Märklin modelljernbane.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Er det noen her som driver med modelljernbane ?

Ved en tilfeldighet kom jeg for et par dager siden over et sett Märklin jernbanevogner i skala H0 hos min lokale leketøysbutikk. Märklin sett 4484. Bestående av 6 stk godsvogner med reklame for Nidar Bergene sjokoladefabrikk. Dette settet leveres ikke lenger fra Märklin.

Nypris i 1994 var 1200,- kr. Jeg fikk det til en hyggelig pris, og da jeg ikke driver med modelltog kjøpte jeg dette settet kun for å selge det videre på ebay eller qxl.

Dette er NOS i mint kondition, aldri pakket ut av esken. Det vises på at isoporen er hel, den vil bli ødelagt første gang vognene tas ut.

Er det noen av dere som har peiling på hva dette kan være verd ??
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Men kjære Spiralis, det finnes da vel ikke jernbaner i Palombias ville jungel ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Haubokk skrev:
Men kjære Spiralis, det finnes da vel ikke jernbaner i Palombias ville jungel ;D
Jo nå skal du høre. :eek:

På slutten av 30 tallet var det en lurifaks som sammen med norske bankfolk fant ut at det skulle være smart med en "Trans Sør Amerika Bane": De solgte aksjer i bøtter og spann til investorer i Europa, og alle håpet å bli rike på dette. 8) Så kom krigen og hele prosjektet falt i fisk, og ettersom den fisken var Piraya ble det ikke meget igjen. :D Investorene tapte alt de hadde satt inn i prosjektet. :'(

Da krigen sluttet var det mange som håpet å få prosjektet tilbake på skinnene. :-\ Som en spinnoff av dette var det en med sterke bånd til Det Norske Arbeiderparti som fant ut at u-hjelpsmidler burde brukes til å bygge Palombiabanen. :) Dette skulle være en sidebane til Trans Sør Amerika Banen.

Grunnen til dette egasjementet var at han trodde Norge med sin ekspertise på fiske kunne utvikle den indianerstammen som bodde lengst inne i jungelen i Palombia. Det er store forekomster av fisk der inne. ;) Og han ville omdanne dem fra ville kanibalistiske hodejegere til fredlige fiskere. Selvsagt tok han feil i sin analyse av disse "primitive". De var ikke ville, de var ikke kanibaler ( Men det gjorde slik lykke hos unge AUF damer å fortelle om omgang med kanibaler, når han sjekket dem opp på landsmøtet. :D ) og de var heller ikke hodejegere. ( I motsetning til de unge AUF damene på landsmøtet, som kun var ute for å samle skalper. ::) )

I virkeligheten var den Palombianske indianerstammen smarte foretningsmenn, om enn noe forut for sin tid. Grunnen til at de levde slik de gjorde var for å teste ut noen interessante forretningskonsept. De ville selge jungelturer til stressede vestlige foretningsmenn som behøvde "å komme bort fra alt". De ville lage opplegg for teambuilding. De så for seg filmcamp for filmer som Indiana Jones og Tomb Raider, den siste ikke all verden til film men de så for seg en snasen kvinnelig skuespiller - og da så. ;)

Nordmannen var på dette tidspunketet så involvert i et prosjekt på Finmarkskysten der man skulle lage "Crab sticks" av fiskeavfall at han ikke rakk å tenkte på var at fisken i Palombia er Pirayafisk. :eek: Fiskeprosjektet ble selvsagt ikke noen suksess, men det kunne Siv Jensen ha fortalt på forhånd om noen hadde spurt henne. :mad: Hennes biografer strides om dette prosjektet er årsak til Sivs skepsis til U-hjelp. ???

Som alltid der norske u-hjelpsmidler er involvert kom det flokk av kjeltringer som ville ha sin del av kaka. :p Vår norske venn fant en samarbeidspartner av italiensk avstamming som hadde sett det nødvendig å forlate USA i all hast. At Al Capone Jr. hadde forandret navn til Roco Fleischmann gjorde at man fra norsk side ikke fattet mistanke til denne mannen. Han hadde jo slike gode sosialdemokratiske holdninger, spesiellt innen fordelingspolitikken. ;) Uansett så ble han ansatt som norges lokale representant og prosjektleder.

Vår lokale helt fra DNA var så opptatt med sine Crab Sticks og sine små AUF damer at han ikke hadde tid til til å reise til Palombia. Det hjemlige publikum, politikere og statssekretærer var uansett lykelige og fornøyde med dette prosjektet fordi Roco Fleischmann stadig sendte bilder og film som viste jernbanes framdrift gjennom Palombias jungel. :)

Det ingen la merke til var at alle bildene og filmene var av Märklin modelljenbanetog. Dette ble ikke avslørt før en journalist fra Klassekampen skar innom prosjektet på vei til Peru for å besøke en lokal marxistisk frigjøringsbevegelse. ::) Skandalen var et faktum. :p

Roco Fleischmann forsvant i hurtigtogsfart og er ikke sett siden. Visse konspirasjonsteorier går ut på at amerikansk oljeindstri og en politiker fra Texas sørget for at han fikk nytt navn, Saddam H. og etablerte ham som diktator i Irak. ;D

Vår lokale DNA helt ble sparket opp gjenom sitt inkompetansenivå, og sitter i dag med internasjonale oppgaver ingen likevel venter resultater fra. ;D

Våre Palombianske indianervenner oppdaget at Spiralis var en truet dyreart og droppet planene om utvikling av området. :D De solgte konseptene sine til sterke kapitalkrefter og lever godt av royalties. De fant ut det ikke var så dumt å loffe rundt i jungelen istedet for legge asfalt. Det var jo egentlig det de trivdes med. ;D

Og slik havnet altså en pakning med 6 Märklin modelljernbanevogner hos "Trader Joe" som har sin lille handelsbod ved bredden av en navnløs elv i den Palombianske jungelen. Disse vognene rakk aldri Roco F. pakke ut før han måtte forlate jungelen. ::)

At "Trader Joe" som han kaller seg egentlig er utflyttet Trodhjemmer og av kjøpmannslekt er en av jungelens hemeligheter. :-X Han er den ukjente broren til en profilert kjøpmann fra Trondhjem. "Trader Joe" (egentlig Trønder Johannes) er ihuga HiFi freak, medlem i målemafiaen og elsker rock! Da broren begynte å spille i danseband og gjorde lykke med norske "svensktoppar" ble skammen ikke til å holde ut. Han gjemte seg i Jungelen i Palombia. ;D

Nei nå må jeg gjøre noe fornuftig ! Så da gjenstår bare å si:"snipp snapp snute, så var eventyret ute!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg husker ikke hva sjappa heter, men i Trondheimsveien her i Oslo ligger det en stor butikk som selger alt av modelljernbane utstyr. hva med å ta kontakt med de?
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Dette er den beste memoaristiske reise-historien jeg har lest på aldri så lenge. ;D ;D ;D
Nå har du reddet dagen min og kaskje helgen med - jeg ler enda.......

God helg,
Peter
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Det er jo en kjent sak at Palombias jungel har vært åsted for diverse mer eller mindre vellykkede industri- og forretningsgeskjefter. På 30-tallet var jo også selveste Henry Ford i ferd med å etablere en gummiplantasje, samt bildekkfabrikk inne i jungelen ;)

Men at også norske interesser, med DNA og Nidar i spissen, har trådt sine sko i Palombia, hadde jeg slettes ikke trodd :eek:

Tusen takk for informasjonen, alltid like kjekt å høre nyheter og historier fra Palombia ;)

HUBA HUBA, Spiralis, stå på! ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Kjære Spiralis. Bare innrøm det, du kjøpte det fordi du hadde lyst på det selv. Pakk det ut av esken og kom i gang nå, hva nøler du etter… Selge du liksom, hvem tror du biter på den da…? ;)


“og da jeg ikke driver med modelltog…” hadde du visst alt dette om du ikke var interessert i modelltog? Pøh!! ;D ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Au au au. Det der hadde jeg aldri våget å skrive. Husk at Spiralis er en MANN i sin beste alder. De driver som kjent IKKE med leketog, men med ordentlige tog.

 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Mnjaaa...

Ikke fullt så stort Oddgeir, men jeg tror nok at "lille frue" blir litt overasket når hun ser hva som har flyttet inn i garasjen mens hun har vært to uker på Rohdos.




;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D



Du skjønner det Kompo at forskjellen på gutter og menn er prisen på og størrelsen på leketøyet deres ! Det er derfor jeg skal selge de Märklin vognene, de er bare for små ! ;D ;D ;D ;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Beste kamuflasjen til et steamapparat jeg har sett ;) ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mvh
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Jan_I skrev:
Beste kamuflasjen til et steamapparat jeg har sett ;) ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mvh

Ssssshhhhh !! Ikke så høyt !! ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Mnjaaa...

Ikke fullt så stort Oddgeir, men jeg tror nok at "lille frue" blir litt overasket når hun ser hva som har flyttet inn i garasjen mens hun har vært to uker på Rohdos.




;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D



Du skjønner det Kompo at forskjellen på gutter og menn er prisen på og størrelsen på leketøyet deres ! Det er derfor jeg skal selge de Märklin vognene, de er bare for små ! ;D ;D ;D ;D
Jøss... Det ante meg at du hadde en viss peiling på tog ja, men dette... :eek:


Stakkars lille frue om hun ikke er forberedt på dette... ;)


Hvordan leker man egentlig med en sånn, har du togskinner og..?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Hvordan leker man egentlig med en sånn, har du togskinner og..?
Man leker ikke med en sånn, man leker i en sånn. Og det går på skinner ja. 8)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Vel, vel den dagen han innser hvor stor jobb det er å legge skinner i hele nabolaget tenker jeg nok at han slår seg til ro med dette Märklin settet likevel jeg... ;)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Lurer på om en kan si at dette er: TØFF TØFF TØFT ja ;) ;D ;D ;D
Mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg har en kompis som har ikke mindre enn 2 damplok i 1-1 skala i hagen.......... og det er ikke fleip engang, han har en 20 tonn tung damptraktor åsså + noen hundre tonn med annet stæsj åsså........ er gøy og være på besøk hos ham og leke i hagen ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Rudi, er kompisen gift ? I fall svaret er ja, HVORDAN I HULESTE FÅR HAN DET TIL ?? ;D ;D ;D
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jada, han er gift og har en sønn på 7 år som leker i hagen med gul "tysker" hjelm på hodet og værne støvler noe som bare er helt riktig "anntrekk" i denne hagen.
Kompisen har et antall Fordson traktorer og åsså et godt utvalg i andre traktorer, mini bulldoozere og en del kjøretøyer som ikke er helt sikker på hva har vært brukt til en........ muligens har de vært i bruk ved en torv industri.
Det største damploket veier forøvrig 39.8 tonn uten vann/kull, det minste knappe 25 tonn.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
En jeg var i militæret sammen med, hadde en egen jernbanevogn stående på et blindspor (tror det var på Melhus eller Støren)
Tøft!!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Rudi skrev:
Jada, han er gift og har en sønn på 7 år som leker i hagen med gul "tysker" hjelm på hodet og værne støvler noe som bare er helt riktig "anntrekk" i denne hagen.
Kompisen har et antall Fordson traktorer og åsså et godt utvalg i andre traktorer, mini bulldoozere og en del kjøretøyer som ikke er helt sikker på hva har vært brukt til en........ muligens har de vært i bruk ved en torv industri.
Det største damploket veier forøvrig 39.8 tonn uten vann/kull, det minste knappe 25 tonn.
Dette har vel kvalifisert til en bildetråd i offtopic eller?
Mvh Jan I
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jan_I skrev:
Rudi skrev:
Jada, han er gift og har en sønn på 7 år som leker i hagen med gul "tysker" hjelm på hodet og værne støvler noe som bare er helt riktig "anntrekk" i denne hagen.
Kompisen har et antall Fordson traktorer og åsså et godt utvalg i andre traktorer, mini bulldoozere og en del kjøretøyer som ikke er helt sikker på hva har vært brukt til en........ muligens har de vært i bruk ved en torv industri.
Det største damploket veier forøvrig 39.8 tonn uten vann/kull, det minste knappe 25 tonn.
Det
te har vel kvalifisert til en bildetråd i offtopic eller?
Mvh Jan I

Jeg har bilder på laptop'en, skal sette opp den i morgen, kan legge ut noen bilder da, kompisen har masse deler fra Tiger 1, Panther og King Tiger tanks åsså.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.726
Antall liker
8.183
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Vedr koner:



Det har utrolig mye og si hvor du selv legger lista tidlig i forholdet, jeg husker selv i begynnelsen av mitt nåværende forhold hvor første gang jeg tok med dama/nåværende kona hjem hvor hun utbrøt: det var da noen fryktelig store høytalere sa hun (Martin-Logan CLS på staiver + diger fæl sub mitt på gulvet) hvorpå jeg sa : "ååååh disse er ikke noe i forhold til de jeg har tenkt og kjøpe" og jeg "la" ut om hvor digre de var ;D ;D.............. jeg har aldrig hatt problemer med kona i så måte selv om hun forlanger fri plass til og gå ut på verandaen, var en gang jeg hadde 9 høytalerpar i stua hvor veien ut dit var blokkert og da mente hun at da var det for mye................. og det var jeg helt enig i selv åsså ;D
Kona mi godtar nå det meste når det gjelder slike ting, måte le engang, hadde vært i Tyskland sammen med en kompis som hjalp meg og handlet et sett Quadral Vulcan......... altså de virkelig digre transmisjonslinje høytalerne som vel har et volum på en 3-400 liter og som er ca 180cm høye eller noe sånnt og vel inne i stua så kom kona hjem fra jobben og jeg kunne se kompisen frydet seg over den kommende/fra hans side forventede utskjelling av meg fra min kone.......... men hvorpå kona sa........ de var store , men de har veldig pent tre-verk........... hvorpå kompisen seriøst så ut som en ballong man nettop hadde stukket hull på ;D................ så det går an og finne de der ute, selvom det ofte kan være langt i blant dem, men som sagt jeg har stor tro på at de kan "formes" ganske mye i begynnelsen................ MEN VARSKU !!!!!! har sett fryktelig mange bevis på at det er et helvete og få til senere ;D ;D ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
.........., kompisen har masse deler fra Tiger 1, Panther og King Tiger tanks åsså.
Søren klype, jeg visste ikke at du hadde privat omgang med Affa !? ;D ;D ;D
 
Topp Bunn