Alt til hus og bolig lyssetting i stua

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
driver på å få stua sånn nogenlunde på plass, men har et problem med hvordan jeg skal gjøre lyssettingen. slik det nå er, så er det mest allmenn belysning, men jeg trenger leselys for gamle øyne, og litt belysning av bildet på veggen.

litt usikker på om jeg vil ha lamper på veggen som leselys, og jeg er ikke overvettes glad i slike lamper over bilder, så jeg tenkte på muligheten av skinner med spot i taket - så små som mulig. jeg har kontakt oppe der oppe på veggen mot taket.

vil det kunne funke med spotter som leseslys, samt bildebelysning, da med spotter som har variabel lysspredning og er dimbare? hadde tenkt skinnene i vinkel der oppe i taket, plassert ca midt over senterlinje i sofaen.

gode forslag til plassering og fabrikat mottas med takk!

IMG_3002.JPG

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Sånn rent umiddelbart høres det litt plundrete ut å skulle få spoter i taket til funke like godt til såpass forskjellige oppgaver som generell rombelysning, bildebelysning og leselys.

Nå sitter jeg stort sett samme plass når jeg leser i stuen, men ville uansett ikke vært uten egnet leselampe.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Sånn rent umiddelbart høres det litt plundrete ut å skulle få spoter i taket til funke like godt til såpass forskjellige oppgaver som generell rombelysning, bildebelysning og leselys.

Nå sitter jeg stort sett samme plass når jeg leser i stuen, men ville uansett ikke vært uten egnet leselampe.
ikke generell rombelysning. det tenkte jeg de lampene som er der kunne ta seg av; men de kan være et slags supplement, kanskje?

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.584
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Doktorn har noen fine lamper der må jeg si.

Er litt skeptisk til spotskinne i L slik at den kommer over vinduet også, men til å belyse bildet over sofaen og det ved siden av vinduet kan gjerne tenkes.
Antall og spredningsmønster må sjekkes ut. Slike kunne også evt brukes til å få bedre leselys i soffahjørnet.
Jeg skal tenke litt på problemstillingen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.344
Torget vurderinger
26
Null problem. Du kan kjøre individuell styrke, spredningsvinkel etc. Bruker selv skinnebelysning til kunst (da med bikubeavskjerming) og som leselys. Jeg har gjort dette på enkleste vis ved å ha ulik effekt og ulik spredning i ulike spotter, men du kan også gjøre dette mer avansert f.eks ved bruk av Dali-styring.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
419
Torget vurderinger
1
Hvis du går for noe med GU10 sokkel kan du kjøpe smartpære fra Philips Hue eller Ikea trådfri f eks. Da får du full individuell kontroll over hver spot.

På generell basis elsker jeg smart belysning, angrer på at jeg ikke gikk over tidligere. Er ikke låst til hvilke lamper er fysisk koblet mot hvilken dimmer som i gamle dager. I tillegg har jeg flere lamper med egen bryter på ledningen.

Hvis jeg skal se en film i stua så slår jeg av lyset i stua, dimmer ned i spisestua, kjøkken og gang. Det er 1 trykk på en bryter som jeg har plassert rett ved sofaen vs å måtte skru av/ stille på 7 forskjellige brytere rundt om i dette området.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.850
Sted
Sunndalsøra
Har drevet som elektromontør i mange år. Hær kan det monteres tynne slanke spotskinner sammenhengende langs veggene. Vi bruker SG sine, hvor matinga kan gå midt på skinnen. Sånn ut fra den stikk ved tak. Man slipper da å mate fra endene.
Jeg har hos meg selv montert DL(downlight) i taket langs veggene m soneinndeling Jeg hadde betongtak og foret ned tak 50mm for å få inn DL kasser. Jeg liker best DLkasser, enn å montere downligt direkte i taket med isolasjon .Enkelte Led DL er godkjent for det. PÅ stue bruker vi dim to warm DL. Hvite spotskinner kan bli fint :) Det er enkelte som vil ha sort spotskinne. Mange forskjellige lyskilder kan velges, som pendellamper for blomster, eller foran stuevinduet med forskjellig spredningsmønster som også har vært nevnt hær. Finnes mange forsjellige smart styinger med mobil, hvis en er interessert. Din lokaler elektrikker-firma har sikkert mange løsninger på dette. Led har mye bedre spredning enn halogen, så de sprer lyset langt frem på gulvet med disse DL jeg bruker
20230116_011134 (1).jpg

Slider_1510x600_Stue.jpg
Mye fint og se på SG armaturens hjemmeside :) Er flere firma som har valgt dem! Vi i Bratseth as er veldig fornøyd med utstyr og løsninger.
sg-as.com

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.850
Sted
Sunndalsøra
Synes disse sorte pendel lampene er stilige sammen med spot for maleri. Men det er vel den bedre halvdel som bestemmer :)

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.342
Torget vurderinger
0
men det gir vel ikke leselys, eller er særlig som belysning av bilde?
Bildet fra nettet er en illustrasjon...... så står man fritt til å velge intensitet, farger, mengde, spredning osv.
Psykoakustikken funker mye bedre med slike tiltak... (y)

Her er et eksempel fra egen sofa med "Trouble over Bridged Water"
PS! Fuglen prøver å klatre opp på brotårnet.......psykoakustikk confirmed ;)

IMG_20230117_164814_1024.jpg

Sist redigert:

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.584
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg kommer ikke helt bort fra tanken at en Arco gulvlampe fra Flos ville gjort seg i det Dongske hjem.
Litt ommøblering ved en eller annen side av sofaen og fint lys blir det over sofabordet uten noe greier hengende fra taket

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.244
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Philips har jo en drøss med smarlamper i Hue-serien, med styrbar intensitet og farge…

Johan-Kr

Topp Bunn