Lytteavstand og volum

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.101
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Er veldig takknemlig når andre bidrar.
Blir litt matt når det foreslås ting jeg eksplisitt har skrevet 100 ganger at ikke er aktuelt 🤣
Nettopp, du har 100 tråder her om det samme problemet ditt :cool: :LOL: Og du forandrer mening i omtrent hver tråd, så kom ikke og si at du ikke har sagt det 😤
Du bytter mellom flere tråder på samme dag, og alt handler om samme stue, nok til og skremme en nybegynner til og aldri og starte med hifi Moss....

:p

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.542
Sted
Langesund
Hvor mye høyere må man spille for å kompensere for lengre lytteavstand?

Svaret er vel 6dB (halvering) reduksjon pr meter med vanlige høyttalere og «kun» 3 dB med line-array.
Dette er ikke helt riktig. Hvis du har en høyttaler som gir 100db ved en meter vil den gi omtrent 94 db ved to meter, det er sant, men det fortsetter ikke å falle 6 db per økt meter. Hadde det vært sånn ville den spilt 40 db på 10meter - det er jo ikke tilfelle.
Nei, lydtrykket faller 6 db ved dobling av avstand.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
3.757
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Shy har rett.
Ellers må jeg si at du har en ekstrem evne til å dra frem de samme greiene i hver tråd nå. Endeløse diskusjoner om nesten akkurat det samme er det det ender opp i. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette med at omtrent alt av høyttalere, og varianter av disse, må debatteres om og om igjen. Virker nesten som om veien er målet med dette her (er det det?).
Og siden det blir kompromiss på kompromiss uansett, så ser ikke jeg helt poenget. Hvorfor smeller du ikke sammen noe og tester litt i alle fall? Eller er WAF-faktoren så høy at alt du kommer opp med er problematisk?
Jeg regner meg selv som en temmelig tålmodig mann, men når deg ikke til leggen en gang, det skal du ha. Dette blir et evighetsprosjekt, tror jeg. Er kanskje det allerede...
For all del, kan være gøy det også, for de som liker sånt. 😅

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
776
Har man et godt forhold til naboene så tåler de at det rister litt i glassene på vintrineskapet på andre siden av veggen innimellom,så lenge det er stille når folk skal sove.
Det er min erfaring med å bo vegg i vegg med folk.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.858
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gjør som du først tenkte, og som vi snakket om.
Det blir pent for din langt bedre halvdel. Er også ganske sikker på att det kommer til å bli bra. Var ikke det med Seas 6" og bånd?
Du får vel 9 stk 6" i høyden? Du skal ikke spille høyt og taper lite i db pga linjer og stor avstand. Nå må du få ut fingeren😅😅😂

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.101
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det blir pent for din langt bedre halvdel. Er også ganske sikker på att det kommer til å bli bra. Var ikke det med Seas 6" og bånd?
Du får vel 9 stk 6" i høyden? Du skal ikke spille høyt og taper lite i db pga linjer og stor avstand. Nå må du få ut fingeren😅😅😂
Først tenkte... 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 den var god !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Dette er ikke helt riktig. Hvis du har en høyttaler som gir 100db ved en meter vil den gi omtrent 94 db ved to meter, det er sant, men det fortsetter ikke å falle 6 db per økt meter. Hadde det vært sånn ville den spilt 40 db på 10meter - det er jo ikke tilfelle.
Nei, lydtrykket faller 6 db ved dobling av avstand.
Takk for saklig og faglig svar på trådens tema 👍

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Har ikke bygget veggen enda så jeg benytter muligheten til å innhente praktiske erfaringer fra andre, dvs et lite utvalg av de som kommer med innspill 🤣 også er jeg glad for gjestfrie og vellydende lyttevisitter jeg har hatt hos andre, som f eks deg @steinost 👍

Så heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt til jeg har bygget ferdig veggen så dukker det nok opp en eller annen teknisk drøftelse for å ta mest mulige hensyn til naboer og kone i valg av løsning. Det blir for mye bryderi med for mange endringer derfor snur jeg alle stener FØR spaden settes i jorda.

Til noen av dere andre: Jeg kan godt legge på en liten advarsel på nye innlegg sånn at man enkelt kan hoppe bukk over dem 🤭

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.616
Torget vurderinger
10
Jeg tenker at uansett hva du ender opp med, så blir det veldig bra !
Men: har teven vokst en smule siden de første utkastene (?) :cool:
Ja, TVn har vokst fra 55 til 77 eller 83 tommer fordi det kommer inn en ny vegg, som igjen fører til at TV titte og lytteposisjonen blir 4,6 meter istedet for 2,8 meter.

Dette er grunnen til at jeg lagde denne tråden. At forutsetningene er fullstendig endret, helt nytt rom, nesten dobbel lytteavstand 😊

Topp Bunn