Målemic

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.682
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei,
Har anskaffet meg en sånn Samson Q1U Samson — Q1U

Kan den brukes som målemic, feks sammen med REW? Må få justert Helmholz bassfellene minre (Varitune v4), men usikker på hvordan jeg skal gå frem.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Den har jo ikke spesielt flat frekvensrespons i bassområdet (-10dB ved 50Hz).

Q1U.JPG

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.801
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Tror ikke den er spesielt godt egnet, siden den begynner å falle allerede på 150Hz. Du kan nok bruke den til å finne nøyaktig problem frekvens og se at du treffer med portåpningen. Du vil ikke få en nøyaktig måling av forholdene.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.682
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Argh! Takk, får jakte på en mer passende sak da, med mindre noen nær Oslo/Holmlia kan være behjelpelige.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.801
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Umik-1 fra miniDSP er et godt alternativ, men det vet du sikkert allerede:)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
8

8x12_TOM

Gjest
Dette er en engangsinvestering så ikke spar på noe, kjøp en Earthworks M30/M50 - da er du på den sikre siden:)
Earthworks M30 - Mikrofon - Finn lavest pris, test og informasjon
Men da må du ha lydkort i tilsvarende klasse. Blir fort dyrt, og strengt tatt helt unødvendig for amatør/hjemmebruk.

Om du har kalibreringsfil er mikrofonkvaliteten i praksis nesten ubetydelig.
Selvfølgelig må det stå i stil til resten og vi er da for pokker ikke amatører;)
Nå må du ikke ødelegge gleden ved å kjøpe dyrt:rolleyes:

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Kjøp UMIK fra cross- spectrum labs. Da får du ekte individuell kalibrering.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Selvfølgelig må det stå i stil til resten og vi er da for pokker ikke amatører;)
Nå må du ikke ødelegge gleden ved å kjøpe dyrt:rolleyes:
All utvikling av høyttalere er etter min mening "amatørbruk". Med det mener jeg at ting foregår i noenlunde kontrollerte omgivelser, og det er ikke vanlig at utstyret utsettes for store fysiske eller elektriske påkjenninger. Ved å bruke en kalibrert billigmikrofon (må så klart ha noenlunde vettug respons), og to-kanals lydkort med loopback referanse så eliminerer du, fra ett praktisk ståsted, de feilene som måtte være i lydkort og mikrofon.

Roland Quad-Capture til under 2000kr vil gjøre like god nytte i denne sammenheng som et Lynx Aurora.

Må presisere igjen at dette er fra et praktisk ståsted. Forskjellene er der, og vil være signifikante i en del sammenhenger, men i forhold til å måle på høyttalere er forskjellene av liten til ingen betydning.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.682
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, jeg er høyst amatør, og forblir det. Alt jeg vil er å vite hvilke frekvens den fordømte kvadratiske stua mi på 25kvm sliter med og hvordan jeg best kan bøte på dette med mine to nevnte Helmholz. Forsøker å slippe unna billigst og enklest mulig. Vil bare spelle plater i den lille tiden jeg har ved anlegget, jeg :rolleyes:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
For å finne modene er det strengt tatt bare å laste ned en app til telefonen og legge den i de ulike hjørnene. Du kan ikke stole på lydtrykksnivå, men frekvensen er nøyaktig nok.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.682
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
For å finne modene er det strengt tatt bare å laste ned en app til telefonen og legge den i de ulike hjørnene. Du kan ikke stole på lydtrykksnivå, men frekvensen er nøyaktig nok.
Takker. Har prøvd flere apper, uten å finne en som gjør nytte for meg. Tar gjerne imot tips om egnede apper :)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Nuvel. +-2dB kvalifiserer ikke til IEC type 1 engang.

Edit: Leste feil. Glem det der.

Men uansett. Referanse var nå å ta litt i.

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
HEi!

Jeg låner denne tråd litt,

Viss jeg har tenkt bygge højtalere, relativt high-end, men uten at må begynne få frest ut ting i aluminium/eller stål til bygget.(snakker fremst højtalere i finer eller MDF/HDF.
Viss jeg skall bruke dimant/ceramiske elementer, og likverdige komponenter i filter i slutændan vad er en god microfone, godt avlesingsprogram før målinger, og godt lydkort. Helst ikke bruke 7500 på mic og 7500på lydkort da det vil rente på med programmer i tillegg, men viss det er enestest GODE mulighet så er det greit. uansett er det greit med rekommendasjon til øvere rekkomenderte "dyre" microfon og.

Bruker dere lydkort som lydgenerator? vilke program til det? vilke lydkort er riktigt bra og pålitlige? (jeg har tidligere brukt en programert lydgenerator, som har lagd faste frekvenser og brukt disse og en "ældre" men dyr målemicrofon og gjort beregninger fra bøkker og så videre. Orker ikke sånt nå og regner med at tekniken har kommit så langt at det er utrolig mye at vinnne på det.

Mange bruker lspCAd til at lage crossover, vor langt kommer man på standard mot proff utgaven?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.760
Torget vurderinger
1
Dersom du likevel vil ha noen paneler i aluminium, så vil jeg anbefale https://www.schaeffer-ag.de/en/ De har et brukervennlig designprogram, med prising og online bestilling. Det er heller ikke håpløst dyrt, faktisk ganske rimelig etter min lommebok mht at det småskala spesial produksjon.

Måle program: REW - Room EQ Wizard Room Acoustics Software

Mht mic og lydkort så behøver det ikke å være veldig dyrt, de kan dog være lurt å investere noen hundrelapper på et stødig mikrofonstativ og kanskje en «schock mount» til mikrofonen (for å redusere lavfrekvent feedback og støy i målingene). Absolutt presisjon er stort sett uinteressant i denne sammenhengen, om du måler 96 eller 97 dB SPL betyr som sådan lite. Det som betyr noe er flat frekvensrespons og god repeterbarhet. Derutover så er antagelig måle-/mikrofonteknikken langt viktigere enn utstyret. Vær oppmerksom på om mikrofonen er ment for direkte «on axis» måling eller om den er ment for diffusfelt (indirekte «off axis») måling (det har først og fremst betydning for HF-responsen), det kan også være at mikrofonene evt leveres med ulike kalibreringsfiler for off vs on axis.

mvh
KJ

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Noen gode rekommendasjoner på lydkort? og kanske vem målemic dere ville ha valgt, stativ er en selvsagt greie.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Men da må du ha lydkort i tilsvarende klasse. Blir fort dyrt, og strengt tatt helt unødvendig for amatør/hjemmebruk.
Hvorfor det? Mener du at det må være et hifi lydkort?
Selv det billigste skrotet fra Behringer har frekvensgang +-3db fra 20hz til 20Khz og fantomspenning. Slikt duger ikke sammen med en M30?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.760
Torget vurderinger
1
Dayton EMM-6 er muligens det billigste alternativet av målemikrofon med individuell kalibreringsfil:
http://www.daytonaudio.com/index.php/emm-6-electret-measurement-microphone.html
Dayton Audio EMM-6 Electret Measurement Microphone

Mht lydkort samstemmer jeg med «Class», rett frekvensrespons og en OK mikrofonforsterker koster nesten ingen penger. Det er mest et spørsmål om du skal bruke det til andre ting, har spesielle preferanser mht funksjonalitet ol.

Jeg har bl.a. et billig Tascam US366 som støtter 196 kHz/24 bit to innganger for instrument/balansertlinje/mic (+48V), optisk og Coax digitale inn og utganger, to RCA inn/utganger, to balanserte linjeutganger og hodetelefonforsterker - foruten USB 2.0 til datoren. Det viktigste er at det har padde flat frekvensrespons. SN og forvrenging er ikke tipp topp men stort sett akseptabelt.

mvh
KJ

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Hvorfor det? Mener du at det må være et hifi lydkort?
Selv det billigste skrotet fra Behringer har frekvensgang +-3db fra 20hz til 20Khz og fantomspenning. Slikt duger ikke sammen med en M30?
Det billigste skrotet er ustabilt, både klokkemsig, fantommatingsmessig og frekvensresponsmessig. Sammenligner du f.eks Roland Studio-Capture som vi bruker til generell studentaktivitet på jobben (ca 7500,- for 12 kanaler) og ett Lynx Two (15.000,- for 6 kanaler) ved 192KHz så forskjellen rimelig heftig. Om det betyr så mye i praksis er nå så, men hvorfor kaste bort penger på en dyr mikrofon om ikke resten av utstyret holder følge? Da er vi tilbake til at selv den billigeste skrotmikrofonen har en frekvensrespons på +-3dB innenfor ett godt nok frekvensområdet. Typisk 20Hz til 12-13KHz.

Så ja. Jeg mener absolutt at å kjøpe en dyr Klasse 1/2 mikrofon til ett billiglydkort er omtrent som å ta de tusenlappen du betaler ekstra å sende dem rett i dass. Du sitter igjen med nada ekstra.

Til slutt quoter jeg meg selv fra litt tidligere

Ved å bruke en kalibrert billigmikrofon (må så klart ha noenlunde vettug respons), og to-kanals lydkort med loopback referanse så eliminerer du, fra ett praktisk ståsted, de feilene som måtte være i lydkort og mikrofon.

Hva er "hifi-lydkort"? Finnes det?

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Tar gjerne imot forslag på lydkort for bruk med Earthworks M30 når vi først er inne på dette. Har pr idag et Roland Duo Capture UA-22, men hvis dette gjør skam på mikrofonen så kjøper jeg gjerne et bedre. Akkurat målinger vil jeg at skal være så korrekt som mulig, det er tross alt måleresultatene jeg bruker som utgangspunkt for justering av høyttalere. Trenger ikke et hav av funksjoner, men følgende er viktig:
- ordentlig balansert mik-inngang med fantommatning
- minst 2 kanaler
- balanserte utganger for å minimere støy
- volumkontroll
- mulighet for å slå av monitoring (slik at man ikke får feedback)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Tar gjerne imot forslag på lydkort for bruk med Earthworks M30 når vi først er inne på dette. Har pr idag et Roland Duo Capture UA-22, men hvis dette gjør skam på mikrofonen så kjøper jeg gjerne et bedre. Akkurat målinger vil jeg at skal være så korrekt som mulig, det er tross alt måleresultatene jeg bruker som utgangspunkt for justering av høyttalere. Trenger ikke et hav av funksjoner, men følgende er viktig:
- ordentlig balansert mik-inngang med fantommatning
- minst 2 kanaler
- balanserte utganger for å minimere støy
- volumkontroll
- mulighet for å slå av monitoring (slik at man ikke får feedback)
Hei.

Lurer på om budskapet mitt ikke helt blir forstått. Det er som Class sier mer eller mindre likgyldig hvilket lydkort du kjøper. Det er heller det at å kjøpe dyr mikrofon ikke gir deg noe ekstra i forhold til høyttalermålinger/romakustiske målinger.

Du ikke finner noe lydkort som er IEC klasse 1/2 sertifisert (såvidt jeg vet) og da er du like langt. Men om du er ute etter det beste lydkortet så er min annbefaling Lynx. Vi har bestilt Antelope32 på jobben, men det pga av praktiske aspekter, og at det er godt nok til det aller meste. Jeg skal teste den og om det skulle vise seg at den har noen svakheter vi ikke kan leve med så har jeg avtale om vi kan bytte den i en Lynx Aurora 16 VT.

Edit: Uansett hva du velger så finn ett kort der gain og utnivå styres digitalt, og ikke med analoge kontrollere. Det er noe herk å finne tilbake til innstillingene man hadde, dersom man må gjøre en måling om igjen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det billigste skrotet er ustabilt, både klokkemsig, fantommatingsmessig og frekvensresponsmessig.
Hvordan arter det seg i praksis? Forutsatt at driveren ikke direkte krasjer eller slikt.
Jeg kom på at interface blir kalibrert med loopback uansett, om noen bryr seg om 'dippet' på -0.5db ved 15Hz typisk.

Sammenligner du f.eks Roland Studio-Capture som vi bruker til generell studentaktivitet på jobben (ca 7500,- for 12 kanaler) og ett Lynx Two (15.000,- for 6 kanaler) ved 192KHz så forskjellen rimelig heftig.
Og så måler vi vel typisk ved 44.1 eller 48, så 192 er vel temmelig irrelevant?
Du er klar over at vi snakker om programvare som REW og slikt for å måle rom hjemme, og ikke kartlegging av flaggermus prat?

Om det betyr så mye i praksis er nå så, men hvorfor kaste bort penger på en dyr mikrofon om ikke resten av utstyret holder følge? Da er vi tilbake til at selv den billigeste skrotmikrofonen har en frekvensrespons på +-3dB innenfor ett godt nok frekvensområdet. Typisk 20Hz til 12-13KHz.
Se over.

Så ja. Jeg mener absolutt at å kjøpe en dyr Klasse 1/2 mikrofon til ett billiglydkort er omtrent som å ta de tusenlappen du betaler ekstra å sende dem rett i dass. Du sitter igjen med nada ekstra.
Igjen, jeg mener at selve ideen om å bruke mye penger på et lydkort bare for å måle og å fore en stakkars mikrofon med 12-48V virker relativt tussete.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Tar gjerne imot forslag på lydkort for bruk med Earthworks M30 når vi først er inne på dette. Har pr idag et Roland Duo Capture UA-22, men hvis dette gjør skam på mikrofonen så kjøper jeg gjerne et bedre.
Jeg kjenner ikke til kortet du har men om det har funksjonene du skisserer over så bruk det.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Igjen, jeg mener at selve ideen om å bruke mye penger på et lydkort bare for å måle og å fore en stakkars mikrofon med 12-48V virker relativt tussete.
Ikke om man har gått til det tussete skrittet og investert i en 7000 kroners mikrofon til å begynne med. Om man da ikke kjøper skikkelig lydkort så er det bare enda mer bortkastet.

Om det måles ved 44/48/96/192 betyr ikke så mye. Det er godt med forskjeller fra Roland til Lynx uansett. Roland avviker cånn ca -2dB i forhold til Lynx på flankene. Som sagt så fjerner man dette med loopback så det betyr ikke annet enn at S/N er 2dB dårligere på flankene. Tar man så med den opprinnlige forskjellen i S/N så er det likevel ganske betydelig. Igjen, for alle praktiske formål til hjemmebruke er det totalt irrelevant. Kjøp billig USB mikrofon fra Dayton eller miniDSP. Plenty bra nok.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Og så måler vi vel typisk ved 44.1 eller 48, så 192 er vel temmelig irrelevant?
Hvorfor måle på lavere enn det kortet gjør det bra på (en del kort går litt bananas på 192KHz)? Slakere AA filter kan umulig være en dårlig ting. Litt dårligere S/N men i praksis er det irrelevant siden det måles på nivåer som er ganske høye sammenlignet med egenstøyen.

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Ble litt forvirret her, men hjalp litt å lese alt en gang til (dog ikke helt..). Det med digitale kontrollere er et godt poeng!
Ser det blir nevnt at Behringer sine lydkort har +-3db fra 20-20KHz. Vil da si dette er ganske mye? Altså opp til 6db forskjell. Er det noe jeg har erfart etter at jeg begynte å justere lyden med DSP så er det at selv små justeringer kan ha stor innvirkning på lyden.

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ikke om man har gått til det tussete skrittet og investert i en 7000 kroners mikrofon til å begynne med. Om man da ikke kjøper skikkelig lydkort så er det bare enda mer bortkastet.

Om det måles ved 44/48/96/192 betyr ikke så mye. Det er godt med forskjeller fra Roland til Lynx uansett. Roland avviker cånn ca -2dB i forhold til Lynx på flankene. Som sagt så fjerner man dette med loopback så det betyr ikke annet enn at S/N er 2dB dårligere på flankene. Tar man så med den opprinnlige forskjellen i S/N så er det likevel ganske betydelig. Igjen, for alle praktiske formål til hjemmebruke er det totalt irrelevant. Kjøp billig USB mikrofon fra Dayton eller miniDSP. Plenty bra nok.
Je er ute etter en god pålitlig målemicrofone. Og god gjerne enkelt at bruke lydekort.

Jeg kjøper heller en microfon til 1-4tusen og bruker samme penger på lydkort, en alle pengerne på microfon, viss det er det førnuftige. Jeg vil helst klare meg under 10.000kr før selve hårdvaren. Jeg har sett det finnes microfoner som koster et par hundra der tilverkere mener di er fantastiske og måler perfekt flatt, men jeg gjetter det er som med allt ant i teknik bransjen, det er mye tykkt brett på. DEt finnes kansje noe mellomting, eller kanske rent av noe der en helhet koster 2-3-4 tusen kr??

Går det bruke Minidsp bare før målinger og lignende?
Det lille jeg hørt av Minidsp har bare vart implementert i bruk som 2kanals aktivdrivft av højtalere, det har vart bra i forhold til pris, men jeg ønsker bruke lit finere (dac eller streamer) og fortrinn og så videre forran og min erfaring ved at ha prøvd hos andre har vart at et bra passivt filter har vart bedre en MINIDSP da.
Jeg har ved tillfelde i nabolandet hørt sammenligning med aktivt 2kanaler med noe Dqex, en proff boks som ser finere ut og resultatet der likte jeg bedre. Det var nok bra at vurdere at bruke syntes jeg.

(Jeg ønsker bruke passive filter da jeg tenker bygge flere højtalere i lengden, min far har ønsken om at oppgradere sine, og det er morsomt og kult prosjekt at gjrøe sammen. Men det må vare bra nok at gi så godt resultat at det går at lage gode delfilter og så videre.
Min tanke nå er at bruke Lspcad standard til crossover og så mye som er muligt. Det virker riktigt bra, det jeg ser folk har brukt det. )

Jeg ønsker noe der alle instillinger og målinger kan skøtes via dator, derfor og digitalt.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ser det blir nevnt at Behringer sine lydkort har +-3db fra 20-20KHz. Vil da si dette er ganske mye? Altså opp til 6db forskjell. [...]
Bare et i værste fall eksempel, tatt ut av løse luften...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Je er ute etter en god pålitlig målemicrofone. Og god gjerne enkelt at bruke lydekort.
UMIK-1 er en god og pålitelig mikrofon. Den er USB så du behøver ikke tenke på fantommating.
Jeg hadde et Komplete 6 kort, det fungerte helt strålende.

Jeg ønsker noe der alle instillinger og målinger kan skøtes via dator, derfor og digitalt.
Det eneste du hadde trengt om du ikke brukte en USB mikrofon ville være å skru på fantomspenning og justere inngangsnivå. :)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
1: Je er ute etter en god pålitlig målemicrofone. Og god gjerne enkelt at bruke lydekort.

2: Jeg kjøper heller en microfon til 1-4tusen og bruker samme penger på lydkort, en alle pengerne på microfon, viss det er det førnuftige.

3: Går det bruke Minidsp bare før målinger og lignende?
1: Kj?p Roland Quad-Capture UA-55 - 4Sound.no
https://www.parts-express.com/dayton-audio-emm-6-electret-measurement-microphone--390-801

2: Bruke mer gir deg ikke noe ekstra til en slik bruk.

3: Skjønner ikke helt hva du mener. Tenker du å bruke minidsp bare til å finne ut hvilke filterkurver som trengs? I så fall er det helt rett frem.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Grunnen til at jeg ikke annbefaler USB mikrofon er at da mister du synkroniseringsmuligheten, og muligheten til å fjerne transferfunksjonen til lydkortet. I utviklingsfasen er dette ett must synes jeg. Til romakustikkmålinger derimot betyr det ikke så mye.

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
764
Sted
Danmark
Vil foreslå en UMIK-1 fra miniDSP , der er kalibreringsfil opbevaring box og det hele med , og den tilsluttes en USB port og arbejder sammen med flere forskellige gratis programmer. Bl.a. REW
Skal det være rigtigt billigt kan man købe eks.v MCE-2000
Elektret-Mikrofonkapsel.og selv koble den op, med en modstand og en kondensator.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.988
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har brukt Roland UA55 lydkort til målinger, og det fungerer utmerket.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Klart det gjør det, sammen med 95% av lydkortene på markedet.
Jeg har også brukt RME UCX til å måle med, men ikke tale om at det gjør den jobben bedre enn et kort til en tusenlapp eller to.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.988
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Klart det gjør det, sammen med 95% av lydkortene på markedet.
Jeg har også brukt RME UCX til å måle med, men ikke tale om at det gjør den jobben bedre enn et kort til en tusenlapp eller to.
Nettopp.
Jeg bruker RME UC til å måle med nå. Ingen forskjell på målingene med denne kontra Roland kortet jeg brukte til en 1/5 av prisen.
Et rimelig lydkort holder. Skal man ha gode/pålitelige måleresultater er det bedre å legge penger i en god mic (med cal.file) om det skal brukes ifm. høyttalerbygging/aktiv deling/romkorreksjon.

Topp Bunn