Lytteavstand og volum

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Hvor mye høyere må man spille for å kompensere for lengre lytteavstand?

Svaret er vel 6dB (halvering) reduksjon pr meter med vanlige høyttalere og «kun» 3 dB med line-array.

Hva med bassen? Den sprer seg mer ut i rommet og mister nesten ikke nivå uavhengig av hvor man er, man må allikevel tune systemet rundt lytteposisjon. Multi subwoofere med litt tilfeldig plassering kan også være nyttig?

Min utfordring:

Har en stue som er 5,15 meter dyp og 5,4 meter bred.

Hadde planlagt å sitte snaue 3 meter unna men nå blir det pga møblering lytteposisjon i sofaen i andre enden, altså 4,6 meter unna høyttalerne.

Da vi bor i blokkleilighet så er det ikke ønskelig å måtte øke lydvolumet vesentlig mtp naboer, jeg tenker at jeg hadde fått en større lytteopplevelse pr dB hvis jeg satt nærmere? Eller?

Sofaen ble litt for stor her 🤭

IMG_4942.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.093
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Gå for det lille JBL hornet med ditto arrangement under, og sett de høyttalerne på hjul så du kan dra dem frem ifra reolen når det skal lyttes.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Det ironiske med sentralen er at de aller fleste tenker at når noen spør så MÅ man ha horn eller en annen løsning som man selv liker, man må spille kjempehøyt, Audiolense eller Duelund er best, også er man jo ikke helt skrudd sammen hvis man spiller Celine Dion 🤣

Jeg er ikke bundet av merker, dsp, horn, 115 dB (jo faktisk motsatt her), kabler, osv. jeg kan snu på en femøring fra Volvo til Tesla, fra ManU til Liverpool i overført betydning.

Gå for det lille JBL hornet med ditto arrangement under, og sett de høyttalerne på hjul så du kan dra dem frem ifra reolen når det skal lyttes.
Det har jeg svart på 10 ganger før. Dette skal være en kone vennlig stue med et system som er enkelt i bruk mtp TV hvor alt er montert fast.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.093
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det ironiske med sentralen er at de aller fleste tenker at når noen spør så MÅ man ha horn eller en annen løsning som man selv liker, man må spille kjempehøyt, Audiolense eller Duelund er best, også er man jo ikke helt skrudd sammen hvis man spiller Celine Dion 🤣

Jeg er ikke bundet av merker, dsp, horn, 115 dB (jo faktisk motsatt her), kabler, osv. jeg kan

Det har jeg svart på 10 ganger før. Dette skal være en kone vennlig stue med et system som er enkelt i bruk mtp TV hvor alt er montert fast.
Greit nok at du ikke er PT bundet opp til noe, men du ser hva historikken din sier at du har likt best ?
Og det er fremdeles like konevenlig, selvom du har 4 meter høyttalerkabel pr side.
Dessuten så sier jeg ikke at noenting er best i mine innlegg (bortsett ifra at horn er best) 🤣
At du lander på et et system ifra Lyngdorf er knall. og at du vil ha alt inn i en reol, kan og bli sexy, men det utelukker vel ikke hjul under av den grunn ?

Send kona di på shopping og dra høyttalers ut på gulvet !!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Not ;)

Kan vi spole tilbake til spm i innlegg 1

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
1.603
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Not ;)

Kan vi spole tilbake til spm i innlegg 1
Vår venn Chat sier,

Ja, du har rett i at lydtrykknivået (SPL) reduseres med økt avstand, men hvor mye det reduseres avhenger av lydkilden og spredningsmønsteret.

Punktkilde (vanlige høyttalere): SPL reduseres med 6 dB per dobling av avstand (invers kvadratisk lov).

Line-array: SPL reduseres med 3 dB per dobling av avstand, fordi energien sprer seg mer sylindrisk enn sfærisk.

Hva med bassen?

Bassen oppfører seg litt annerledes avhengig av frekvens, bølgelengde og oppsett:

1. Fri felt (ingen romrefleksjoner)

Dyp bass med lange bølgelengder oppfører seg fortsatt som en punktkilde hvis det er en enkelt subwoofer.

Dermed reduseres nivået med 6 dB per dobling av avstand.

2. Line-array for bass (subwoofer-array)

Hvis subwooferne er arrangert som en horisontal eller vertikal line-array, kan de oppnå en 3 dB reduksjon per dobling avstand i visse retninger, men dette avhenger av oppsett og styring.

3. Innendørs (rompåvirkning)

I små eller mellomstore rom kan etterklang og romnoder forsterke eller kansellere bassfrekvenser, noe som kan gjøre tapet mye mindre enn 6 dB per dobling.

I større rom kan bass spre seg mer som en halvroms kilde, hvor reduksjonen er mindre enn 6 dB, men ikke nødvendigvis 3 dB.

Praktisk konsekvens

I de fleste situasjoner, med vanlige subwoofere plassert på bakken, må du regne med nær 6 dB tap per dobling avstand.

Hvis du bruker et bass-line-array eller et kardioid sub-oppsett, kan tapet være nærmere 3–4 dB per dobling i den kontrollerte retningen.

I et rom kan refleksjoner redusere tapet betydelig.

Skal du kompensere for bass-tap i en konsertsituasjon, må du altså ta hensyn t
il både plassering, oppsett og romforhold.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.093
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Du har et naturlig tap av bass ut mot det åpne rom ? Det fikser vel LD* ?
Soffa står tett mot bakvegg, da det vil gi en illusjon av økt bass, men det hjelper vel LD deg med ?
Vil de høyttalerne du har tenkt og ha gi nok punktformighet på en slik avstand ? Spredningskarakteristikk ?
Og ja, flere subwoffere vil jo hjelpe på iht det og spille lavt, design ala det du hadde/ sigberg inkognito style ?

* LD - LyngDorf

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Det kan nok være at multi sub er løsningen, f eks en eller to på siden av sofaen. Jeg kan også kjøre bass kanalene hhv foran og bak i mono eller til og med bruke fire kanaler til bass og virkelig tune rommet?

Og line-array fra 50-80 Hz og opp

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Har du nå falt helt bort fra linjer inne i reolen?
Stua må bygges om pga diverse bygningsmessige problemer jeg ikke skriver om her. Alt må tenkes på nytt.

Jeg hadde alt klart ift ny løsning og kjøpt inn til dette oppsettet men fruen og jeg ble aldri enige om lyttestoler midt i stua.

Forkastet system:

IMG_4914.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Tilbake til noe sånt? Bånd blir litt mismatch med små 4» mellomtoner. Ting må krympes, krympes og krympes.

IMG_4944.jpeg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.614
Kan du ikke bare bruke en lyttestol som er lett å flytte fram når du skal høre på musikk? Så kan du sitte 2m unna høyttalerne når du virkelig vil høre musikken. Det trenger jo ikke være en massiv polstret lyttestol.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
3.290
Sted
Polen
Jeg bor også i blokkleiglighet og har samme dilemma. Jeg har prøvd å sitte nærmere, omtrent i nærfelt, for å få høyere og mer omsluttende lyd uten å måtte spille høyt. Det funker, men problemet er frekvensresponsen og noen kraftig dipper som jeg ikke kan få korrigert bort. Den jevneste frekvensresponsen får jeg i sofaen, tett mot bakveggen. Eventuelle bassbooster trekker jeg ned i WiiM-appen. Volumet blir selvsagt høyere på grunn av avstanden. Egentlig ikke et stort problem fordi jeg aldri spiller spesielt høyt eller svært basstung musikk, men jeg kjenner på det fordi jeg ikke ønsker å irritere naboer. Løsningen ved kveldslytting blir for meg, dessverre, hodetelefoner.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.335
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Kanskje ikke et svar, men en kommentar:
Jeg opplevde det samme da jeg flyttet min lytteposisjon en halvmeter bakover nylig. Skrur nå opp et par knepp på Bladelius Ask og fikk plutselig kommentarer fra kona som ser TV i underetasjen. Mitt lydisolerte rom har vært så og si lydtett på daværende volum, men brått så høres mer og særlig bassen litt i stua.
Rommet oppfører seg også litt annerledes, så jeg måttejustere litt på EQ.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.522
Torget vurderinger
1
Selve lyden blir vel en 1-2dB ekstra da det litt under dobbelt så langt unna, det er vel 3dB for dobling av avstanden også.
Man får jo andre kanselleringer av frekvenser, men ellers så ser jeg ingen problemer da det knapt nok er hørbar forskjell. Lyden får gjerne også litt lengre avstand så summeringen blir jo gjerne bedre.
5-6 meter unna anlegget er jo ganske passe avstand synes jeg da men.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Kan du ikke bare bruke en lyttestol som er lett å flytte fram når du skal høre på musikk? Så kan du sitte 2m unna høyttalerne når du virkelig vil høre musikken. Det trenger jo ikke være en massiv polstret lyttestol.
Hele denne tråden dreier seg om IKKE å ha lyttestol men bruke sofaen 😉

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Jeg bor også i blokkleiglighet og har samme dilemma. Jeg har prøvd å sitte nærmere, omtrent i nærfelt, for å få høyere og mer omsluttende lyd uten å måtte spille høyt. Det funker, men problemet er frekvensresponsen og noen kraftig dipper som jeg ikke kan få korrigert bort. Den jevneste frekvensresponsen får jeg i sofaen, tett mot bakveggen. Eventuelle bassbooster trekker jeg ned i WiiM-appen. Volumet blir selvsagt høyere på grunn av avstanden. Egentlig ikke et stort problem fordi jeg aldri spiller spesielt høyt eller svært basstung musikk, men jeg kjenner på det fordi jeg ikke ønsker å irritere naboer. Løsningen ved kveldslytting blir for meg, dessverre, hodetelefoner.
Endelig et konkret svar på spørsmålet mitt. Mine antagelser er riktige og jeg tenker at line-array kan løse en del av volum problemet. Jeg spiller sjeldent høyt sent på kvelden, heller dag/ettermiddag 👍

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Selve lyden blir vel en 1-2dB ekstra da det litt under dobbelt så langt unna, det er vel 3dB for dobling av avstanden også.
Man får jo andre kanselleringer av frekvenser, men ellers så ser jeg ingen problemer da det knapt nok er hørbar forskjell. Lyden får gjerne også litt lengre avstand så summeringen blir jo gjerne bedre.
5-6 meter unna anlegget er jo ganske passe avstand synes jeg da men.
Jeg får nok et stort og relativt høyt/bredt lydbilde med den avstanden ja 👍

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Skal gjøre litt mere undersøkelser rundt line-array og det å dreie toe-in med kamfilter effekt ved deling rundt 1800 Hz slik Lyngdorf gjør på sine linjer. Da får jeg en litt mer behagelig BBC dip effekt rundt siderefleksjonene i det mest følsomme området for øret og et bedre fantomsenter / dybde i lydbildet. Rett og slett lage en liten feil som retter opp i en feil.

Creator's thoughts
“The LS-1000 has a very special sound beam compared to conventional speakers. A line source radiates less sound energy above and below listening axis. The SPL in this area drops by 10 dB, which means less reflections from the ceiling and the floor and a more direct sound. Additionally, I designed the left and right LS-1000 with a crossover filter so that the sound beams inwards. Therefore you don’t have to toe them in. The sound is ideally directed towards the audience, with less reflection from the sidewalls.”
Henrik Green Mortensen, Senior Acoustics Designer

Jeg har tidligere prøvd å finne ut mer om dette og selveste Tom Danley lurer på lignende ting:

For meg så virker det som at 3 orden filter kan gi ønskede vertikale kamfilter effekter og i en linje ala Lyngdorf er jo diskant og mellomtone plassert vertikalt. Er det da slik at den vertikale kamfilter effekten blir forskjellig når den er på siden av hhv diskanten og mellomtonen?

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.335
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Endelig et konkret svar på spørsmålet mitt. Mine antagelser er riktige og jeg tenker at line-array kan løse en del av volum problemet. Jeg spiller sjeldent høyt sent på kvelden, heller dag/ettermiddag 👍
Må si du oser av takknemlighet og frister andre til å bidra 🤭

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Er veldig takknemlig når andre bidrar.
Blir litt matt når det foreslås ting jeg eksplisitt har skrevet 100 ganger at ikke er aktuelt 🤣

• Haha
Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
11.335
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Er veldig takknemlig når andre bidrar.
Blir litt matt når det foreslås ting jeg eksplisitt har skrevet 100 ganger at ikke er aktuelt 🤣
Forståelig det.
Det @na_X er inne på med noder er nok vel så viktig som reduksjon av lydtrykk pga. avstand med såpass korte avvik vil jeg mene.
På samme måte som at gode akustikktiltak vil gi bedre opplevelse i rommet, men kanskje føre til at lydtrykket ut av høyttaler går opp og dermed også underholdningsbidraget til naboer, selv om man i lytteposisjon ikke har samme opplevelsen.
Og dermed er det vanskelig å svare mer presist enn at det avhenger av akkurat ditt rom og samspillet med høyttalere og suber.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Her er løsningen om man er redd for naboer og lyd istedet for subber!
Meget interessant innspil. Og jeg er ikke redd for å spise en dromedar.

Det er fullt mulig å EQe linjer ned til 50-60 Hz.

Seas har en splitter ny 5 1/4 tommer ekte* mellomtone med relativt lav fs og mms på kun 8 gram. 9 slike gir et membranareal på 900 cm2 altså mer enn en 15 tommer.

Så kan jeg kjøre på med 36 smådiskanter.

IMG_4945.jpeg

* se på den slanke inverterte bølgen, det gir mindre kantrefleksjoner enn på ordinære bassmellomtoner, ellers så er spolen etc laget utelukkende for mellomtone bruk og ikke bass i tillegg.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.591
Ved ikke trykksette rommet er vel åpen baffel bass også ideelt for å slippe plage naboer med bass.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.591
Har du lest tråden hihi. IKKE dipol, nei nei nei og nei
Står ingenting om no dipol og dromedarer står på menyen likevel ;)

Bygger du 15 liter kassene dine slik at bakveggen kan demonteres kan du enkelt teste begge deler.

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Antall liker
802
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Sjekket litt her i min blokkleilighet, sitter 3,2m fra høyttalerne og målte ved veggen mellom høyttaler og nabo. Snaue 3dB høyere der. I likhet med parafinoksen spiller jeg sjelden høyt (under 70dB) og det er ikke mye rock/pop her.
Har en Kef KC62 sub plassert en meter fra lytteposisjon av hensyn til naboer. Bruker basskorrigering på NAD M66 for integrasjon.
Betong terrasseblokk fra 1983.

IMG_1822.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.613
Torget vurderinger
10
Å dra subbene nærmeee lytteposisjon er kanskje det lureste av alle tiltak i denne sammenhengen, linjer eller ei 👍👏

Topp Bunn