Gaahl skrev:
Mitt spørsmål er: hvordan kan en kabel være noe annet enn god? Eller for å si det på en annen måte, er det mulig å transportere et signal på en mer enn perfekt måte?
Såvidt meg bekjent er en kabels oppgave å sende signalet uforinget fra en komponent til en annen. Mener dere at man må opp i titusenvis av kroner for å lage en kabel som sender et signal uforinget mellom en komponent til en annen? Enhver forandring\forbedring dere hører da vil vel da være en foringelse av det orginale signalet og dermed en DEGRADERING av den orginale lyden?
Det som slår meg når jeg leser slike kabeltester er at det aldri blir ført skikkelige blindtester. Blindtest er den ENESTE måten man kan teste om en kabel er bedre enn "god nok". For jeg mener at en kabel aldri kan bli bedre enn god nok, det går ikke ann å transportere ett signal bedre enn perfekt.
Det er merkelig når man tenker over, i årtier har kabelselskapene håvet inn millioner på millioner på kabler, men i alle disse årene har jeg aldri sett en skikkelig blindtest hvor det har blitt bevist at det er hørbar forskjell mellom en god kabel og enn "mer en god kabel". All fysikk, og alle målinger tilsier at det ikke går ann å lage en kabel som er "bedre" enn perfekt. Hvorfor arrangerer ikke kabelselskapene massive blindtester, undersøkelser osv. der de "beviser" at deres kabler er bedre enn vanlige "gode" kabler? Er det fordi de er redd for resultatet? Er ikke dette noe å tenke på?
Det er jo litt ironisk at referansemusikken dere spiller blir innspilt med kabler som sikkert koster under 20kr metern, men "dere" må ha kabler til 25 000 for å få samme opplevelsen.
Galskapen lenge leve!
Når det gjelder dere som påstår at vitenskapen ikke har nok viten på området, så anbefaler jeg dere å lese Ivar Løkkens innlegg.
Jeg tror nok du er inne på noe VELDIG viktig her, degradering av lyden..
Dette er nok resultat av veldig mange kabler på markedet i dag og før i tiden..
En annen ting er dette med farging av lyden, kall det forvrengning, maskering eller hva du enn måtte ønske å kalle det, men likevel så vil farging av lyden ha en positiv effekt i utrolig mange oppsett..
Hadde verden vært steril og livløs, alle komponenter og høyttalere perfekte, alle rom var laget på samme lest og hørtes like ut, og alle mennesker hatt samme smak, så hadde ikke kabler og matching vært et tema heller..
Men siden verden ikke er slik, så kan du kanskje klare deg med en kabel som heter Herbert og som koster 300 penger, mens jeg med et vanskelig rom, dårlig matchet komponenter og dårlige høyttalere, må kjøpe meg Valisnera til 45.000 penger..
Ikke engang i en perfekt verden så er det bra nok med blindtester, men jeg er litt enig med deg at noen ganger så kan de som tester bli "lurt" av prisen, de skrur opp forventningene og den ene gangen blir de positivt overrasket, men den andre gangen så kan det slå motsatt vei, slik at de blir skuffet.!
Det finnes alltid 2 sider av samme sak..
Mens Flintstones klarer seg mer enn bra nok med "olakjærra" som han må løpe i gang, så mener kanskje du at man må opp på Audi for å komme seg fra A til Å..
Du hadde klart å komme deg på jobb, butikk osv med en 1993 modell Lada Samara også..
Hvorfor skal jeg henge meg opp i hva slags bil eller kabel du ønsker å kjøpe deg.?
Om du mener at du må ha en ny Audi og klarer deg med en billig kabel, så er jo det ditt valg..
Men om du tror at den perfekte bilen finnes på markedet i dag, så tar du nok skammelig feil, samme er det med kabler også, det finnes ingen perfekt kabel, alle har en eller annen form for "brems" og samme har også kontaktene i alle ender, innvendig i høyttalere så er det i 99% av alle tilfeller andre kabler enn det er utvendig, samme er det med signalkabler også, men der snakker vi nok om mer enn 99%..
Vi kan jo snu dette med kabler litt på hode og spørre oss selv om hvorfor ikke det er laget blindtester på høyttalere og komponenter, her er det like store forskjeller som det er på kabler, så hvorfor er det absolutt ingen produsenter innen Hi-Fi som bruker blindtester.?
Er dette for at blindtester er noe vi har "funnet opp" for å bli tilfredsstilt.?
Om kabel selskaper har tjenet millioner på millioner, så har komponent og høyttaler produsenter tjent minst det samme..
Hvorfor hører noen av oss enorme forskjeller på høyttalere og komponenter, men ikke forskjell på kabler.?
Jeg respekterer Ivar Løkken og hans påstander, på samme måte som jeg respekterer alle andre, jeg ser ikke mer opp til visse mennesker enn andre, men jeg har nok mer like meninger med noen, enn jeg har med visse andre..
Verden er ikke et sted der vi kan lytte til en manns meninger, da må alle andre ha samme rom og oppsett som den som kommer med en påstand..
Vitenskapen er fremdeles i sin pure ungdom, samme er det med legevitenskapen også, det er bare at vi har kommet til et punkt der det blir vanskeligere å vanskeligere å komme noe videre..
Mange mente for 10 år siden at nå hadde vi kommet så langt, at vi ikke hadde stort mer å bidra med, se hvor feil de egentlig hadde..
Hva om 10 eller 20 år frem i tid, det er meget sansynelig at ingen av oss her på sentralen har så mye som en kabel igjen av det vi har i dag, alle kommer til å bruke sine surt oppsparte midler til å kjøpe seg andre komponenter, høyttalere og kabler..
Jeg respekterer om du ikke hører forskjell på kabler i ditt oppsett, men denne tråden tar for seg en litt annen sak, her har flinkgutt tatt seg bryet med å bruke en hel dag inne på Eltek og høre forskjell på kabler i ett oppsett, hans påstand er at det er større forskjeller på kabler i det oppsettet, det er foreløpig ingen som har kommet med motstridende påstander, hvorfor er det ingen som tar seg av den biten.?
Alle er jo interessert i å diskutere å komme med sine egne påstander om kabler i eget oppsett, noen har kanskje ikke prøvd så mange andre kabler heller, om noen.?
Er det kanskje noen der ute som har handlet kabler samtidig med Hi-Fi utstyr og latt seg "lure" av en selger.?
Ikke vet jeg, men jeg spør..