lyttevinkel ?

inc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.06.2006
Antall liker
11
hva bruker dere , 60 grader ?
ser noen på svenske forum hevder at 46 grader er
det "optimale".( målt ut fra lytteposisjonen)
hva bruker dere ?
eller plasserer dere høyt kun etter ørene , uten og ofre
vinkler og sånt en tanke ?

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Antall liker
0
jeg vinkler inn høytalerene sann at diskanten og mellomtonen skyter rett på ørene i lytteposisjon, blir litt "luftigere lyd" da, tror det har med spredningen i mellomtonen og diskanten å gjøre ;) nøyaktig vinkel å sant gir jeg en god i ;)

K

kbwh

Gjest
Det klassiske er 60o, altså at posisjonene til lytter og høyttalere danner en likesidet trekant. I den svenske nettavstemningen du refererer til har gjennomsnittet et veldig smalt oppsett. Audio Physics har lyttetestet seg fram til 72o(?) som det beste for et stort utvalg av musikk.
Bruker ca. 80o selv, helt uten hull i midten, men enkelte innspillinger blir veldig venstre-midten-høyre, og på enkelte tomikrofoninnsspillinger kan solisten flakke litt på grunn av kort avstand til mikrofonene og store kroppsbevegelser...

Toe-in, som Smurfen refererer til er en annen sak. Hvordan dette løses er individuelt og også avhengig av høyttalerkonstruksjonen og rommet. Jeg har vinklet høyttalerne inn slik at krysningspunktet en liten halvmeter bak hodet mitt.

T

theStig

Gjest
Jeg har en enda mer ekstrem lyttevinkel .... faktisk hele 85 grader. Det er temmelig besnærende, spesielt på klassisk musikk.

S

slowmotion

Gjest
Hmmm, jeg har ikke målt, men der er jo fort gjort....

...... ca 60 grader hos meg.

....eller plasserer dere høyt kun etter ørene , uten og ofre
vinkler og sånt en tanke ?
Jepp. At det endte opp med ca 60 grader hos meg er nok mer en tilfeldighet.....

;)

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Helt avhengig av rom og refleksjoner. Jeg bruker en serie trommeslag som går fra venstre til høyre. Disse trommeslagene skal ha nøyaktig symmetri hele veien, har de ikke det stemmer ikke vinklen. Dette viser seg å være det mest nøyaktige, uavhengig av høyttalertype og rom.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.120
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Helt avhengig av rom og refleksjoner. Jeg bruker en serie trommeslag som går fra venstre til høyre. Disse trommeslagene skal ha nøyaktig symmetri hele veien, har de ikke det stemmer ikke vinklen. Dette viser seg å være det mest nøyaktige, uavhengig av høyttalertype og rom.

Enig i at rommets størrelse, samt avstand mellom høyttalere/lytteposisjon osv spiller inn, så jeg kan ikke se at noen standardfasit vil fungere.

Selv har jeg vinklet inn slik at krysningspunktet ligger litt bak hodet. Bruker mye klassisk som referanse - plassering av instrumenter/kor i både bredde og dybde.
Trommer funker også bra som akto nevner.

Vurderer og sette opp fire Furutech-paneler, så får man se om det er behov for små justeringer. Bruker med andre ord kun hørselen, (samt målebånd for symmetrien).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Mine høyttalere skal ikke ha mer enn 7 fot/ca 2100mm c-c.
Avstanden fra høyttaler til sitteposisjon er noe lenger og bestemt av møblering forøvrig.

For toe-in bruker jeg litt mindre enn hva Merlin anbefaler som maks. Dvs. 10 grader mellom innside av høyttaler og siktlinje fra lytteposisjon til bakre innvendige hjørne av høyttaler. (Krysningspunkt blir da et sted bak lytteposisjon).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Ja, Merlin VSM skal ikke ha mer enn 7 fot senter-senter, uavhengig av rom.
Jeg har selvsagt ikke forsøkt i så mange rom. Men jeg har hørt VSM noen forskjellig steder, erfaringene er entydige og sammenfallende med konstruktørens anbefalinger, ikke for stor avstand mellom høyttalerene og ikke for mye toe-in.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Sier de da noe om lytteavstanden?

Lydbildet har en tendens til å bli någet smalt om man for eksempel har 2,5 c-c og 4 meter til lytteposisjon, uten at jeg skal generalisere :)

Jeg hørte ett oppsett med høyttalere som hadde en 360 graders spredende superdiskant på toppen, og den var ikke så kilen på akkurat dette.

Jeg kjenner ikke Merlin, bare så det er sagt :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Jeg er litt usikker på om manualen sier noe om dette. Men det er klart at lydbildet kan bli noe smalt om avstanden er for lang. Skal bredden i lydbildet økes anbefaler konstruktøren å gå ned på toe-in. Nærme seg parallelle høyttalere altså.

Jeg vet bare fra egen erfaring at med denne høyttaleren så er det vel verdt å forholde seg til konstruktørens råd. Satt opp for langt fra hverandre og det går helt galt.

For lang avstand til lytteposisjon er ikke relevant problemstilling hos meg, rommet er uansett for kort.

inc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.06.2006
Antall liker
11
akto .
trommeslag nevner du , er det på bilradiolagret
sin gamle testplate ?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det vet jeg ikke, men de ligger på The Calibrator

R

Roysen

Gjest
Det klassiske er 60o, altså at posisjonene til lytter og høyttalere danner en likesidet trekant. I den svenske nettavstemningen du refererer til har gjennomsnittet et veldig smalt oppsett. Audio Physics har lyttetestet seg fram til 72o(?) som det beste for et stort utvalg av musikk.
Bruker ca. 80o selv, helt uten hull i midten, men enkelte innspillinger blir veldig venstre-midten-høyre, og på enkelte tomikrofoninnsspillinger kan solisten flakke litt på grunn av kort avstand til mikrofonene og store kroppsbevegelser...

Toe-in, som Smurfen refererer til er en annen sak. Hvordan dette løses er individuelt og også avhengig av høyttalerkonstruksjonen og rommet. Jeg har vinklet høyttalerne inn slik at krysningspunktet en liten halvmeter bak hodet mitt.
Audio Physic metoden er avhenigig av størrelsen på rommet og den er ikke kun utviklet vha. av lyttetest, men er begrunnet i en egen avhandling utviklet i samarbeid med et eller annet universitet i England (husker ikke i farten hvilket). Metoden stod beskrevet i Stereophile for noen år tilbake.

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest
Kjenner den Fosse, og det er den jeg refererte til i svar #2.

Presiserer spørsmålet til Roysen. Er metoden beskrevet i Stereophile tilgjengelig?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.174
Torget vurderinger
4
Jeg tror nok eneste noenlunde utfyllende beskrivelse av metoden i Stereophile er Michael Fremmer sin test av Virgo tilbake i 1995:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/147/index2.html

Audio Physics sin US distributør, Immedia, har en mer utfyllende beskrivelse av metoden på sin webside: http://www.immediasound.com/Speakersetup.html

Fant også noe på AudioAsylum:
http://www.audioasylum.com/scripts/d.pl?audio/faq/audiophysic.html

Forsåvidt interessant å sammenligne med Wilson sin metode:
http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html

Toffen

Medlem
Ble medlem
30.10.2005
Antall liker
0
Hi!

Jeg holder nå på med å eksperimentere med plassering av høyttalerene mine.

Når man måler avstand fra høyttalerne til bakvegg, er dette fra baksiden av høyttalerne, eller fra fronten hvor elementene sitter. Jeg har inntil nå målt fra baksiden av høyttalerne.

Når det gjelder avstand til sidevegg, så har jeg målt dette fra elementene til veggen. Samme mht. mellom høyttalerne.

Hva mener dere?

MVH, TG

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tror nokk du skal ta fra fronten av høyttalerne ja.

K

kbwh

Gjest
Jeg har kontrollmålt. 83o.
Det svenske gjenomsnittet, som Ola_S også oppgir at han bruker, virker på meg å være veldig smalt, men her er det selvfølgelig preferanser ute og går.

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Antall liker
0
Jeg har kontrollmålt. 83o.
Det svenske gjenomsnittet, som Ola_S også oppgir at han bruker, virker på meg å være veldig smalt, men her er det selvfølgelig preferanser ute og går.
Inte bara det svenska genomsnittet utan det genomsnitt som det lyssnas på i studios runt om i världen.

O

OldBoy

Gjest
Nå har også jeg krøpet rundt på gulvet med tommestokk, og jeg ble faktisk litt overrasket. Jeg trodde jeg lå i nærheten av 60o, men det ble ikke mer enn ca. 40o. Så feil kan man altså ta.

Det er mulig at denne smale lyttevinkelen gjør at jeg mister litt perspektiv og at jeg mangler en tydelig sweet-spot. På den annen side kan jeg sitte nesten hvor som helst uten at jeg merker noen store forskjeller i lydbildet.

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1
hei..mål hvor langt det er mellom høytallerne dine,mål så hvor langt du har til din sweet spot, vri så høytallerne dine så mye att di danner en likesidet trekant, dvs ca 60graders vinkling på høytallerne, tror du skal komme sånn nogenlunde i mål, bassen blir mere ulmen jo nærmere bakvegg, mellomtonen, hvassere og diskanten, mål hvor langt det er fra senteret på bassen din, så langt det er fra senteret kan du dra høytalleren fra veggen, begynn her en plass så tror jeg du kommer i mål.Lykke til.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
..., mål hvor langt det er fra senteret på bassen din, så langt det er fra senteret kan du dra høytalleren fra veggen, begynn her en plass så tror jeg du kommer i mål.Lykke til.
Så langt det er fra bassen til hva da? Her ramlet jeg av et sted.

Ellers trodde jeg det var et poeng at bassmembran hadde ulik avstand til bakvegg og gulv, nettopp for ikke å få sammenfallende forsterkning av frekvenser.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Vinkel,aner ikke.
Tar det på øret.

Sitter relativt langt fra HT's.
De krysser rett foran der jeg sitter,ser så vidt yttersiden av HT.Fungerer best her.

/jan

Topp Bunn