Lytterom i 2. etasje

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Ny tråd etter Akustikkrådgivning

Takk for råd! Jeg tenker å skrive en oppsummering.

Sommeren har blitt brukt til å forsterke bjelkelaget og bokse inn spotter. Bjelkene er nå en god del stivere. Har også kubbet mellom. Når en bjelke trykkes ned vil de to på siden løftes opp gjennom de tverrgående forbindelsene. Massen som står i mot økes betydelig med denne koblingen.
bjelkelag avstivet.jpg
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Hvor bør jeg planlegge for å ha anlegget og de to hovedhøyttalerne? På den lave, eller den høye veggen? Ved å plassere 2-kanalshøyttalerne og og lerret på den høye frontveggen får jeg veldig god plass til lerret. Men hva med lyden? Får jeg best lyd ved å plassere HT på høy eller lav vegg? Jeg tenker da spesielt på at takrefleksjonene kommer i helt ulik vinkel og at man vil sitte mye nærmere taket ved å sitte nær den korte veggen og ha HT på den høye veggen.

Jeg får ikke testet ut for nå er alt koblet ned.

Romdimensjoner.png
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.233
Antall liker
2.255
Med tradisjonelle høyttalere som sprer mye i vertikal planet, så vil plassering foran den høye veggen gir mye uheldige refleksjoner. Så det vil være den verste plasseringen for mellomtone og diskant, i alle fall for de fleste høyttalertyper.

Plasseringen foran den lave veggen vil gi best symmetri og har størst minimering av refleksjoner. Det kan fungere foran en av veggene med 583 cm bredde også, men da er man mer avhengig av gode tiltak i taket og man risikere at høyttaler ved den laveste høyden stikker seg litt ut og vil måle generelt dårligere.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
31
Antall liker
10
Med plassering foran den høye veggen mener du høyttalere nærmest den høye veggen og med frontene spillende ut mot den lave veggen? (må ha det med teskje 😉)
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.701
Antall liker
1.815
Torget vurderinger
1
Høyttalerne plassert foran den lave veggen vil gi best lyd, de fleste jeg kjenner til bruker denne plasseringen. Og også ut i fra veggen og ikke helt inntil, har selv en halv meter fra vegg til baksiden av høyttaler.
 

The.Doctor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2017
Innlegg
198
Antall liker
209
Sted
Kristiansand
Fort å tenke kun på høyttaler plassering, og ikke hvor lyttepossisjonen blir.
Lyttepossisjon tett mot lav bakvegg kan gi veldig mye bass og refleksjoner.
Jeg har ikke teorien på dette, men det er egen erfaring iallefall.
 
Topp Bunn