens hvis du velger 192KhZ på spilleren, og dermed lar være og sample det, ehm, NED. Da blir det jo et valg om du vil la spilleren oppsample, eller om det skal skje i DAC`en. Men det kommer da helt ann på hvordan DAC`en er konstruert.

Du kan forresten også slå av hele analog-delen på spilleren, for å være helt sikker på at ikke det er noe forstyrrelser der. Forskjellen er som å gå fra kasett-tape til CD på nytt igjen..

Ja, det siste der var en dårlig spøk ;D
 
D

Doxa..

Gjest
124 (en skive feil)
Kan man velge samplingsfrekvens på cd-1 nor analogdelen er slått av?
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Kan man velge samplingsfrekvens på cd-1 nor analogdelen er slått av?
Ja, det kan du. Valg av samplingsfrekvens gjelder bare for digitalutgangen. Når man bruker analogutgangen er spilleren satt til en fast samplingsfrekvens på 96KHz.
 
Topp Bunn