Lyngdorf / TACT

A

atledreier

Gjest
Vegard: Ser på målingene dine at det ruller kraftig av under toppen på ca 40Hz. Er det med vilje? Subben kan gå MYE dypere enn det, vet du! :) På jobb hos meg er der fremdeles lineært når ATB slutter å måle.... :)
Nå bruker du MAC. Er det noen av dere andre som bruker PC-basert? Jeg gjør det, men min SP/DIF utgang blir resamplet til 48KHz uansett hva jeg gjær. Noen som aner hvordan jeg kan få slippe råsignalet rett ut? Bruker EAC til å rippe til WAV. Det er et Realtek AC'97 chipset, forøvrig. Går fra optisk til koax via en omformer, forøvrig, pga lang kabel. Tipper jeg introduserer en del rask der, både jitter i omformeren, og støy i den lange koaksen etterpå. Men men. Alternativet er en bråkete server i stua, og det er uaktuelt. Kommer nok en Squeezebox etterhvert, når skattepenger og slikt kommer seilende.
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Vegard: Ser på målingene dine at det ruller kraftig av under toppen på ca 40Hz. Er det med vilje? Subben kan gå MYE dypere enn det, vet du! :) På jobb hos meg er der fremdeles lineært når ATB slutter å måle.... :)
.
Det ser mer dramatisk ut enn det er, men de målingene og korrigeringene der er ganske gamle. Har flatet ut toppen rundt 40Hz en god del og hevet nivået under slik at det er mye rettere nå. Kan ikke akkurat si at jeg savner bass;). Er faktisk meget fornøyd med hvordan det låter nå etter en del justeringer ifht til f.eks bildet/grafen du refererer til.

Helicon S600 går faktisk ikke dypere enn 25Hz ifølge Dali. Noe jeg får til å stemme ganske godt ut i fra målingene mine. Den bassen som kommer ut virker derimot som den går vesentlig dypere.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Det er et elektrisk lite knepp i høyttalerne når jeg slår av forsterkeren med hovedbryteren (ikke standby/fjernkontroll). Har andre dette kneppet? Lyngdorf support svarer litt usammenhengende på henvendelser om det...
 
O

omholt

Gjest
Vurderer ny forsterker til B&W 703. Hvilke forsterker tror dere passer best? Lyngdorf TDA2200, NAD M3 eller en Thule forsterker?
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ingen knepping her hos meg :)

Prøv alle forsterkerene og kom med rapport!
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Er det noen som har hørt/testet CD-1 på TDA2200?
 

stigen

Medlem
Ble medlem
18.06.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
Hvordan få signal ut av tda 2200+ dig output for bi amping med en Millenium Mk II

Jeg har vært i kontakt med Lyngdorf, men får ikke deres beskrivelse til å funke. Mulig jeg har oppgradert software
og har feil inne?

Stig Andreassen: stig-an2@online.no
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Vi snakker om romkorreksjon, men vil dette i realiteten være like mye høyttalerkorreksjon?

Om RoomPerfect måler med en høyttaler som har en bestemt karakter, f eks en Sonus Faber, og så skiftes høyttaleren ut med en annen type, f eks med tørr "engelsk" lyd og måler på nytt: Vil vi i prinsippet replikere lydbildet fra oppsett nr 1 - - - ...er vi med romkorreksjon på vei mot et uniformert lydsamfunn, der alt til slutt låter likt?

Det kan være greit det, om lyd er en absolutt sannhet....

Ble kanskje litt uklart dette, det jeg lurer på er om det kun er "feil" i rommet som blir korrigert, eller om gutta fra Lyngdorf vil at all lyd skal høres ut som verdens beste Dali.

Skjønte noen dette? Ikke helt sikker på om jeg er helt på høyde med min egen logikk her :)
Skjønner dette godt, og du har et meget godt poeng her!!! Har selv eid både TacT 2.0 og 2.2, så jeg vet hva jeg snakker om ..........
Første forsøk var på et par Kef 104, resultatet var brukbart, men TacT'n drepte litt av bassen!! Dette var bare forsmaken! Prøvde senere på mitt Snell Ref A system. Dette oppsettet har 2 18" passive subwoofere.
TacT'n greide å fjerne nesten all bass fra disse?
Konklusjonen min blir derfor også: Du må ha samme høytt. som mr. Lyngdorf har i sine demoer.................
Syns det er greit å høre forskjell på 4 6tommere kontra 2 18tommere :p
 
R

Rojoh

Gjest
Dette blir vel kun et problem hvis man bruker samme kurve/innstilling hele tiden? Hvis man i utgangspunktet kun bruker delefilterfunksjonen, og siden gjør noen korrigeringer manuellt (etter smak og behag): Blir ikke da resultatet litt slik som man ønsker?

Mvh. Johan
 
A

Antonx

Gjest
Ja, absolutt. Noen som har prøvd Lyngdorf på 703? Bra kombo?

Jeg hørte en Tact sammen med 703 på Hifi klubben. Det var en beskjeden bass med denne, men veldig god naturlig gjengivelse. Den spilte klassisk utmerket med tydelig romfornemmelse. Ville nok sett etter en forsterker med mere trøkk og dynamikk hvis du spiller mye rock.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Herregud - smak og behag... En forsterker må være NØYTRAL - ikke legge til, og ikke ta bort. Romkorreksjon handler vel om å gjennfinne den maksimale nøytralitet som forsterkeren kan prestere, ved å manipulere signalbehandlingen slik at rommets påvirkning på lyden blir forsøkt redusert. Dette snakket om forsterkere som passer til bestemte typer musikk... ...i oldtiden hadde radioapparater fra Radionette og Tandberg noen knapper merket Jazz, Vokal, etc - slik iPod har nå... Vel, loudness er greit nok, for ørets følsomhet for ulike frekvenser varierer ved ulik lydstyrke - - - men disse Jazz- og Vokal-knappene... De som liker buldrebass kan kjøpe Thule - vi som liker å tenke at produsenten i det minste har prøvd å lage et nøytralt produkt kan lete andre steder, etter smartere løsninger, med fremtidsmuligheter knytta til avansert signalbehandling i et FORSØK på å komme nærmere en optimal kjede av musikkformidling fra nuller og ett-tall til øret.

Et hovedpoeng i alt vi holder på med (bør være (trur nå jeg)): Vi vil ALDRI nå nirvana - men vi kan forsøke!

:)
 
R

Rojoh

Gjest
Herregud - smak og behag... En forsterker må være NØYTRAL - ikke legge til, og ikke ta bort. Romkorreksjon handler vel om å gjennfinne den maksimale nøytralitet som forsterkeren kan prestere, ved å manipulere signalbehandlingen slik at rommets påvirkning på lyden blir forsøkt redusert.
Paddeflat frekvensgang fra topp til tå, med andre ord?
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Nja, det må jo korrigeres litt for dylansk kvikksølvskarphet og mellomtonenasalitet... :)
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Paddeflat frekvensgang fra topp til tå, med andre ord?

Lyngdorf anbefaler absolutt ikke å bruke en paddeflat kurve. Bare les testen i Fidelity av 2.2X og på hjemmesidene deres.

http://www.lyngdorf.com/ContentId/367/Default.aspx


De bruker en kurve som ruller av en del mot toppen. Det menneskelige øret vil ikke oppfatte en helt flat kurve fra 20 til 20kHz som nøytral, men meget kald og lys.

Her er kurven som den ser ut hos meg nå:





Har valgt å ikke justere opp dip's, bare dempet peaks. Lyden av anlegget heller kanskje noe mot det varme, men er i mine ører fint balansert og jeg er meget fornøyd.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Mulig vi snakker forbi hverandre her... Målet er vel en nøytral forsterker? Du går ikke i butikken og ber om en forsterker med ekstra mye bass?
 
R

Rojoh

Gjest
Meg?

Vel, mitt tidligere innlegg var vel mer myntet på DACilds innlegg. Personlig har jeg ingen idè om hvordan nøytralt låter. Tenker man romkorreksjon, så er jeg enig i at nøytralt høres ut som en god idè. Tenker man eq, så sender det kanskje tankene i en litt annen retning? Muligheten ligger dog innebygget i produktet, okke som.

Personlig vurderer jeg en Tact TDA2200, men innrømmer at nettopp dennes muligheter/fleksibilitet gjør meg litt ambivalent. Selve delefilter-funksjonen tiltaler dog.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
...eller kanskje (siden du tullet med Dylan): Jeg har så få innspillinger av stemmegaffler i samlinga mi, at jeg stiller meg noget uforstående til nøytralitetsbegrepet... ;-)
 
A

Antonx

Gjest
Thule har ikke glimrende mellomtone! den dårligst forsterkeren jeg testet.
 
A

Antonx

Gjest
Unngå Hegel om du ikke liker kjølig og metallisk lyd.
Jeg skal høre B&W 703 sammen med min utmerkede Creek i neste uke. Trenger 703 en forsterker med god dynamikk for å virkelig livne til? Kanskje Lyngdorf er for "korrekt"?
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Hei.
Som tidligere nevnt reagerte jeg på en litt
"syntetisk" signatur i toppen da TDA`n var fersk. Det ble mindre av denne signaturen etter ca 100 timer hos meg. Har inntrykk av at andre TDA eiere ikke har reagert på dette. Ellers mener jeg at mye eller lite bass ikke er noe tema med TDA da du kan eq bassen stort sett som du vil. Ellers synes jeg den spiller behagelig og det hele virker noen hakk renere enn jeg er vant med. Synes det er uvant lett å se inn i lydbildet og pelle ut et instrument og følge det. Men om det er det ultimate mål for alle er en annen sak.
Men jeg synes entusiasmen og lydkvaliteten har steget betraktelig etter å ha blitt kjent med ATB test/målesystemet + eq/xo mulihetene som ligger i TDA.

Mvh BA
Bra jeg ikke kjøpte denne dingsen lyngdorf/Tact ,blir jo ikke tid til og lytte til Musikk:mangler også noen poeng for og kunne ta Doktorgraden i Kvantefysikk så boksen er helt utelukket . ;D ;D
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Bra jeg ikke kjøpte denne dingsen lyngdorf/Tact ,blir jo ikke tid til og lytte til Musikk:mangler også noen poeng for og kunne ta Doktorgraden i Kvantefysikk så boksen er helt utelukket . ;D ;D
Jeg har aldri lyttet så mye til musikk som etter jeg kjøpte min TDA2200! ;D

Ikke har jeg doktorgrad i kvantefysikk heller..... Har klart å lære meg å bruke den likevel.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg har aldri lyttet så mye til musikk som etter jeg kjøpte min TDA2200! ;D

Ikke har jeg doktorgrad i kvantefysikk heller..... Har klart å lære meg å bruke den likevel.
Vegard ,du må ikke glemme at noen er tunglærte
;) .Sikkert et kanon produkt som ikke jeg kjenner noe som helst til ,er audiointeressert i lavbudsjettklassen ..
 

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Innlegg
20
Antall liker
0
Er det noen som vet om roomperfect korrogerer i tid også, altså fase?
Samt prisen for personer som har tda 2200. Hva koster det å sette inn roomperfect?
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Roomperfect korrigerer i tid/fase ja.

Klippet fra Lyngdorf forum:

"We are working on a more precise descriptin of the workings of
RoomPerfect, it will be available in early August. I know that
current information is lacking - many of the engineers are now on
holiday after working overtime on the RoomPefect software. We will be
open about the operating principles.

With best regards
Peter Lyngdorf"

Så mer info kommer.

Prisen på selve modulen er kr 16000 (NOK) og monteringen kommer på rundt 500 danske, pluss frakt av forsterkeren til danmark.
 

Vedlegg

amj_ciron

Medlem
Ble medlem
04.06.2002
Innlegg
20
Antall liker
0
Så vi snakker da om totalpris på 38 uten a/d?
Da begynner det å bli dyrt ja:)
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Det ble ille dyrt ja, med 16.000 nok. Og danskene må ha gått på en smell; det var  a l d r i  meningen at ampen måtte innom Danmark for lodding og modding for å kunne ta imot det nye kortet. Her lukter det kriseløsninger lang vei. Og den prisen; husker noen hva vi som kunder var forespeilet da vi kjøpte TDAene våre? Les: Hvem kjenner en god advokat... Man får mange akustikkplater for 16.000...

For den prisen kan jeg få to burkakledde koner fra Afghanistan, som kan stå som bassdempere i hvert sitt hjørne!!!
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Har forresten noen et no nonsene svar på dette:

Hva kan man oppnå med RoomPerfect som man ikke kan oppnå med de innebygde løsningene (med bruk av mirofon og PC)? Jeg spør IKKE om brukervennligheten, men om hva som er den fundamentale forskjellen.

Btw; Gallo 3.1 og Lyngdorf er en VESENTLIG bedre kombinasjon enn mine gamle Sonus Faber og dansken... ...selv uten 100 timers innspilling av Galloene :)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Trivelig å se at det er flere fornøyde TDA eiere der ute. Har hatt min siden jul, og ennå ikke fått sett på romkorreksjonen. :-[ Men snart...
Skal bare bygge om stua først...

Har ikke merket noe knepp av hovedbryteren.
Må bytte drivverk snart, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som kan forklare hvorfor ikke cd-1 finnes som ren transport? DA-delen i spilleren koster vel en god del? Virker tilsynelatende dumt av Lyngdorf å ikke kunne levere det jeg er ute etter for å mate deres egen forsterker.
 
V

villov

Gjest
Har kommet fram til en Lyngdorf kombinasjon som jeg ikke vil vekk i fra på en stund. Tanken var at romkorreksjon ikke var tingen for meg.
Oppsettet er SDA2175 og CD-1 og Hegel forforsterker P4A.
CD-1 er da selvfølgelig koblet analogt, og det spiller besnærende. Det er morsomt når man kan spille alt gammelt igjen og hele tiden høre nye ting.

Bare som et lite mellomspill..ellerno.. :)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg er fortsatt like fornøyd med TDA2200 og har ikke gjort noen verdens ting med den enn å snurre volumhjulet! ;D
 
K

knutinh

Gjest
Hva kan man oppnå med RoomPerfect som man ikke kan oppnå med de innebygde løsningene (med bruk av mirofon og PC)? Jeg spør IKKE om brukervennligheten, men om hva som er den fundamentale forskjellen.
Det er min ukvalifiserte mening at en PC-basert løsning prinsippielt kan oppnå akkurat det samme som en hardwarebasert løsning mhp romkorreksjon. MEN:
1. hardwarebokser kan ha smarte algoritmer som ikke er tilgjengelig på PC
2. hvis veldig høy prosesseringskraft er nødvendig så kan dette gjøres mer ergonomisk med dedikert hardware enn PC (flere små kjølige dsp-er kontra en svær, støyete dual CPU).

Dessuten går det et skille mellom daglig realtime prosessering (egentlig et langt FIR-filter som bare handler om å kunne utføre flest mulig multiply/add-operasjoner pr sekund), og formingen av filter-verdiene som ikke skjer i real-time og som er et spørsmål om god design/algoritmer, ikke så mye ytelse.

-k
 

ahh

Medlem
Ble medlem
12.07.2003
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei,
Jeg hadde forhåpninger til TDA 2200 som forsterker i et hjemmekino oppsett med monitorer/sub (Proac). Lyttet til forsterkeren over B&W 805 på hifiklubben i Trondheim, men for meg appelerte ikke dette. Det låt pent, men begrenset oppløsning og dynamikk resulterte i pen musikk som ikke engasjerte. Har andre opplevd dette, og er dette noe som endres over tid?

mvh
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Noen flere med Room Perfect erfaringer på TDA2200, ikke akkurat gratis med 16k .. kan nesten få CD-1 for dette....
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei!
Behøver "øyeblikkelig hjelp" og prøver derfor her ::)
Har kjøpt meg en brukt Tact 2.2, men selger (Sture, kan du høre meg!) glemte dessverre å sende med filen som behøves for den kalibrerte mikrofonen og jeg får derfor ikke brukt programmet :(
Er det noen som aner om det er mulig å få tak i denne filen fra noen andre?
Kan den f.ks. lastes ned fra Tact sine hjemmesider?
Eventuelt er det noen som kan barmhjertige seg over meg og sende meg en kopi av sin egen mikrofonfil slik at jeg ihvertfall kan få testet hvordan dette fungerer?
 
Topp Bunn