Høyttalere Lyst på nye gulvstående høyttalere med fet/varm lyd (5-25000, ny/brukt)

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg har lyst til å kjøpe meg noen nye gulvstående høyttalere, men sliter veldig med å finne ut hva jeg skal gå for. Jeg bor usentralt og sliter med kronisk sykdom slik at jeg ikke har anledning til å få testet ut noe særlig, og det gjør jo det hele mye vanskeligere og jeg blir i stor grad nødt til å basere meg på anmeldelser og beskrivelse av lyden i forum. Ikke ideelt akkurat, men det er nå bare sånn det er...

Jeg er på utkikk etter noe som spiller med en varm/fet/mørk lydsignatur og som absolutt ikke må ha en hissig/spiss diskant/øvre mellomtone.Tenker at minimumsbestykningen må være to åttetommere (eller kanskje tre seksogenhalv) for å få det trykket i bassen jeg ønsker.

Har lett en del på Finn og trålet det jeg kan av norske nettbutikker, og det som fremstår som aktuelt pr nå er ting som Arendal Tower 1723 (selv om disse er i dyreste laget), diverse brukt Patos (Lyric 501/502, Basic 510 mk1), Dynavoice Definition 8, Vienna Acoustics Beethoven Grand, noe av Dali (aner ikke hva i tilfelle), SVS Tower, AudioPro Blue Diamond. Har forkastet Klipsch og Canton da det jeg har lest tyder på at disse blir for skrikende for meg.

Jeg har pr nå et par Paradigm SE 9 mk3 , og liker i grunn lyden på disse, men etter å ha hatt dem i over 10 år er det jo fristende å prøve noe nytt.
Dette skal drives av en Denon PMA 1500AE (som evt vil bli oppgradert til en PMA 2000-variant hvis/når jeg kommer over noe lovende på Finn eller lignende). Kilder er en JVC QL-A5-platespiller med en Pickering XEV/3001-pickup for lp-plater, og en Squeezebox Classic via en Cambridge DAC 3 for Flac-filer og Tidal streamming. Skal stå i en stue på ca 30 kvm med normal takhøyde og møblering.

På forhånd takk for hjelpen!

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Noe Sonus Faber i rette prisklassen. Så varm og fet at mange kaller det ullent igjen (og det er hørt om både Venere og Olympica). Men du kommer ikke utenom det subjektive utgangspunktet, hva man liker best i utgangspunktet før slike vurderinger.
Kef R500 er også forholdsvis myk i klangen, men har litt snert. Samme med ProAc D20 og D30. Alle passe tilbakelent, uten å miste noe særlig med detaljer i toppen. Verdt en lytt og i varierende pris. Akkurat bestykningen ville jeg sett på etter vurderingen av lyden.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva med noe så enkelt som en EQ slik at du kan justere inn den lyden du ønsker. Finnes både digitale og analoge løsninger.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for tips!

Har tenkt en del på Sonus Faber, men glemte ta det med i oppramsingen :)

Ja, det er frustrerende subjektivt hele greia og det gjør det jo veldig vanskelig når man ikke har anledning til å høre før kjøp. Blir et veldig sjansespill...

Enig i at normalt sett er det fornuftig å se på bestykning etter vurdering av lyden, men når jeg ikke har anledning til å høre på forhånd så er det greit å sette opp et slags minstekrav der ut fra tidligere erfaringer slik jeg ser det

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Har tenkt litt på det, men ikke satt meg særlig inn i det. Hvilke slike løsninger er spesielt anbefalt (og rimelig) for et stereo-oppsett?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Du har platespiller ( ekstern RIIA eller?)
Squeezebox og Tidal. Hvor spiller du Tidal ifra??

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Har tenkt litt på det, men ikke satt meg særlig inn i det. Hvilke slike løsninger er spesielt anbefalt (og rimelig) for et stereo-oppsett?
Var den til meg? Ang EQ?

Ja, beklager, glemte å ta med sitatet :)

Har ikke egen RIAA, men er egentlig veldig fornøyd med lyden fra platespilleren. Det er først og fremst Squeezebox/DAC som blir litt hardt og "kjedelig" for meg, hadde jeg fått samme lyd med samme "varme" der som fra platespilleren så ville det vært en flott oppgradering. (Tidal streames via Squeezebox det også)

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Vienna Acoustics høres ut til å være right up your alley.
Ser du stiller enkelte krav til basselementer, men vil likevel nevne at jeg har hatt mer hell med Beethoven Baby Grand enn Concert Grand.
De slo meg som mindre kresen på forsterker, enklere å plassere og en anelse hurtigere. Dette er flere år siden, så your milage may vary.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sjekk Monopulse Model A
MonoPulse Hi Fi Loudspeakers. Ultimate realism and sound-stage.
Lages på bestilling. Ca tre uker å vente.
Vi i Norge er heldige: halv pris!
Levert hjem på døra for under kr 15000,-
Kanskje vår tids beste høyttalertilbud. For ikke glem at de også I UK er regnet som et svært godt tilbud og hører lydmessig hjemme i en høyere prisklasse. Og da koster de som Audiomix dobbelt så mye som i Norge. Jeg vil påstå hardnakket at de konkurrerer med høyttalere til 50.000 pluss.

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for tipsene, setter dem opp på lista og undersøker nærmere!

Når det gjelder Vienna Beethoven så mener jeg jeg leste et sted at de bunner overraskende lett. Er det noen som har erfaring med disse (i ulike varianter) som vet om det er noe i dette og hvordan de lyder ellers? Har hatt disse på lista lenge og nå ser jeg at det faktisk ligger ute et par brukt her i nærheten.
Hva er en fornuftig pris på Beethoven Concert Grand brukt?

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Det første som slo meg at du skulle testet IMF TLS80 eller større. Ikke superoppløste i toppen slik som nyere konstruksjoner, men alt alt er der. Det låter ekte og en bass til å få hakeslepp av.

stammis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
25
JBL LS80 ,en veldig undervurdert høyttaler 'spiser' allt !

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Av alle alternativer nevnt her er det monopulse som er det mest interessante. Men her er greia, det er fryktelig vanskelig å anbefale høyttalere uten mer info om bruk, romstørrelse, fleksibilitet i forhold til plassering, avstand fra høyttalere til lytteposisjon, krav til volum osv.

Det er rett og slett ikke noen fasit med så mange variabler, så en veldig logisk og ærlig anbefaling kan være stjernetreff eller stjernebom alt ettersom.

Jeg kjenner ikke til vinyl-verden, så for alt jeg vet kan det være en langt bedre investering å oppgradere den veien istedenfor å skifte ut høyttalere du vet du liker.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.322
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Helt anlegg med Kef Reference 104/2, Tandberg preamp med riaa og Proton effektforsterker til 4000 kr på Finn nå.

Dette er bra gulvstående høyttalere med en litt mørk klangsignatur. Forsterkeriet er bonus. Men spør kjøper om tilstanden på bassene er bra. Sjekk at Kef Kube følger med. Dette er en equalizer som er designet for høyttalerne. De låter ikke bra uten.

Finnkode 99177191

Johan-Kr

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.541
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har selv et lass med høyttalere i mange prisklasser (fra 1000,- til noen hundre tusen). De første som slo meg i forhold til din beskrivelse er vintage Infinity Kappa 8.1i eller 8.2i. Du får nesten strøkne slike til 5000,- 12" bass gir en fin bunn, men ikke så presis som de beste lukkede systemene (imho). Varmt og deilig, men fremdeles åpnet. Jeg har et par stående, men de er ikke til salgs...

Designet får du vurdere selv.
IMG_0308.JPG

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
340
Torget vurderinger
1
Hvis du ønsker en gulvstående høyttaler med overaskend dyp og god bass og en litt varm signatur med en "usynlig" diskant med alle detaljer i behold ?

Da er Dynaudio veien å gå :) veldig gode høyttalere. Har selv Exite X 34 og har en god venn som har Exite 38.

Har hatt masse Dynaudio, og de har alltid imponert både meg og andre som har vært og lyttet.

Destiny :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.322
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Infinity kappa er bra høyttalere, men krever godt med pulver i forsterkeriet. Tilstanden på opphenget på elementene må være i orden.

Johan-Kr

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.541
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Infinity kappa er bra høyttalere, men krever godt med pulver i forsterkeriet. Tilstanden på opphenget på elementene må være i orden.

Johan-Kr
Opphenget må være bra, helt riktig. Hvor vanskelige de er å drive varierer en del. Den eldre versjonen er visst nok langt vanskeligere og det samme er 9.x utgavene med doble 12". Ingen av forsterkerne jeg har hatt på 8.1i har hatt noen vansker med å drive dem. Samtidig er de "billige", så man kan tillate litt mer penger i andre deler av kjeden.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Støtter forslaget om Infinity Kappa her.

Har selv hatt Kappa 7.1 og 6.1.
Kappa 7.1 hadde jeg for flere år siden, og den imponerte meg ikke i det heletatt da, tror jeg bruke en Marantz på de. Og der kunne historien endt..

MEN(!) Så slo jeg til på et par Kappa 6.1 for en liten stund siden, denne gangen med en Harman/Kardon som forsterker, og jeg må virkelig si at jeg skjønner de som er fan av disse eldre Infinity høyttalerne, for det låt rett og slett knalltøft!

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Tusen takk for alle tips og råd!

Her har det skjedd ting siden sist jeg var innom :) Fikk kontakt med en som hadde et sett Vienna Acoustic Beethoven Grand Concert en halvtime herfra tidligere i dag så vi slengte oss i bilen og hentet dem etter middag. Har betalt, men med returforbehold i to dager.

Har testet utover kvelden og det virker som dette er bra saker! Mer åpent og en strammere bass enn på Paradigmene vi hadde fra før, men heldigvis uten at det er spissere i toppen enn de var. Om noe er de muligens litt varmere (men på merkelig vis ser det ut som det varierer fra sang til sang.).

Ser imidlertid ut som jeg kanskje må skaffe oss en litt kraftigere forsterker da det virker som Denonen blir litt veik når jeg virkelig drar på (men da er det høyt også...)

Topp Bunn