Diverse Lytter du til utstyr før kjøp?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg ville trodd at de aller fleste av oss lytter til utstyr før vi faktisk kjøper det, men ifølge denne uhøytidelige spørreundersøkelsen fra «Eirins corner» så svarer kun 23% at de gjør det:
IMG_4741.jpeg


Eneste unntak for min del var kjøp av streamer hvor jeg uansett skulle bruke ekstern DAC.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har ikke jeg kjøpt høyttalere over disk siden 2005, men høyttalere er vel de eneste hifikomponentene det er nødvendig å lytte til før kjøp.
Elektronikkbokser har det lite for seg å lytte til. Spec og laboratorierapporter holder, om man er i stand til å forstå slikt selvfølgelig.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Liker helst og høre utstyret hjemme også før kjøp. I motsetning til Valentino klarer ikke jeg lese på databladet hvordan ett produkt høres ut. Akkurat det med å høre hjemme før bruktkjøp, og kjøp av pickup kan være litt vanskelige. Så noen ganger må det bli litt gambling.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, det er vel helst sånn at med moderne hifielektronikk kan man lese ut av datablad eller enda bedre labrapporter om man i hele tatt kan høre boksen. Unntak finnes, men jeg kjøper ikke slike, vinylkilder fra pickup til og med phonoforsterker unntatt. Jeg glemte dem i forrige innlegg.
Dog: Jeg lyttet ikke til Bokrandarmen før jeg bestilte den. Nei, jeg lyttet ikke til min Cambridge Alva Duo phonoforsterker før jeg kjøpte den (bra på laben hos ASR, og passende de pickupene jeg så for meg å bruke). Jeg lyttet heller ikke til mine fire pickuper. I ettertid har jeg slått fast at for Stereo LP er the Microridge-nåler som er greia. Mest presis, minst slitasje og lengst levetid. Jeg har plater der en AT-ART9XI (Shibata) ikke når opp til min AT33PTG/II (MicroLine er det samme som Microridge) når det smeller til inn mot etiketten.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Om man kjøper brukt, så er det jo ofte fint å høre at det faktisk fungerer og at alt er på stell..
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
er hundrevis av varer men få butikker, må isåfall vær interessert i varer som er tilgjengelig for lytting. tar ikke fly til oslo med mindre det er en større investering.
så sjekker funksjonalitet, form , data og målinger og tar en sjanse evt selger de videre om det ikke funker. har ikke lyttet i forkant et eneste av de siste 5-6 par, men så har jeg giddet kjøpe et mer high-end produkt heller siden jeg er for tiden i leilighet med de bakdelene av naboer..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.311
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Så sant jeg ikke får testet de i mitt rom så ser jeg ikke noen grunn til det.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Liker helst og høre utstyret hjemme også før kjøp. I motsetning til Valentino klarer ikke jeg lese på databladet hvordan ett produkt høres ut. Akkurat det med å høre hjemme før bruktkjøp, og kjøp av pickup kan være litt vanskelige. Så noen ganger må det bli litt gambling.
Datablad og skrytetester er det bare å gi opp, har gjort det for flere år siden.
Toppkarakter på ASR, med lite forvrengning og alle tester med bare skryt. Hjemme hørte jeg bare forvrengning. Tester foregår med 1W og statisk last på fast motstand. En forsterker nært opptil 90 sinad endte opp med å bli byttet ut til en til litt under 80, og den under 80 hører man ikke forskjell på sammenlignet med en på irundt 100 heller. Den på irundt 90 taklet jeg ikke i det hele tatt, for den klarte ikke ujevn impedanse rett og slett og lagde bare forvrengning.
Og datablad til høyttalere er jo fint det, om det faktisk finnes da..

Jada, neida.. Jeg leser noen tester og ser på datablad og målinger, uansett så hører jeg på det før kjøp. Gjelder egentlig alt, har opplevd noen DACer som høres dritt ut også da analog trinnet ikke duger på de.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.385
Torget vurderinger
0
Har inntrykket av at hovedårsaken til de nye 3D høyttalermålingenes fremvekst hovedsakelig har kommet for at store produsenter har sett behovet å kunne selge "forutsigbare høyttalere" fordi kunder ikke lengre låner produkter med hjem. Er jo i tråd med undersøkelsen.

Jeg har kjøpt lydkort uhørt, men lytter ellers før jeg kjøper.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.850
Torget vurderinger
23
Lyttet vel litt til utstyr før kjøp tidligere... for ca. 40 år siden - min Hi-end Part I periode.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hjemlån for å lytte i eget oppsett er klart det beste. Når jeg kjøpte høyttalere sist så tok jeg et lytt til 2 forskjellige kandidater i butikk med dedikert lytterom. Jeg kunne da i alle fall få et inntrykk av hvilken av de to høyttalerne jeg likte signaturen på best.

Dersom butikken også selger lignende forsterker man selv har i eget oppsett så vil det også være mulig å høre den komboen man har hjemme, som i alle fall sier litt mer enn bare å handle ut i fra specs. Lytteinntrykk man har lest i blader eller på YouTube har det jo blitt nevnt her inne gjentatte ganger at har null verdi og troverdighet. De fleste kjøper heller ikke bil uten å ta en testkjøring, så jeg tenker at det å få "litt inntrykk" av det man kjøper er bedre enn "intet inntrykk" :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Så sant jeg ikke får testet de i mitt rom så ser jeg ikke noen grunn til det.
Enig. Det låter alltid veldig forskjellig hjemme i forhold til i demo eller butikk, så det har lite for seg. Jeg kan avdekke grunnleggende feil ved en høyttaler i en butikk, men den fasen har jeg passert for lenge siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Bruken av DSP har på sett viss satt matching med elektronikk ut på sidelinjen. Og enda mer hvis man kan gjøre akustiske tiltak som løser ofte det man prøver å til med "matching".

Men høyttalere er viktig å lytte til ja, og helst i egne omgivelser.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Av utstyret som i dag regjerer, er det kun høyttalerne jeg har hatt til utprøving hjemme før kjøp.
Resten har blitt kjøpt ut fra hva jeg har kunne lese meg til og blitt trygg på.
Ser ingen direkte bomkjøp av den grunn.....heller tvert om....... :D

mvh
Proffen
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Jeg ville trodd at de aller fleste av oss lytter til utstyr før vi faktisk kjøper det, men ifølge denne uhøytidelige spørreundersøkelsen fra «Eirins corner» så svarer kun 23% at de gjør det:
Det kan være greit å vite i hvilken grad returordninger er lagt til rette i dagens samfunn med handle-på-nett løsninger. Når man ser dokumentar fra retursystemet til Amazon så er det en skremmende utvikling........ :unsure:
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.335
Antall liker
2.567
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg leser tester om det ikke er mulig med en prøvelytt kjøper jeg.Blir solgt om jeg har bommet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.678
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Absolutt researches det , Allt annet blir feil imo

Men mindre man driter penger da : )
Jeg er opptatt av topologien , simplicety i der ,,
fabrikantens egen utvikling , komponent specs ,

så rewiev tråles , ingen innfalls kjøp ,
I det hele ,,,det pirrer meg the newest of all ,, for det vil alltid bli bedre så lenge komponenter blir bedre
så gir det tanker om nye ideer ,,ref en av amplifieres konge Dan augostini
 
Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Ikke hørt noe av det jeg har før jeg kjøpte det, og jeg sluttet å stole på tester for lenge siden!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Høyttalere bør man naturligvis lytte på før kjøp, i noen tilfeller som DIY kit gikk ikke det så da stolte jeg på målinger. Vil heller ikke kjøpe høyttalere som ikke måler bra, eller høyttaler uten målinger.
Elektronikk er hyggelig å lytte på, men stort sett alt inntatt rørforsterkere er godt nok teknisk sett, til å kjøpe uhørt og basert på spec. Men specen kan lyve så lytting er uansett lurt. Å lytte på streamere, dacer og kabler og sånn utgjør så liten forskjell at det ikke er ørene man skal stole på.

Forsterker og platespiller kjøpte jeg med øynene, Preamp ble kjøpt basert på funksjonalitet og spec, Høyttalerne jeg har nå ble kjøpt basert på målinger av 3part og mine egne samt prøvetid og sammenligningende lytting og måling hjemme.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høyttalerne mine er sånn "mon tro om dette virkelig er mulig". Ok, jeg innrømmer at mine forrige hadde samme diskant og mellomtoner.
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
242
Antall liker
423
Har ingen mulighet til å lytte til det jeg kjøper,bor avsides,har verken bil eller førerkort.
Alt jeg har kjøpt er basert via tester i blader,målinger og tester online og brukererfaringer og anbefalinger online på forum.
Siden ca 2009 har jeg fulgt den fremgangsmåten,har så langt ikke vært skuffet.
 

Kathrine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
297
Antall liker
425
Nei, og det hender det er bomkjøp også. Bra målinger og tester. Likevel må jeg se gjennom adjektivene til de som tester. Er det nyanser i språket deres som kan tilsi at det kanskje ikke er ideelt. Siste innkjøp som enda ikke er her enda, er ikke lyttet på. Har aldri hørt merket engang.
- Målinger er gode, liten hump der jeg liker humpen.
- Filosofien til konstruktøren er god. Ydmyk fin mann som tester og lager mye av utstyret i egen stue.
- Testere er fra seg av kvaliteten på boksen og lyden.
- De er veldig fine å se på.
- Noen har testet den på samme forsterker jeg har.
Så etter å ha samlet info fra Youtube, her, What hi-fi, intervju med konstruktør/designer. Så tenkte jeg at dette kanskje ikke er så verst likevel.

Ulempen er at jeg ikke har fått testet det ut i min stue, som ikke ligner på noe demorom jeg har sett. Jeg har 30 dager returrett, skulle det skjære seg så har jeg en utgang.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Har aldri hørt på noe jeg har kjøpt før kjøp.
Man gjør jo mye research selvsagt.

Så har man jo hørt mye forskjellig oppgjennom og man er generelt veldig fornøyd med lyden hjemme etterhvert. Man har jo også lært seg hva man ikke liker.

Jeg har egentlig ikke kjøpt så mye, heller ikke solgt mye. Har hørt veldig mye forskjellig, men aldri hørt på det utstyret man har kjøpt konkret. Så vil si at jeg har truffet bra. Rekorden er vel å kjøre 1150km på en dag for å hente Hifi. Dumt å ikke være fornøyd etterpå.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.224
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan vel stemme i her med et klart NEI.
Som det ser ut i dag:
Asathor høyttalere: Bygget de uten å ha hørt. Men målingene til prosjektet så så pass bra ut, at det
var bare å gå i gang. Skuffet? Nei da.
Monotrin fra Advance Acoustic: Kjøpt på ytelse og pris. 600 watt i 4 ohm var akkurat det, jeg manglet
til Magnepanene. Mosfet drivers og bipolare utganger.... ja takk. Skuffet? Nei da.
Rørpre: blev kjøpt etter en testartikkel fra en, hvis ører jeg stoler på. Skuffet? Nei da.
Rør-CD-snurre: Kjøpt som defekt. Reparert. Skuffet? Nei da... beste, jeg har hatt så langt.
Riaa: DIY klon på Pass Labs X-Ono. Ikke hørt annet enn deres XP-15. Skuffet? Nei da.... Langt ifra.
Platespiller 1: Kinesisk akryl-monster kjøpt på alene bilder. Skuffet? etter litt mod´s.... Nei da.
Platespiller 2: Acoustic Solid Wood Black. Kjøpt på utseendet. Skuffet? etter litt mod´s.... Nei da.
Stepup: DIY med trafo´s fra Silk Audio (MC-220A). Kjøpt på målinger fra hiemmesiden. Skuffet? ... Nei da.
Tonearm på Acoustic Solid: Aldrig hørt. Bestilt på reviews direkte fra Audiomod´s (Series-6-10½") Helt Superb.
Har faktisk ingenting på hyllene, jeg har hørt før kjøp. Likevel har jeg unnerholdning, som bringer
smil på lepen, hver gang det er tennt
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Tok en lytterunde på div. CD-spillere før jeg kjøpte den jeg har og kjøpte en oppgradert versjon av min forrige platespiller, så jeg har vel hørt på et par ting før kjøp. Så kjøpte jeg større høyttalere i samme serie, så kanskje 2.5 ting da. Med tanke på tidligere innkjøp så er nok svaret generelt nei. Likevel har det stort sett gått greit eller bedre enn greit.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Kun en test som betyr noe: I mitt lytterom, med mine komponenter og min musikk (og mine ører ;) ).

Har returnert en haug med "vel ansette" komponenter, fordi de ikke fungerte hos meg. Betyr de at de var "dårlige" eller oppskrytte? På ingen måte - de funket bare ikke hos meg. Jeg forstår selvsagt at hvis man skal følge en slik metode, må man bo i rimelig nærhet til leverandører.
 

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
959
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Lytter på høyttalere, og det meste av brukt elektronikk - men senker guarden litt når jeg har kjøpt av åpenbare entusiaster eller folk med godt renommé.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.153
Antall liker
974
Torget vurderinger
2
Synes jeg var veldig dristige når jeg kjøpte mine siste to pickuper uten å ha hørt dem i kjente omgivelser. Men ut i fra jeg leser over , så handles det mye uten å ha hørt verken nytt utstyr eller hvordan det passer sammen med eksisterende utstyr. Folk må jo ha hatt utrolig mye flaks? Synes det meste jeg har prøvd hjemme har havnet tilbake hos butikken. Selv ting som jeg trodde var helt sikkert kjøp har skuffet.
Men så lar jeg meg heller ikke blende av eierglede design og merkenavn:)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Maybe – perhaps – yes!
Maybe – perhaps – yes!
Yes! No!
Yes! No!
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
2.003
Antall liker
4.775
Torget vurderinger
1
Siste gang jeg lyttet til høyttalere før jeg kjøpte dem var vel i '79 eller '80.
Fikk høre et par JBL L-166 spille ganske så høyt i en HiFi forretning i Harstad..... Og de ble med meg hjem :)
 
Topp Bunn