Må man velge? Enten flat frekvensrespons eller dynamikk?

K

knutinh

Gjest
toref skrev:
Men synes du ikke at denne definisjonen omgår det viktige elementet tid? Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.

Mvh
Vi kan gjerne innføre mer spissede definisjoner som tar høyde for begrensningene i vanlig hifi-utstyr. Peak SPL vs long-term SPL er kanskje mest relevant, siden det tar høyde for at forsterkere (og i mindre grad høyttalere) kan levere større effekt i korte tidsrom, enn over tid når strømforsyninger lades ut og varme gjør seg gjeldende.

Men forholdstallet mellom "den kraftigste lyden som kan reproduseres med neglisjerbar forvrengning" og "den svakeste lyden som kan registreres i lytterommet" er spesielt interessant, forholdsvis lett å definere og måle, og er et punkt hvor moderne hifi-oppsett har forbedringspotensiale.

-k
 
T

timc

Gjest
toref skrev:
knutinh skrev:
Ut fra svarene her inne så er det helt tydelig to "skoler" når det gjelder bruken av ordet dynamikk.

Jeg forholder meg til denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range
Dynamic range is a term used frequently in numerous fields to describe the ratio between the smallest and largest possible values of a changeable quantity, such as in sound and light.
...
-k
Men synes du ikke at denne definisjonen omgår det viktige elementet tid? Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.

Mvh

Må si meg enig med Knutinh. Selve begrepet dynamikk tar ikke hensyn til tiden. Ta for eksempel den dynamiske kontrasten du får oppgitt på en TV. Tidspunktet det mørkeste og lyseste vises på er irrelevant.

I HiFi samenheng kan man godt ta inn faktoren tid også, men da snakker vi mer om impulsrespons.


-Tim
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
....
Men forholdstallet mellom "den kraftigste lyden som kan reproduseres med neglisjerbar forvrengning" og "den svakeste lyden som kan registreres i lytterommet" er spesielt interessant, forholdsvis lett å definere og måle, og er et punkt hvor moderne hifi-oppsett har forbedringspotensiale.
...
... naboer har også et forbedringspotensiale på dette punktet ... ;)

mvh
KJ
 
K

knutinh

Gjest
timc skrev:
I HiFi samenheng kan man godt ta inn faktoren tid også, men da snakker vi mer om impulsrespons.
Men impulsresponsen har mest interesse når vi snakker om lineære effekter.

Å analysere effekter som er både tid- og amplitudeavhengig er krevende, og jeg tror ikke at vi alltid trenger eller kan nyttiggjøre oss informasjonen som kommer ut.

Dersom vi analyserer anlegget ved lav amplitude "som om det var lineært", og så analyserer det ved høy amplitude "som om all forvrengning var instantan" så har vi ganske mye kunnskap.

toref skrev:
Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.
Dersom anlegget kan gjengi en 30Hz, 1kHz og en 20kHz sinus "fritt" for forvrengning ved "svært høy SPL" og har "lavt" støygulv, så kan det sannsynligvis gjengi den dynamiske overgangen du nevner.


-k
 
K

knutinh

Gjest
KJ skrev:
... naboer har også et forbedringspotensiale på dette punktet ... ;)
Sjansen er stor for at naboer på aktivt vis modifiserer "den svakeste lyden som kan registreres i lytterommet" mens du tester "den kraftigste lyden som kan reproduseres med neglisjerbar forvrengning" ved å banke i vegg, takk, gulv eller dører :)

-k
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
knutinh skrev:
Ikke nødvendigvis. Det er fint mulig å korrigere både frekvensrespons og faserespons, og da får vi en impulsrespons nærmere idealet. Dersom systemet du ønsker å korrigere er såkalt "minimum fase", så vil faktisk det at du korrigerer frekvensresponsen med en equaliser (som typisk også er minimum fase) i seg selv fikse på faseresponsen uten at du gjør noe aktivt for det. Det er et sterkt argument mot lineær-fase equalisere.

-k
Det har vært min tanke og, at minimum fase equalizere brukt sammen med høyttalere med minimum fase respons kanskje er en farbar vei. Derfor skal jeg teste dette med ESL-63, som er meget bra på akkurat dette punktet.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.134
Antall liker
1.174
Sted
'
toref skrev:
Men synes du ikke at denne definisjonen omgår det viktige elementet tid? Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.
Et par millisekunder er egentlig veldig lang tid, selv i audio-sammenheng..

Kontrollspørsmål: Hvor lang tid bruker f eks et 10kHz (sinus) signal fra topp til bunn?

Jan E Veiset
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
timc skrev:
toref skrev:
knutinh skrev:
Ut fra svarene her inne så er det helt tydelig to "skoler" når det gjelder bruken av ordet dynamikk.

Jeg forholder meg til denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range
Dynamic range is a term used frequently in numerous fields to describe the ratio between the smallest and largest possible values of a changeable quantity, such as in sound and light.
...
-k
Men synes du ikke at denne definisjonen omgår det viktige elementet tid? Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.

Mvh

Må si meg enig med Knutinh. Selve begrepet dynamikk tar ikke hensyn til tiden. Ta for eksempel den dynamiske kontrasten du får oppgitt på en TV. Tidspunktet det mørkeste og lyseste vises på er irrelevant.

I HiFi samenheng kan man godt ta inn faktoren tid også, men da snakker vi mer om impulsrespons.


-Tim
Ok, da er det nok jeg som legger noe annet i begrepet enn det som er vanlig. For jeg har alltid tenkt på dynamikk som et begrep som omhandler en dynamisk kvalitet ved lyd, altså variasjon over tid. Men nå skjønner jeg i det minste hva dere mener - og det er da også noe.

Mvh
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
jane skrev:
toref skrev:
Men synes du ikke at denne definisjonen omgår det viktige elementet tid? Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.
Et par millisekunder er egentlig veldig lang tid, selv i audio-sammenheng..

Kontrollspørsmål: Hvor lang tid bruker f eks et 10kHz (sinus) signal fra topp til bunn?

Jan E Veiset
Et lydsystem med gode dynamiske egenskaper takler å gjengi naturlige fenomener, altså instrumenter og stemmer, på en troverdig måte. Hvor raskt en pauke, f.eks., klarer å etablere sitt "peak trykk" er jeg dog ikke i stand til å uttale meg om. Tallet "et par millisekunder" var tatt helt ut av luften, mest for å illustrere at mitt begrep om dynamikk handler om den tidsderiverte av trykkforandringen. 10KHz betyr 10000 svingninger i sekundet, eller 1/10000 sekund/svingning, altså bruker signalet fra topp til bunn halvparten av en slik syklus, eller 50 mikrosekunder om jeg ikke regner feil. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette?



Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
toref skrev:
...
Et lydsystem med gode dynamiske egenskaper takler å gjengi naturlige fenomener, altså instrumenter og stemmer, på en troverdig måte. Hvor raskt en pauke, f.eks., klarer å etablere sitt "peak trykk" er jeg dog ikke i stand til å uttale meg om. Tallet "et par millisekunder" var tatt helt ut av luften, mest for å illustrere at mitt begrep om dynamikk handler om den tidsderiverte av trykkforandringen. 10KHz betyr 10000 svingninger i sekundet, eller 1/10000 sekund/svingning, altså bruker signalet fra topp til bunn halvparten av en slik syklus, eller 50 mikrosekunder om jeg ikke regner feil. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette?
...
Klarer anlegget ditt å gjengi en sinus på 10K Hz rimelig uforvrengt på hjerteskjerende lydvolum, så er det en smal sak å reprodusere anslaget fra en pauke opp til samme volum, gitt at anelgget ditt er rimelig «frekvens- og nivålineært» for det aktuelle frekvenser, dvs at anlegget/reproduksjonskjeden ikke i vesentlig grad endrer forsterking for de aktuelle nivåer og frekvenser.

mvh
KJ
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Dynamikk er evnen til å dra opp en lyd hurtig nok til rett lydstyrke. Har man tungtdrevne høytalere må man kompansere voldsomt med forsterker. Men om forsterkeren er treg, dvs lav stigetid\slew rate, er løpet kjørt.........Dette fant de ut allerede før noen her var født, les Matti Ottala, TIM og IM forvrenging. Noen av de første som konstruerte etter dette var Abrahamsen; Electrocompaniet og Neslon Pass; Threshold.

Elers svar ; for meg er dynamikk mere viktig en rak frekvensgang, for hva er vel musikk uten dynamikk? Bakgrunns støy, underholdning i heisen?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
KJ skrev:
toref skrev:
...
Et lydsystem med gode dynamiske egenskaper takler å gjengi naturlige fenomener, altså instrumenter og stemmer, på en troverdig måte. Hvor raskt en pauke, f.eks., klarer å etablere sitt "peak trykk" er jeg dog ikke i stand til å uttale meg om. Tallet "et par millisekunder" var tatt helt ut av luften, mest for å illustrere at mitt begrep om dynamikk handler om den tidsderiverte av trykkforandringen. 10KHz betyr 10000 svingninger i sekundet, eller 1/10000 sekund/svingning, altså bruker signalet fra topp til bunn halvparten av en slik syklus, eller 50 mikrosekunder om jeg ikke regner feil. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette?
...
Klarer anlegget ditt å gjengi en sinus på 10K Hz rimelig uforvrengt på hjerteskjerende lydvolum, så er det en smal sak å reprodusere anslaget fra en pauke opp til samme volum, gitt at anelgget ditt er rimelig «frekvens- og nivålineært» for det aktuelle frekvenser, dvs at anlegget/reproduksjonskjeden ikke i vesentlig grad endrer forsterking for de aktuelle nivåer og frekvenser.

mvh
KJ
Det er mulig at jeg problematiserer grunnløst, men de dynamiske egenskapene som skal til for å gjengi pauker er det sannelig lenge mellom hver gang jeg hører i et anlegg. Dynamiske egenskaper i mellomtone og diskantområdet har jeg erfart som relativt uproblematisk i de anleggene jeg har hørt på. Det vil si, jeg har oppfattet lyden av cymbaler etc. som ganske troverdig titt og ofte. Men når det gjelder bass området, et område der pauker har relativt mye av sin energi, så stiller saken seg veldig annerledes etter min erfaring. Det er kun på PA at jeg har hørt perkusjonsinstrumenter troverdig gjengitt. Er ikke dette en indikasjon på at dynamiske egenskaper i bassområdet er krevende å implementere? Det stilles etter min mening andre krav enn at systemet klarer å gjengi tonen i alle fall. For jeg har hørt anlegg som spiller dypt uten at de klarer å levere "smekk" og det jeg mener er gode dynamiske egenskaper.

Mvh
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Vinyldust skrev:
Elers svar ; for meg er dynamikk mere viktig en rak frekvensgang, for hva er vel musikk uten dynamikk? Bakgrunns støy, underholdning i heisen?
Jeg tror faktisk at jeg er enig med deg. Men aller helst begge deler. Dynamikk (i betydningen transientevne) er det som gir musikken liv og nerve, mens en rakest mulig frekvensgang er viktig for å gjengi musikken mest mulig ufarget i forhold til innspillingen.

Mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Valentino skrev:
Jeg leste dette:

OivindJ skrev:
Lurer veldig på hvor mange "perfeksjonister" det er her som har "perfekt tonal balanse" og nada dynamikk.

Tipper: Mange!
Og så tenkte jeg: Er dynamikk og flat frekvensrespons motsetninger? Opplys meg.
Har ikke lest alle innlegg her, men noen få.

Et system som ikke gjengir riktig dynamikk, gir heller ikke riktig frekvensrespons. Som roffe har vært inne på så vil frekvensresponsen være påvirket av lydtrykket. Målte referanser har sitt utgangspunkt i 1 watt effekt, og ved så lav effekt er det ofte uproblematisk å få en høyttaler til å spille med nokså riktig frekvensrespons og dynamikk. Det er av mekaniske årsaker i høyttaleren at den ikke lenger gjengir riktig frekvensrespons ved høy effekt.
Riktig nok er ofte det målte totale lydtrykket nokså korrekt. Høres ut som en motsetning, men produktet av alle overharmoniske frekvenskomponenter i et forvrengt lydsignal, stjeler energi fra det opprinnelige signalet. På den måten opprettholdes det akustiske outputet likevel, men som ikke gjengis slik kilden er. Bassen blir tam, og høyttaleren begynner å skrike.

Dette er et utbredt problem som ikke bare gjelder bassystemer, men også de øvrige frekvensene - om som oftest ikke i like stor grad.

Mye areal er det som er cluet for å få minst forvrengning - og det tar plass.

Romkorrigering er litt tull mener jeg. For bassen kan man enkelt dempe peakene, men dippene kan i værste fall være fullstendige utslokninger, og disse får man ikke gjort noe med uansett hvor mye effekt man har. Resultatet er flat og kjedlig bass. Bytt system til dipol bass om dette er et problem. For mellomtone og diskant er romkorrigering noe tull. Reflektert lyd kommer ofte så sent at øret allerede har oppfattet responsen av høyttaleren, så den energien som kommer senere pga. refleksjoner vil øret oppfatte som akustikk.
Det er feil å korrigere feil i frekvensrespons som ikke er i samme tidsdomene grunnet refleksjoner med forsinkelse. Det er øyeblikksenergien som er viktigst å korrigere.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
jane skrev:
toref skrev:
Men synes du ikke at denne definisjonen omgår det viktige elementet tid? Satt på spissen, dersom et lydsystem kan veksle mellom 0dB og 120dB i løpet av en time vil det vel ikke nødvendigvis være dynamisk? Men dersom det kan veksle mellom stillheten i orkesteret på 20dB og fornemmelsen av full guffe i et cresendo med pauker osv. på 120dB på et par millisekund begynner det å smake fugl.
Et par millisekunder er egentlig veldig lang tid, selv i audio-sammenheng..

Kontrollspørsmål: Hvor lang tid bruker f eks et 10kHz (sinus) signal fra topp til bunn?

Jan E Veiset
Fra topp til bunn er en halv periode. Så 0,05mS er svaret på sp.målet ditt...

Vidar
 
O

OivindJ

Gjest
Må snart lære meg at det heter transientevne/"transient villighet".. :-[
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg leste dette:

OivindJ skrev:
Lurer veldig på hvor mange "perfeksjonister" det er her som har "perfekt tonal balanse" og nada dynamikk.

Tipper: Mange!
Og så tenkte jeg: Er dynamikk og flat frekvensrespons motsetninger? Opplys meg.
Må man velge mellom italiensk og amerikansk :-X
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
Soundproof skrev:
"My head is exploding!" ;D

Nå er du litt slem, Snickers. Undres hvordan det ville tatt seg ut med en plakat med disse mikrofonmålingene ved siden av noen av de særere/dyrere supertweeter høyttalerne?
Ville folk likevel argumentert hardt for behovet for supertweetere?

Uansett, slik jeg oppfatter det - frekvenskurve: direkte målt, gjerne anechoisk; frekvensrespons: med lytterommet med i målingen, fra lytteposisjon. (En annen def på frekvensrespons er om en komponent/mikrofon kun er sensitiv for et bestemt frekvensområde.)
For å være helt ærlig, når jeg postet disse kurvene ofret jeg ikke det som skjer over 15kHz en eneste tanke, det slo meg ikke som interessant. Jeg tenkte bare på det som skjer i området 1-10k, samt generell balanse og avstandskarrakteristikk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
Valentino skrev:
@Snickers. Vet du noe om frekvenskurven til de DPA-mikkene 2L bruker? (Om du Morten Lindberg eller balansengeniøren din skulle lese spørsmålet tåler jeg godt et svar fra dere :))
Jeg vet ikke hvilken mic de bruker. De refererer bare til et merke her og de har en del modeller. Imidlertid er det gjennomgangstema at de strekker seg ganske godt opp i frekvens, men mange av dem har typisk vokalkarakteristikk slik som de jeg la ut bilder av nedenfor.

Husk at dette er den responsen man ofte leter etter ved mikrofonvalg. Det er ikke et tegn på dårlig kvalitet men simpelt hen den frekvensgangen man søker. Dette er med andre ord en viktig del av virkeligheten, ikke et forsøk på slakt av mikrofonprodusenter.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
KJ skrev:
Klarer anlegget ditt å gjengi en sinus på 10K Hz rimelig uforvrengt på hjerteskjerende lydvolum, så er det en smal sak å reprodusere anslaget fra en pauke opp til samme volum, gitt at anelgget ditt er rimelig «frekvens- og nivålineært» for det aktuelle frekvenser, dvs at anlegget/reproduksjonskjeden ikke i vesentlig grad endrer forsterking for de aktuelle nivåer og frekvenser.
Eller kan det hende at det er "litt" vanskeligere å levere større mengden strøm som kreves for utslagene i bassen?

Blir vel litt som forskjellen mellom å vifte med pekefingeren 5 cm frem og tilbake kontra å hoppe med hele kroppen 1 meter fremover og tilbake?
Hvor tungt dette avhenger av hvor stor "bass" du har..... ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.134
Antall liker
1.174
Sted
'
RoDa skrev:
KJ skrev:
Klarer anlegget ditt å gjengi en sinus på 10K Hz rimelig uforvrengt på hjerteskjerende lydvolum, så er det en smal sak å reprodusere anslaget fra en pauke opp til samme volum, gitt at anelgget ditt er rimelig «frekvens- og nivålineært» for det aktuelle frekvenser, dvs at anlegget/reproduksjonskjeden ikke i vesentlig grad endrer forsterking for de aktuelle nivåer og frekvenser.
Eller kan det hende at det er "litt" vanskeligere å levere større mengden strøm som kreves for utslagene i bassen?
"Litt" vanskeligere?
Ved samme effekt sier det seg selv at tilført effekt er den samme. I og med lik tilført effekt er "mengde strøm" også den samme. Det er altså ikke noen større mengde strøm som må til ved lav frekvens enn ved høyere frekvens.

RoDa skrev:
Blir vel litt som forskjellen mellom å vifte med pekefingeren 5 cm frem og tilbake kontra å hoppe med hele kroppen 1 meter fremover og tilbake?
Neppe. Poenget er lik tilført effekt, ikke hva den brukes til.

Jan E Veiset
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
For opplysningens skyld, så er det enklere å levere mye strøm ved lav frekvens enn ved høy. Det kommer av at forsterkningen i feedback loopen er lavere ved høyere frekvens, bl.a. fordi inngangspimpedansen til transistorer faller ved økende frekvens p.g.a. strøkapasitanser.

På den andre siden, hvis forsterkeren leverer full effekt ved 10kHz, så har den ingen problemer ved 100Hz heller.
 
R

Ronny_D

Gjest
Rhesus skrev:
På den andre siden, hvis forsterkeren leverer full effekt ved 10kHz, så har den ingen problemer ved 100Hz heller.
Det er vel å dra litt vel hardt i skinnet ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.412
Antall liker
16.646
Sted
Østfold
Det finnes en rekke forsterkere som ikke klarer samme effekt i bassen som i mellomtonen, men dette har mer med strømkapasitet enn om forsterkeren er rask nok eller ikke å gjøre. Om man ikke får forsterkeren til å forvrenge kraftig/klippe så vil påstanden være gyldig.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vinyldust skrev:
Dynamikk er evnen til å dra opp en lyd hurtig nok til rett lydstyrke. Har man tungtdrevne høytalere må man kompansere voldsomt med forsterker. Men om forsterkeren er treg, dvs lav stigetid\slew rate, er løpet kjørt.........Dette fant de ut allerede før noen her var født, les Matti Ottala, TIM og IM forvrenging. Noen av de første som konstruerte etter dette var Abrahamsen; Electrocompaniet og Neslon Pass; Threshold.

Elers svar ; for meg er dynamikk mere viktig en rak frekvensgang, for hva er vel musikk uten dynamikk? Bakgrunns støy, underholdning i heisen?
Liker definisjonen din. Men frekvensgangens linearitet ved ulike lydtrykk er ikke helt uavhengig av denne evnen. Både "dynamikk" og "flat frekvensgang" fremstilles ofte veldig forenklet. Samme hvor kraftig forsterker man har, så kan den ikke kompensere for begrensningene gitt av i maksutslag, termisk kompresjon etc i høyttalerelementer. Flat frekvensgang er ofte målt ved et bestemt lydtrykk, mens musikksignalene aldri har et konstant lydtrykk (selv om dagens dynamikkastrerte musikkutgivelser ikke er så langt unna).

I din definisjon bruker du "rett lydstyrke", og det er jo nettopp dette som begrenses av det svakeste leddet i kjeden, samme om dette er forsterkeren eller høyttaleren eller begge. Problemet er jo at selv om et system kan ha flat frekvensgang ved f.eks. 70dB, så er det slett ikke sikkert at frekvensgangen er like flat ved 100dB, et nivå peaker i musikken ofte når. Dersom man har lineær omsetning mellom signal inn og lydtrykk ut fra høyttalerne ved alle frekvenser og aktuelle lydstyrker, så har man et system som både har ideelt flat frekvensgang og ideelt korrekt dynamikk. Det er altså ingen prinsipiell motsetning, selv om den praktiske gjennomføringen for å oppnå dette krever mye av både forsterkere og høyttalere, samt romintegrasjonen.
 

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
202
Antall liker
13
kbwh skrev:
@Snickers. Vet du noe om frekvenskurven til de DPA-mikkene 2L bruker? (Om du Morten Lindberg eller balansengeniøren din skulle lese spørsmålet tåler jeg godt et svar fra dere :))
Den mikrofontypen vi bruker i de fleste oppsettene er DPA 4003


Dersom vi ønsker litt "presens" bruker vi gjerne DPA 4041-S
 

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
202
Antall liker
13
toref skrev:
timc skrev:
toref skrev:
Det hersker sikkert endel forskjellige oppfatninger av hva dynamikk er. I mitt hode er det forandring i lydtrykk over et gitt tidsrom. En interessant sak er at med denne antakelsen så blir dynamikken fra et gitt system best i et rom uten bidrag eller decay, dvs. ekkofritt, siden tiden det tar for systemet å generere selve impulsen er uahvengig av rommet mens tiden for impulsen til å gå mot null også er null i et ekkofritt rom.


Det er ikke gitt at dette stemmer. Dersom du prøver med en impuls der rommet bidrar en del så kan det hende du får et annet utfall. Decaytiden blir lengre, men nivået på impulsen blir også høyere.



-Tim
Jepp, bra poeng. Men jeg tror fortsatt at dynamikken her vil oppleves dårligere med bidrag fra rommet, fordi det både tar lengre tid å bygge opp nivået (bølgene skal først reflekteres i rommets flater og summeres opp i øret) for deretter å dø ut. De av dere som lytter i nærfelt, opplever dere også bedre dynamikk som følge av dette?

Et ganske ekstremt eksempel på bidrag fra rommet er jo store katedraler. Jeg har hørt Michael Brecker spille saksofon i en relativt stor kirke i Molde. Saksofon opplever jeg normalt veldig dynamisk og "brutalt". Men her ble det bare saus, platt, kjedelig og var etter min mening mislykket, også musikalsk.


Mvh
Godt eksempel! Men det er en annen faktor enn "klang" som også demper vår oppfattelse av dynamikk. Avstand til lydkilden øker luftmengden som lyden må bevege seg i før den når frem til deg. Luft er en ikke-lineær lydabsorbent som demper HF og tar "brodden av transienter.
 
K

kbwh

Gjest
Morten Lindberg skrev:
kbwh skrev:
@Snickers. Vet du noe om frekvenskurven til de DPA-mikkene 2L bruker? (Om du Morten Lindberg eller balansengeniøren din skulle lese spørsmålet tåler jeg godt et svar fra dere :))
Den mikrofontypen vi bruker i de fleste oppsettene er DPA 4003


Dersom vi ønsker litt "presens" bruker vi gjerne DPA 4041-S
Takk! Dere ratter litt i tillegg, eller?
 
K

knutinh

Gjest
Hearsay:
http://www.gearslutz.com/board/so-m...ain-vocal-mic-used-norah-jones-1st-album.html
Jay Newland, co-producer on Norah Jones’ 2002 album Come Away with Me, attributes the great sound of her vocals to talent – and good equipment!

For the track Don’t Know Why, Newland had tried using a Neumann U47 and an AKG C12vr, but eventually chose a Neumann M49 to keep the full natural warm tones. This mic went into a Manley tube pre for added warmth, and then into one side of a Manley Vari-mu compressor, turned to a fast setting for both attack and release. The threshold was held high so that it rarely touched the compressor.
Neumann M 49 --> Manley Tube pre --> Manley Vari-mu compressor (fast attack and release setting)
--> BASF (Emtec) 900 analog tape at 15 ips on a Studer A820 with Dolby SR --> Universal Audio LA-2A (at mixdown)
 

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
202
Antall liker
13
Valentino skrev:
Morten Lindberg skrev:
kbwh skrev:
@Snickers. Vet du noe om frekvenskurven til de DPA-mikkene 2L bruker? (Om du Morten Lindberg eller balansengeniøren din skulle lese spørsmålet tåler jeg godt et svar fra dere :))
Den mikrofontypen vi bruker i de fleste oppsettene er DPA 4003


Dersom vi ønsker litt "presens" bruker vi gjerne DPA 4041-S
Takk! Dere ratter litt i tillegg, eller?
Nei; dette klinger vanligvis som det skal rett fra mikrofonen. All frekvenstilpasning gjøres med plassering av mikrofonen i forhold til instrumentene.
 
Topp Bunn