Lyric HiFi konkurs?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
631
Mener min morfar kjøpte olje til lastebilen av de.
Jeg kastet nettopp en kortstokk og et par penner det stod Pennzoil på som jeg hadde etter ham. 💝
Mens Tor levde tok jeg på alle Oslo-reiser en tur innom Torggata-butikken, og det var som å komme til en svært god venn. Fikk gjerne påspandert en matbit, fikk sitte og høre uforstyrret på de beste anleggene, og ikke noe kjøpepress. En gang, for at vi skulle kunne sitte lenger og prate, kjørte han meg til flyplassen etterpå! Bare gode minner.

Soria Moria

Fersking
Ble medlem
23.06.2024
Antall liker
0
Sted
Bergen
Svindel, Hanlons rakekniv eller begge. Kaupte ein Bryston BHA-1 i februar 2021 for 23 000 kr på nettsida. Fekk han aldri og etter rundt eit år spurde eg om refusjon. Enno ventar eg på pengane. Kvar gong eg spør får eg melding om at eg må venta lengre. Ofte får eg ein dato for refusjon men han greier aldri å fylgja han opp. Styr unna!

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
631
Den som driver nå er broren til Tor. I gamle dager drev de sammen, men var svært forskjellige personligheter! Den ene hadde vanskeligheter med å skille kassaaparatet fra sine bukselommer.

Jkhammer

Fersking
Ble medlem
04.02.2019
Antall liker
0
Etter hva jeg vet så har driver av "Lyric HiFi" Tor Aamodt gått bort.
Tor Aamodt og Bjørn Olaf Aamodt Haug (BOAHS) er/var brødre, så det kan nok være årsaken til at BOAHS viderefører Lyric HIFI

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Antall liker
21
Sted
Limbo
Fryktelig synd at det kun er han som forhandler/ importerer både Accuphase og Legacy Audio i Norge. Begge er merker jeg ser på som svært interessante men som jeg ikke tar sjansen på å skaffe meg pga alt jeg har lært om Bjørn Olaf i denne tråden. Det er ødeleggende for begge merker i Norge.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.519
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Fryktelig synd at det kun er han som forhandler/ importerer både Accuphase og Legacy Audio i Norge. Begge er merker jeg ser på som svært interessante men som jeg ikke tar sjansen på å skaffe meg pga alt jeg har lært om Bjørn Olaf i denne tråden. Det er ødeleggende for begge merker i Norge.
Jeg kjøpte Accuphase brukt og regner med at produktet holder i minst 20 år,.... dvs min sannsynlige levetid.
Kvaliteten er udiskutabel.

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
772
Kvaliteten på produktet er nok udiskutabel, verre med kvaliteten på han som importerer dem! Skjønner ikke at noen har tiltro til den mannen og tør å ha noe med han å gjøre. Men dette er jo sagt mange ganger før.

Absolutt ikke bra for ett hedersmerke som Accuphase å ha en slik representant, men antakeligvis er de ikke klar over situasjonen.

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Antall liker
21
Sted
Limbo
Kvaliteten på produktet er nok udiskutabel, verre med kvaliteten på han som importerer dem! Skjønner ikke at noen har tiltro til den mannen og tør å ha noe med han å gjøre. Men dette er jo sagt mange ganger før.

Absolutt ikke bra for ett hedersmerke som Accuphase å ha en slik representant, men antakeligvis er de ikke klar over situasjonen.
Tro hvordan de vil reagere om de fikk en haug med e-poster fra Norge hvor alle forteller litt om situasjonen og sine erfaringer med distributøren?

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
119
Torget vurderinger
14
Husk på at Accuphase har laget mailsystemet sitt slik at all e post som kommer fra Norge går til norsk importør. Kanskje det hadde hjulpet om de som har opplevd å bli svindlet av Bjørn Olaf hadde skrevet individuelle mail, men levert de til den japanske ambassaden, og bedt om at de skulle videreformidles til produsent.

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Antall liker
67
Diskusjonen er litt trist. Dersom dere ønsker å kjøpe fra BOAS / Lyric, er vel bare å ha greie på at penger følger motstrøms produktet. Skal BOAS ha en garanti, da lager man en bankgaranti. Jeg anbefaler at man i tråden tar en praktisk tilgang til dette. Vennligst unngå at dette blir for personlig. Jeg synes diskusjonen er litt rar.

P.S. Jeg kjenner ikke BOAS, har bare besøkt Lyric Hi-Fi en enkelt gang for en del år siden, men kjøpte ikke nået. Jeg har ingen relasjoner til Lyric eller BOAS.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.814
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er nok mangt og mye som kan sies om Bjørn.
Jeg har ikke møtt han på over 30 år, så jeg har ingen grunnlag for å si noe om mannen i dag.

Men han la alt til rette for meg på veien til denne psyke hobbyen ila 80-90 tallet.
I form av særdeles god service gjennom mange år.
Fikk x antall modeller av Martin Logan, Kef Reference series, Spendor, Counterpoint. Luxmann...etc.etc
til svært gode priser, fritt tilkjørt hjemmet både tidlig og sent.

Fikk levert på døra Martin Logan Monolith ved midnatt en kveld på slutten av 80-tallet.
For 35 laken...mye rimeligere enn i USA på den tiden.
https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/385ml/index.html

I Norge er det like mange "skurker" i hifi bransjen som det er i bil bransjen.
Ta høyde for det når du skal handle...generelt.

Forrige uke ble jeg krevd 3 laken for mye ifm service på min Mazda hos MERKEVERKSTED.
Kom tilbake dagen etter, uttrykte min misnøye, de la seg flate og ba om kontonr. for tilbakebetaling sporenstreks.

Sist redigert:

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
119
Torget vurderinger
14
Diskusjonen er litt trist. Dersom dere ønsker å kjøpe fra BOAS / Lyric, er vel bare å ha greie på at penger følger motstrøms produktet. Skal BOAS ha en garanti, da lager man en bankgaranti. Jeg anbefaler at man i tråden tar en praktisk tilgang til dette. Vennligst unngå at dette blir for personlig. Jeg synes diskusjonen er litt rar.

P.S. Jeg kjenner ikke BOAS, har bare besøkt Lyric Hi-Fi en enkelt gang for en del år siden, men kjøpte ikke nået. Jeg har ingen relasjoner til Lyric eller BOAS.
Denne tråden handler om at de av oss som da har handlet av denne mannen og blitt lurt/manipulert og tapt penger på det, ønsker å advare andre. I tillegg ønsker de av oss som er glad i Accuphase, og da gjerne vil ha en seriøs importør. Hva er rart med det, og tror du virkelig at så mange har kommet opp i problemer ikke hadde unngått alle problemene de har fått, om det hadde vært så enkelt som å vifte med en bankgaranti??

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.814
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tor var en veldig hyggelig og sympatisk fyr, og viste meg veien til ProAc nirvana.
Response 1, 2, og 3 ga mye hifi glede i gamledager.

Men han pusha på meg kabel snæikoil, og jeg ble litt bitter.
Bjørn gjorde aldri sånt.

Den tid er forbi uansett, og i dag sager og limer jeg lyden selv.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
Husk på at Accuphase har laget mailsystemet sitt slik at all e post som kommer fra Norge går til norsk importør. Kanskje det hadde hjulpet om de som har opplevd å bli svindlet av Bjørn Olaf hadde skrevet individuelle mail, men levert de til den japanske ambassaden, og bedt om at de skulle videreformidles til produsent.
Bare sett vpn i Japan.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
874
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ber bare om dere er litt greie - Torstein Tønne tok sitt eget liv etter å ha blitt hengt ut offentlig - vi trenger jo ikke være helt der gjør vi vel? 🙏

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.344
Sted
VestBredden
Ber bare om dere er litt greie - Torstein Tønne tok sitt eget liv etter å ha blitt hengt ut offentlig - vi trenger jo ikke være helt der gjør vi vel? 🙏
Har du utfordringer med dette, så får du bruke raporteringsmuligheten

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
199
Torget vurderinger
2
Er det dårlige erfaringer med Lyric de siste åra?
Ellerskyldes mye av misnøyen gammel dritt?

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
772
Det er bare det at den vi her snakker om gir blanke fae… i om han har svindlet og fortsetter som før. Det er faktisk smått irriterende for oss som har vært utsatt for dette.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.202
ALDRI BETAL PÅ FORSKUDD, ALDRI BETAL ELLER KJØP NOE SOM HELST FØR VAREN DU SKAL HA STÅR FYSISK I BUTIKKEN. DA KAN DET GÅ BRA.
Uansett skal du være veldig varsom med å forskuddsbetale hos sånne enkeltmannsforetak. Dette også selv om personen/firmaet historisk har vist seg å være til å stole på. For plutselig skjer det noe i livet som gjør at vedkommende kommer i en veldig vanskelig situasjon. Og er du fucked, så er du fucked. Intensjonen var helt sikkert ikke å gjøte livet vanskelig for kunden, men ting skjer som brått fører til at en er presset inn i et hjørne.
Det er livserfaring som gjør at du vet hvordan reality er.

Ellers skal man ikke henge ut folk som gjør at dem tar livet av seg. Men får man en dårlig kundenehandling og kanskje blir svindlet, så er det helt legalt å skrive om det på nettet sånn at andre ikke får samme opplevelsen. Men dette pålegger et stort ansvar på avsenderen av informasjonen, at alt er sannferdig, balansert og nøkternt formidlet på nettet.

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
119
Torget vurderinger
14
Uansett skal du være veldig varsom med å forskuddsbetale hos sånne enkeltmannsforetak. Dette også selv om personen/firmaet historisk har vist seg å være til å stole på. For plutselig skjer det noe i livet som gjør at vedkommende kommer i en veldig vanskelig situasjon. Og er du fucked, så er du fucked. Intensjonen var helt sikkert ikke å gjøte livet vanskelig for kunden, men ting skjer som brått fører til at en er presset inn i et hjørne.
Det er livserfaring som gjør at du vet hvordan reality er.

Ellers skal man ikke henge ut folk som gjør at dem tar livet av seg. Men får man en dårlig kundenehandling og kanskje blir svindlet, så er det helt legalt å skrive om det på nettet sånn at andre ikke får samme opplevelsen. Men dette pålegger et stort ansvar på avsenderen av informasjonen, at alt er sannferdig, balansert og nøkternt formidlet på nettet.
Helt enig i det du bemerker om sannferdighet. Jeg har kjent til han vi snakker om i 35 år og han har alltid oppdatert på samme måte, likevel deler jeg ikke i detalj alt jeg vet, bare det som kan være nyttig for andre, slik at de enten gjør informerte valg, eventuelt alternativt unngår å komme i problemer.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.757
Sted
Sunndalsøra
Jeg var litt i kontakt med Tor Aamoth da han var på Boas i Trondhem og i OSLO. Da hørte jeg på et Subsystem som så ut som et salongbord tilkoblet et Symetry elektronisk filter tror jeg det var. Virket som en hyggelig kar. Var på en lydmesse i Trondhem, og husket at han slo av lyset når han skulle spille på utstyret:). Det er ikke så mange produsenter i dag som har dette ''vintage'' look som Accuphase. Da har man også Yamaha og Luxman. Overlegen japansk kvalitet for pengene.

Sist redigert:

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
165
Sted
Norge
Bare sett vpn i Japan.
Tviler på at det har noen effekt. Hvis de har en automatisk sortering av epost er det sannsynligvis knyttet til at avsender-adressen er en *.no-adresse. Hvis man sender fra feks gmail.com er det ikke mulig å automatisk se om en epost kommer fra en nordmann.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.025
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
En kan alltids henvende seg til importør i et annet land og spørre om de kan/vil videresende mailen. Det var slik jeg kom i kontakt med Koetsu, gjennom importøren i Australia. Veldig behjelpelige all-round.

Koetsu unnskyldte seg veldig fordi de kun kunne gi meg hvilken uke pickupen min ble produsert, fordi mannen som visste nøyaktig dag og tid lå syk hjemme med Covid. Erketypisk japansk.

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
14
helt enig

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.367
Torget vurderinger
12
Tore Tønne var nok navnet, men det endrer ikke den tragiske historien.

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
119
Torget vurderinger
14
Köp från något annat land då.
Accuphase gir ikke garantier eller leverer deler til produkter som er solgt,/benyttes i et annet land enn der det er kjøpt. Importør går kun levert deler på denne måten. De blir veldig ublie om de finner ut at en importør selger utenfor egen område.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
Tviler på at det har noen effekt. Hvis de har en automatisk sortering av epost er det sannsynligvis knyttet til at avsender-adressen er en *.no-adresse. Hvis man sender fra feks gmail.com er det ikke mulig å automatisk se om en epost kommer fra en nordmann.
Selvfølgelig går det fint. Du sier det jo selv :ROFLMAO:

• Liker
Reaksjoner: JMM

rolfrander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2023
Antall liker
165
Sted
Norge
Selvfølgelig går det fint. Du sier det jo selv :ROFLMAO:
Ok, la meg presisere:
  • hvis du sender en epost med feks @online.no som avsender vil den sannsynligvis bli flagget som "norsk" selv om du bruker VPN til japan (jeg vet selvsagt ingen ting om accuphase sitt epost-system, men det å lese hvilke epost-adresse du har angitt som avsender er veldig, veldig mye enklere enn å sjekke om det kommer fra en japansk ip-adresse)
  • hvis du sender en epost fra @gmail.com er det umulig å spore at den kommer fra norge, uavhengig av om du bruker VPN noe sted
  • hvis du skriver på norsk språk, oppgir adresse i Norge (eller refererer til en norsk distributør) vil leseren forstå at du sender fra Norge uavhengig av om du bruker VPN

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.373
Sted
Østfold
Köp från något annat land då.
Ja selvfølgelig. Dette gjør jeg med en rekke produkter hvis f.eks. Svensk pris er lavere, eller mer seriøs leverandør,
Accuphase gir ikke garantier eller leverer deler til produkter som er solgt,/benyttes i et annet land enn der det er kjøpt.
Dette er et ikke-problem, om kjøpt i Sverige står den Svenske forhandleren for garanti og rep. Synes det tenkes altfor komplisert i denne tråden, er bare å gå rundt/styre unna useriøse leverandører.

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
119
Torget vurderinger
14
Ja selvfølgelig. Dette gjør jeg med en rekke produkter hvis f.eks. Svensk pris er lavere, eller mer seriøs leverandør,

Dette er et ikke-problem, om kjøpt i Sverige står den Svenske forhandleren for garanti og rep. Synes det tenkes altfor komplisert i denne tråden, er bare å gå rundt/styre unna useriøse leverandører.
Det er bra at det er enkelt for deg, ulykke til med å forsøke å få en svensk eller dansk importør til å selge deg noe annet en brukt utsyr (y)

Topp Bunn