Målemafian - noen feiginger ?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ofte når jeg sitter å skummer innlegg om kabler og andre ting som er såkallte målbare er det ofte at noen går igjen som ivirige debattanter for fysikkens mange og mystiske lover. At dette er personer med stor innsikt i strøm og fysikk betviles ikke.

Hvordan kan det da så ha seg at disse individene som kan mye om kabler og strøm sjelden fremtrer med sine anlegg i sin signatur ? Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ? Dette er jo nyttig for oss som ikke var så dyktige i fysikk også :)


ok, målemafia....Arenaen er deres...Hva er deres tilsvar? ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Tror nok det å diskutere - og krangle om teknikk og fysikk - er viktigere enn selve anlegget for disse...
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
HCS skrev:
Hvordan kan det da så ha seg at disse individene som kan mye om kabler og strøm sjelden fremtrer med sine anlegg i sin signatur ? Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ? Dette er jo nyttig for oss som ikke var så dyktige i fysikk også :)
Jeg er nok ikke medlem av målemafian, men kan jo prøve meg likevel...Jeg har aldri helt forstått hvorfor det er viktig å vite hvilke anlegg de andre har i en prinsippiel diskusjon (det virker jo som om det er det du tenker på her med tanke på at du trekker inn "innsikt i strøm og fysikk"). Blir argumentene mer gyldig om det står "rett" utstyr i signaturen?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
LydMekk skrev:
Tror nok det å diskutere - og krangle om teknikk og fysikk - er viktigere enn selve anlegget for disse...

Var det jeg også tenkte...men jeg har tatt feil ofte før jeg så jeg er spent på en forklaring... :D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Greven skrev:
HCS skrev:
Hvordan kan det da så ha seg at disse individene som kan mye om kabler og strøm sjelden fremtrer med sine anlegg i sin signatur ? Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ? Dette er jo nyttig for oss som ikke var så dyktige i fysikk også :)
Jeg er nok ikke medlem av målemafian, men kan jo prøve meg likevel...Jeg har aldri helt forstått hvorfor det er viktig å vite hvilke anlegg de andre har i en prinsippiel diskusjon (det virker jo som om det er det du tenker på her med tanke på at du trekker inn "innsikt i strøm og fysikk"). Blir argumentene mer gyldig om det står "rett" utstyr i signaturen?
Har ikke noe med "rett" utstyr å gjøre i det hele tatt. Bare en generell nyskjerrighet om hva disse personene sitter på av anlegg siden de da sikkert har målt seg frem til hva som er best for de...
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
HCS skrev:
Har ikke noe med "rett" utstyr å gjøre i det hele tatt. Bare en generell nyskjerrighet om hva disse personene sitter på av anlegg siden de da sikkert har målt seg frem til hva som er best for de...
Javel. Jeg har aldri sett noen av de profilerte mafiosene verken hevde at man kan måle seg til hva som oppfattes som best eller at de har de beste anleggene.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvorfor er de da så skråsikre i hver tråd?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Ofte når jeg sitter å skummer innlegg om kabler og andre ting som er såkallte målbare er det ofte at noen går igjen som ivirige debattanter for fysikkens mange og mystiske lover.
Fysikken er ikke mystisk. Tvert i mot er den vel beskrevet, forstått og dokumentert gjennom utallige eksperimenter gjennom århundrer og årtusener. Det er alle påstander om at disse lovene ikke gjelder for enkelte produkter, uten eksperimentelle belegg og uten uavhengig dokumentasjon, som er mystiske.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
LydMekk skrev:
Hvorfor er de da så skråsikre i hver tråd?
Det er vel ikke akkurat målemafiaen som opptrer skråsikkert her inne? Synes det er vel så ille med den konkurrerende cosaen... Men dette kommer helt sikkert an på øynene som ser... ;)
 
K

knutinh

Gjest
LydMekk skrev:
Hvorfor er de da så skråsikre i hver tråd?
Et mulig svar er at mange av trådene omhandler generelle, rent tekniske spørsmål. Type "Har skin-effekten stor betydning i høyttalerkabler?", og ofte skråsikre påstander fra sensualister/subjektivister, type "selvsagt er høyttalerkabler viktige - fordi skin-effekten gjør multicore kabler utrolig mye bedre egnet som ledere ved 20kHz enn massive ledere"

Til dette finnes det relativt håndfaste svar som kan gi en viss grunn til å være skråsikker.

For andre spørsmål er både spørsmålsstillingen og svaret mer diffuset og subjektivt. Som "Hvilken høyttaler vil gi meg best lyd". Jeg prøver å ikke å besvare slike spørsmål med noe som ligner skråsikkerhet fordi det er et komplekst spørsmål med et komplekst (og individuelt) svar.

Hvis du oppfatter at jeg er skråsikker i hver tråd så er enten jeg utrolig dårlig til å formidle min holdning, eller så er du så irritert over mitt generelle syn at du mistolker mye av det jeg skriver. Jeg mener at hifi er utrolig komplekst og fascinerende og uutforsket - men jeg mener at mange gjør det mer komplisert enn det det later til å være, enten fordi de prøver å selge dippedutter eller fordi de gjerne vil at deres dyrebare innkjøp skal være forsvarlig fra et rent rasjonelt/objektivistisk synspunkt.

Jeg er ikke plaget med behov for slikt forsvar, jeg innrømmer gjerne at jeg kan kjøpe en duppeditt (delvis) fordi den ser innmari bra ut eller fordi jeg synes at virkemåten er spennende. Eller fordi reklamemateriellet inneholder mange pene damer :)
HCS skrev:
Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ?
Jeg har lagt mesteparten av pengene i hybride elektrostater, jeg har en rimelig surround-receiver som forsterker tilknyttet en PC med spdif som signalkilde. Kablene mine er direkte billige i hifi-sammenheng, men jeg har unødig stort tverrsnitt på høyttalerkablene (med pen lyseblå farge) mer for sjelero enn fordi jeg tror jeg kan høre noen forskjell. Digital signalkabel er hjemmelagd coax type Elfa.

Jeg har målt alle mine tidligere anlegg og brukt dette for å forstå problemstillinger rundt plassering, men jeg har ærlig talt ikke fått målt dette anlegget enda. Jeg har ikke kjøpt noen av mine nåværende komponenter på bakgrunn av egne målinger men grunnet i hvordan jeg syntes det hørtes ut og hva jeg kunne lese meg til.

Jeg gjør ingen bastante påstander om mitt anleggs fortreffelighet eller krav på aksept på at mine lytte-opplevelser beviser ett eller annet teknisk fenomen og føler derfor ikke at jeg har noe å bevise ved hverken målinger eller blindtester. Det er dog interessant å vite hva både jeg og andre er i stand til å høre, og da mener jeg at blindtester kombinert med målinger er det beste verktøyet til å oppnå sikker kunnskap.

-k
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ikke det at jeg er med i målemafia'n, men jeg kan si litt om det å ha anlegget sitt i signaturen.

Det er ikke mer enn en drøy uke siden jeg uttalte meg om noe for deretter å bli disset for anlegget jeg har i signaturen.
Imidlerdtid er det ikke sikkert at anlegget i signaturen er verken refferanse eller det beste man ønsker å eie men kanskje det handler om prioriteringer, hva vet jeg.


Når det er sagt så har jeg ved et par anledninger etterlyst det samme selv, da jeg har vært interesert i å se hva andre bruker av utstyr når de får formidable endringer ved skift av nettkabler osv.

Uansett har jeg ved flere anledninger sett at brukere har blitt forsøkt latterliggjort av selvoppnevnte subjektivistoverkikkadorer på grunn av utstyret deres, så jeg skjønner godt at folk styrer unna dette.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg er skråsikker på følgende:

1. At det er mulig, til og med ganske ofte, å oppfatte, eller høre, forskjeller i lyd ved bytting av komponenter og/eller kabler.

2. At det, selv blant lyd-freaker, kan være delte meninger om hvorvidt disse hørbare forskjellene er til det bedre, til det verre, eller egentlig ikke spiller noen rolle for lytteopplevelsen.

3. At de fysiske lovene gjelder inni både elektronikk og i kabler.

4. At sammenhengen mellom det som foregår fysisk inni elektronikken og i kablene, og vår subjektive lytteopplevelse generelt ikke er noe særlig godt dokumentert og forstått i en helhetlig form, men at vi innen visse fragmenterte områder kan ha kommet til en dypere innsikt.

5. At de fleste som produserer og markedsfører hi-fi-utstyr, gjør så godt de kan, og bruker sin og andres erkjennelse, erfaring, prøving og feiling, og teft, til å lage produkter som holder mål.

6. At det er en del markedsførere som urettmessig påberoper seg ny vitenskapelig erkjennelse som grunnlag for å få oss til å kjøpe deres produkter.

7. At vi som kjøpere er tjent med at slik uredelig markedsføring og argumentasjon blir avslørt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
Jeg er skråsikker på følgende:

1. At det er mulig, til og med ganske ofte, å oppfatte, eller høre, forskjeller i lyd ved bytting av komponenter og/eller kabler.

2. At det, selv blant lyd-freaker, kan være delte meninger om hvorvidt disse hørbare forskjellene er til det bedre, til det verre, eller egentlig ikke spiller noen rolle for lytteopplevelsen.

3. At de fysiske lovene gjelder inni både elektronikk og i kabler.

4. At sammenhengen mellom det som foregår fysisk inni elektronikken og i kablene, og vår subjektive lytteopplevelse generelt ikke er noe særlig godt dokumentert og forstått i en helhetlig form, men at vi innen visse fragmenterte områder kan ha kommet til en dypere innsikt.

5. At de fleste som produserer og markedsfører hi-fi-utstyr, gjør så godt de kan, og bruker sin og andres erkjennelse, erfaring, prøving og feiling, og teft, til å lage produkter som holder mål.

6. At det er en del markedsførere som urettmessig påberoper seg ny vitenskapelig erkjennelse som grunnlag for å få oss til å kjøpe deres produkter.

7. At vi som kjøpere er tjent med at slik uredelig markedsføring og argumentasjon blir avslørt.
Omtrent som jeg skulle sagt det selv! Flott innlegg.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Men en annen ting, hvorfor syns mange subjektivister at det er helt greit å få målt opp rommets akustiske egenskaper? Når måling av elektronikk er svada.
Hvorfor ikke "stole på egne ører" i akustikkspørsmål også?
 
K

knutinh

Gjest
el_mariachi skrev:
Men en annen ting, hvorfor syns mange subjektivister at det er helt greit å få målt opp rommets akustiske egenskaper? Når måling av elektronikk er svada.
Hvorfor ikke "stole på egne ører" i akustikkspørsmål også?
teori:
Når man måler akustisk så framkommer det reelle forskjeller. Det er mer morsomt å se at tweak og ny-innkjøp faktisk gir målbare forskjeller, enn å få indikasjon på at det er ett fett.

Derfor "godkjenner" man den ene målemetoden og ikke den andre, selv om det i prinsippet er samme sak man måler.

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
...
Har ikke noe med "rett" utstyr å gjøre i det hele tatt. Bare en generell nyskjerrighet om hva disse personene sitter på av anlegg siden de da sikkert har målt seg frem til hva som er best for de...
Jeg regner med at mange kan oppfatte meg som mafioso ... hva har jeg så målt ... veldig lite.

Dersom «bestmulig lyd» var det eneste grunnlaget for prioritering, så hadde verden sett helt anderledes ut.

Mine egne prioriteringer (som de fleste andre) er en sammensetning av mange faktorer som oppsummeres i «preferanser». Jeg liker ofte både «ditt og datt», av og til er ikke «ditt og datt» gjesidig forenelig, så da må man prioritere. I sum er mine preferanser som de fleste andre en subjektiv størrelse. Av og til er mine egne prefranser rimelig klare og tydelig, i andre tilfelller er prefransene komplekse og utdydelige, kanskje til og med noe usikkre. Vektlegingen av ulike preferanser påvirkes ofte av pris, og detso høyere pris desto viktigere synes jeg det er å være tydelig for meg selv på mine egne preferanser.

Av og til snevres preferansene inn til å være dominert av funksjonelle/tekniske/objektive parametre.
Av og til er det visuelle designet vitktigst.
Av og til er preferansene dominert av en eller annen «merkevaresympati», selv om jeg ikke utstår ideen.
Av og til er preferansene dominert av ønsket om å prøve noe annet/nytt, som igjen kan være foranlediget av noe av det ovennevnte.

Jeg liker at utstyr er godt dokumentert, med hensyn til virkemåte, funksjon og objektiv ytelse. «Objektivt sett» liker jeg tilnærmingen om at utstyret skal være mest mulig transparent; mest fordi jeg er ganske sikker på at en «bestemt type farging» ikke kler alle typer musikk og innspillinger, og jeg ønsker ikke at karakteristika ved husalteret skal gi for mange føringer for hvilken musikk jeg ønsker å høre på. I julegave til meg selv ønsker jeg meg en 5-bånds parametrisk EQ, jeg har en mistanke om at jeg vil ha det samme ønsket også til neste år ...

Er jeg å mål med husalteret? Njet.
Har husaltert klare begrensninger mht lydreproduksjon? Yepp, definitivt.
Er jeg fornøyd med reproduksjonen av musikk i heimen? Yepp, det er jeg.
Hva har jeg målt på husalteret? Biasstrømen på effektforsterkerne.

Mid-fi-anlegget mitt frakommer av signaturen.

mvh
KJ
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
OldBoy skrev:
Jeg er skråsikker på følgende:

1. At det er mulig, til og med ganske ofte, å oppfatte, eller høre, forskjeller i lyd ved bytting av komponenter og/eller kabler.

4. At sammenhengen mellom det som foregår fysisk inni elektronikken og i kablene, og vår subjektive lytteopplevelse generelt ikke er noe særlig godt dokumentert og forstått i en helhetlig form, men at vi innen visse fragmenterte områder kan ha kommet til en dypere innsikt.
Det var for en stund siden et par-tre forum-medlemmer som var av den oppfatningen av at det var mulig å høre forskjeller på høyttaler-kabler og gjorde derfor en blindtest. Link: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1152615359

Et lite utdrag fra konklusjonen:
"Det som var så rart var at jeg opplevde forskjell når jeg visste hva som spilte, og av og til var jeg helt sikker på X kabelen, mens det av og til var fordømt vanskelig å høre hvilken kabel det var. Likevel var det ingen sammenheng med resultatet.

For meg var dette et slag i trynet, selv om jeg var godt forberedt."


Hvordan kan du være så skråsikker på at det er mulig å høre eller oppfatte forskjeller på kabler?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
HåkonN skrev:
Hvordan kan du være så skråsikker på at det er mulig å høre eller oppfatte forskjeller på kabler?
Å ikke gi plass til andres meninger og opplevelser, men å si at de er umulige...
Det er ett tegn på ... jeg tror ikke jeg skriver det engang, det blir for dumt liksom!
Poenget er ikke at målemafian ikke har rett, det kan godt være den har!
Man poenget er att ett forum er en møteplass for å dele opplevelser.
Når en fraksjon til stadig bomber slike tråder og rent av ødelegger med å komme med tekniske "LALALALALALALALALA du hører ikke hva du tror LALALALALALA - innlegg" ...
Ta dette med en klype humor da... for jeg sitter ikke her å annklager, for det betyr jo at jeg mener noe tar feil..

Så det...

mvh
 
B

break_out

Gjest
OldBoy skrev:
Jeg er skråsikker på følgende:

1. At det er mulig, til og med ganske ofte, å oppfatte, eller høre, forskjeller i lyd ved bytting av komponenter og/eller kabler.

2. At det, selv blant lyd-freaker, kan være delte meninger om hvorvidt disse hørbare forskjellene er til det bedre, til det verre, eller egentlig ikke spiller noen rolle for lytteopplevelsen.

3. At de fysiske lovene gjelder inni både elektronikk og i kabler.

4. At sammenhengen mellom det som foregår fysisk inni elektronikken og i kablene, og vår subjektive lytteopplevelse generelt ikke er noe særlig godt dokumentert og forstått i en helhetlig form, men at vi innen visse fragmenterte områder kan ha kommet til en dypere innsikt.

5. At de fleste som produserer og markedsfører hi-fi-utstyr, gjør så godt de kan, og bruker sin og andres erkjennelse, erfaring, prøving og feiling, og teft, til å lage produkter som holder mål.

6. At det er en del markedsførere som urettmessig påberoper seg ny vitenskapelig erkjennelse som grunnlag for å få oss til å kjøpe deres produkter.

7. At vi som kjøpere er tjent med at slik uredelig markedsføring og argumentasjon blir avslørt.
Innertier!!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.917
Antall liker
5.936
Torget vurderinger
2
En del av disse debattene har tatt fullstendig av, og jeg tenkte det var greit å nevne at vi følger denne tråden med argusøyne.
 
O

OldBoy

Gjest
HåkonN skrev:
OldBoy skrev:
Jeg er skråsikker på følgende:

1. At det er mulig, til og med ganske ofte, å oppfatte, eller høre, forskjeller i lyd ved bytting av komponenter og/eller kabler.

4. At sammenhengen mellom det som foregår fysisk inni elektronikken og i kablene, og vår subjektive lytteopplevelse generelt ikke er noe særlig godt dokumentert og forstått i en helhetlig form, men at vi innen visse fragmenterte områder kan ha kommet til en dypere innsikt.
Hvordan kan du være så skråsikker på at det er mulig å høre eller oppfatte forskjeller på kabler?
Som jeg skrev, med noen justeringer og tillagte uthevinger:

Jeg er skråsikker på ....at det er mulig, til og med ganske ofte, å oppfatte, eller høre, forskjeller i lyd ved bytting av komponenter og/eller kabler.

Fordi jeg selv, veldig ofte, hører forskjeller når mine audiofile kamerater og jeg leker oss med å bytte elektronikk og høyttalere (= komponeneter) og at jeg av og til, men ikke veldig ofte, synes at jeg hører forskjeller når vi bytter kabler.

Jeg får vel gjerne tilføye at jeg som regel er usikker på om forskjellene egentlig er til det verre eller til det bedre. Vanligvis synes jeg at det kan være hipp som happ, hvilket kan tyde på at det kan være et ganske stort slingringsmonn i vår vurdering av hva som er "den beste lyden", i hvert fall i MIN vurdering av det, for å være korrekt.

Det siste punktet du quoter meg på, er opplagt i mine øyne: sammenhengen mellom det som foregår fysisk inni elektronikken og i kablene, og vår subjektive lytteopplevelse er generelt ikke noe særlig godt dokumentert og forstått i en helhetlig form. Man snakker om elektroners forvirrede vimsing inni kablene, om isolasjon og skin-effekt, krystallstruktur og krystallgitter, og mye annet fysisk interessant, uten at noe av dette kan knyttes entydig til vår opplevelse av god lyd. Jeg har i hvert fall aldri sett noen slike sammenhenger dokumentert, verken her på HFS eller noe annet sted.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg synes ikke målemafiaen er feig.
Det jeg tror er kilden til krangel...
Er at man ikke gir rom (av og til) for faktiske opplevelser, og sier de er umulige.

Så det er ikke målemafiaen som er ett problem, men heller en mangel på respekt for andres rett til å si sin mening.
Denne er tildels tilslørt og eventuelt da "gjemt" som en vegg man bruker hvor andres meninger må opp på ett visst nivå... for å bli regnet som gyldige gjensvar på da det man mener ifra målenafiaens side...

Dette selvutnenvte nivået som man da KREVER fra andre... ER problemet... og bare det tror jeg.

Det er forresten ganske så utrolig at de som ikke tror på høyere makter mener de nermest er dem... ;D

mvh
 
O

om.s

Gjest
Imperial skrev:
HåkonN skrev:
Hvordan kan du være så skråsikker på at det er mulig å høre eller oppfatte forskjeller på kabler?
Å ikke gi plass til andres meninger og opplevelser, men å si at de er umulige...
Det er ett tegn på ... jeg tror ikke jeg skriver det engang, det blir for dumt liksom!
Poenget er ikke at målemafian ikke har rett, det kan godt være den har!
Man poenget er att ett forum er en møteplass for å dele opplevelser.
Når en fraksjon til stadig bomber slike tråder og rent av ødelegger med å komme med tekniske "LALALALALALALALALA du hører ikke hva du tror LALALALALALA - innlegg" ...
Ta dette med en klype humor da... for jeg sitter ikke her å annklager, for det betyr jo at jeg mener noe tar feil..

Så det...

mvh
Meget meget enig!!, her er du ved kjernen til mitt hfs engasjement også, vel talt!...

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Det enkleste rent forumsmessig ville jo vært å gjøre noen forumsoner hvor man kan si at
- Dette er en DBT fri sone...
Og andre steder kan man krangle så busta fyker, for det liker jeg! ;)
Jeg liker en god krangel... men den kan kanskje finne sted på oppgitte arenaer, ikke på hele forumet...
Og jeg regner meg som sagt som ett målemafia medlem, så jeg skal ikke drive å si for meget egentlig!
Jeg hører også av og til ikke forskjell, så av og til forskjell, jeg vet da muligens også hvorfor dette er slik, men det behøver jeg da'ikke gjenta i det vide og brede!

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.799
Antall liker
10.244
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Jeg synes ikke målemafiaen er feig.
Det jeg tror er kilden til krangel...
Er at man ikke gir rom (av og til) for faktiske opplevelser, og sier de er umulige.

Så det er ikke målemafiaen som er ett problem, men heller en mangel på respekt for andres rett til å si sin mening.
Denne er tildels tilslørt og eventuelt da "gjemt" som en vegg man bruker hvor andres meninger må opp på ett visst nivå... for å bli regnet som gyldige gjensvar på da det man mener ifra målenafiaens side...

Dette selvutnenvte nivået som man da KREVER fra andre... ER problemet... og bare det tror jeg.

Det er forresten ganske så utrolig at de som ikke tror på høyere makter mener de nermest er dem... ;D

mvh
Problemet er vel at grenselandet mellom opplevelser - som er viktige, positive og subjektive og som er årsaken til at jeg driver med dette (og reaksjonen på musikk kan være like individuell som på lyd) - og det som kan oppfattes som kjøpsanbefalinger på til dels veldig dyre ting, er syltynn - og at et da kanskje bør stilles andre krav enn når man snakker om opplevelser. Opplevelser er jeg for så lenge som de oppfattes som nettopp det.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Imperial skrev:
Det enkleste rent forumsmessig ville jo vært å gjøre noen forumsoner hvor man kan si at
- Dette er en DBT fri sone...
Og andre steder kan man krangle så busta fyker, for det liker jeg! ;)
Jeg liker en god krangel... men den kan kanskje finne sted på oppgitte arenaer, ikke på hele forumet...
Og jeg regner meg som sagt som ett målemafia medlem, så jeg skal ikke drive å si for meget egentlig!
Jeg hører også av og til ikke forskjell, så av og til forskjell, jeg vet da muligens også hvorfor dette er slik, men det behøver jeg da'ikke gjenta i det vide og brede!

mvh
Jeg forstår ikke helt problemet. Jeg har inntrykk av at det meste av kranglingen foregår i tråder som nettopp legger opp til det. Ser lite angrep på personlige meninger i tråder som klart gir uttrykk for at man vurderer å feks kjøpe Valhall eller Odin? Da er det vanligere med at "subjektivistene" blander seg inn i tekniske diskusjoner synes jeg.

Jeg synes at i generelle tråder må det være lov å poengtere hvordan feks skin-effekt faktisk fungerer og jeg kan ikke helt se hvordan slik kunnskap kan sees på som negativt.

Når det er sagt har jeg også til tider forståelse for at noen føler at det kan bli litt vel mye "tekniske" (setter det i " da ABX-temaer strengt tatt ikke er noe teknisk tema og står vel for størsteparten av problemet?) diskusjoner.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Dette er bra ja! Nå er man på rett kjøl igjen i tråden her!
...

Joda det er mange sider, og når man kan servere alle uten å eksludere hverandre da er det bra!!!

mvj
 
O

OldBoy

Gjest
Greven skrev:
Jeg synes at i generelle tråder må det være lov å poengtere hvordan feks skin-effekt faktisk fungerer og jeg kan ikke helt se hvordan slik kunnskap kan sees på som negativt.
Det er bastante koblinger mellom slike fenomener du nevner, og hver enkelts lytteopplevelser som er problemet, slik jeg ser det.

Når noen sier "hvis du gjør noe med skin-effekten din, får du bedre lyd", eller "hvis du brenner inn kablene dine, blir ikke elektronene forvirret lenger, og du vil få bedre lyd", bare for å ha nevnt noen eksempler, jukses det med argumentasjonen.

Det hadde vært mer redelig og langt mindre konfliktskapende, hvis man sa det som det var: For eksempel: "Skin effekten er et fenomen som enkelte tillegger stor betydning for lyden, mens andre mener noe helt annet. Blant lyttere flest er det også delte meninger: noen mener at det betyr noe, mens andre ikke merker noen forskjell."

Det er den bedrevitende skråsikkerheten som jeg synes ødelegger debattene, ikke det at vi etter beste evne og i all beskjedenhet strekker oss etter ny erkjennelse.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
OldBoy skrev:
Greven skrev:
Jeg synes at i generelle tråder må det være lov å poengtere hvordan feks skin-effekt faktisk fungerer og jeg kan ikke helt se hvordan slik kunnskap kan sees på som negativt.
Det er bastante koblinger mellom slike fenomener du nevner, og hver enkelts lytteopplevelser som er problemet, slik jeg ser det.

Når noen sier "hvis du gjør noe med skin-effekten din, får du bedre lyd", eller "hvis du brenner inn kablene dine, blir ikke elektronene forvirret lenger, og du vil få bedre lyd", bare for å ha nevnt noen eksempler, jukses det med argumentasjonen.

Det hadde vært mer redelig og langt mindre konfliktskapende, hvis man sa det som det var: For eksempel: "Skin effekten er et fenomen som enkelte tillegger stor betydning for lyden, mens andre mener noe helt annet. Blant lyttere flest er det også delte meninger: noen mener at det betyr noe, mens andre ikke merker noen forskjell."

Det er den bedrevitende skråsikkerheten som jeg synes ødelegger debattene, ikke det at vi etter beste evne og i all beskjedenhet strekker oss etter ny erkjennelse.
Godt sagt!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg minnes tråder av typen "Enda en spiker i kisten for Målemafiaen ..."

Dette er vel på nivå med "Bli med utafor så gjør vi opp!" som innbydelse. Og da å tro at det skal fektes med teskjeer blir vel dumt.

Uansett påstås det at Målemafiaen er feig fordi den ikke lister opp utstyret sitt. Her kan jeg jo komme med en vits, men det blir for enkelt.
Men jeg spør meg selv - er dette en vesentlig forskjell mellom Målemafia og Utstyrsfreaks? At de sistnevnte holder på med dette for å kunne skryte av det de har kjøpt, mens Målemafiaen ikke har samme motivasjon.

Jeg har tidvis tenkt "skal jeg liste opp under?" Men jeg nevner jo hva jeg spiller av med i forskjellige tråder, og så syns jeg det blir litt unødvendig skryt å skulle henvise til at man har brukt hundretusener på dette hver gang man skal skrive et innlegg.

Så jeg vil heller plukke opp hansken og spørre hvorfor det er så viktig med "utstyret"?

Det hjalp jo ikke han her - som ikke klarte å skille en billig Monsterkabel fra en rådyr sirkuskabel av merket Transparent.

 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Det er derfor jeg har monstercable cabler... For det har jeg!!! Iallefall noen steder da... ;D
Hehe!!! Ikke kom her å kom her altså... ;D

Men hvem har sagt at Mike L sin lommebok gir han gode ører da...?

mvh
 
O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg har tidvis tenkt "skal jeg liste opp under?" Men jeg nevner jo hva jeg spiller av med i forskjellige tråder, og så syns jeg det blir litt unødvendig skryt å skulle henvise til at man har brukt hundretusener på dette hver gang man skal skrive et innlegg.

Stemmer rimelig godt med egen motivasjon for ikke liste opp eget utstyr, det fremkommer alikevel godt gjennom deltagelsen i de forskjellige trådene/avdelingene her inne..

mvh
 
O

om.s

Gjest
Imperial skrev:
Men hvem har sagt at Mike L sin lommebok gir han gode ører da...?

mvh
godt poeng, igjen! stor lommebok er like lite en garanti for gode örer som mye viten, imo...

mvh
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Problemet oppstår når subjektivistene prøver å forklare sine opplevelser med kvasivitenskap som åpenbart er basert på feil og misforståelser. Da må de som innehar reell kunnskap få lov til å si ifra, om ikke annet så for å hindre at vranglæren spres.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Hver gang?

Der er veggen igjen... Man tror at det bare er en måte å kunne se på ting på, sin egen.
Dette er forsåvidt helt greie skuring altså.

Men dette er hva jeg kaller en "Snevert vedtatt sannhet" ..

Vi trenger litt oppliving her...og litt humor (My favourite...)
Når det er noe man ikke helt klarer å få sagt noe klart nok, kommer ...The Spanish Inquisition!!!


mvh
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har til og med et mafioso nick!
Jeg er ikke "feig", jfr. linken i footeren min.

Det finnes forresten nok erklærte sensualister (synsemafiosi?) som IKKE lister utstyret sitt. Jeg vil ikke kalle om.s. feig for det...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det påstås ikke at målemafian er feig...Tverttimot er det fint å ha mennesker med god kunnskap på et fora som dette. Det som det spørres om er hvorfor noen av de ikke forteller hva slags komponenter som gir de den rette opplevelsen. Det må jo være spennede å se hva folk som kan mer enn en selv bruker til utstyr ?

Men det er klart, kilden til krangel kan ofte være bastante påstander og tidvis arroganse. Og der tror jeg både synsere og teoretikere synder like mye. Dette er vel et fora hvor vi skal ha det gøy, utveksle ideer og kanskje lære litt av hverandre ? :)
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Jeg har til og med et mafioso nick!
Jeg er ikke "feig", jfr. linken i footeren min.

Det finnes forresten nok erklærte sensualister (synsemafiosi?) som IKKE lister utstyret sitt. Jeg vil ikke kalle om.s. feig for det...
Takk for det Valentino! ;) ;D ....

mvh
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Imperial skrev:
Hver gang?
Der er veggen igjen... Man tror at det bare er en måte å kunne se på ting på, sin egen.
Dette er forsåvidt helt greie skuring altså.
Men dette er hva jeg kaller en "Snevert vedtatt sannhet" ..
Hver gang? Og jeg som stort sett har holdt meg langt unna disse diskusjonene? ???

Forøvrig er jeg enig i det meste du har skrevet. Om alle bare hadde vært like vidsynte. ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Eh... :-[ Jeg ser jo nå at du faktisk kaller deg for "Veggen" ... Hihi.
Det var ikke myntet direkte personlig nei.. eh...

mvh
 
Topp Bunn