Jeg har flyttet musikkanlegget inn i et nytt rom og måtte fram med måleutstyret for å sjekke at alt virket etter flyttingen. Jeg ser med interesse at det er flere som driver å bygger hornsystemer. Da jeg laget mitt system for mange år siden var det ingen aktivitet her på hornhøyttalere.
Jeg tenkte det kunne være av interesse for andre å se hvordan mine hornhøttalere måler. Jeg legger ved en måling med mikrofonen i lytteposisjonen ca 3.5 meter fra hornene. Målingen er ikke gated og har masse refleksjoner som lager en ganske rufsete frekvensrespons. Man får allikevel et inntrykk av hvordan frekvensresponsen er. Jeg tror at droppet ved 18 kHz skyldes lydkortet mitt. Målingene er ikke kalibrert.
Jeg bruker et 4-veis hornsystem med følgende horn:
Bass <105 Hz: tapped horn med Yamaha JA3806
Midbass 105 Hz - 683 Hz: 120 Hz Tractrix horn med Fane Studio 8M
Mellomtone 683 Hz - 10.6 kHz: 300 Hz Tractrix horn med Yamaha JA6681B
Diskant >10.6 kHz: Fostex T500AMkII
Edit: Endret plott til 1/3 oktav smoothing.
Jeg tenkte det kunne være av interesse for andre å se hvordan mine hornhøttalere måler. Jeg legger ved en måling med mikrofonen i lytteposisjonen ca 3.5 meter fra hornene. Målingen er ikke gated og har masse refleksjoner som lager en ganske rufsete frekvensrespons. Man får allikevel et inntrykk av hvordan frekvensresponsen er. Jeg tror at droppet ved 18 kHz skyldes lydkortet mitt. Målingene er ikke kalibrert.
Jeg bruker et 4-veis hornsystem med følgende horn:
Bass <105 Hz: tapped horn med Yamaha JA3806
Midbass 105 Hz - 683 Hz: 120 Hz Tractrix horn med Fane Studio 8M
Mellomtone 683 Hz - 10.6 kHz: 300 Hz Tractrix horn med Yamaha JA6681B
Diskant >10.6 kHz: Fostex T500AMkII
Edit: Endret plott til 1/3 oktav smoothing.
Vedlegg
-
13.6 KB Visninger: 322