Lyria Dorian pu til vurdering

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,vurderer på sikt en Lyria Dorian mc pu.....finner ikke noe spec på denne...vet at ohc selger den men.

Noen som har hatt denne?

Den er tiltenkt min vpi scout med jmw arm.

Kan være intressert i en pent brukt også om noen har...

Formeninger om denne pu en ønskes...

av andre intressante pu er,er dynavector DV-20x low,ortofon kontrapungt H

mvh Espen..... ;) ;)
 

Vedlegg

A

aair

Gjest
Lyra Dorian Specs:
Designer: Jonathan Carr
Builder: Industrially manufactured to Lyra’s specifications
Type: Moving Coil, low-impedance, low-output, medium compliance
Frequency range: 10Hz - 50kHz
Channel separation: 30dB or better at 1kHz
Cantilever system: Lyra proprietary internal cantilever-to-body direct mounted cantilever assembly with solid boron rod, and natural diamond, Namiki MicroRidge line-contact stylus
Electromagnetic generator system: Lyra proprietary polepiece-less, dual samarium cobalt discs, balanced symmetrical field, magnetic system with iron core and 99.9999 (6N) copper coils
Internal impedance: 9.5 ohms
Output voltage: 0.6mV (5.0cm/sec., zero to peak, 45 degrees)
Cartridge weight (without stylus cover): 6.4g
Compliance: Approx. 12 x 10-6 cm/dyne at 100Hz
Recommended tracking force: 1.8 – 2.0g
Recommended load direct into non-inverting RIAA equalizer amplifier or head-amplifier: 100ohms - 47kohms (determine best impedance value by listening)
Recommended load via step-up transformer: 5 – 15 ohms
(step-up transfomer’s output must be connected to 47kohm MM-level RIAA input)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis jeg ikke husker aldeles galt, mente Gunnar Brekke at Helikon var noe i nærheten av perfekt match til VPI'en han testet. Og var det ikke sånn at Lyra-folket brukte store VPI'er som referanse under utviklingen av sine pickuper?

Dorian kan nok tenkes å funke aldeles utmerket, vil jeg tippe.

Skulle gjerne hatt litt mer å bidra med enn enn hearsay....
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg har Dorian, og jeg meget fornøyd med den. Som sine storebrødre er den åpen, hurtig og relativ nøytral med evnen til å formidle nerven og detaljene i musikken. Dorian bør passe meget bra i en JMW-arm. Gunnar Brekke i Fidelity prøvde Helikon på en VPI, og han ga den kombinasjonen tommelen opp.

Lyra Dorian White Paper (Dette er et worddokument)
 

RaZeR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.06.2007
Innlegg
66
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
hva ligger prisen på denne pu da? og har du hele linken til ohc?

Mvh
Svein.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er vel egentlig Gunnar Brekkes test i Fidelity,men helikon,som har gjort at jeg har sett i retning av denne(har ikke råd til en Helikon,,,,,)Like dyr som spillern,blir litt galskap.....men at det spiller himmelsk tviler jeg ikke et sekund på!!

vet noen om det går an å retippe disse pu ene,kanskje jeg får sende en mail til Lyra på NORSK ;D

Dynavector dv-20x/ Benz glider er jo også et valg,,,spillt med benz ace,M på denne spillern før,og det var jo greit det...men ikke langt i fra det jeg oppnår med en god MM,fra AUDIONOTE som jeg har i dag....for å brenne 10k på stepup,og pu,må det bli betydelige forbedringer .. ;D
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
ixos_76 skrev:
Det er vel egentlig Gunnar Brekkes test i Fidelity,men helikon,som har gjort at jeg har sett i retning av denne(har ikke råd til en Helikon,,,,,)Like dyr som spillern,blir litt galskap.....men at det spiller himmelsk tviler jeg ikke et sekund på!!

vet noen om det går an å retippe disse pu ene,kanskje jeg får sende en mail til Lyra på NORSK ;D

Dynavector dv-20x/ Benz glider er jo også et valg,,,spillt med benz ace,M på denne spillern før,og det var jo greit det...men ikke langt i fra det jeg oppnår med en god MM,fra AUDIONOTE som jeg har i dag....for å brenne 10k på stepup,og pu,må det bli betydelige forbedringer .. ;D
Det er jo PU som er motoren i et vinyloppsett da. Det er ihvertfall ikke der man skal spare pengene, men vi har jo alle en smertegrense ;D ;D ;D

Har hatt Lyra Lydian Beta selv noen år, og er kjempefornøyd med denne. Husker også at det tidligere var tilbud om "innbytte" ved å kjøpe ny Lyra PU. Det ser det kanskje ut som det er slutt på? Eller er det noen som vet bedre?

Mvh
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå skal jeg ikke ha stepup til 10k heller men er audionote til 4k,som skal bestilles i forhold til valgt pu,for å matche 100%

alternativt en TorHauge mc forsterker.

Budsjettet i utgangspunktet er 10k....dette er satt opp etter hva JEG føler for å bruke på dette,spiller faktisk bra med mc og....men så var det jo også sånn at min gamle Harmann forsterker spillte bra,...helt til jeg fikk tak i en rørforsterker...sånn er det jo.

det jeg er litt bekymra for,er vel at oppgraderingen skal bli marginal...men det er vel kanskje ingen fare emd det eller?

Den noe dyrere ARGO...vet noen hva forskjellene er lyd messig på disse2?

Er det mer av det ene eller andre,,eller bare for å gjøre kaoset komplett....litt bedre på alt?

Skulle likt å vite om denne kan retippes..
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Alle pickuper kan vel retippes, spørsmålet er snarere om produsenten gjør jobben eller om det utføres av andre firma med fare for ulik sliping og i beste fall avvikende signatur.

Har forresten hatt nevnte Glider L2 og Argo i eie. De er gode begge to. Hver med sine fordeler og ulemper. Vi snakker preferanser nok en gang. Selv holder jeg nok en knapp på Argo av de to, men så koster den da også togangen.

At Dynavector matcher VPI er klart, VPI nytter selv Dynavector under utvikling av egne armer og spillere. Parelius bruker jo den eminente XV-1s med Super Scoutmasteren, og etter rombehandlingen vi har gjennomført der denne kalde sommeren fungerer jo dette suverent. Ikke sant Parelius? (Eller blir det en dyr erfaring?)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Etter en prat med Fosse og snapa her om dagen,ser det ut til at jeg velger DV pu,og kanskje TorHauge stepup.... ;) ;)
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Har ikke ortofon også en innbytteordning? Lurer på å kjøpe en ny Ortofon Rohman til min LP12.
Noen som vet??! ???
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.382
Antall liker
4.051
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Det har de.

Om du levere inn din gamle, får du 25% avslag av den innleverte PUens verdi på den nye du kjøper.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
C._Alshus skrev:
Det har de.

Om du levere inn din gamle, får du 25% avslag av den innleverte PUens verdi på den nye du kjøper.
Nesten riktig, du får 25% avslag på den billigste av de. Kjøper du en dyrere pu enn den du har hatt, får du altså 25% avslag beregna på den du leverer inn..! Og motsatt, hvis du kjøper en billigere enn den du leverer inn. ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er ikke blitt noen pu enda,men det blir trolig en dv-20x low
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er det andre enn ohc som selger Lyria i Norge?? ::)
 
Topp Bunn