Lyra i Dagbladet

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Interessant å se han spiller med over 35 år gamle forsterkere i eget anlegg........
Disse forsterkerne er jo ikke akurat aggresive og lystklingende, kanskje derfor han voicer PU'ene slik at de oppfattes som lyse (og kanskje litt kliniske) på nyere elektronikk.......
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Fin artikkel, her får man et innblikk i det som utvilsomt er hifi- kunst på høyt nivå, men litt irriterende bare at han Fidelity- fyren får komme med et generelt Snåsamann- spark til bransjen, for så ikke å greie å beskrive lyden fra disse titusenkroners vidundrene annet enn med en infantil klangbalansebeskrivelse, for så å komme med et banalt "matchingsråd" som blir imøtegått av konstruktøren selv.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bra artikkel. Suverent at det skrives om HiFi i vanlig presse uten nedlatende holdning til oss 'nerder'.

Kudos til Jan Omdahl, ikke minst for den redaksjonelle kampen han må ha tatt for saken. Han har fått til mye av sorten i det siste.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
Bra artikkel. Suverent at det skrives om HiFi i vanlig presse uten nedlatende holdning til oss 'nerder'.

Kudos til Jan Omdahl, ikke minst for den redaksjonelle kampen han må ha tatt for saken. Han har fått til mye av sorten i det siste.
Veldig enig i det du skriver Zomby. Musikk-GLEDE og måter å gjøre dette på, uten at ting blir sært og knyttes opp mot en eller annen sekt eller menighet... :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.584
Antall liker
27.732
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er veldig happy over å ha Jan Omdahl på "vår side".

Artiklene hans gir andre og mer "normale" folk et innblikk i hva hobbyen vår dreier seg om, istedenfor den sedvanlige uthengingen fra journalister som synes vi er splitter, hakke gærne.

Synd at Jan Omdahl ikke ble mottatt bedre her på HFS.

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Glimrende skrevet, som vanlig fra den kanten. Han har virkelig satt fokus på endel av det som opptar oss nerdegutta, og det i en riksdekkende avis.Det er vel liten tvil om at det må ha kostet litt energi fra Omdahls side å få dette igjennom hos redaksjonen. Kudos i bøttevis er på sin plass.

Har Omdahl fått dårlig mottakelse her inne, tkr? Det har gått meg hus forbi.
Snakk om å sage over sin egen gren, i tilfelle...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.584
Antall liker
27.732
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Glimrende skrevet, som vanlig fra den kanten. Han har virkelig satt fokus på endel av det som opptar oss nerdegutta, og det i en riksdekkende avis.Det er vel liten tvil om at det må ha kostet litt energi fra Omdahls side å få dette igjennom hos redaksjonen. Kudos i bøttevis er på sin plass.

Har Omdahl fått dårlig mottakelse her inne, tkr? Det har gått meg hus forbi.
Snakk om å sage over sin egen gren, i tilfelle...
Skal se om jeg finner den tråden.

mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Tror nok jeg ble oppfattet som litt pirkete i mine kommentarer til Linn LP12 artikkelen av skribenten. Denne her derimot var veldig bra skrevet :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er en strålende artikkelserie Omdahl har igangsatt. Temmelig sikker på at den rekrutterer til hobbyen.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
FZ skrev:
Tror nok jeg ble oppfattet som litt pirkete i mine kommentarer til Linn LP12 artikkelen av skribenten. Denne her derimot var veldig bra skrevet  :)
Ja, enig her. Mener å huske at LP12-artikkelen ble litt hemmet av sensasjonsoverskrift, pluss at LP12 er vel et ganske følelseladet produkt for enkelte (ingenting av dette er vel Omdahls feil), men denne var mindre sensasjon og mer informativ. Jeg kan tro på at denne type artikler kan rekrutere nye entusiaster, så all honnør til Omdahl her.

Jeg var forresten ikke klar over at det er en nordmann som står bak Lyra. Jeg fikk litt lyst på Lyra etter å ha lest artikkelen  :)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Takk for linken. Det var en hyggelig artikkel.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
Det er en strålende artikkelserie Omdahl har igangsatt. Temmelig sikker på at den rekrutterer til hobbyen.
Enig.
Lp12 og Lyra.
Tanken har streifet meg, det kunne kunne vært kjekt å prøve.
Jeg skal garantere at en sånn artikkel fører til hopp i salget, det ville forhandlere kunne bekrefte om ikke lenge.
Hadde Omdahl flere artikler i sjangeren før disse?
Og jeg lurer på hva som blir neste.
 

janomdahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2010
Innlegg
147
Antall liker
215
Torget vurderinger
3
Mulig dette bryter med en eller annen reklameregel, og skamløs egenreklame er det definitivt, men du finner en del av artiklene mine om musikk, teknologi og lyd under Analog & digital-vignetten samlet her:
http://www.dagbladet.no/tag/analog_digital
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå skjønner jeg også litt bedre hvorfor Bjørge var så sikker på at Lyra pickup passer godt i Mørch DP-6 arm da jeg spurte om det for en tid tilbake...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
janomdahl skrev:
Mulig dette bryter med en eller annen reklameregel, og skamløs egenreklame er det definitivt, men du finner en del av artiklene mine om musikk, teknologi og lyd under Analog & digital-vignetten samlet her:
http://www.dagbladet.no/tag/analog_digital
Det skal du ikke bekymre deg for, synes jeg. Skamløs egenreklame er undervurdert! ;)

Fint å ha alle disse på et sted. Takk!
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.507
Antall liker
15.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Må jo sette Lyra på short listen etter dette :)

OU812
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ottone skrev:
vredensgnag skrev:
Det er en strålende artikkelserie Omdahl har igangsatt. Temmelig sikker på at den rekrutterer til hobbyen.
Enig.
Lp12 og Lyra.
Tanken har streifet meg, det kunne kunne vært kjekt å prøve.
Jeg skal garantere at en sånn artikkel fører til hopp i salget, det ville forhandlere kunne bekrefte om ikke lenge.
Hadde Omdahl flere artikler i sjangeren før disse?
Og jeg lurer på hva som blir neste.
LP og Lyra kan nok være en flott match :)
Har selv en Pink Triangle Annniversarys om lydmessig har mye til felles med LP12. Annie er nok bedre i bassregionen, men på mange andre parametre er LP 12 på høyden.
Har parret Annie med to moderne "hi-fi-korrekte" komponenter: TriPlanar Mk VII og Lyra Titan "i", i mine ører en meget velklingende kombinasjon. Tror sikkert en LP12 vil kle en god Lyra-PU :)

Forøvrig henger jeg meg på applausen mht artiklene fra Omdahl :)

Mvh
 
N

nb

Gjest
Var forresten en sak i DN her forleden om et nytt klubbkonsept: Folk møtes for å i stillhet høre gjennom et helt album - på vinyl - uten at noen sier noe underveis.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Heh, heh.... Riktige måten å spille plater.

Finnes det fortsatt noen som klarer det, forresten? Etter at reklamepausene kom på TV? Er vi ikke ute av trening? ;D
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Jeg kan gå god for kombinasjonen LP12 og Lyra. Hadde i lang tid en Lydian Beta montert i Ittok 2. Alt stemte IMO.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Flott artikkel!!!

Mange med litt fartstid i hifi, og som driver med dette for musikkens skyld, styrer unna alt som låter "litt lyst". Musikkens fiende er lystklingende og klinisk utstyr. Målet er en klangbalanse som umiddelbart kan virke litt mørk, men hvor alt likevel er på plass i toppen. Da kommer musikkgleden, og man kan nyte også annet enn perfekte innspillinger. Lyra har med den nyeste serien fått klangbalansen på plass, og de kan ikke lenger karakteriseres som lyse.

Jan O: Hva med en artikkel om hifi'ens svar på Bristol Cars; Audio Note?
 
Topp Bunn