Lytteinntrykk: Nye Coanda fra Whistler Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    Noen ord til fra meg angående Whistler Coanda.
    Har nå brukt kabelen et par-tre måneder. Alt det jeg har sagt tidligere om denne fantastiske kabelen står ved lag. Dette er bare et state-of-the-art produkt, på den måten som jeg definerer et slikt produkt.

    Et ganske interessant fenomen som jeg ble bevisst på ganske snart angående Coandakabelen er følgende: Jeg har alltid definert meg selv som en analogfreak når det gjelder innspillinger av musikk. Bevares, det er blitt gjort mye bra av digitale innspillinger også, men har opplevd de gjennomgående som litt "kantede" og kanskje ørlite "mekanisk" og mangel på "bloom". Men Coanda har fått meg til å revurdere mitt syn her.
    Saken er den at Coanda har et fravær av denne kunstige "kanten" rundt stemmer og instrumenter som andre kabler (i mitt øre har, unntatt karbonkablene fra Vav Den Huul) har, den er blottet for imponatoreffekter, samtidig er den fryktelig "u-mekanisk" i lyden, og at selve lyden pulveriseres i en så høy grad av oppløsning, med det til følge at musikken oppleves uhyre glatt og ikke-kornet. Summen av dette gjør at gode digitalinnspillinger nå er blitt veldig "analoge" i lyden. Samtidig med at digitale innspillinger (når de er gode) er ultrapresise, støysvake og transparent i lyden, på en måte som analoge innspillinger sjeldent matcher. F.eks er mange innspillinger fra Kirkelig Kulturverksted virkelig en nytelse å lytte til, spesielt de som er nøkternt/nakent innspilt.

    Støyskjerminga av Coandakabelen er utrolig bra. Den intertransiente stillheta er utvilsomt et hakk bedre enn jeg tidligere har opplevd fra noen kabler.

    Bassgjengivelsen er også et kapittel for seg. Den har overhodet ikke noen kunstig pukkel i mellombassen. Kabelen er i mine ører linjalrett i frekvensgangen. Men innspillinger som har virkelig dypbass, der går bassen så dypt at det nesten virker naturstridig på mine stativhøyttalere. Samtidig er nuansering og artikulasjon fremragende, en fryd for øret!

    Toppen er likeledes superb. Som bassen, er den tilstede når programmaterialet tilsier dette, i form av en mengde overtoner. Lyden av et triangel er bare så vektløst og superoppløst gjengitt.


    Godt jobba Tommy! Jeg gleder meg til å ta en lytt på høyttalerkablene dine når de engang kommer, når du har definert at nå er det "godt nok". ;)


    Espen.
     
    J

    JAE

    Gjest
    Dette høres betryggende ut for en som har 2-sett nye Coanda xlr under innspilling i oppsett.

    Hvor mange ca. timer regnes med innspilling,og takk for tilbakemelding
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    JAE skrev:
    Dette høres betryggende ut for en som har 2-sett nye Coanda xlr under innspilling i oppsett.

    Hvor mange ca. timer regnes med innspilling,og takk for tilbakemelding
    Selv om mine kabler var noe innspilt fra Tommy, må det påregnes flere timer for lyden har stabilisert seg på et høyt nivå. Kanskje rundt 200 timer.

    Lykke til. Og post dine lytteinntrykk i denne tråden. :)
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Espen R skrev:
    Støyskjerminga av Coandakabelen er utrolig bra. Den intertransiente stillheta er utvilsomt et hakk bedre enn jeg tidligere har opplevd fra noen kabler.

    Espen.
    Litt artig at du nevner akkurat dette. Ser at mange produsenter forfekter at de bruker mange lag med både metallfolie og metallstrømpe for skjerming. Coanda bruker en karbonstrømpe som beskyttelse mot høyfrekvent støy. Resten tar geometrien seg av.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    1
    whistler skrev:
    vinyljazz skrev:
    Hei og godt nytt år

    Ble interesert i denne whistler conda kabelen.

    Hva er den lagd av sølv eller kopper,jeg har noen Amphion xenon høytalere med mye energi i diskanten,så er redd for att det skal tippe over til å bli litt hardt og skrikende.
    mvh
    Rune
    99.99% lakkisolert, mykt(glødd) sølv.
    Spennende saker dette her. Hva er tverrsnittet pr fase?
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    JAE skrev:
    Dette høres betryggende ut for en som har 2-sett nye Coanda xlr under innspilling i oppsett.

    Hvor mange ca. timer regnes med innspilling,og takk for tilbakemelding
    Dette mener jeg er det reneste tullprat, beklager min direkte tone.
    Hvis du ikke hører hva Coanda gjør i anlegget ditt når du kobler dem opp, men må vente på innspilling.........selg dem og kjøp deg noen billigere kabler.

    Joda, det skjer litt med kablene når det gjelder åpenhet, men det er laaaangt fra noe du sitter og venter på før anlegget låter bra....

    R
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Støtter forresten Espen R sine inntrykk, etter atter en meget hyggelig musikkstund. ;)

    Er veldig spent på hva forskjellene er på Coanda og Cerise ved direkte sammenligning, og håper på å få sjekket ut dette etterhvert.

    R
     
    J

    JAE

    Gjest
    Tror du Roda må skumme tråden "DISSAPOINTEMENT" en gang til,der sånne bemerkninger er vel oppe og går,og hva enkelte syns om dette.

    Etter råd fra Tommy,har jeg valgt å avvente med hva disse kablene evnt.forbedrer kontra B.M Rhodium.

    Ser ingen grunn til å la dette bli noe hast,er tross alt bare du som har dårlig tid :mad:
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    JAE skrev:
    Tror du Roda må skumme tråden "DISSAPOINTEMENT" en gang til,der sånne bemerkninger er vel oppe og går,og hva enkelte syns om dette.
    Etter råd fra Tommy,har jeg valgt å avvente med hva disse kablene evnt.forbedrer kontra B.M Rhodium.
    Ser ingen grunn til å la dette bli noe hast,er tross alt bare du som har dårlig tid :mad:
    Jeg beklaget jo min direkte tone, ikke sant?
    Beklager gjerne igjen.

    Du slenger jo litt "skit" tilbake, så ser ikke hvor jeg er så mye verre?

    I alle fall:
    Så dramatisk som forskjellen mellom BM og Cerise oppleves, så har jeg problemer med å forstå at du må spørre om hvor lang innspillingstid det er.
    Beklager atter en gang, at jeg ytrer min mening. ;)
     
    J

    JAE

    Gjest
    Jeg velger å begrave stridsøksen,eller rettere sagt,ikke forringe atter en kabeldebatt.

    Klart jeg kan si at rett ut av esken,er dette en bedre kabel,på alle områder,ville bare etter anbefaling la den få litt innspilling,før jeg skriver en A-4 side ;D

    SHAKE HANDS,og ingen dårlig diskusjon har ført til at Coanda tråden kan fortsette på skikkelig vis.

    RODA:Fortsatt en fin dag ;D
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    JAE skrev:
    Klart jeg kan si at rett ut av esken,er dette en bedre kabel,på alle områder,ville bare etter anbefaling la den få litt innspilling,før jeg skriver en A-4 side ;D

    RODA:Fortsatt en fin dag ;D
    DERRR!!

    Ja, da er vi heeelt enige. ;)
    Den vil nok åpne seg og bli enda bedre på overtoner samt "slippe" litt mer med noen timer på baken. :D

    Økser begraves, hands shakes og en herrlig dag til deg også. ;D
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    pedal skrev:
    whistler skrev:
    vinyljazz skrev:
    Hei og godt nytt år

    Ble interesert i denne whistler conda kabelen.

    Hva er den lagd av sølv eller kopper,jeg har noen Amphion xenon høytalere med mye energi i diskanten,så er redd for att det skal tippe over til å bli litt hardt og skrikende.
    mvh
    Rune
    99.99% lakkisolert, mykt(glødd) sølv.
    Spennende saker dette her. Hva er tverrsnittet pr fase?
    Totaltverrsnittet pr. fase er omlag AWG20. Hvis jeg husker riktig har du en bror som står først i køen på neste XLR-sett. Du får sikkert lov til å prøve det... hvis du er snill gutt. ;)
    (Jeg venter på materialet som brukes i kjernen av kabelen. Dette spesialproduseres for meg, og denne gangen har det tatt veldig lang tid.)
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Tja......

    Da har jeg fått høre på en WBT-bestykket Coanda i eget anlegg kontra min egen Silver Bullet bestykkede Cerise.
    Mitt anlegg er ikke hiend-deluxe og overskygger muligens noen små forskjeller.

    Men:
    Dette er ikke himmel og hav, og det tok faktisk noen bytter frem og tilbake for å gjøre seg opp en (halvveis) mening om forskjellene.

    Jeg har tidligere oppfattet Cerise som "hul igjænem" og fullstendig uten kabellyd.
    Dette inntrykket består.

    Coanda låter feitere og større enn Cerise. Mer bass, og generelt "tjukkere" i lyden.
    Den er litt mere bakpå og roligere enn Cerise. Tror også Coanda er litt større i høyde, bredde og dybde, selv om dette er å regne som bagateller* i mitt oppsett.
    Udelt positivt? Nei, synes ikke det.
    Jeg har vansker med å høre den (i mitt oppsett vel å merke) som en udelt "bedre" kabel.

    Hos meg høres den litt bremsende ut på godlyden. Den økte bassmengden bidrar også til å dekke over dypbassen, som Cerise er eksepsjonelt god til å avdekke. Den feitere lyden gjør det litt mer laidback, og det har ikke jeg bruk for i mitt oppsett.
    Jeg liker også den mer avkledde/umiddelbare lyden fra Cerise.

    Dette kan nok stille seg annerledes i andre oppsett, og er ikke ment som noen fasit.
    Kun noen små inntrykk fra en kort utprøving.

    * --> bagatell:
    Kusehår delt i to, kløyvd på midten, lagt oppi en kasserolle med 10 liter vann og kokt i en time....
    Den fettranden som legger seg rundt kanten i kasserollen da, er en bagatell.

    R

    EDIT: Ser at dette ble noe i overkant negativt ladet, og det var ikke meningen.
    Poenget er at selv om Coanda virker større, feitere og roligere i lyden, og det kan være lett å tolke som udelt positivt, så ble det ikke noe pluss i mitt oppsett. Cerise duger fint her. Kanskje er pluggene også av større betydning for lyden? Det kan også hende at inntrykkene hadde endret seg over tid med Coanda i anlegget. I beste mening, mvh Rolf
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Skikkelig OT, men tusen takk for definisjonen av bagatell, RoDa ;D ;D
    Noe av det bedre på lenge, nå må jeg finne brokkbindet mitt ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.606
    Antall liker
    152
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    * --> bagatell:
    Kusehår delt i to, kløyvd på midten, lagt oppi en kasserolle med 10 liter vann og kokt i en time....
    Den fettranden som legger seg rundt kanten i kasserollen da, er en bagatell.

    R
    Er du like god i engelsk er det ingen tvil om at du aspirerer sterkt til gjesteskribentrolle i både Sterophile og TAS ;) ;)

    Mvh
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    RoDa skrev:
    Hos meg høres den litt bremsende ut på godlyden. Den økte bassmengden bidrar også til å dekke over dypbassen, som Cerise er eksepsjonelt god til å avdekke. Den feitere lyden gjør det litt mer laidback, og det har ikke jeg bruk for i mitt oppsett.
    Jeg liker også den mer avkledde/umiddelbare lyden fra Cerise.
    Hei Rolf!

    Jeg tror det er systemmatching. ;) I mitt anlegg vil jeg absolutt ikke kalle Coanda for "feit" i lyden. Men tonalt veldig riktig. Pussig...du opplever at den dekker over dypbassen..i mitt anlegg fikk den frem dypbassen på en måte som ingen andre kabler fikk. Men hvis du i dag har nok nivå nedover med Cerise (som jeg vil karaterisere som litt tynn nedover), så vil jeg tro at rommet ditt i kombinasjon med anlegget ikke vil profitere på så mye nivå i bunnen, fordi resonansene som da oppstår kan maskere innsikt og klarhet i lydbildet, oppover i mellomtone og diskant. Hadde vært interessant å hørt dette hos deg.

    PS! Jeg bor nå i Blærum. Jeg og en kompis skal til byen i ettermiddag, gå på en brann-supporterpub, drikke øl, og se TIL - Brann på storskjerm, og ...selvfølgelig heie på TIL. ;D
     
    J

    JAE

    Gjest
    Espen R skrev:
    RoDa skrev:
    Hos meg høres den litt bremsende ut på godlyden. Den økte bassmengden bidrar også til å dekke over dypbassen, som Cerise er eksepsjonelt god til å avdekke. Den feitere lyden gjør det litt mer laidback, og det har ikke jeg bruk for i mitt oppsett.
    Jeg liker også den mer avkledde/umiddelbare lyden fra Cerise.
    Hei Rolf!

    Jeg tror det er systemmatching. ;) I mitt anlegg vil jeg absolutt ikke kalle Coanda for "feit" i lyden. Men tonalt veldig riktig. Pussig...du opplever at den dekker over dypbassen..i mitt anlegg fikk den frem dypbassen på en måte som ingen andre kabler fikk. Men hvis du i dag har nok nivå nedover med Cerise (som jeg vil karaterisere som litt tynn nedover), så vil jeg tro at rommet ditt i kombinasjon med anlegget ikke vil profitere på så mye nivå i bunnen, fordi resonansene som da oppstår kan maskere innsikt og klarhet i lydbildet, oppover i mellomtone og diskant. Hadde vært interessant å hørt dette hos deg.

    PS! Jeg bor nå i Blærum. Jeg og en kompis skal til byen i ettermiddag, gå på en brann-supporterpub, drikke øl, og se TIL - Brann på storskjerm, og ...selvfølgelig heie på TIL. ;D




    Hei

    Etter noen mnd. med Coanda,byttet fra AU-24xlr,til Coanda fra CD-PRE,fra delefilter til-Pre,er det ikke tvil at jeg opplever en mye mere definert/strammere dypbass på mine Gradienter(4stk. 12") med Cary/Bryston elektronikk.

    Ryddigheten i musikkbildet,klart bedre,og det tonale i en klasse for seg selv.Hadde vel i utgangspunktet ikke forventet dette,men som EspenR skriver,det skal vel klaffe litt med matching og,vil vel si Helklaff,storfornøyd,og når kabelen er "made in Norway" er det bare å gratulere med et kvalitetsprodukt av høy klasse.

    Mvh:John
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg tror det er systemmatching. ;)
    Ikke umulig, din Blærumsoss ;D

    I mitt anlegg vil jeg absolutt ikke kalle Coanda for "feit" i lyden. Men tonalt veldig riktig. Pussig...du opplever at den dekker over dypbassen..i mitt anlegg fikk den frem dypbassen på en måte som ingen andre kabler fikk.
    Den oppleves "riktig" her også, legge merke til at dette er Coanda kontra Cerise. De er ikke som andre kabler jeg har hørt.
    Men jo, jeg synes Cerise i mitt oppsett har litt mindre av "typisk-kabel-mellombass" og derved større fokus på bassen nedover.

    Men hvis du i dag har nok nivå nedover med Cerise (som jeg vil karaterisere som litt tynn nedover), så vil jeg tro at rommet ditt i kombinasjon med anlegget ikke vil profitere på så mye nivå i bunnen, fordi resonansene som da oppstår kan maskere innsikt og klarhet i lydbildet, oppover i mellomtone og diskant.
    Gode tanker.
    Det er dog ikke snakk om nivå nedover, mer "selve bassen" bass, altså litt opp i bassen. Det er nettopp hvor mine Dynaudio og mitt rom har nok nivå fra før. ;)
    Du har helt rett i at jeg opplever det som maskering, og slik maskering liker jeg ikke.

    Hadde vært interessant å hørt dette hos deg.
    Bare å ta med seg Coanda og komme det, er jo nesten naboer nå. :D 8)
    PS! Du har Coanda med cryo-silver-bullet i likhet med mine Cerise. Denne maskeringen, fylden, småtjukkaslyden er nettopp hva jeg forbinder med andre plugger enn bullet. De Coanda jeg lyttet til hadde WBT....... ;)
    Er ikke fremmed for at dine Coanda med bullet låter mer slik jeg liker det, langt fra usannsynlig!

    PS! Jeg bor nå i Blærum. Jeg og en kompis skal til byen i ettermiddag, gå på en brann-supporterpub, drikke øl, og se TIL - Brann på storskjerm, og ...selvfølgelig heie på TIL. ;D
    Hvil i fred, kjære venn :'(


    ;D
    R
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    JAE (active) skrev:
    Etter noen mnd. med Coanda,byttet fra AU-24xlr,til Coanda fra CD-PRE,fra delefilter til-Pre,er det ikke tvil at jeg opplever en mye mere definert/strammere dypbass på mine Gradienter(4stk. 12") med Cary/Bryston elektronikk.

    Ryddigheten i musikkbildet,klart bedre,og det tonale i en klasse for seg selv.Hadde vel i utgangspunktet ikke forventet dette,men som EspenR skriver,det skal vel klaffe litt med matching og,vil vel si Helklaff,storfornøyd,og når kabelen er "made in Norway" er det bare å gratulere med et kvalitetsprodukt av høy klasse.
    Hepp

    Føler et lite behov for å presisere:

    Whistler sine kabler er absolutt de beste jeg har hatt gleden av å høre, kabler som låter så mye av ikkeno er befriende at finnes!
    Mine betraktninger er KUN Cerise kontra Coanda i eget anlegg. Har ikke hørt andre som fortjener å bli snakket om i samme setning. ;)
    Pris, byggekvalitet og lyd kontra kroner er helt utrolig, og jeg synes snart Whistler skulle komme med høyttalerkabler og strømkabler 8)

    Mvh
    R
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    RoDa skrev:
    Bare å ta med seg Coanda og komme det, er jo nesten naboer nå. :D 8)
    PS! Du har Coanda med cryo-silver-bullet i likhet med mine Cerise. Denne maskeringen, fylden, småtjukkaslyden er nettopp hva jeg forbinder med andre plugger enn bullet. De Coanda jeg lyttet til hadde WBT....... ;)
    Er ikke fremmed for at dine Coanda med bullet låter mer slik jeg liker det, langt fra usannsynlig!

    ;D
    R
    Et lite innspill fra "konstruktøren". ;-)
    COANDA leveres både med NextGen i kobber og sølv. Det er en liten forskjell rent lydmessig på de to som man vil kunne avdekke i svært velloppløste anlegg: Kobberversjonen (som jeg antar at du har prøvd) låter en bitte liten tanke varmere enn versjonen med sølv.

    Når det gjelder strømkabler og høyttalerkabler som etterlyses, vil nok det drøye en stund. I motsetning til det en del hevder her på forumet, er kabelutvikling både relativt kostbart og tidkrevende. Jeg ser heller ingen grunn til å slippe produkter, bare for å ha noe å tilby. Når man først gjør det synes jeg det bør det være fordi man mener at man har noe spesielt å fare med.

    Vil forøvrig takke for mange hyggelige tilbakemeldinger. :)
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Takk for tilbakemelding, Whistler!

    Det kan jo virke som jeg ikke hadde ørene helt ute på jordet da. ;)

    Mvh
    R
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Cerise my love.....mener jeg Modern talking sang en gang på det merkelige 80tallet. Cerise betyr i følge Clue kirsebærrødt noe utseendet ikke bærer preg av. Ja, endelig ankom kabelen og den er prøvet rett ut av esken i meget kort stund, men inntrykket er der. Dette er en god og kanskje særdeles god kabel. I forhold til BM XLR Mk2 (standard plugg ikke de dyre som har kommet i ettertid) er det særs foreløpige inntrykket som følger.
    - mere detaljert og krisp uten å være påtrengende.
    - harmonisk stemmegjenngiving (nesten som på plate spiller)
    - stort soundstage med betydelig dybde
    - slankere bass noe som i mitt anlegg er årsaken til søken etter ny kabel. Rumlingen i bassen som skriker etter romakustikk forbedringer er redusert og nesten borte.

    Lyden virker naturlig musikalsk uten imponator effekter og ser ut til å treffe perfekt.
    jeg har også i det senere benyttet en WireWorld Gold 5.x til mange lapper. Dette er en ubalansert kabel slik at det blir å sammenligne epler og pærer, men selv mot denne virke Cerise å være minst på høyde. Førsteinntrykket er at Cerise mangler noe av "det å skinne i toppen" som WW har på god og vondt. Cerise er mere analog eller rørete om du vil.
    Kommer tilbake. CD spilleren står på repeat og blir der de neste 2 døgnene med lyden av.
    8)

    Mvh
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Billa skrev:
    Cerise my love.....mener jeg Modern talking sang en gang på det merkelige 80tallet. Cerise betyr i følge Clue kirsebærrødt noe utseendet ikke bærer preg av
    ....
    CD spilleren står på repeat og blir der de neste 2 døgnene med lyden av.
    Mvh
    Hei, Billa!
    Jeg prøvde med rødt, men det ble litt "Harry". ;)

    Jeg har desverre ikke skikkelig utstyr for innbrenning av XLR-kabler for øyeblikket, så dine kabler er overhodet ikke innbrent. Etter de to døgnene som du nå har påbegynt har kabelen åpnet seg enda mer fra topp til bunn.
    Folk har litt forskjellig erfaringer med hvor lang innbrenningstid Cerise/Coanda behøver. Personlig mener jeg at det meste er gjort etter 100 timer. :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg har nå spilt på Cerise mer eller mindre kontinuerlig siden torsdag og antar at den nå er innspilt. Forsterkeren har stått på MUTE når jeg ikke har lyttet. Inntrykket som jeg fikk etter kun kort tids lytting bibeholdes. Den er meget god og harmonisk. Helt klart den beste kabelen jeg har testet. Sammenlignet mot utgående kabel BM A1 mk2 med standard xlr plugger opplever jeg følgende:
    -bassen er noe slank men tight. Dette medfører at den tonale balansen i anlegget nå er riktig. Dvs det heller litt mot det mørke men uten at dette overskygger detaljene. BM ga for mye bass i mitt anlegg.
    - det holografiske lydbildet er stort og større enn på BM
    - lyden er organisk uten å bli spiss eller hard. Det samme var BM.
    - kabelen slipper igjennom masse detaljer og er her klart bedre
    - det eneste området jeg synes å huske at BM var bedre var på størrelsen på vokaler. BM klarte å holde fokus på vokaler og tryllet disse store. Cerise gir en vokal som er mer i trå med resten av lydbildet hvor vokalen ikke er så fremtredene.

    Jeg har hatt en WW Gold Eclipse 5,2 men med standard RCA kontakter på lån. Sammenligningen er derfor mellom en balansert og ubalansert kabel og jeg skal ikke legge for mye vekt på denne, men Cerise er fullt på høyde med muligens enda mer rom og detaljer enn WW.

    Basert på min erfaring tror jeg Cerise passer i litt påkostede anlegg som i utgangspunktet er varme i lyden og gjerne vil ha rom og detaljer uten at lyden blir skrikende og hard.

    Inntil videre, den beste kabelen jeg har prøvd i mitt anlegg og den blir stående. Basta.

    Er det noen som har et forslag om en høytalerkabel med tilvarende karaktertrekk som Cerise så er jeg veldig takknemmelig for innspill.

    Mvh
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Ble veldig positivt overrasket over Coanda fra første sekund. Skal bli spennende å høre fortsettelsen!
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får melde meg inn i Whistler-klubben jeg også da. Jeg kjøpte mitt sett brukt, så jeg regner med at det er innspilt. Først av alt vil jeg si at byggekvaliteten meget bra, og jeg har stor stor sans for Xhadow-pluggene.

    Litt bakgrunn: Jeg er temmelig allergisk mot transistorlyd, rørlyd, lys lyd, og mørk lyd. Dette etterlater et snevert område :) Jeg har lagt vekt på komponenter som er nøytrale som låter naturlig, og som ikke trenger å "rettes opp" andre steder i kjeden. Min erfaring er at man kan ikke rette opp en feil med en annen feil. Det kan kanskje funke på en innspilling, men en annen innspilling vil avsløre det, og da er man plutselig igang...
    Så med utgangspunkt i det vil jeg nok si at jeg har et anlegg som absolutt ikke er for lyst i utgangspunktet. Det har jeg hatt før, og det er gjerne første steg på vei mot "hifihelvete", et sted jeg ikke unner noen :) Noen lever i villfarelse at et topp anlegg stiller krav til innspillingen for å ikke dissikere den ihjel, det er jeg altså sterkt uenig i. På den annen side er for eksempel "ulempen" med et anlegg som har klangen i orden at innspillinger som har gått gjennom rørutstyr står veldig klart frem. Jeg irriterer meg faktisk over rørklangen i Kind of Blue, og kunne tenkt meg en utgave som var mikset gjennom topp SS-utstyr istedet, selv om den nåværende utgangen på ingen måte låter dårlig. Fordelen er at det meste låter bra, og det musikalske kommer frem, også når det gjelder ihjelkomprimerte plater . Men opplever også at de fleste originalutgavene av plater er overlegen de som har blitt remastered i ettertid, enten det er en kommersiell remaster med dynamikkområde på 6db, eller såkalt audiofil remaster. (De første platene ble gjerne overført helt "flatt" fra Masteren til CD, men A/D-teknologien kan selvsagt ikke konkurrere mot dagens løsninger, men likevel er det altså å foretrekke)

    Jeg opplever Coanda-kabelen som klart lysere enn min gamle kabel. Men den er ikke hard i klangen på noen måte, faktisk er den heller myk i klangen. Jeg kunne isolert sett levd med dette, selv om s-lyder vil være mer fremtredende. Den har også meget god oppløsning, luft, og består med glans de fleste hifi-disipliner. Som det ble nevnt innledningsvis i denne tråden; den er helt fri for fnidder og harde kanter. Dog opplever jeg ikke "fraværet" av dette som noe fravær. Dette "fraværet" av fnidder oppleves som en sløring/forvrengning/støy av lydbildet. Det er som om linsen på en FULL HD projektor ikke er skarpt innstilt. Til forskjell fra en uinnspilt kabel hvor man fornemmer "tjaa, dette var egentlig ikke spesielt bra men det er noe der.." oppleves ikke dette som noe som går vekk når kabelen blir innspilt. Det var som sagt et bruktkjøp, og den oppleves også som om den er innspilt, selv om jeg er innstilt på at jeg kan ta feil. P.g.a dette oppleves ikke lyden like naturlig og ekte, og jeg savner og "gløden" som spesielt strykere og blåsere får når klangen er riktig. Med Coanda opplever jeg mindre kjøtt og blod og mer "hifi-lyd". Sannsynligvis vil jeg foretrekke KoB innspilt med rør istedet for transistor med Coanda, for å si det på den måten.

    Ergo: Whistler er lys, litt "lett" (selv om den har god dypbass), samt har en glatthet som ikke skal være der IMHO, og må finne seg i å spille annenfiolin inntil videre. Den vil muligens være å foretrekke om jeg f.eks hadde hatt Sonus Faber eller Vienna-høyttalere istedet for det jeg har nå, men det blir bare tomme spekulasjoner.

    Jeg kommer ikke til å selge den da separat pre er det neste på innkjøpslisten, og resultatet kan være noe annet om den brukes utelukkende fra kilde. (Nå er det jo en mellomting da jeg kjører signalet fra DAC rett inn i effekttrinn) Jeg kommer også bruke anledningen til å sette de på repeat innspilling over flere dager om jeg reiser vekk.
    Men det får vi ta når den tid kommer.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    Man skrev:
    Med Coanda opplever jeg mindre kjøtt og blod og mer "hifi-lyd". Sannsynligvis vil jeg foretrekke KoB innspilt med rør istedet for transistor med Coanda, for å si det på den måten.

    Ergo: Whistler er lys, litt "lett" (selv om den har god dypbass), samt har en glatthet som ikke skal være der IMHO, og må finne seg i å spille annenfiolin inntil videre. Den vil muligens være å foretrekke om jeg f.eks hadde hatt Sonus Faber eller Vienna-høyttalere istedet for det jeg har nå, men det blir bare tomme spekulasjoner.
    Min erfaring er at man må oppgradere paralellt. Dvs at for gode og avslørende kabler i et gitt system ikke nødvendigvis faller heldig ut. Det er ikke sikkert at det er Coanda-kablene som er lys og litt "HiFi" i lyden. Det kan godt være at det er de komponentene som binder sammen Coanda, samt omgivelsene rundt (f.eks strømproblemer) du nå i større grad hører, rett og slett fordi det er mindre "filtereffekt" på Coanda kontra de kablene du hadde tidligere.

    Mvh Espen
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er 100% sikkert at Coanda er en lysere kabel enn den andre kabelen, evt mer utstrakt om du vil. Det er isolert sett ikke noe negativt ladet i denne konstateringen.
    Det er 100% sikkert at jeg har godt nok anlegg ift til å evaluere Coanda-kabelen på en skikkelig måte.
    Det er 100% sikkert at det ikke andre komponenter som gir denne glatthetsbivirkningen p.g.a mindre filtereffekt hos Coanda. Det måtte ha vært DAC'en, og det er det rett og slett ikke.

    Det er ikke sikkert at Coanda vil oppleves "hifi" i et annet anlegg. Men jeg har planer om å få teste den hos andre etterhvert.

    Men for å si det slik: Det er ikke sjangs i havet for at Coanda gjør en bedre jobb i anlegget mitt slik det står idag. Egentlig er det snakk om 3de fiolin..

    Denne "glatthets-forvrengningen" kan forresten minne om det et par upsamplingsdacer gjør med lyden.
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Man skrev:
    Det er 100% sikkert

    Det er 100% sikkert

    Det er 100% sikkert

    Det er ikke sjangs i havet for at Coanda gjør en bedre jobb i anlegget mitt slik det står idag. Egentlig er det snakk om 3de fiolin..
    Det er 100% sikkert at jeg er uenig ;)

    Hvilken kabel er det som spiller bedre i ditt oppsett?

    Mvh
    Rolf
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det må du gjerne være, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan du kan være uenig i hvordan det spiller hos meg. Det har ingen hensikt å nevne andre kabler, dette er en tråd som omhandler Coanda. La oss holde oss til tema. For ordens skyld kan jeg si at det ikke er snakk om en dyrere kabel.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jøss, det var mye sikkerhet her. Jeg ville ikke våget å vært så skråsikker om noe, men det er nå meg. Og hos meg er Coanda det suverent beste jeg har prøvd, men det er ikke så mye jeg har sammenlignet med.
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Man skrev:
    Det må du gjerne være, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan du kan være uenig i hvordan det spiller hos meg.
    Uenig i inntrykkene av kabelen kan jeg vel være?
    Det er så langt fra egne inntrykk av disse kablene i mangt et oppsett, så derfor kaller jeg det uenig.

    Det har ingen hensikt å nevne andre kabler, dette er en tråd som omhandler Coanda. La oss holde oss til tema. For ordens skyld kan jeg si at det ikke er snakk om en dyrere kabel.
    Tråden omhandler Coanda ja, men det er ikke seriøst (i mine øyne) å fortelle om en annen bedre kabel uten å nevne navn.
    Er den atpåtil billigere så ønsker jeg å kjøpe en slik for å høre selv, det kan jo være en virkelig prisvärd kabel!

    R
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Man skrev:
    Det er 100% sikkert at Coanda er en lysere kabel enn den andre kabelen, evt mer utstrakt om du vil. Det er isolert sett ikke noe negativt ladet i denne konstateringen.
    Det er 100% sikkert at jeg har godt nok anlegg ift til å evaluere Coanda-kabelen på en skikkelig måte.
    Det er 100% sikkert at det ikke andre komponenter som gir denne glatthetsbivirkningen p.g.a mindre filtereffekt hos Coanda. Det måtte ha vært DAC'en, og det er det rett og slett ikke.

    Det er ikke sikkert at Coanda vil oppleves "hifi" i et annet anlegg. Men jeg har planer om å få teste den hos andre etterhvert.
    Hmm... det var en merkelig konklusjon. Jeg har levert et 50-talls sett nå, og mottatt kanskje et 30-talls tilbakemeldinger i tillegg til at den er omtalt her på "sentralen". At den er "lys" har jeg til nå ikke hørt, snarere at den heller mer mot Jorma/Cardas enn NordOst Valhalla. Skulle nesten tro at det er noe som ikke stemmer. Coanda er dessuten enkel å matche siden den er en enkel last for elektronikken. Kan det være et valg som har blitt endret i iTunes (eller hva du måtte bruke)?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Storebror:
    Kanskje jeg misforstod deg. Hvis du mener at erfaringene dine er annerledes så er du selvsagt i din fulle rette til å mene dette, selv om alle som har lest tråden er inderlig klar over dette fra før :)

    Beklager, men du får meg ikke ut på den glattisen der, min intensjon var kun å fortelle litt om mine egne opplevelser på generell basis. Om du anser det som useriøst, so be it.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    whistler skrev:
    Hmm... det var en merkelig konklusjon. Jeg har levert et 50-talls sett nå, og mottatt kanskje et 30-talls tilbakemeldinger i tillegg til at den er omtalt her på "sentralen". At den er "lys" har jeg til nå ikke hørt, snarere at den heller mer mot Jorma/Cardas enn NordOst Valhalla. Skulle nesten tro at det er noe som ikke stemmer. Coanda er dessuten enkel å matche siden den er en enkel last for elektronikken. Kan det være et valg som har blitt endret i iTunes (eller hva du måtte bruke)?
    Jeg skrev ikke at den er lys. Jeg skrev at den er lysere enn den jeg har. Kanskje (men ikke nødvendigvis) p.g.a at det er en ren sølvkabel, mens den jeg bruker normalt ikke er det. Jeg har også en hjemmelaget XLR sølvkabel ala Kimber KCAG, den er akkurat like lys..muligens et ørrlite hakk lysere, men Coanda er mykere i klangen og er en klart bedre kabel på alle områder. Valhallaene mine har jeg ikke lengre, så den påstanden kan jeg ikke sjekke ut :) Ellers er det ikke noe valg som har blitt endret, ingen ødeleggende EQ eller denslags.
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Man skrev:
    Beklager, men du får meg ikke ut på den glattisen der, min intensjon var kun å fortelle litt om mine egne opplevelser på generell basis. Om du anser det som useriøst, so be it.
    Forstår du ikke at dine inntrykk som er på halv tolv i forhold til (alle) andre inntrykk oppleves som litt merkelige?
    Når du så bare sammenligner med egne diy-kabler og vi ikke får noe(n annen kabel) å henge dine inntrykk på, og sammenligne de med, så blir det litt løsrevet?
    Men ok, jeg skal ikke spille den ballen videre.

    R
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    Man skrev:
    Det er 100% sikkert at Coanda er en lysere kabel enn den andre kabelen, evt mer utstrakt om du vil.
    Jeg skal ikke "disse" dine opplevelser. Du erfarer det du erfarer.
    Men at en kabel kan oppleves for lys i klangen (med et negativt fortegn), dette må ikke forveksles med utstrakthet på frekvensfløyene. Hvis en ikke ønsker max utstrakthet på frekvensfløyene, da ønsker en ikke en god kabel. That's it!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal dere ikke forveksle meg med målemafiaen, men stort sett alle kabler måler snorrett m.h.t frekvensgang herfra til månen, så sånn sett er alle kabler sånn sett utstrakt alle sammen. Men det er forskjeller likevel, og sølvkabler vil som regel oppleves mer utstrakt i en gitt konfigurasjon, men det er ikke at det er for lyst som var mitt ankepunkt. (den er tross ikke skarp, S-lyder og lignende blir ikke dominerende på noen måte) Det var denne glattheten jeg ikke blir fortrolig med. Som om man hadde visket ut filmkornene i en Blu-Ray-transfer av en gammel filmrull.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn