Målemafian - noen feiginger ?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
knutinh skrev:
Likevel blir jeg stadig stemplet som målemafia av de som ikke liker de konklusjonene jeg trekker ut fra det folk beviselig hører.
Er ikke problemet da egentlig at noen enten er dårlige til å lese, eller beleilig stempler andre mennesker fordi de ikke liker hva de sier?
-k
Ta det som et komplimang Knut! Det er jo det det er vøttø! :D
Man biter den som står fremst i leggen!

Hm... du har jo en fornøyelig "fluepapirsk" signatur og da! Det hjelper på vøttø!

mvh
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ørene er det avgjørende, på lang sikt. På kort sikt lyver de så det renner av dem (hvis det faller dem inn). No
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg vet ikke om ørene lyver bevisst, eller de lar seg rive med av og til.

Jeg har i hvert fall merket noen ganger at forandring fryder. Jeg hører på noe nytt og synes at dette virker spennende. Men så etter en stund, et par timer, kommer det en slags lyttetretthet. Vanskelig å forklare, men det virker som om ørene blir slitne, og jeg merker at jeg blir stiv i nakken og anspent.

Musikkanleggene mine, derimot, er av typen som har en ryddig, men litt traust og forutsigbar lyd. Egentlig ikke så spennende, har jeg hørt en del hi-fi-kamerater si. Men jeg kan spille høyt i timesvis uten at det gjør meg det aller minste.

Det er mulig at dette er noe man må ta hensyn til når man skal prøvelytte til utstyr, men jeg ser for meg at det kan bli upopulært om man insisterer på å sitte i timesvis i demorom rundt omkring.
 
B

Back_Door

Gjest
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)

Variasjoner over svensk tema:

"Hvem kan segla førutan båt,
hvem kan ro utan armar,
hvem kan skiljast från venen sin,
utan at separera seg først."

Dette kjente(?) vers, skrives om til forum-versjon:

"Hvem kan lysna førutan øror,
hvem kan njuta utan kablar,
och hvem kan spela musiken sin
utan accept från mafian."

Da begynner neste vers:

Jag kan....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.850
Antall liker
38.290
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Ofte når jeg sitter å skummer innlegg om kabler og andre ting som er såkallte målbare er det ofte at noen går igjen som ivirige debattanter for fysikkens mange og mystiske lover. At dette er personer med stor innsikt i strøm og fysikk betviles ikke.

Hvordan kan det da så ha seg at disse individene som kan mye om kabler og strøm sjelden fremtrer med sine anlegg i sin signatur ? Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ? Dette er jo nyttig for oss som ikke var så dyktige i fysikk også :)


ok, målemafia....Arenaen er deres...Hva er deres tilsvar? ;D
Åpenbart er det ikke meg du snakker om. ;)

Den mest eksotiske kabelen i anlegget er forresten en Cardas kabel til Sennheiser 565 Ovation hodetelefonene, som ikke er nevnt i signaturen. Den oppgraderingen gjorde ikke et dugg forskjell fra standardkabelen, og da var det ørene som fikk være dommer.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
asbjbo skrev:
HCS skrev:
Ofte når jeg sitter å skummer innlegg om kabler og andre ting som er såkallte målbare er det ofte at noen går igjen som ivirige debattanter for fysikkens mange og mystiske lover. At dette er personer med stor innsikt i strøm og fysikk betviles ikke.

Hvordan kan det da så ha seg at disse individene som kan mye om kabler og strøm sjelden fremtrer med sine anlegg i sin signatur ? Det hadde jo vært spennede å sett hvilke kabler og andre ting du hadde målt seg til som ble deres preferanse ? Dette er jo nyttig for oss som ikke var så dyktige i fysikk også :)


ok, målemafia....Arenaen er deres...Hva er deres tilsvar? ;D
Åpenbart er det ikke meg du snakker om. ;)

Den mest eksotiske kabelen i anlegget er forresten en Cardas kabel til Sennheiser 565 Ovation hodetelefonene, som ikke er nevnt i signaturen. Den oppgraderingen gjorde ikke et dugg forskjell fra standardkabelen, og da var det ørene som fikk være dommer.

Nei, du er ikke en av de jeg tenkte på... ;). Som du sier, ørene avgjør... :D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Karma skrev:
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)
Men hva om det ikke er ørene som gir deg den kunstneriske opplevelsen av for eks. kabler, hva om det er hjernen? Vil du fortsatt betale X antall tusen kroner for samme produkt?
 
B

Back_Door

Gjest
HåkonN skrev:
Karma skrev:
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)
Men hva om det ikke er ørene som gir deg den kunstneriske opplevelsen av for eks. kabler, hva om det er hjernen? Vil du fortsatt betale X antall tusen kroner for samme produkt?
For svarte..Er du seriøs? ;D

Vel, som en pc må også hjernen ha noe input for å kunne gi noe tilbake..
(tror vi to har dårlig grunnlag for krangel) ;)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Karma skrev:
HåkonN skrev:
Karma skrev:
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)
Men hva om det ikke er ørene som gir deg den kunstneriske opplevelsen av for eks. kabler, hva om det er hjernen? Vil du fortsatt betale X antall tusen kroner for samme produkt?
For svarte..Er du seriøs? ;D

Vel, som en pc må også hjernen ha noe input for å kunne gi noe tilbake..
(tror vi to har dårlig grunnlag for krangel) ;)
Kanskje hjernen får et slikt input fra øynene og lovnaden fra produsenten om kunstnerisk lyd?

Eller mente du dette med å stole på ørene i form av å stole på den lyden som kommer ut av munnen på selgeren....? ;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.581
Antall liker
4.589
Torget vurderinger
10
HåkonN skrev:
Karma skrev:
HåkonN skrev:
Karma skrev:
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)
Men hva om det ikke er ørene som gir deg den kunstneriske opplevelsen av for eks. kabler, hva om det er hjernen? Vil du fortsatt betale X antall tusen kroner for samme produkt?
For svarte..Er du seriøs? ;D

Vel, som en pc må også hjernen ha noe input for å kunne gi noe tilbake..
(tror vi to har dårlig grunnlag for krangel) ;)
Kanskje hjernen får et slikt input fra øynene og lovnaden fra produsenten om kunstnerisk lyd?

Eller mente du dette med å stole på ørene i form av å stole på den lyden som kommer ut av munnen på selgeren....? ;)
Heftig korstog du er ute på................
 
B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
HåkonN skrev:
Karma skrev:
HåkonN skrev:
Karma skrev:
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)
Men hva om det ikke er ørene som gir deg den kunstneriske opplevelsen av for eks. kabler, hva om det er hjernen? Vil du fortsatt betale X antall tusen kroner for samme produkt?
For svarte..Er du seriøs? ;D

Vel, som en pc må også hjernen ha noe input for å kunne gi noe tilbake..
(tror vi to har dårlig grunnlag for krangel) ;)
Kanskje hjernen får et slikt input fra øynene og lovnaden fra produsenten om kunstnerisk lyd?

Eller mente du dette med å stole på ørene i form av å stole på den lyden som kommer ut av munnen på selgeren....? ;)
Heftig korstog du er ute på................
Ja, nå begynte det å bli rimelig tungt.. 8)
 
B

BjornE

Gjest
Så at OldBoy hadde kabler til 20.000! Tenkte med en gang - de må være j#vla lange!

Ellers er det vel slik at vi som stoler på målinger har litt mer omfattende utdannelse og erfaring innenfor området enn dere andre?
 
K

kbwh

Gjest
Selger: - Du ser disse blå lysdiodene her?
Kjøper: (stemmen svikter) Ja.
Selger: - Det låter bra synes du ikke.
Kjøper svelger.

Øystein Sunde kunne sikkert dikte noe festlig på dette. Og skulle eiere av hifistæsj med blå lysdioder føle seg tråkket på tærne får de trøste seg med en omgang "Balalaika favourites in stereo".
 
B

Back_Door

Gjest
BjornE skrev:
Ellers er det vel slik at vi som stoler på målinger har litt mer omfattende utdannelse og erfaring innenfor området enn dere andre?
Dette må du dokumentere med en måling, før jeg tror det.. ;D
 
O

OldBoy

Gjest
BjornE skrev:
Så at OldBoy hadde kabler til 20.000! Tenkte med en gang - de må være j#vla lange!

Ellers er det vel slik at vi som stoler på målinger har litt mer omfattende utdannelse og erfaring innenfor området enn dere andre?
Nei, de er bare j#vla dyre! Og j#vla feite! Men man kan ikke ha kabler uten WAF, når man har en W.

:) :) :)

Men så har jeg snart tre pluss stereo- og/eller surroundanlegg her hjemme også, så det er ganske mange bokser som skal ha kontakt med hverandre etterhvert.

Edit: PS: Bare på stereoanlegget i stua har jeg nå i full fart gjort opptelling:

1 sett høyttalerkabbler
5 sett signalkabler
2 stk digitalkabler

Det er jo en j#vla masse kabler.

:) :) :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Valentino skrev:
Selger: - Du ser disse blå lysdiodene her?
Kjøper: (stemmen svikter) Ja.
Selger: - Det låter bra synes du ikke.
Kjøper svelger.

Øystein Sunde kunne sikkert dikte noe festlig på dette. Og skulle eiere av hifistæsj med blå lysdioder føle seg tråkket på tærne får de trøste seg med en omgang "Balalaika favourites in stereo".

Forsiktig nå, Valentino! Det er fort gjort å tråkke eiere av "Balalaika favourites in stereo" på tærne for oss som ikke har balalaikafavoritter i det hele tatt....... ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.170
Antall liker
5.082
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Karma skrev:
BjornE skrev:
Ellers er det vel slik at vi som stoler på målinger har litt mer omfattende utdannelse og erfaring innenfor området enn dere andre?
Dette må du dokumentere med en måling, før jeg tror det.. ;D
Dokumentere er enkelt. Måling unødvendig :)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Karma skrev:
Uten ørene, hadde jeg gitt blaffen i anlegget. :eek: 8) Det gir nemlig ingen kunstnerisk opplevelse å se på lyden på et måleapparat. :'( Likevel setter jeg stor pris på vår mafia. ;)

Variasjoner over svensk tema:

"Hvem kan segla førutan båt,
hvem kan ro utan armar,
hvem kan skiljast från venen sin,
utan at separera seg først."

Dette kjente(?) vers, skrives om til forum-versjon:

"Hvem kan lysna førutan øror,
hvem kan njuta utan kablar,
och hvem kan spela musiken sin
utan accept från mafian."

Da begynner neste vers:

Jag kan....
Synes dette var veldig vakkert.

mvh
sniff
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Karma skrev:
Det er nettop det som er poenget. De kan ikke det! Ikke med den gnagende usikkerheten hengende over seg. Uten den ville alle disse kabeldebattene, inkludert denne, ikke eksistert.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Finnes ikke et eneste måleapparat innenfor mine fire vegger. Ingen VU-metre med skjelvende nåler, eller motstandsmålere, oscilloskop eller annet.
Det jeg har er en hjerne og en resonneringsevne (litt avhengig av alkoholinntak). Jeg kan velge å "bruke hue" eller jeg kan la være. Jeg kan, ukritisk, velge å nikke heftig til forskjellige påstander som kommer min vei, eller jeg kan granske dem, utfra erfaring og tilgjengelig referansemateriale.

For eksempel - når TV2 hevder å være "Norges beste TV-kanal" så kan jeg enten nikke til det, eller jeg kan spørre meg selv: best for hvem? Og best etter hvilke kriterier? Om de henviser til seeroppslutningen og at nøytrale målinger av denne over tid viser TV2 har størst publikum så kan jeg i hvertfall være enig i at TV2 er den mest populære TV-kanalen. Men betyr det at TV2 er best?

Det spørs jo. Jeg liker NRKs P3 Sessions og Hovedscenen, sendingene med nyere storbandjazz på kveldene og Blindebukk på P2 - samt mye annet av det NRK sender; og jeg har ennå til gode å noensinne benke meg foran en musikksending fra TV2.

Så for å kvalifisere, så kan det godt være at TV2 er Norges mest populære TV-kanal, men etter min oppfatning er NRK best på musikk, og det er viktigere for meg enn hva "Norges seriemester" holder på med.

Overfører jeg dette til kabler så kan det være at jeg på samme vis har lyst til å skrelle vekk påstander og pynt, så jeg sitter igjen med både realiteter og det som måtte være relevant for meg. Alle disse kabeldebattene skyldes mange forhold, men kanskje viktigst dette at vi hverken er enige om objektive kriterier eller har respekt for subjektive preferanser -- og det gjelder begge parter i denne striden.

Jeg kan snakke for meg selv. Allerhelst hadde jeg likt å slippe å ha kabler i det hele tatt, men skal jeg først ha dem kunne jeg tenke meg at de gjorde minst mulig vesen av seg, spesielt så jeg slapp å ha tjukke kabellengder buktende bortetter gulvet. Det er en preferanse.
Men jeg kjøper den diameter og type som er nødvendig for at jeg skal få det lydsignalet jeg er ute etter å overføre. Så om jeg kunne se klare bevis på at tjukke kabellengder er nødvendige ville jeg kjøpt slike kabler.
Det jeg tvertimot ser, i test etter test, fra fagfolk, objektivister og subjektivister, er at det holder fint med langt enklere kabelopplegg -- at det faktisk i mange tilfeller kan være å foretrekke.

I tillegg står jeg overfor noen helt klare paradokser, når det gjelder anbefalt kabel mellom komponenter og kabelbruk inne i samme.

Derfor har jeg brukt min hjerne, for å trekke opp mine rammer for hva som er tilfredsstillende. Jeg gir blanke f... i hva andre måtte velge å bruke av penger på kabler.

MEN - om mine egne opplevelser i Hi-Fi butikker er gyldig målestokk, så er det garantert mange som skremmes vekk fra det som kunne vært en givende hobby pga. de sinnsyke prisene på det jeg kaller sirkuskabler (en kabel som er pyntet for kasseklangutløsende effekt). Når samme person åpner et førende hifi-blad og kan lese at kabler til 400.000 gir dette fantastiske ekstra som betyr forskjellen mellom graut og indrefilet, så finner han eller hun seg sikkert noe annet å holde på med.

Hvor mange flere vil ta opp hobbyen om de forstår de kan få god lyd med et rimelig strekk fra Monster, sammenlignet med hva du skal ut med for sirkuskablene under? For da Monster og disse ble sammenlignet hjemme hos Mike Lavigne måtte Chris Wiggles skrive:
And to cut to the chase, Mike could not identify the Monster from the Opus MM with any accuracy (nor the reverse, which also would have been a positive result if he had been consistently wrong) using our testing methodology. We stopped the test a little less than halfway through, I think we got through 8 A/Bs before we gave up.

 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg liker ikke denne tråden, iallefall ikke tittelen. "Målemafia" er et skjellsord. "Feiging" er en grov og ubegrunnet anklagelse mot andre medlemmer. Mange "objektivister" har gjort rede for hvilket utstyr de har. Andre har -i likhet med undertegnede- bygget store deler av anlegget selv eller kjører med grovt modifisert utstyr og kan ikke bare liste opp moen merkenavn. No
 
R

Roysen

Gjest
Dr.No skrev:
Jeg liker ikke denne tråden, iallefall ikke tittelen. "Målemafia" er et skjellsord. "Feiging" er en grov og ubegrunnet anklagelse mot andre medlemmer. Mange "objektivister" har gjort rede for hvilket utstyr de har. Andre har -i likhet med undertegnede- bygget store deler av anlegget selv eller kjører med grovt modifisert utstyr og kan ikke bare liste opp moen merkenavn. No
Det er fair det, men vi som er subjektivister og har tro på kvalitetsforskjeller på kabler f.eks. liker ikke de antydningene som blir sendt i vår retning og så lenge vi må finne oss i det må vel det være lov å kunne kreve at dere skal være litt hardhudet også?

Mvh
Roysen
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Det er fair det, men vi som er subjektivister og har tro på kvalitetsforskjeller på kabler f.eks. liker ikke de antydningene som blir sendt i vår retning og så lenge vi må finne oss i det må vel det være lov å kunne kreve at dere skal være litt hardhudet også?
Jeg har ikke noe problem med å bli kalt hverken målemafia eller feig. Jeg ser ikke noen grunn til å ta "hevn" eller leke sheriff med å kalle noen noe tilbake heller.

-k
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.860
Antall liker
10.346
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tittelen er litt tvilsom, men selve tråden har etterhvert tatt seg godt inn. Spørsmålet om man bør/ikke bør liste utstyr er et interessant tema som kunne fortjent en bedre tittel. Jeg har alltid listet mitt utstyr ut fra tankegangen at i den grad jeg kommenterer lydspørsmål (jeg er mest aktiv på musikktråden) er det relevant å vite hvor jeg "kommer fra"; svakheten er at det ikke sier noe om historikk og hva jeg har hørt utenom nåværende utstyr.

Skulle man fulgt samme filosofi på musikktråden burde man listet musikksamlingen sin. Jeg kan love dere at dere hadde blitt lei av å scrolle! ;D
 
R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Det er fair det, men vi som er subjektivister og har tro på kvalitetsforskjeller på kabler f.eks. liker ikke de antydningene som blir sendt i vår retning og så lenge vi må finne oss i det må vel det være lov å kunne kreve at dere skal være litt hardhudet også?
Jeg har ikke noe problem med å bli kalt hverken målemafia eller feig. Jeg ser ikke noen grunn til å ta "hevn" eller leke sheriff med å kalle noen noe tilbake heller.

-k
Hevn har aldri vært i nærheten av mine tankebaner her. Sterke uttrykk blir imidlertid brukt på begge sider for å poengtere de STORE meningsforskjellene.

Mvh
Roysen
 
B

Back_Door

Gjest
Audiomix skrev:
Karma skrev:
BjornE skrev:
Ellers er det vel slik at vi som stoler på målinger har litt mer omfattende utdannelse og erfaring innenfor området enn dere andre?
Dette må du dokumentere med en måling, før jeg tror det.. ;D
Dokumentere er enkelt. Måling unødvendig :)
Hva med en aldri så liten MENINGSmåling da..? ;D ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Aubi skrev:
Karma skrev:
Det er nettop det som er poenget. De kan ikke det! Ikke med den gnagende usikkerheten hengende over seg. Uten den ville alle disse kabeldebattene, inkludert denne, ikke eksistert.
Vi kan kanskje si det på en litt annen måte også: Kanskje burde mange av oss bli litt flinkere til ikke å tre vår egen "sannhet" ned over hodene på våre meddebattanter?
Jeg har stor respekt for usikkerhet, men er skeptisk til skråsikkerhet. ;) Nitidige målinger og faktisk kunnskap er grunnlaget for mitt anlegg. De opplevelser som dette anlegget nå gir meg, er nok ikke like målbart på de samme instrumenter..Jeg tror uansett at det må være en stor fordel om konstruktøren av et anlegg har et personlig sterkt forhold til musikknytelse. Det gjelder å koble det objektive med det subjektive på den riktige måte.
 
O

OldBoy

Gjest
erato skrev:
Tittelen er litt tvilsom, men selve tråden har etterhvert tatt seg godt inn. Spørsmålet om man bør/ikke bør liste utstyr er et interessant tema som kunne fortjent en bedre tittel. Jeg har alltid listet mitt utstyr ut fra tankegangen at i den grad jeg kommenterer lydspørsmål (jeg er mest aktiv på musikktråden) er det relevant å vite hvor jeg "kommer fra"; svakheten er at det ikke sier noe om historikk og hva jeg har hørt utenom nåværende utstyr.

Skulle man fulgt samme filosofi på musikktråden burde man listet musikksamlingen sin. Jeg kan love dere at dere hadde blitt lei av å scrolle! ;D
Det hadde kanskje vært riktigere å ha en referanseliste over erfaringer, fremfor å ha en lang liste over utstyr man har og har hatt.

For min egen del har jeg for eksempel ikke noe typisk budsjettanlegg hjemme, og har vel egentlig aldri hatt det. Men jeg har likevel mange års erfaring med å sette sammen budsjettanlegg til mine nå voksne barn, nevøer, nieser, med flere. Som en slags "ekspert" på hi-fi i famile- og vennekretsen. På samme måte som en av mine omgangsvenner er "dataeksperten" som alle tyr til når det skjærer seg på den fronten. Så når jeg deltar i tråder av typen "ung, håpefull, men akk så fattig, nybegynner søker hjelp til å kjøpe hi-fi-anlegg", gjør jeg det ut fra mine erfaringer fra tilsvarende problemstillinger, ikke ut fra hva slags anlegg jeg selv har og hva slags lyd jeg selv har hjemme.

På samme måte har jeg jevnlig omgang med en del hi-fi-venner som adskillig bedre anlegg enn det jeg har selv, og det er jo også lytterfaringer som man kan ta med seg inn i debattene her på HFS, men heller ikke slike erfaringer vil komme frem på utstyrs-CV'en.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
erato skrev:
Tittelen er litt tvilsom, men selve tråden har etterhvert tatt seg godt inn. Spørsmålet om man bør/ikke bør liste utstyr er et interessant tema som kunne fortjent en bedre tittel. Jeg har alltid listet mitt utstyr ut fra tankegangen at i den grad jeg kommenterer lydspørsmål (jeg er mest aktiv på musikktråden) er det relevant å vite hvor jeg "kommer fra"; svakheten er at det ikke sier noe om historikk og hva jeg har hørt utenom nåværende utstyr.

Skulle man fulgt samme filosofi på musikktråden burde man listet musikksamlingen sin. Jeg kan love dere at dere hadde blitt lei av å scrolle! ;D

Ja, ser det med tittel. Med den har skapt debatt, på en god måte. Og jeg synes begge sider, om jeg kan kalle det det har redegjort på en ryddig og fin måte. På den måte tror jeg vi alle har blitt litt mer kjent med hverandre, endog fått mer respekt kanskje også, slik at vi slipper harde kanter som kanskje ikke BESTANDIG er nødvendige... :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Selv har jeg i tidligere tider vært regelmessig 'testpanel' ifbm utviklining for en kjent høyttalerprodusent. I den forbindelse har jeg testet hjemme i min egen stue en ganske annseelig mengde høyttalere. At jeg ble valgt til denne jobben tok jeg som et kompliment, og en annerkjennelse. Det var også morro å få sjekke ut the latest-gratest før alle andre. ;)

Den ga også innsikt i hvilke valg og trade-offs som gjøres i utvikling av høyttalere, og ikke minst lyttetrening.

Lytteerfaring, og nåværende utstyr har desverre lite/ingenting med hverandre å gjøre. Min utstyrsliste får dere ikke. Men jeg har vel lekket litt her og der, så det burde være mulig for detektiver å finne ut noe av hva jeg har.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
OldBoy skrev:
erato skrev:
Tittelen er litt tvilsom, men selve tråden har etterhvert tatt seg godt inn. Spørsmålet om man bør/ikke bør liste utstyr er et interessant tema som kunne fortjent en bedre tittel. Jeg har alltid listet mitt utstyr ut fra tankegangen at i den grad jeg kommenterer lydspørsmål (jeg er mest aktiv på musikktråden) er det relevant å vite hvor jeg "kommer fra"; svakheten er at det ikke sier noe om historikk og hva jeg har hørt utenom nåværende utstyr.

Skulle man fulgt samme filosofi på musikktråden burde man listet musikksamlingen sin. Jeg kan love dere at dere hadde blitt lei av å scrolle! ;D
Det hadde kanskje vært riktigere å ha en referanseliste over erfaringer, fremfor å ha en lang liste over utstyr man har og har hatt.

For min egen del har jeg for eksempel ikke noe typisk budsjettanlegg hjemme, og har vel egentlig aldri hatt det. Men jeg har likevel mange års erfaring med å sette sammen budsjettanlegg til mine nå voksne barn, nevøer, nieser, med flere. Som en slags "ekspert" på hi-fi i famile- og vennekretsen. På samme måte som en av mine omgangsvenner er "dataeksperten" som alle tyr til når det skjærer seg på den fronten. Så når jeg deltar i tråder av typen "ung, håpefull, men akk så fattig, nybegynner søker hjelp til å kjøpe hi-fi-anlegg", gjør jeg det ut fra mine erfaringer fra tilsvarende problemstillinger, ikke ut fra hva slags anlegg jeg selv har og hva slags lyd jeg selv har hjemme.

På samme måte har jeg jevnlig omgang med en del hi-fi-venner som adskillig bedre anlegg enn det jeg har selv, og det er jo også lytterfaringer som man kan ta med seg inn i debattene her på HFS, men heller ikke slike erfaringer vil komme frem på utstyrs-CV'en.
Dere oppsummerer begge akkurat hva jeg selv mener angående eget utstyr. Derfor velger jeg selv å ikke legge ut eget utstyr i signaturen. Skal etterhvert lage en tråd for å presentere anlegget mitt, men venter til alt er helt i boks. Dette tror jeg kan være nyttig lesning for andre, så det handler ikke om å være flau eller lignende over eget utsyr. Jeg synes bare det er så utrolig lite relevant i de fleste diskusjoner her inne og dermed også lavmål og få dette brukt mot seg i debatter.

Eks: Kan en kreftforsker ha mye fornuftig å si, selv om personen ikke har sykdommen?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Greven skrev:
OldBoy skrev:
erato skrev:
Tittelen er litt tvilsom, men selve tråden har etterhvert tatt seg godt inn. Spørsmålet om man bør/ikke bør liste utstyr er et interessant tema som kunne fortjent en bedre tittel. Jeg har alltid listet mitt utstyr ut fra tankegangen at i den grad jeg kommenterer lydspørsmål (jeg er mest aktiv på musikktråden) er det relevant å vite hvor jeg "kommer fra"; svakheten er at det ikke sier noe om historikk og hva jeg har hørt utenom nåværende utstyr.

Skulle man fulgt samme filosofi på musikktråden burde man listet musikksamlingen sin. Jeg kan love dere at dere hadde blitt lei av å scrolle! ;D



Det hadde kanskje vært riktigere å ha en referanseliste over erfaringer, fremfor å ha en lang liste over utstyr man har og har hatt.

For min egen del har jeg for eksempel ikke noe typisk budsjettanlegg hjemme, og har vel egentlig aldri hatt det. Men jeg har likevel mange års erfaring med å sette sammen budsjettanlegg til mine nå voksne barn, nevøer, nieser, med flere. Som en slags "ekspert" på hi-fi i famile- og vennekretsen. På samme måte som en av mine omgangsvenner er "dataeksperten" som alle tyr til når det skjærer seg på den fronten. Så når jeg deltar i tråder av typen "ung, håpefull, men akk så fattig, nybegynner søker hjelp til å kjøpe hi-fi-anlegg", gjør jeg det ut fra mine erfaringer fra tilsvarende problemstillinger, ikke ut fra hva slags anlegg jeg selv har og hva slags lyd jeg selv har hjemme.

På samme måte har jeg jevnlig omgang med en del hi-fi-venner som adskillig bedre anlegg enn det jeg har selv, og det er jo også lytterfaringer som man kan ta med seg inn i debattene her på HFS, men heller ikke slike erfaringer vil komme frem på utstyrs-CV'en.
Dere oppsummerer begge akkurat hva jeg selv mener angående eget utstyr. Derfor velger jeg selv å ikke legge ut eget utstyr i signaturen. Skal etterhvert lage en tråd for å presentere anlegget mitt, men venter til alt er helt i boks. Dette tror jeg kan være nyttig lesning for andre, så det handler ikke om å være flau eller lignende over eget utsyr. Jeg synes bare det er så utrolig lite relevant i de fleste diskusjoner her inne og dermed også lavmål og få dette brukt mot seg i debatter.

Eks: Kan en kreftforsker ha mye fornuftig å si, selv om personen ikke har sykdommen?

Tror du min tanke er å¨bruke dette MOT folk i evt debatter her inne ?? Raushet og åpenhet er jeg for. At dette ikke faller i god jord får stå sin sak, men det sier jo også litt...


Og hvorfor skulle folk finne din tråd NYTTIG ? Hvorfor tror du det ? Hva er din motivasjon for å lære oss om dette ? Hvis det da ikke er den åpenheten og rasuheten jeg tror du besitter... ;)
 
K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
Tror du min tanke er å¨bruke dette MOT folk i evt debatter her inne ??
Historien her inne viser tydelig at når folk blir irritert over at andre ikke deler deres overbevisning, og går tom for saklige argumenter så er angrep på personen et vanlig tiltak.

Jeg er forøvrig enig med deg at åpenhet stort sett bestandig er av det gode uansett. Dersom noen mener at jeg ikke kan diskutere Nyquists samplingsteorem eller skin-effekt fordi jeg har den og den strømkabelen så burde det være opplagt for leseren hvem som har kortslutningen.

HCS skrev:
Og hvorfor skulle folk finne din tråd NYTTIG ? Hvorfor tror du det ? Hva er din motivasjon for å lære oss om dette ?
Det er en ting jeg spør meg selv om også. Hvorfor prøve å hjelpe noen som sterkt misliker at du tilbyr din hjelp?

-k
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
HCS skrev:
Tror du min tanke er å¨bruke dette MOT folk i evt debatter her inne ?? Raushet og åpenhet er jeg for. At dette ikke faller i god jord får stå sin sak, men det sier jo også litt...
Jeg har ingen grunn til å mistenke dine motivasjoner for dette ;) Generelt har jeg registrert mye frekkhet/latterliggjøring ol av argumentene til personer med rimelige anlegg i signaturen.
Og hvorfor skulle folk finne din tråd NYTTIG ? Hvorfor tror du det ? Hva er din motivasjon for å lære oss om dette ? Hvis det da ikke er den åpenheten og rasuheten jeg tror du besitter... ;)
Tja.. Tanken var jo at det kunne være til inspirasjon om noen tenker på å sette opp lignende løsninger som meg. Dessuten er bildetråder alltid gøy å følge med på! Spennende å se hvilke løsninger folk velger og hvordan de får integrert dette i rommet. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Greven skrev:
Tja.. Tanken var jo at det kunne være til inspirasjon om noen tenker på å sette opp lignende løsninger som meg. Dessuten er bildetråder alltid gøy å følge med på! Spennende å se hvilke løsninger folk velger og hvordan de får integrert dette i rommet. :)

Ja, jeg gleder meg til å lese din tråd greven. Bildetråder av nye og artige veier å løse konvensjonelle problemer på er toppers.. Så om du ikke ønsker anlegget i signaturen blir det spennede å se bilder og høre om måter å gjøre ting på... :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Synes denne tråden, som så mange av de andre trådene her på forumet, bare er nok et eksempel på hvordan man forsøker å svekke noens troverdighet ved å bruke vedkommendes kapitaltilgang/forbruk som en indikasjon på eventuell kompetanse.

Hva en gjennom studier og litteratur har tilegnet seg av kunnskap, anerkjennt av alle verdens fysikere, kjemikere, ingeniører, matematikere, osv. er ikke verdt stort i forhold til den respekt man kan få ved å kjøpe utstyr for et par mill....

"Jeg har blåst en masse penger på dyrt utstyr, så kom ikke her å tro at du kan/vet like mye som meg"(vet det jeg har blitt fortalt av han som solgte meg utstyret. Han har selvsagt ingen andre motiver enn å opplyse meg)

"Jeg har prøvd, og vet av erfaring"(kan ikke dokummentere, men er skrå sikker på at mine opplevelser er absolutt sannhet. For i motsetning til de som forholder seg til verifiserbar viten er ikke jeg påvirkelig av hva jeg ser, eller blir fortalt. Stakkaren med multimeteret derimot, han greier ikke å høre annet en han måler)

"Jeg bruker øra"(ergo, fysikkens lover gjelder ikke for meg, for det jeg hører er den upåvirkelige sannheten)

Regner med at jeg med et slikt innlegg enten blir klassifisert som, pro målemafia, missunnelig, useriøs, eller uvitende, men det får stå seg sin prøve. ;D

Selv om jeg hverken er særlig opptatt av målinger, eller har særlig tro på å legge 300kilokroner i kabler, er jeg overhode ikke av den oppfattning at det ikke ligger et potensiale i å bruke "riktige" kabler, eller "ren" strøm. Det er bare det, at uansett hvordan vi vrir og vender på det, så tror jeg fortsatt at vi må forholde oss til fysiske lover.

Selv om High-End audio selvsagt er et langt vanskeligere målbart, og verifiserbart forskningsfelt enn for eksempel nevrologi, astrofysikk, nanoteknologi, osv... :p At de som arbeider med slike fagfelt forventes å dokumentere sine funn, er jo på ingen måte et grunnlag for å tro at en kabelprodusent eller "strømstøysamler" konstruktør skulle være i stand til det samme.
 
Topp Bunn