Lytterom - hvordan plassere anlegg/høytalere/lytteposisjon?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.636
Antall liker
2.832
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Har just kjøpt nytt hus, og får da en grei kjellerstue til disp.
Stuen har ca-mål på 7*3m.
Hvordan plasserer en så anlegg, høytalere og lytteposisjon?
Bør anlegget/høytalerne stå på kortvegg, med lytteposisjon ca "midt i rommet", eller bør anlegget/høytalerne stå på langvegg, med lytteposisjon "tett på" motsatt langvegg?

EDIT: noen vil kanskje si anlegget på langvegg eller kortvegg, med høytalerne på kortvegg eller langvegg, men det er neppe noe alternativ - da jeg i utganspunktet ikke har laaaange høytalerkabler som noe realistisk alternativ.... ;D

Heller igrunnen mest mot alternativ 1, dvs plassering av anlegg/høytalere på kortvegg. På den måten kan jeg plassere lytteposisjonen slik at jeg langt på vei unngår uønskede refleksjoner fra bakvegg, samtidig som jeg får relativt godt med luft rundt høytalerne...

Howandwhatwouldyouhavedone?

mvh
Proffen
 

Conv

Medlem
Ble medlem
11.04.2008
Innlegg
19
Antall liker
0
Vel dette kommer veldig ann på høytalere du har tenkt å bruke. Ofte kan det være at høytalerene vil ha en hvis avstand fra bakvegg, sidevegg som du sa. Fleste høytalere har en lytteposisjon ifra 2.5m til 3.5m avstand fra hverandre for å få et godt stereo lyd bilde. (Veldig ann på specs på høytalerene. Fordel å se i brosjyren for å finne ut hvordan den kaster ut lyden for å se om du skal vinkle eller ha de rett frem.)

Personlig hadde jeg plassert høytalerene på kortveggen, for å få en ca- 3-4m avstand til lytte posisjonen. Det blir nesten for kort avstand på langveggen din
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ville helt klart ha plassert høyttalerne på kortveggen. Du får ikke mye bredde, men du får god avstand til bakvegg som er viktig. Sideveggene bør da dempes med et par absorbenter på hver side.

Sitteposisjonen i midten er nok neppe optimalt. Her er det vanligvis minst bass. Et greit utgangspunkt som man kan starte med og jobbe utifra er 38% av lengden fra frontvegg eller bakvegg (altså 2.66 m). Har du Larsen høyttalere som skal plasseres inntil frontvegg, så vil ca. 2.66 fra frontvegg være det naturlige slik at du får en noenlunde likesidet trekant. Men her må du i utgangspunktet prøve deg fram etter høyttalerne er plassert. Sjelden noe fasit som passer i alle rom med alle høyttalere.
 
L

lasse5214

Gjest
Hei

Du har jo de geniale Larsen 6. Dermed har du
mange muligheter til godlyd nesten uansett hvordan du
møblerer.

Lasse :)
 
Topp Bunn