Måleutstyr til høyttalerkonstruksjon

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg går med planer om å anskaffe nødvendig utstyr / programvare for måling og testing av høyttalerkontruksjoner. Det mangler forsåvidt ikke på tilbud og muligheter, men i og med at jeg ikke har erfaring med måling og testing, vet jeg heller ikke hva som er sentrale funksjoner og som er viktig å få med seg. Det virker som om enkelte løsninger krever både signalgenerator og occiloscope, mens andre ikke nevner dette. Betyr det at disse funksjonene ivaretas av programvaren som ev benytter lydkortet i PC-en? (- En av sikkert mange uklarheter som dukker opp etterhvert.) Kostnaden er selvsagt heller ikke helt uten interesse. ("Thorbens nesten gratis høyttaler målesystem" virker litt utilfredsstillende med mindre man oppgraderer til LSlab ver 1)
Takknemlig for tips og gjerne noens erfaringer.

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg går med planer om å anskaffe nødvendig utstyr / programvare for måling og testing av høyttalerkontruksjoner. Det mangler forsåvidt ikke på tilbud og muligheter, men i og med at jeg ikke har erfaring med måling og testing, vet jeg heller ikke hva som er sentrale funksjoner og som er viktig å få med seg. Det virker som om enkelte løsninger krever både signalgenerator og occiloscope, mens andre ikke nevner dette. Betyr det at disse funksjonene ivaretas av programvaren som ev benytter lydkortet i PC-en? (- En av sikkert mange uklarheter som dukker opp etterhvert.) Kostnaden er selvsagt heller ikke helt uten interesse. ("Thorbens nesten gratis høyttaler målesystem" virker litt utilfredsstillende med mindre man oppgraderer til LSlab ver 1)
Takknemlig for tips og gjerne noens erfaringer.

mvh
Jeg fikk i en anne tråd tips om denne linken:
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html
Last ned programmet:
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/wizardinstallv3.27.exe

Du trenger siste versjon Java:
http://192.18.97.51/ECom/EComTicket...06-oth-JPR:18/jre-1_5_0_06-windows-i586-p.exe

Og en målemic. Jeg bruker en Audax TR-40 (Krever fantomspenning). Den kostet rundt 600 kroner i sin tid, og det finnes sikkert bedre målemic'er - til en høyere pris.

Mvh.

Vidar
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Jeg har hatt lyst på eget måleutstyr lenge og har lyst til å handle det inn nå. Ser at Snickers-is bruker Behringers mikser og mikrofon med gode resultater og tenkte derfor å følge i hans fotspor :)

Hva slags kontakt det er i enden på ECM8000 - er det en hann-XLR? Og følger det med en kalibreringsfil til mikrofonen (tviler egentlig litt på dette, mulig jeg må prøve å kalibrere den mot kompisen min sitt LMS utstyr) ?
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg fikk i en anne tråd tips om denne linken:
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html
Last ned programmet:
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/wizardinstallv3.27.exe

Du trenger siste versjon Java:
http://192.18.97.51/ECom/EComTicket...06-oth-JPR:18/jre-1_5_0_06-windows-i586-p.exe

Og en målemic. Jeg bruker en Audax TR-40 (Krever fantomspenning). Den kostet rundt 600 kroner i sin tid, og det finnes sikkert bedre målemic'er - til en høyere pris.

Mvh.

Vidar
Jeg forstår det slik at dette i første rekke er utviklet med tanke på måling for å kunne utføre romkorreksjon? Er dette brukbart også med tanke på måling av høyttalere?
Ser at Snickers-is bruker Behringers mikser og mikrofon med gode resultater og tenkte derfor å følge i hans fotspor
Ser også enkelte steder at mixer er nevnt i sammenhengen. Er det for å kalibrere mikrofonen eller.....?
Dere proffe på byggefronten må vel ha noe mer å komme med? Ellers ender jeg opp med LSPlab3 som til nå ser ut til å være det mest komplette systemet innenfor en nogenlunde rimelig pris. Da får man med et box- og delefulterkontruksjonsprogram på kjøpet.

mvh Øivind
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Hovedsaklig for å få Phantom-power til å drive mikrofonen og for å forsterke mikrofonsignalet opp til linjenivå slik at det er spiselig for lydkortet i pc'en. Tenkte også å bruke den til å justere nivå til forsterkeren (i måleoppsettet).

Jeg har kjøpt LspCAD6 Standard og kommer til å bruke JustMLS en del tror jeg, men jeg er interessert i å prøve RoomEQ programmet hvis det går an for å f.eks lage "waterfallplot" av høyttalermålinger.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg bruker LSP Lab3 og det funker det, men.... en advarsel er på sin plass her. Supporten fra Grenander er lik NULL! Hvis du får problemer med er du ute og kjører.

Å kritisere en leverandør så direkte som jeg gjør her nå er å ta i, men jeg har faktisk hatt LSPLab i flere år og kun kommet i kontakt med support hver gang det har kommet en ny versjon, så jeg føler meg på trygg grunn når jeg advarer.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg bruker LSP Lab3 og det funker det, men.... en advarsel er på sin plass her. Supporten fra Grenander er lik NULL! Hvis du får problemer med er du ute og kjører.

Å kritisere en leverandør så direkte som jeg gjør her nå er å ta i, men jeg har faktisk hatt LSPLab i flere år og kun kommet i kontakt med support hver gang det har kommet en ny versjon, så jeg føler meg på trygg grunn når jeg advarer.
Med LSPLab programmet følger så vidt jeg har forstått en svart box. Hva inneholder denne? Er dette noe som må skaffes ekstra dersom man går for LspCAD6? Sistnevnte er noe rimeligere og JustMLS frontes som er enkelt program. Vil det si enklet å bruke eller enkelt i den forstand at det ikke inneholder like mange funksjoner som andre måleprogrammer?
For øvrig er jeg takknemlig for innsill som har kommet så langt.

mvh
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på ARTA.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/

Jeg bruker ECM8000 sammen med en AudioBuddy mik preamp. Funker bra til hobbybruk.

Sjekket ECM8000 mot B&K Type 4133. Veldig bra match opp til 3000 Hz. Så ligger ECM litt høyere - opp mot 1 dB over mellom 8 og 15 kHz. Over 20 kHz faller responsen raskt.
Jeg har ikke tatt meg bryet med å lage noen korreksjonskurve.

Den svarte boksen som følger med Lsp Lab brukes sikkert når du skal gjøre impedanse målinger.
I manualen til Limp (impedansemåling under ARTA) står det beskrevet hva som trengs.

BM
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Den svarte boksen til LSPLab er mic forsterker og koblingspunkt, både for impedance og frekvensmåling. diverse dempemuligheter. Batteridrevet, glemmer selvsagt å slå av boksen etter bruk så må jeg "låne" batteriene til røykvarsleren...
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Sjekket ECM8000 mot B&K Type 4133. Veldig bra match opp til 3000 Hz. Så ligger ECM litt høyere - opp mot 1 dB over mellom 8 og 15 kHz. Over 20 kHz faller responsen raskt.
Jeg har ikke tatt meg bryet med å lage noen korreksjonskurve.
Hvor mye bryderi er det å lage en slik korreksjonskurve? Har bestilt mikrofon og mikser fra Ljudia og tenkte å sammenligne denne med LMS-utstyret til kompisen min. Han har den rimeligste mikrofonen fra LinearX.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Du kan eksportere målingene til Excel og så finne differansen i lydtrykk.
Jeg har ikke helt klart for meg hvordan man justerer fasekomponenten.

Jeg har en korreksjonsfil til ECM8000 som følger med DRC programmet, men jeg synes ikke den stemte så bra med min sammenlikning. Kan sende den på PM hvis du er interessert? 126linjer, data i tre kolonner: frekvens - SPL - fase
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Noen som har erfaring med USB-baserte lydkort til dette? Jeg har en billig bærbar PC der lydutgangen støyer noe helt for j....
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Kan sende den på PM hvis du er interessert?  126linjer, data i tre kolonner: frekvens - SPL - fase
Tar gjerne imot den, blir interessant å sammenligne den mot et eventuelt resultat av min egen sammenligning. Har ikke rukket å få selve utstyret enda, men det er på vei i posten.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på ARTA.
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
BM
ARTA krever (i likhet med andre program jeg har sett) lydkort m full duplex. Jeg kan ikke se at dette er et parameter som er oppgitt når jeg prøver å finne egnede lydkort. Er det fordi full duplex er vanlig standard? Hva slags lydkort kjører du Bidland?

mvh
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Jeg har et Digigram VXpocket V2 PCMCIA kort med 2ch balansert I/O.

Har sett at MAudio Transit blir brukt en del.

Tror full-duplex er ganske vanlig nå. I LspCAD demo pakken er et et program som kan teste det.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaring med USB-baserte lydkort til dette?  Jeg har en billig bærbar PC der lydutgangen støyer noe helt for j....
Jeg bruker Creative audigy II NX, dette er et eksternt usb lydkort til min laptop. Funker helt utmerket sammen med LSPLab3.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg bruker Creative audigy II NX, dette er et eksternt usb lydkort til min laptop. Funker helt utmerket sammen med LSPLab3.
Det er definitivt en opsjon jeg har vurdert, og det er godt å høre om gode erfaringer med den.  

Kom over det nedenstående alternativet i dag.  Den bruker Firewire istedet, er kun i stereo (som kanskje kan være et pluss), men det er noe med god erfaring med Behringer til slike ting:

Behringer FCA202 Ultra low-latency 2 In/2 Out 24-Bit/96 kHz FireWire Audio Interface
http://www.procom.no/infoShop/isProductDisplayer.php/details/23899

Ikke var prisen gal heller... :)

Hva tror dere?
 
Topp Bunn