må gamle høyttalere spilles inn på nytt ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
er blitt den lykkelige eier av et par Snell E5.desse er nok ca. 10 år gamle.de har de siste 4 åra vært stuet bort på en loftsbod da de forrige eierene hadde plassmangel i sin nye bolig.i starten ble jeg litt skuffet (hadde vel for store forventninger),men nå syns jeg de låter bedre og bedre.er det slik at membranene stivner litt til når de ikke brukes og dermed må "spilles inn" litt igjen på nytt eller er det ørene/sansene som på en måte tilpasser seg det nye lydbildet ?

takker for svar/innspill !

mvh. s,

O

Oblivion

Gjest
De må nok spilles inn på nytt, men i langt mindre grad enn nye.

Men det med loftboden kan bety at de kan ha vært utsatt for vesentlig lavere temperaturer enn det magnetene tåler og de kan ha blitt svekket.
Det betyr ikke at de nødvendigvis spiller dårligere enn orginalt, men de kan spille anderledes fordi magnetene kan ha blitt svekket.

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
19
oj spennede, kan magneten svekkes?
Burdte ikke være så overasket kanskje, men dette er jo virkelig intressant og jeg har aldri tenkt på det.

Mvh
Christopher Kise

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja de låter litt annerledes enn da jeg hørte de første gang hos min søster,men det var på et annet rom og med annen elektronikk.

nevner at jeg har hatt høyttalerene i halvannen måned nå.

mvh. s,

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Litt off-topic, men du kan se frem til MANGE kosestunder med de høyttalerene.
Har samme selv (har hatt dem siden de var nye) og har ikke funnet noen som kan erstatte dem (i ca. samme prisklasse, selvsagt). Har prøvd B&W, Dali, System Audio og JBL men følte alltid noe manglet og Snell'ene ble plassert på plass igjen :)

MEN, lysten til å prøve noe annet er selvsagt likevel tilstede... Så kanskje en dag må de vike plassen, men da har jeg hatt MANGE år med glede fra dem :)

Mvh
Tommy

PS. De trenger en forsterker med masse "dreiemoment" for å våkne skikkelig til live....

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
takk for fint innspill Tommy ! ja,desse blir stående lenge.skal bruke litt tid på tweeking (dette med plassering og alle "knottene" og diskant bak.).

husker lyd&bilde gav de karakter 10- i sin tid ,og uttalte 'desse høyttalerene spiller ringer rundt de fleste av sine konkurenter !'

mvh. s,

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Husker også den testen. Hadde vært utrolig kult å leses den igjen :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Oblivion skrev:

Men det med loftboden kan bety at de kan ha vært utsatt for vesentlig lavere temperaturer enn det magnetene tåler og de kan ha blitt svekket.
Det betyr ikke at de nødvendigvis spiller dårligere enn orginalt, men de kan spille anderledes fordi magnetene kan ha blitt svekket.
Magneter svekkes ved ekstreme temperaturer, men da er vi langt utenfor det området der vi overlever.
At noen år på et loft endrer på noe slikt har jeg liten tro på.
Har du noe fakta å komme med?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiomix skrev:
Oblivion skrev:

Magneter svekkes ved ekstreme temperaturer, men da er vi langt utenfor det området der vi overlever.
At noen år på et loft endrer på noe slikt har jeg liten tro på.
Har du noe fakta å komme med?
Jeg har også vært borti at høyttalere som har stått inaktive i noen år, nærmest må spilles inn på nytt. Enkelte anbefaler at gummiopphenget på hvert element, smøres med silikon eller liknende før bruk, for å "mykne" opp gummien. Har også hørt mange som har måtte bytte disse gummimembranene eller opphengene for å få tilbake go'låten...MEN sikker er jeg ikke. Har ike vært ute for sånt sjøl.

Hva skal til for at magnetene i høyttalere svekkes?? Jeg har mine Rauna Njord'er stående lagra i et fritidshus, og temperaturen der varierer sikkert gjennom året
fra +30 til -10 grader C. Kan jeg regne med at magnetene på elementene er gått fyken?

mvh. VilhelmW

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.148
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
At magnetene skulle endre seg om de lagres ved +/- 5 grader i stedet for +20 grader har jeg veldig lite tro på. Det er ganske mange ferritt-magneter i forskjellige elektromotorer i bilen min, og både startmotor og vindusviskere fungerte etter at den hadde stått en uke ved -25 grader. I dette elevforsøket dypper man ferrittmagneter i flytende nitrogen ved -196 grader uten noen varig endring, tvert i mot øker magnetstyrken med 40 % så lenge den er nedkjølt: http://www.coolmagnetman.com/magstren.htm

Derimot er det ikke vanskelig å forestille seg at gummien i membranopphengene og kanskje også selve membranen kan ha blitt litt stivere med tiden og vil endre seg med noen timers mosjon.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Magneter endres (svekkes) ved høy temperatur. Jeg tror faktisk de kommer seg når temperaturen normaliseres. Slag skal en derimot unngå.
Høyttalere transporteres kloden rundt. Hvis temperaturvariasjoner hadde vært ødeleggende, hadde vi vel ikke fått god lyd noen av oss.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja kanskje det :) det er i hvertfall mye musikk som skal lyttes til fra samlinga.

mvh. s,

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Oblivion skrev:

Her tror jeg du må underbygge med vitenskapelig dokumentasjon.

O

Oblivion

Gjest
el_mariachi skrev:
Her tror jeg du må underbygge med vitenskapelig dokumentasjon.
Det tror jeg det er dårlig med...

Men det var i forbindelse med bilhøyttalere og kaldere enn -20 grader dette fenomenet ble omtalt på 70 eller 80 tallet.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Selvsagt må de ikke spilles inn på nytt!!!! Hvordan skulle det gå ann? Har noen lurst seg inn på loftet og i smug byttet ut elementene med nye? Hifi er vanskelig nok som det er om man ikke skal bekymre seg for tull i tilegg!

Tror heller ikke at ett kvalitetsmerke som Snell har svekking av magnetstyrken etter 10 år. 30 år så kanskje litt, men ubetydelig i forhold til andre ting som har skjedd i utvikling på 30 år!! For ikke snakke om oppheng av skum plast som da er totalt morkne....

Slapp av, spill musikk, kos deg med de fine høyttalerne dine! vh

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Selvsagt er det en god mulighet for at gummien har stivnet. Kall det hva du vil, men høyttalerne har helt sikkert hatt godt av å få kjørt seg litt igjen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Magneter endres (svekkes) ved høy temperatur. Jeg tror faktisk de kommer seg når temperaturen normaliseres. Slag skal en derimot unngå.
Høyttalere transporteres kloden rundt. Hvis temperaturvariasjoner hadde vært ødeleggende, hadde vi vel ikke fått god lyd noen av oss.
Tap av «magnetisme» over en viss temperatur omtales som Curie temperatur / Neel temperatur. Eneklete alnico-magneter går for å være følsomme for demagnetisering.

mvh
KJ

Snilling

Fersking
Ble medlem
26.12.2024
Antall liker
0
Sted
aleksandra11
Jeg haker på denne gamle tråden. Jeg setter opp et stereoanlegg med gamle komponenter. Høyttalerne er skikkelig 70-ish. Store. Men det står ikke noe firmamerke på. De har stått frostfritt, men ikke i kjeller. Jeg synes det gikk bra i starten, men nå er det lite å hente av lyd.
Vi snakker om at de har stått ubrukte i rundt 40 år (!)
Ikke mine men jeg vil tro de virket da de ble langtidslagret.
Spørsmål: Burde jeg "spilt dem inn" med lav lyd i flere timer? 2. Hva smører dere gummimembran med? Vaselin?
Hadde heldigvis noen Sony CGP 5, typisk "book shelve speakers" fra 90-åra.
PS. Jeg tar det veldig rolig med styrken nå..

Fant selvsagt en artikkel der det med høyttalere og aldring diskuteres.
Does Speaker Age Affect Sound Quality?

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.876
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Stivnet gummioppheng kan mykes opp med isopropanol eller bremsevæske DOT 3.

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
827
Stivnet gummioppheng kan mykes opp med isopropanol eller bremsevæske DOT 3.
Ville ikke brukt isopropanol eller bremsevæske (DOT 3) på høytaler elementer, gummi tåler det nok, men du risikerer å løse opp limet, og da er vel løpet kjørt...

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
6.912
Regner virkelig med at Mr. Sand er i tullehumør, isopropanol angriper gummi. Neppe noe du vil ha på høyttalerene dine. Isopropanol kan derimot gi god lyd om du drikker det.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.513
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Tap av «magnetisme» over en viss temperatur omtales som Curie temperatur / Neel temperatur. Eneklete alnico-magneter går for å være følsomme for demagnetisering.

mvh
KJ

Nå har jeg lest om metallurgi de siste 5 årene og før det i mange år om fysikk og geometri faktisk siden slutten av 80 tallet, men jeg har ennå tilgode og komme over noe på jordens overflate som vil kunne svekke magnetstyrke innenfor minus 100 til pluss 50 grader.......egentlig også opp i mot 100 grader litt avhengig av atmosfærisk trykk....... men da er vi langt utenfor normale påvirkninger nede på jordens overflate. Det finnes dog enkelte steder hvor magneter og deres styrke kan påvirkes både naturlig og ved og utsette de ovenfor skal vi kalle det u-naturlige påkjenninger, men dette er bare på helt spesielle steder på kloden og i allfall ikke på noens lagringsloft eller i en kjeller. Jeg synes det er artig og finne ut av ting, så kanskje jeg må lese litt videre :)

• Liker
Reaksjoner: KJ

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.876
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ikke i tullehumør idag. Bremsevæske kun på gummibelgen, ikke på membran eller limsone. Jeg forvekslet isopropanol med isoparafin ( rusten hukommelse)

Sist redigert:

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
827
Det er jo en kjent sak at alkoholikere drikker dette, og du? tok du virkelig det jeg sa seriøst?
Tok selfølgelig ikke det du sa seriøst her 1/2 Tam, men på forum som dette kan det kanskje finnes de som gjør det og liker å eksprimentere.
Derfor la jeg inn en link med mer riktig info om emnet.

Når det gjelder trådens tema med innspilling av høyttalere som ikke har vært i bruk på en stund, så husker jeg Dali nevnte noe om dette i brukermanualene sine før i tiden. ble vel nevnt noe om at høyttalerne burde spilles på noen timer før lytting hvis de har stått ubrukt en stund.

1735571039874.png

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
6.912
Ikke i tullehumør idag. Bremsevæske kun på gummibelgen, ikke på membran eller limsone. Jeg forvekslet isopropanol med isoparafin ( rusten hukommelse)
Ja, da gir det mer mening, men må det være Dot 3 siden du spesifiserte det?

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.876
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Dot 3 går ofte igjen på tips/triks i div.fora.
En pensjonert ingeniør anbefaler silkonbasert DOT 5 da den angivelig er snillere.
(Duelund brukte silikonolje/silikonfett).
Det er mange fluider som"angriper" gummi, f.eks acedton. Men; det er forskjell på hård og mild behandling (mykning versus oppløsning)

Topp Bunn