Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så om levende musikk taes opp perfekt, så låter det mere som levende musikk om det avspilles med "ørevenlig forvregning". Dette er logisk for deg fordi??
    Egentlig bare en flåsete bemerkning fra min side. Du har sikkert fått med deg at det henvises til "ørevenlig forvregning" hver gang noen mener at en rørforsterker gir en mer troverdig musikkgjengivelse enn en transistorforsterker. Dette med "ørevenlig forvregning" i rørforsterkere er egentlig bare misforstått rørlyd slik jeg opplever det, men det var kanskje virkeligheten en gang for lenge siden.
    Ørevennlig forvrengning kan litt forenklet beskrives som harmonisk forvrengling av 2,4,6 etc orden som gjenspeiler den type overtoner som et musikkinstrument lager. Dette er i kontrast til harmonisk forvrengning av feks 5 og 7ende orden som ikke høres behagelig ut. De to vedlagte bildene (stjålet fra nettet) viser eksempler på overtoner fra forskjellige instrumenter (den dypeste frekvensen er noten/tonen som spilles). For enkelte instrumenter og ved enkelte toner vil feks den første overtonen gjengis med høyere intensitet enn tonen selv. Dette er ikke et argument FOR harmonisk forvrengning, bare en forklaring på hvorfor enkelte typer forvrengning høres naturlig ut og kanskje legger en ekstra "glød" til klangen.
    Vis vedlegget 418715 Vis vedlegget 418716
    Betyr det at produkter bør skape harmonisk forvrengning av partallsorden, eller er ingen forvrengning fortsatt et mål?

Psykoakustisk er det ikke gitt at null forvrengning er et mål hvis det er slik at blindtester ville vist at produkter med en definerbar, reproduserbar forvrengning ble foretrukket av folk flest. Husk frekvenskurven, hvor det virker som om lyttere foretrekker en jevn kurve som faller mot sørøst fremfor en helt flat (og/eller hakkete kurve).

Ser du/dere poenget? :)

Har noen lest fagartikler om harmoniske forvrengninger og folks preferanser i forhold til ulike former for slik forvrengning?
    Da forskjellige instrumenter har forskjellige overtonespektrum så vil jeg tro at "ingen" forvrengning fremdeles er "best".

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ørevennlig forvrengning kan litt forenklet beskrives som harmonisk forvrengling av 2,4,6 etc orden som gjenspeiler den type overtoner som et musikkinstrument lager. Dette er i kontrast til harmonisk forvrengning av feks 5 og 7ende orden som ikke høres behagelig ut. De to vedlagte bildene (stjålet fra nettet) viser eksempler på overtoner fra forskjellige instrumenter (den dypeste frekvensen er noten/tonen som spilles). For enkelte instrumenter og ved enkelte toner vil feks den første overtonen gjengis med høyere intensitet enn tonen selv. Dette er ikke et argument FOR harmonisk forvrengning, bare en forklaring på hvorfor enkelte typer forvrengning høres naturlig ut og kanskje legger en ekstra "glød" til klangen.
    Betyr det at produkter bør skape harmonisk forvrengning av partallsorden, eller er ingen forvrengning fortsatt et mål?

Psykoakustisk er det ikke gitt at null forvrengning er et mål hvis det er slik at blindtester ville vist at produkter med en definerbar, reproduserbar forvrengning ble foretrukket av folk flest. Husk frekvenskurven, hvor det virker som om lyttere foretrekker en jevn kurve som faller mot sørøst fremfor en helt flat (og/eller hakkete kurve).

Har noen lest fagartikler om harmoniske forvrengninger og folks preferanser i forhold til ulike former for slik forvrengning?
    Da forskjellige instrumenter har forskjellige overtonespektrum så vil jeg tro at "ingen" forvrengning fremdeles er "best".
    Jeg har lyst til å tro deg (det høres "riktigere" ut at null forvrengning er det endelige målet), men er ikke helt overbevist likevel. Det er såpass mange som liker lyden av vinyl og rør at jeg ikke vil avfeie muligheten for at det psykoakustisk skjer ting i slik teknologi som appellerer til ett eller annet i menneskehjernen. Selv er jeg ikke helt der (at jeg synes vinyl og rør er best), men det er ikke jeg som definerer hva som er psykoakustisk riktigst. Det morsomme med psykoakustikken er at den forener det harde med det myke, dvs. ingeniørens domene med psykologens territorium.

Merk for øvrig at psykoakustikken må være demokratisk i den forstand at den beskriver hva gjennomsnittspersonen foretrekker. Den enkelte kan foretrekke hva som helst, f.eks. lyd fra en liten DAB-radio av plast på kjøkkenet.

Ser du poenget jeg forsøker å få frem?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

Jeg har lyst til å tro deg (det høres "riktigere" ut at null forvrengning er det endelige målet), men er ikke helt overbevist likevel. Det er såpass mange som liker lyden av vinyl og rør at jeg ikke vil avfeie muligheten for at det psykoakustisk skjer ting i slik teknologi som appellerer til ett eller annet i menneskehjernen. Selv er jeg ikke helt der (at jeg synes vinyl og rør er best), men det er ikke jeg som definerer hva som er psykoakustisk riktigst. Det morsomme med psykoakustikken er at den forener det harde med det myke, dvs. ingeniørens domene med psykologens territorium.

Merk for øvrig at psykoakustikken må være demokratisk i den forstand at den beskriver hva gjennomsnittspersonen foretrekker. Den enkelte kan foretrekke hva som helst, f.eks. lyd fra en liten DAB-radio av plast på kjøkkenet.

Ser du poenget jeg forsøker å få frem?
    ja, jeg henger helt med. Man kan si at high-fidelity er uten forvrengning/uten sminke, mens en porsjon "riktig" harmonisk forvrengning kan gi en behagelig sminking eller berikelse av lyden. Fra et musiker/studioperspektiv er det vanlig å bruke forvrengning i en eller annen form for å få fram en riktig "sound". Dog antar jeg at de færreste lydstudioer legger til en slik farging i sine systemer som skal gjengi denne sounden, nettopp for å ikke legge til ekstra sminke?

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    "Best", da er vi igjen tilbake til at det må foreligge en slags definisjon av riktig gjengivelse. Og det er her jeg tror at det ikke finnes en slik definisjon, hverken objektivt (målemessig) eller subjektivt. Jeg tror det finnes en slags gjengs felles almenn oppfatning av hva som er "riktig" gjengivelse av lyd, men beveger seg inn i detaljene så finner man forskjeller i hva man tilstreber. Noen ganske store. Mitt eget inntrykk (med bred pensel) er f.eks. å se på forskjellene i filosofien i et (hjemme)kino-anlegg fra et high-end-anlegg. high-end syns jeg tenderer mot rent, lyst, luftig. Funker knall på kvinnevokal, jazz, klassisk. Et kinoanleggs ideal leverer fylde, trøkk og låter kanskje ikke så eksklusivt som high-end. (Jada jada, vet at mange av dere har anlegg som klarer begge. Dette var et eksempel.) Denne variasjonen i ideal tror jeg skaper spennet i miljøet, og har kanskje sitt opphav i at vi er forskjellige.

Jeg tenkte mer på hvordan folkeopinionen forandret mening om Volkswagen etter å ha blitt ført bak lyset enn om graden av alvorlighet. Men det var en hjernedød sammenligning, jeg ser den!

Dette med CE merking er interessant. Jeg ønsker å være så trygg som mulig på at elektroniske produkter og alt tilbehør ikke skal ende opp med å ta livet av meg og mine. Er dette et faktisk problem at hifi-produkter ikke forholder seg til CE-standard?
    Tja, hjernedød sammenligning vil jeg ikke kalle det. Men saksforløpet og rekkefølgen av hendelser var litt annerledes. Folkeopinionen endret seg fordi de så i andre rekke hvordan VW indirekte viste fingeren til myngighetskrav. En slags kollektiv "Fy! Du skal ikke kjører for fort. Det er ikke lov.". Vel, nok om det.

Som forbruker er det bare én ting du behøver å tenke på i forhold til sikkerhet med elektroniske produkter: Utstyr SKAL være CE-merket. Det er forbudt å omsette varer uten. Da må det i så fall være prototyper, DIY og andre veldig unike ting. Hvor mye det "jukses" på i bransjen holder ikke jeg noen oversikt over. Fordi jeg jobber med produktutvikling og dermed CE-merking, så er det slikt jeg legger merke med på andre ting også. Jeg har sett det forekomme på high-end apparatkabler. Her er det ganske klart definerte krav til merking og testing som produsent må forholde seg til. Andre ting er gjerne ikke-EU-produsert elektronikk som har blitt importert til norge uten tilstrekkelig merking.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Så om levende musikk taes opp perfekt, så låter det mere som levende musikk om det avspilles med "ørevenlig forvregning". Dette er logisk for deg fordi??
    Egentlig bare en flåsete bemerkning fra min side. Du har sikkert fått med deg at det henvises til "ørevenlig forvregning" hver gang noen mener at en rørforsterker gir en mer troverdig musikkgjengivelse enn en transistorforsterker. Dette med "ørevenlig forvregning" i rørforsterkere er egentlig bare misforstått rørlyd slik jeg opplever det, men det var kanskje virkeligheten en gang for lenge siden.
    Jeg vil si at lavereordens harmonisk forvrengning forsterker de overtonene som ligger i musikken. Dette kler mange oppsett, men også mange opptak.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Overtonespektra fra instrumenter og stemmer er vel kjent fra lang tid tilbake, og er det som lar oss gjenkjenne instrumneter og stemmer. Det blir litt vanskeligere med elektroniske instrumenter hvor brukeren kan forandre klangen på forskjellige måter. El-gitar er et av disse, hvor bruken av forskjellige forsterkere og effekter vil gi avvikende lydbilder. Likevel er det nok noe i reproduksjonsprosessen vi ikke helt forstår og som gjør at vi liker noe bedre enn annet. Moderne måleteknikk er nå så god at den langt overgår hørselen, uansett hva gullørene påstår, så det ligger antageligvis noe i tolkingen av de målinger som kan gjøres. En ytterligere mulighet er samspillet mellom forskjellige apparater. Kabelmagi og hellige oljer tror jeg ingenting på , men samspill mellom komplekse kilde- og lastimpedanser og reaktans i kabler har nok en viss betydning som kun i senere tid begynner å bli belyst.

Hva angår CE-merking, så er det så enkelt som det er sagt - det er forbudt å omsette elektriske apparater som ikke er CE-merket. Tidligere var det et unntak fra NEMKO-merkingen som gladt for såkalt laboratorieutstyr, men dette tror jeg ikke er gyldig lenger. Jeg har sjøl vært på jakt etter apparater som importøren nektet å ta inn fordi produsenten ikke ville sørge for CE merking. I forhold til DIY, så er det fortsatt et paradoks at menigmann i følge elektroreglene ikke har lov å koble apparater til lysnettet, - hvilket egentlig betyr at vi som bygger forsterkere egentlig skulle ha en sertifisert elektriker til å koble og godkjenne primærkretsen i en forsterker....

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hva angår CE-merking, så er det så enkelt som det er sagt - det er forbudt å omsette elektriske apparater som ikke er CE-merket. Tidligere var det et unntak fra NEMKO-merkingen som gladt for såkalt laboratorieutstyr, men dette tror jeg ikke er gyldig lenger. Jeg har sjøl vært på jakt etter apparater som importøren nektet å ta inn fordi produsenten ikke ville sørge for CE merking. I forhold til DIY, så er det fortsatt et paradoks at menigmann i følge elektroreglene ikke har lov å koble apparater til lysnettet, - hvilket egentlig betyr at vi som bygger forsterkere egentlig skulle ha en sertifisert elektriker til å koble og godkjenne primærkretsen i en forsterker....
    Nei, ikke helt.

1) Installasjon i boliger er omfattet av forskrift for elektiske lavspenninganlegg, som pålegger kompetansekrav til utførende part, dvs. krever godkjent installatør. Denne forkriften omhandler kun faste installasjoner. Forsterkere og annen løs elektronikk er ikke en fast installasjon, og dermed gjelder ikke dette regelverket.

2) Videre er det i lovverket definert at alt elektronisk utstyr skal være ihht EØS-forskriftene for CE-merking. Ordlyden i direktivene er "made available on the marked", og dermed faller utstyr man lager selv utenfor regelverket (med mindre de har endret ordlyden i det siste).

3) Da står man igjen med de sivile forskriftene i forsikring o.l., som kan stille krav og kanskje bli vanskelige i forbindelse med et eventuelt oppgjør. Jeg kjenner noen som fikk brann på grunn av DIY og det var ikke noe problem. Vedkommende var helt åpent med dem om at det var DIY og det var greit. Erstatning utbetalt.

Så i praksis er DIY på elektronikksiden stuerent juridisk sett. Man ja, det er et paradoks at man kan (feil)koble etter hjertens lyst i en egenbygd forsterker, men man kan ikke bytte en fastmontert lampe i taket uten å være elektriker...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er ikke helt sikker på om du tolker dette rett- i alle fall er opptil flere el-kontrollører av en annen oppfatning. Vi bygger en del apparater på jobb, ganske enkelt for at det vi ønsker ikke finnes. Ved ett tilfelle fikk en skoleelev et støt ( av alle ting hadde en mutter lsønet innvendig og parkert seg slik at ene nettfasen gikk til chassis på boksen). Det ble et helsikes styr med elkontroll og myndigheter som tok meg et helt år med diskusjoner og revisjoner av mulige og umulige prosedyrer....

EDIT:-men dersom du faktisk har rett, er det jo en befrielse for DIY bevegelsen :)

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg er ikke helt sikker på om du tolker dette rett- i alle fall er opptil flere el-kontrollører av en annen oppfatning. Vi bygger en del apparater på jobb, ganske enkelt for at det vi ønsker ikke finnes. Ved ett tilfelle fikk en skoleelev et støt ( av alle ting hadde en mutter lsønet innvendig og parkert seg slik at ene nettfasen gikk til chassis på boksen). Det ble et helsikes styr med elkontroll og myndigheter som tok meg et helt år med diskusjoner og revisjoner av mulige og umulige prosedyrer....

EDIT:-men dersom du faktisk har rett, er det jo en befrielse for DIY bevegelsen :)
    Dette her blir mer juss enn teknikk, og det er ikke alltid eltilsyn og installatører er like stødige i juridisk fortolkning de heller. Og under samme paraply, jeg er ikke jurist, så jeg skal også være forsiktig med å gi juridiske råd. Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har rett i dette.

(Nå blir dette totalt OT her, men jeg er nysgjerrig på hvorfor eltilsyn mente at apparatene var under deres hjemmel. Om du har et svar gjerne send svar en annen plass om dette forsøpler tråden for mye.)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Når det gjelder CE merking så er det vel også et skille mellom lettindustri og tungindustri?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dr Evil? Who's that guy?
    Forumet er utstyrt med søkefunksjon. Dette var et av anleggene hans da han sist var aktiv her. Musiker med akademibakgrunn og psykolog.
    En svært kyndig mann med en enorm lydhukommelse som sikkert delvis kan tilskrives hans gode gehør. Og da mener jeg gehør i ordets rette forstand, ikke som et konstruert bastarduttrykk for hifi-diskusjoner.

3641d1335551956-hifi-pa-haugalandet-dpp_121.jpg

Feeet vinylrigg har han også.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Jeg synes denne tråden begynner å bli litt vel polariserende etterhvert, der vi deles inn i to grupper. Du har de smarte som bruker DSP og aktiv drift, og så har du de føleriske toskene som setter opp noe som er ferdigbygget og som garantert ikke fungerer like bra. Det ligger en skjult arroganse i argumentasjonen noen ganger som jeg ikke finner passende. Det er årsaken til at jeg ikke gidder å engasjerer meg for mye i slike diskusjoner, for det ligger en dårlig skjult idiotforklaring like under overflaten i argumentasjonen fra mange.
    Det handler vel også litt om hvordan et anlegg utvikles. Jeg tror det er de færreste som begynner med Hifi som starter med rom, akustikk og DSP, for deretter å gå over på selve komponentene og utstyret som anlegget skal bestå av.

De fleste har jeg inntrykk av begynner i den andre enden. Det vil si den klassiske tilnærmingen med innkjøp av diverse komponenter som anlegget skal bestå av. Så i andre omgang kommer kanskje fokuset på akustikktiltak i rommet og kanskje DSP for ytterligere å tilpasse det endelige musikksignalet til rommet anlegget befinner seg i.

Det er nok derfor en del gamle travere innen Hifi som har begynt sin karriere med en klassisk tilnærming, og som i søken etter en alternativ vei til nirvana har funnet sin vei innen akustikk/DSP. Den nedlatende tonen man finner hos de "omvendte" tror jeg egentlig handler om en aggresjon som retter seg vel så mye innover, som mot de som holder fast på den klassiske tilnærming. Man irriterer seg rett og slett over sin egen tidligere troskyldighet og naivitet ovenfor bransjen. Og identifiserer rett og slett egne tidligere synder med det man opplever som andres tiltro til Hifi magien.

Omtrent som når vi i vesten ser ned på primitive muslimer som vi føler lever i en middelalderverden med religiøs overtro og primitivt kvinnesyn. Vi har beveget oss videre, men det provoserer oss at andre henger fast i oppfatninger vi kvittet oss med for hundrevis av år siden. Men nå begynner kanskje dette å bli litt vel OT.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke bare er du OT, - din selvopphøydhet stinker lang vei. Det er omtrent like mange veier innen HiFi som det er brukere, og ingen vei er egentlig mer riktig enn en annen. Folk er forskjellige, og det er Hifioter også, så derfor har hver og en sin tilnærming. Det er selvsagt likevel ingenting galt i å spørre om råd og diskutere med andre, - er det ikke derfor vi er her?? Det er jo nokså bemerkelsverdig at de her som tydelig sitter med de største og antageligvis mest avansert, og kanskje (?) beste, anleggene er de som minst deltar i debattene om den eneste og rene vei til Nirvana.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Javel, det er like mange veier som det er brukere, men det er tydeligvis likevel noen som sitter på de største og mest avanserte anleggene likevel. Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre. Kanskje tid for å selvransake sin egen etikk.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare er du OT, - din selvopphøydhet stinker lang vei. Det er omtrent like mange veier innen HiFi som det er brukere, og ingen vei er egentlig mer riktig enn en annen. Folk er forskjellige, og det er Hifioter også, så derfor har hver og en sin tilnærming. Det er selvsagt likevel ingenting galt i å spørre om råd og diskutere med andre, - er det ikke derfor vi er her?? Det er jo nokså bemerkelsverdig at de her som tydelig sitter med de største og antageligvis mest avansert, og kanskje (?) beste, anleggene er de som minst deltar i debattene om den eneste og rene vei til Nirvana.
    Jeg synes Ketil gjør en god jobb i forsøket på å beskrive ulike tilnærminger til godlyden. Selv er han jo blant dem som driver med kabler og elektronikkskift, altså ingen typisk DIYer med doktorgrad i elektronikk, akustikk og databehandlig. For min del er Ketil en budbringer, pianisten i lokalet. Ser ikke noe poeng i å skyte ham ned.

Noen ganger synes jeg kritikken av dem som forsøker å sparke i gang morsomme diskusjoner sables ned på en måte som er mest egnet til å lukke munnen på dem man er uenig med.

Tro meg på dette: Det finnes ulike veier til målet - både innenfor hifi og andre områder - og det finnes et klart skille mellom systematikerne og dem som mest går på med krum rygg. Noe av dette skillet ligger nok i ens opplæring ("blitt sånn"), men ens DNA ("født sånn") betyr også en hel del. Samfunnet har behov for og plass til begge typer. Det burde også HFS leve opp til, synes nå jeg.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Det er jo nokså bemerkelsverdig at de her som tydelig sitter med de største og antageligvis mest avansert, og kanskje (?) beste, anleggene er de som minst deltar i debattene om den eneste og rene vei til Nirvana.
    Er egentlig ikke så rart. Liten grunn til å engasjere seg i hifipolitikk med en gjeng drømmere. Lite handling mye preik...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes drømmer er helt ok, men noen ganger kan det også være greit å lytte til de som faktisk har hands-on erfaring med utstyret man prater om istedenfor forutinntatt synsing.

PS -Ingen nevnt og ingen glemt ;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo nokså bemerkelsverdig at de her som tydelig sitter med de største og antageligvis mest avansert, og kanskje (?) beste, anleggene er de som minst deltar i debattene om den eneste og rene vei til Nirvana.
    Er egentlig ikke så rart. Liten grunn til å engasjere seg i hifipolitikk med en gjeng drømmere. Lite handling mye preik...
    Selv kongen innrømmet:

«Jeg har hatt en drøm. Jeg er urolig til sinns og ønsker å forstå drømmen.»

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Problemstilling: anlegget låter dritt. Hva gjør du?
    Starter slike tråder ved jevne mellomrom.
    Men du tar feil. Hvis anlegget mitt hadde hatt drittlyd ville jeg ikke giddet å engasjere meg i Hifi. Derimot opplever jeg en gradvis forbedring av lydkvaliteten som bidrar til engasjement. Et problem er det nok helt sikkert at mange opplever at anlegget ikke låter noe særlig, og etter diverse utskiftninger og liten bedring gir de opp. Akkurat det er definitivt et problem. Og det gjør at jeg på mange måter ikke ville ha oppfordret uopplyste sjeler til å satse på Hifi. Fallgruvene i forhold til å oppnå god lyd er altfor mange. Hvis jeg skulle anbefalt en person, uten særlig kunnskap om Hifi, å bruke en substansiell mengde penger på Hifi ville jeg kanskje anbefalt vedkommende å se i retning av noe som Kii Three.

Et et annet poeng i forhold til utviklingen av et anlegg tror jeg er at mange som har utviklet i forhold til den klassiske filosofien, vegrer seg sterkt mot å innføre DSP. Dette fordi man kjøper inn komponenter på mange måter som en merkevare som man forbinder med en egenlyd. Denne egenlyden kan være reell, eller den kan være visuelt bundet opp mot utseende og hva man føler for en komponent. Hvis man så setter inn f.eks en forforsterker med DSP og justerer inn mot en idealkurve, vil jo det meste av denne egenlyden forsvinne. Litt det samme som med motor som hobby. Man vil ha en følelse når man kjører bilen som kan identifiseres med selve produktetet. Man vil ikke ha en nøytral bil som er perfekt, men kjønnsløs og kjedelig. Ønsker vi egentlig det nøytrale?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.437
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja jeg var inne og leste i dag tidlig å lurte virkelig på hva dette hadde med Hi-Fi i gjøre....

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Oslo
    [De fleste har jeg inntrykk av begynner i den andre enden. Det vil si den klassiske tilnærmingen med innkjøp av diverse komponenter som anlegget skal bestå av. Så i andre omgang kommer kanskje fokuset på akustikktiltak i rommet og kanskje DSP for ytterligere å tilpasse det endelige musikksignalet til rommet anlegget befinner seg i.
    Ikke helt. Jeg tipper de fleste starter å planlegge kretsene og komponentene de skal bruke før de går til innkjøp, og DA kan man ta hensyn til rom og akustikk. Skulle jeg bygget en forsterker ville jeg ihvertfall bestemt hvilket rom jeg skulle bruke det til, og dermed effektbehov o.l., før jeg kjøpte komponentene.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flaut dårlig nivå på diskusjonen i går kveld/natt. Slette greier... En bråte OT innlegg fjernet. Å diskutere legninger kan gjøres på andre fora.
    Nå er du subjektiv nå.. :). Tror denne tråden har sett sine bedre dager. Når TS må flagge meninger om legninger blir det panisk. Så derav, ingen vinner. Bare den vanlige runddansen.

A

ANM

Gjest
    Ting henger sammen

Når jeg startet opp igjen for 1 år siden, sto det raskt klart for meg at de aldrende komponentene jeg tidligere hadde hatt stor glede av ikke fylte det nye rommet jeg hadde til disposisjon. Dermed anskaffet jeg meg kraftigere høyttalere og jobbet de inn i rommet ved hjelp av måling, lytting og tiltak. Dernest jaktet jeg på forsterkere som var kraftige nok til å drive disse høyttalerne til det maksimale. Temaet er egentlig ikke mer komplisert enn det.

Nå driver jeg med fintuning og detaljering og håper jeg aldri helt kommer i mål med det. :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sansen for skribleriene til galningen Aleister Crowley, og da spesielt noen fraser fra hans The Book of The Law;

27. There is great danger in me; for who doth not understand these runes shall make a great miss. He shall fall down into the pit called Because, and there he shall perish with the dogs of Reason.
    28. Now a curse upon Because and his kin!
    29. May Because be accursed for ever!
    30. If Will stops and cries Why, invoking Because, then Will stops & does nought.
    31. If Power asks why, then is Power weakness.
    32. Also reason is a lie; for there is a factor infinite & unknown; & all their words are skew-wise.
    33. Enough of Because! Be he damned for a dog!

-The Book of the Law

Her rettes det fokus mot vår evne til å ødelegge for vår egen entusiasme, nysgjerrighet og livsglede med å angripe våre lyster, drømmer og følelser med intellektuelle innsigelser, den evige kampen mellom følelser/vilje og fornuft.
    Hans poeng her tolker jeg til å være at det er en meningsløs kamp ettersom det er alltid en eller annen faktor man ikke kjenner til som gjør fornuften ufullkommen og meningsløs, og at dersom man følger fornuften istedenfor hjertet vil man bli fanget i et hull og oppspist av "fordi og fornuft".
    Altså at man vil leve et meningsløst og avstumpet liv kjemisk renset for nytelse.

Jeg føler meg veldig ofte veldig truffet av disse ordene da jeg er i overkant fornuftsbasert og gjerne skulle ha litt mer baller til å gamble på at magefølelsen er veien å gå.

Sorry for avsporingen, jeg bare følte det var litt relevant i forhold til hele objektiv vs subjektiv- debatten som raser.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flaut dårlig nivå på diskusjonen i går kveld/natt. Slette greier... En bråte OT innlegg fjernet. Å diskutere legninger kan gjøres på andre fora.
    Nå er du subjektiv nå.. :). Tror denne tråden har sett sine bedre dager. Når TS må flagge meninger om legninger blir det panisk. Så derav, ingen vinner. Bare den vanlige runddansen.
    Tråden har i det hele tatt ikke hatt så mange gode dager, og er fylt med arroganse og mistro til andres evner. Jeg har bevisst holdt kjeft når jeg har fått lyst til å bjeffe ting om hvordan musikk lages i motsetning til hvordan den lyttes til. Hvis noen er lei av å lese om hvor kort jeg har kommet i utviklingen som lytter så vil jeg be dem om å vise til sine egne musikkproduksjoner, slik jeg har gjort ved flere anledninger i 2016. Klarer de å vise til å skru betydelig bedre lyd på CD-utgivelser enn det jeg har gjort så skal jeg ta slike idiotforklaringer av meg på alvor. Gidder ikke lenke til noe som helst lenger, de fleste har hørt ting jeg har vært involvert i allerede.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har sansen for skribleriene til galningen Aleister Crowley, og da spesielt noen fraser fra hans The Book of The Law;

27. There is great danger in me; for who doth not understand these runes shall make a great miss. He shall fall down into the pit called Because, and there he shall perish with the dogs of Reason.
    30. If Will stops and cries Why, invoking Because, then Will stops & does nought.
    32. Also reason is a lie; for there is a factor infinite & unknown; & all their words are skew-wise.

-The Book of the Law

Her rettes det fokus mot vår evne til å ødelegge for vår egen entusiasme, nysgjerrighet og livsglede med å angripe våre lyster, drømmer og følelser med intellektuelle innsigelser, den evige kampen mellom følelser/vilje og fornuft.
    Hans poeng her tolker jeg til å være at det er en meningsløs kamp ettersom det er alltid en eller annen faktor man ikke kjenner til som gjør fornuften ufullkommen og meningsløs, og at dersom man følger fornuften istedenfor hjertet vil man bli fanget i et hull og oppspist av "fordi og fornuft".
    Altså at man vil leve et meningsløst og avstumpet liv kjemisk renset for nytelse.

Jeg føler meg veldig ofte veldig truffet av disse ordene da jeg er i overkant fornuftsbasert og gjerne skulle ha litt mer baller til å gamble på at magefølelsen er veien å gå.

Sorry for avsporingen, jeg bare følte det var litt relevant i forhold til hele objektiv vs subjektiv- debatten som raser.

La meg anbefale to bøker om temaet ovenfor som jeg har hatt glede av:

(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissus_and_Goldmund
    (2) https://en.wikipedia.org/wiki/Homo_faber

Førstnevnte (1) forklarer hvor hifiutstyrsprodusenten Goldmund har hentet navnet fra.

Min reise gjennom tid har nok gått fra det fornuftsbaserte til det estetiske. Men det betyr ikke at man skal gi avkall på fornuften. Man kan leve godt med både svart og hvitt; det er da det blir balanse. Utfordringen med en slik tilnærming er at man tidvis støter folk fra den hvite og den svarte leiren fra seg; det er færre i den svart-hvite leiren, jf. illustrasjonen nedenfor.

Yin_yang.svg.png

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

-The Book of the Law

La meg anbefale to bøker om temaet ovenfor som jeg har hatt glede av:

(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissus_and_Goldmund
    (2) https://en.wikipedia.org/wiki/Homo_faber

Førstnevnte (1) forklarer hvor hifiutstyrsprodusenten Goldmund har hentet navnet fra.

Min reise gjennom tid har nok gått fra det fornuftsbaserte til det estetiske. Men det betyr ikke at man skal gi avkall på fornuften. Man kan leve godt med både svart og hvitt; det er da det blir balanse. Utfordringen med en slik tilnærming er at man tidvis støter folk fra den hvite og den svarte leiren fra seg; det er færre i den svart-hvite leiren, jf. illustrasjonen nedenfor.

Vis vedlegget 419556

Det estetiske trenger ikke være det minimalstiske... Håndverk og gjennomarbeidede komponenter vil alltid går foran masseprodusert for min del... Når jeg åpner en forsterker å ser at det er gjort skikkelig jobb gleder jeg meg. Dessverre er det ofte motsatt. Og liker gjerne med såkalt highend..

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett, Baluba. Det er mye arroganse og mistro til andres evner, og veldig overdreven tiltro til ens egen resonnering. Det kan iallefall virke slik utifra måten man skriver på.
    Men mye av det tror jeg har sammenheng med at man har en egen monolog hver gang man skriver et innlegg. Det er ingen korrigerende/motstridende tanker underveis som man vil oppleve i en samtale, og dermed bygger man oppunder sin egen mening og forsterker sine egne inntrykk/erfaringer til et punkt hvor man har genierklært seg selv og idioterklært alle andre helt ubevisst.

Man ser ofte det samme hvis man er i diskusjon med folk face to face; dersom man tillater motparten å dure i vei i en monolog vil argumentasjonen bli selvforsterkende med gradvis mer og mer absurde sammenligninger/støttepoeng.

Det har vært lite hetsing i det siste, så jeg kan bruke meg selv som eksempel; jeg er klar over det jeg nettopp skrev og er noenlunde bevisst på det, men likevel skjer det titt og ofte at jeg tar fullstendig av i absurde retninger dersom innlegget blir for langt eller skal trekke inn mange poenger for å illustrere et enkelt poeng som alle egentlig skjønner uten absurde sammenligninger.
    Det kan skape et inntrykk av at jeg skriver ovenifra og ned som om jeg snakker til tilbakestående mennesker, mens jeg i realiteten bare prøver å skape et grunnlag for poenget og hvorfor det er relevant, like mye for å klarne opp mine egne tanker som for å forklare dem til andre.

Det er både en fordel og en ulempe at man har tid til å tenke over hva man skriver når man diskuterer. En fordel fordi man har mulighet til å lese over og se om man får frem det man vil få frem. En ulempe fordi man bruker tid og energi på å formulere et standpunkt og å gjøre seg opp en mening, og dermed vil ha en viss investering i sitt eget ego som kan være ubehagelig å bli konfrontert på i etterkant.

For de fleste av oss tror jo vi er faen til kar, og det er kjipt å finne ut at man kan være faen til kar i en negativ retning også ;)

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    For de fleste av oss tror jo vi er faen til kar, og det er kjipt å finne ut at man kan være faen til kar i en negativ retning også ;)
    Ikke alle Coolio. Noen av oss er smertelig klar over egne begrensninger, men gjør det beste ut av situasjonen.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror også det også handler om å oppnå en akseptanse eller respekt for synspunktene sine, ref. behovspyramiden.
    Noen er flinkere og mer ydmyke til dette enn andre, ref. de harmoniske mitt anlegg trådene, eksempelvis. Det kan fort vippe over i goas-leiren og da kommer broddene ut.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke alle Coolio. Noen av oss er smertelig klar over egne begrensninger, men gjør det beste ut av situasjonen.
    Det har vel vært tilfeller hvor du har blitt rammet av din egen fortreffelighet du også, vel? :cool:

Men joda, du har et poeng. De som har levd lenge har en tendens til å se realiteten i grånyanser i større grad enn ungsauer som ofte ser i svart/hvitt. (Ingen referanse til medlemmet svart/hvitt, forøvrig).

A

ANM

Gjest
    Det har vel vært tilfeller hvor du har blitt rammet av din egen fortreffelighet du også, vel? :cool:
    Nei, det jeg kan det kan jeg grunnet studier og forsøk og har ingenting med fortreffelighet å gjøre. Det er tross alt ytterst sjeldent man lærer noe nytt, da det meste er gammel kunnskap som noen fant ut før deg. Disse kan slå seg på brystet.

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    8

8x12_TOM

Gjest
    Tråden har i det hele tatt ikke hatt så mange gode dager, og er fylt med arroganse og mistro til andres evner. Jeg har bevisst holdt kjeft når jeg har fått lyst til å bjeffe ting om hvordan musikk lages i motsetning til hvordan den lyttes til. Hvis noen er lei av å lese om hvor kort jeg har kommet i utviklingen som lytter så vil jeg be dem om å vise til sine egne musikkproduksjoner, slik jeg har gjort ved flere anledninger i 2016. Klarer de å vise til å skru betydelig bedre lyd på CD-utgivelser enn det jeg har gjort så skal jeg ta slike idiotforklaringer av meg på alvor. Gidder ikke lenke til noe som helst lenger, de fleste har hørt ting jeg har vært involvert i allerede.
    Har kikket litt i tråden din, men fant ikke noen av de spesifikke arbeidene du refererer til. Den har jo vokst enormt på et år:) Mener jeg har et ganske nøytralt oppsett som fanger mye i opptaket. Send de gjerne på PM.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

-The Book of the Law

Gir mening for meg. Takk skal du ha for tankeføde. :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det jeg kan det kan jeg grunnet studier og forsøk og har ingenting med fortreffelighet å gjøre. Det er tross alt ytterst sjeldent man lærer noe nytt, da det meste er gammel kunnskap som noen fant ut før deg. Disse kan slå seg på brystet.
    Tja, en ting er kunnskapen som formidles. En annen ting er hvordan den formidles. Forøvrig ikke kunnskapen og måten du formidler den på jeg siktet til, mer en skarp humor og glimt i øyet som til tider kan være vel skarp.

Poenget er at vi er mennesker med variabel kvalitet på vår interaksjon med andre, og det er en fordel om vi evner å peke fingeren på oss selv også en gang iblant.
    Sikter ikke til deg eller andre spesielt nå :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Du har rett, Baluba. Det er mye arroganse og mistro til andres evner, og veldig overdreven tiltro til ens egen resonnering. Det kan iallefall virke slik utifra måten man skriver på.
    Men mye av det tror jeg har sammenheng med at man har en egen monolog hver gang man skriver et innlegg. Det er ingen korrigerende/motstridende tanker underveis som man vil oppleve i en samtale, og dermed bygger man oppunder sin egen mening og forsterker sine egne inntrykk/erfaringer til et punkt hvor man har genierklært seg selv og idioterklært alle andre helt ubevisst.

Man ser ofte det samme hvis man er i diskusjon med folk face to face; dersom man tillater motparten å dure i vei i en monolog vil argumentasjonen bli selvforsterkende med gradvis mer og mer absurde sammenligninger/støttepoeng.

Det har vært lite hetsing i det siste, så jeg kan bruke meg selv som eksempel; jeg er klar over det jeg nettopp skrev og er noenlunde bevisst på det, men likevel skjer det titt og ofte at jeg tar fullstendig av i absurde retninger dersom innlegget blir for langt eller skal trekke inn mange poenger for å illustrere et enkelt poeng som alle egentlig skjønner uten absurde sammenligninger.
    Det kan skape et inntrykk av at jeg skriver ovenifra og ned som om jeg snakker til tilbakestående mennesker, mens jeg i realiteten bare prøver å skape et grunnlag for poenget og hvorfor det er relevant, like mye for å klarne opp mine egne tanker som for å forklare dem til andre.

Det er både en fordel og en ulempe at man har tid til å tenke over hva man skriver når man diskuterer. En fordel fordi man har mulighet til å lese over og se om man får frem det man vil få frem. En ulempe fordi man bruker tid og energi på å formulere et standpunkt og å gjøre seg opp en mening, og dermed vil ha en viss investering i sitt eget ego som kan være ubehagelig å bli konfrontert på i etterkant.

Jeg har nok en tendens til å mislike politisk korrekthet i den grad at jeg synes det er mer interessant å kritisere religionen når jeg sitter med presteskapet og menigheten i kirken enn å gå ut på gaten for å få med meg mobben mot religionen; ser du poenget?

Et eksempel for å illustrere poenget: Det er mange som for tiden er kritiske til islam, og uttrykker kritikken blant folk med samme oppfatning som en selv, men det er ikke så mange som tar t-banen til Furuset for å fremme samme kritikk i moskeen ved E6.

Man må ikke være så redd for å bryte meninger selv om slik meningsbrytning kan utløse kognitiv dissonans hos mottakerne. For øvrig synes jeg meningsbrytning bør holde seg til sak og ikke til personkarakteristikker. Ved å beskrive - og gjerne kritisere - hva grupper av mennesker gjør og ikke gjør, holder man seg unna personangrep.

Ellers er det åpenbart at ulike kulturer har ulike holdninger til meningsbrytning; i noen kulturer skal meningsbrytningen unngås, mens den i andre kulturer dyrkes. Det minner kanskje litt om kampsport hvor en fremmed observatør tror de to i ringen hater hverandre, mens de i realiteten er treningskompiser.

For å komme tilbake til trådens tema igjen: Jeg synes det er interessant å observere at en del tilfører en god del "kunst" i forsøket på å reprodusere lyd når lyd er en vitenskap med en fot i primært fysikken, men også en fot i psykologien (psykoakustikken). Selv synes jeg det er mest logisk at kunsten ("estetikken") får friest utløp på innspillingssiden og mindre på avspillingssiden; slik balanseres det svarte (fornuften) og det hvite (estetikken) slik at det ikke blir mest "kunst" + "kunst", dvs. hvitt-hvitt.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Jeg har nok en tendens til å mislike politisk korrekthet i den grad at jeg synes det er mer interessant å kritisere religionen når jeg sitter med presteskapet og menigheten i kirken enn å gå ut på gaten for å få med meg mobben mot religionen; ser du poenget?

Et eksempel for å illustrere poenget: Det er mange som for tiden er kritiske til islam, og uttrykker kritikken blant folk med samme oppfatning som en selv, men det er ikke så mange som tar t-banen til Furuset for å fremme samme kritikk i moskeen ved E6.

Man må ikke være så redd for å bryte meninger selv om slik meningsbrytning kan utløse kognitiv dissonans hos mottakerne. For øvrig synes jeg meningsbrytning bør holde seg til sak og ikke til personkarakteristikker. Ved å beskrive - og gjerne kritisere - hva grupper av mennesker gjør og ikke gjør, holder man seg unna personangrep.

Ellers er det åpenbart at ulike kulturer har ulike holdninger til meningsbrytning; i noen kulturer skal meningsbrytningen unngås, mens den i andre kulturer dyrkes. Det minner kanskje litt om kampsport hvor en fremmed observatør tror de to i ringen hater hverandre, mens de i realiteten er treningskompiser.

For å komme tilbake til trådens tema igjen: Jeg synes det er interessant å observere at en del tilfører en god del "kunst" i forsøket på å reprodusere lyd når lyd er en vitenskap med en fot i primært fysikken, men også en fot i psykologien (psykoakustikken). Selv synes jeg det er mest logisk at kunsten ("estetikken") får friest utløp på innspillingssiden og mindre på avspillingssiden; slik balanseres det svarte (fornuften) og det hvite (estetikken) slik at det ikke blir mest "kunst" + "kunst", dvs. hvitt-hvitt.
    Med andre ord så er du passiv ifht nytelsen av kunsten..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn