Målinger av Balansert Belden 1804A. Starquad sølvkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Denne kabelen har lenge vært min favoritt. Skal jeg gjøre målinger langt nede i støygulvet er dette den beste kabelen jeg har funnet. Tynn og fleksibel og med god immunitet mot støy. Jeg bruker også Neutrik EMC kontakter for å være på den sikre siden. Eneste ulempen er noe høyere kapasitans, men så lenge man ikke skal ha veldig lange lengder spiller det ingen rolle.
    Når Herr @Sluket spurte meg om hva som er de beste kablene foreslo jeg dermed disse, og jeg har mekket sammen en liten gjeng kabler som etter hvert skal rocke i Slukoteket. 🎸

    I den forbindelse tenkte jeg det var en fin anledning til å verifisere denne kabelens egenskaper med noen målinger. Nerdefaktor "ON".

    Starquad er en smart kabelteknologi. Måten lederne er parvis og nøyaktig arrangert på inni kabelen gjør at innstrålt støy påvirker begge lederne like mye uansett hvilken retning støyen kommer fra. Dette betyr at summen av støy på de to blå og de to svarte alltid vil være helt lik, og den kan dermed kanselleres av det balanserte mottakertrinnet. Skal en starquad være effektiv må den altså være laget med stor presisjon, og tynne kabler vil typisk være bedre enn tykkere kabler. Skal det være noen vits å bruke den må man også ha balansert utstyr.
    1680908363309.png


    For å optimalisere effekten av starquad teknologien er Belden 1804A er kun 3mm tykk på utsiden og har altså fire ledere inni. For å opprettholde god ledeevne er derfor alle kordellene sølvbelagte.

    Måling av kansellering av støy.
    Her lager jeg firkantpulser på 3kHz og sender det inn på en spole med ca. 30 runder hvit tråd. Utenpå denne spolen legger jeg 5 runder med kabelen som skal testes. Poenget her er at støyen vil påvirke begge faser samtidig. Mottakeren av signalet (her analysatoren), vil med sin balanserte inngang kun ta imot forskjellen mellom signalene. En kabel som er symmetrisk (som starquad er) vil ta imot lik støy på begge faser, og støyen vil dermed kanselleres. Kildeimpedansen er 600Ω. (Bildene viser at signalet er 5kHz, men det er 3kHz som er testfrekvensen.)

    Først ut er Belden 1804A.
    1680911961360.png

    1680911975854.png

    Vi ser at 3kHz ligger på -130dBV, 20kHz ligger på -127dBV før det gradvis stiger. Summen av all støy ligger på 26uV.

    Så testes en vanlig rimelig no-name balansert kabel.
    1680912060094.png

    1680912076229.png

    Vi ser at 3kHz ligger på -108dBV, og allerede på andre harmonisk ved 6kHz ligger signalet på -100dB

    Forskjellen i det hørbare området er nesten 30dB. Det er rundt 30 ganger større signal, og kan under de rette omstendighetene være forskjellen på hørbar og ikke-hørbar støy.

    Måling av skjerming ved høyere frekvenser.
    Det er viktig at ikke støy ved høyere frekvenser plukkes opp i audiokjeden. Selv om dette ikke er hørbart i seg selv vil det ofte kunne føre til hørbar støy (eller forvrengning) i audioområdet.

    Jeg lager her en firkantpuls på 2MHz. Denne skaper masse krøll lagt oppover i frekvensområdet. Denne mates inn på en liten spole (hvit tråd). Utenpå denne legger jeg to runder med kabelen som skal testes. Jeg måler frekvensspekteret på hver fase i forhold til jord med to kanaler på et oscilloskop. Dette tilsvarer common mode støy og er en støy som ikke kan kanselleres av mottakeren. Her er det dermed skjermen som er viktig.
    1680912274997.png


    No-name kabelen plukker opp 1500pW per fase
    1680912390092.png


    Belden 1804A plukker opp kun 90pW
    1680912444764.png

    Dette viser at skjermen er mer effektiv på Belden 1804A.

    Jeg repeterte testen med en 400kHz firkantpuls der jeg målte opp til 2MHz. Resultatet ble henholdsvis 300pW og 50pW.

    Frekvensrespons og simulering av denne.
    @Asbjørn har ved flere anledninger snakket om kablers egenskaper og at disse enkelt kan modelleres hvis man har kablenes spesifikasjoner. Jeg gjorde dette på kablene til sluket der to av de er på 3 meter.
    Belden 1804A har motstand på 0,11 ohm per meter, induktans på 0,689uH per meter og kapasitans på 197pF per meter (i starquad konfigurasjon). Den kan dermed modelleres og simuleres som vist under. Jeg har brukt 600 Ohm kildeimpedans for å gjøre situasjonen litt verre. Normalt moderne Hi-Fi utstyr ligger gjerne på 100-200 Ohm
    1680912867027.png


    Zoomer vi inn på frekvensresponsen ser vi at vi skal forvente -0,23dB ved 100kHz under forutsetningene gitt i simuleringen. Vi ser også at vi har et konstant tap på 0,026dB hele veien fra DC. Dette kommer av kabelens resistans.
    1680913077127.png


    Målinger i praksis.
    Først en kalibrering av instrumentet der sender og mottaker er koblet rett sammen internt inni instrumentet. Kildeimpedans = 600Ω og mottakerimpedans= 200kΩ. Signalet er 5V, men normalisert til 0dB ved 1kHz. De små «hakkene» i målingene er unøyaktigheter i instrumentet som kommer frem med så høy oppløsning på den vertikale aksen.

    1680913317766.png

    Vi ser som forventet en rett linje med en ubetydelig liten kul på 0,01dB rundt 20kHz.

    Så måles en faktisk kabel på 3 meter
    1680913435677.png

    Vi ser at dempingen ved 1kHz er omtrent 0,02dB som i simuleringen. Vi ser også at dempingen ved 100kHz er 0,23dB og dermed klin likt med simuleringen :)
    Jeg synes det er litt gøy at man kan legge data fra kabelprodusenten rett inn i et simuleringprogram og få så nøyaktige resultater!

    Uansett: Dette viser at selv med en høy kildeimpedans på 600 Ohm og relativt lange ledninger på 3 meter så er ikke frekvensresponsen et problem. Med en mer normal kildeimpedans på 100 Ohm er dempingen ved 100kHz på kun 0,0005 dB.

    Neutrik EMC kontakter
    1680915146338.png

    Det står mer om virkemåten og forskjellige scenario her: https://www.neutrik.com/media/9117/download/typlical-application-emc-xlr.pdf?v=1

    Må nesten vise noen bilder av disse kule kontaktene også. Dette er sexy saker.
    Jord på ytterkappen kobles via en gjeng små SMD kondensatorer. Her ser vi også hvordan de to ledningsparene i en starquad kobles sammen.
    1680914212449.png


    Skjermen legges deretter rundt en innvendig metallkappe som sørger for en kontinuerlig skjerm helt fra kabel til kontakthus.
    1680914422057.png

    1680915236038.png

    1680915255625.png


    Nerdefaktor "OFF"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    SLUKOTEKET - kabelhysteri with a twist!!

    Signalkabler


    Det blir faktisk en del kabler... og hele systemet kjøres balansert.
    Den valgte Neutrik pluggvarianten med ekstra EMC beskyttelse er muligens litt mer "nice to have" enn "need to have"
    i en slik lite problematisk installasjon som et anlegg i heimen utgjør men vi diskuterte dette litt og kom frem til at fanden spare...
    kablingen gjøres kun denne ene gangen og merarbeid/merkostnader (pluggene er rundt 3 x prisen på standard XLR)
    kan absolutt forsvares. Så er det hele skuddsikkert og nattesøvnen er sikret 🤭 🤭

    Når simuleringer og faktiske målinger samsvarer så er det et sikkert tegn på at en er på riktig spor.
    Jeg har aldri sett så grundige målinger gjort på noen andre s.k. boutique kabler, heller ikke slike ekstreme verdier.
    Dette er reelle egenskaper som alle bør etterstrebe som har anlegg av en noenlunde kvalitet.
    Ingen sminke, ingen varme, ingen signatur...... bare problemfri transport av noe så enkelt som audiosignaler.

    Har det så noen hensikt med så ekstreme egenskaper (eller snarere mangel på ditto)? Selvsagt.
    Det handler om å ELIMINERE problemer i alle ledd. Før de får gjort mer ugagn og multipliseres videre i systemet.
    Med superlavt støygulv, minimal egenstøy fra elektronikken samt høyttalere som i prinsipp er frie for energilagring
    så er støy- og lydforbedrende egenskaper selv på mikronivå verdifullt. Skal ikke dra i gang noen diskusjon
    rundt vinyl kontra digitalt her men jeg mistenker at for mange så er ikke fordelene med digitale kilder
    like åpenbare som jeg opplever det her, hvor egenstøy og dynamisk kontrast kommer frem på en helt
    annen måte enn i anlegg med mer utpreget egenstøy fra både rom og utstyr.

    I tillegg kommer så det rent mekaniske. Balansert (XLR) signalføring har - i tillegg til støymessig overlegenhet kontra RCA
    mye bedre kvalitet på selve pluggene, med låsing og mindre fysisk belastning både på pluggene og
    apparatkontaktene. Mange som har opplevd å ødelegge RCA kontakter p.g.a. stor mekanisk motstand,
    ledere som bøyer seg, kontaktpunkter som løsner fra loddinger og til og med river printbaner løs.
    XLR apparatkontakter er som regel skrudd fast til chassis og har en helt annen mekanisk stabilitet.
    Og ikke minst, kabeltypen som benyttes her er utrolig fleksibel og smidig og vil med sin
    begrensede diameter ikke utgjøre noen fysisk belastning for plugger eller kontakter.
    Er forøvrig ganske så enig med @Asbjørn - RCA burde vært FORBUDT!!!

    Noen egentlig nerd blir jeg aldri - men jeg spiller gjerne på lag med vitenskapen, sunn fornuft, håndfaste relevante og
    beviselige egenskaper på produkter og et visst tilsnitt av eierglede reflekter i skikkelighet i materialer og utførelse.

    Kabler er ikke så viktig - bare det gjøres riktig!!

    System Slukoteket kabeloversikt.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for noe så sjelden som en interessant kabeltråd.

    Tillegg: Jeg bruker en tynn (Mogami) Starquad som tonearmskabel. De fire til stereosignal, og tonearm- og chassisjord i skjerm til forsterkerjord. Om det hadde vært smartere å la chassisjord gå separat til forsterkerjord? Vet ikke, for jeg har ikke målt.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    (Edit: Dette var et slags forsøk på ironi ...)

    Ser pluggene koster rundt 130 kr for hunn og 70 kr for hann og kabelen en drøy hundrelapp for meteren. Selv ved å betale noen for å ta loddejobben, så blir det rett og slett for billig til å gi noen form for kredibilitet. Skjerpings, @Sluket

    Kan du ikke minste kle dem i gardinstoff og printe noen etiketter med «QUANTUM» på?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    " så blir det rett og slett for billig til å gi noen form for kredibilitet. "

    For all del... fokuser gjerne på (idiot)priser.

    Kanskje det hjelper med dette..... og hvor du finner Neutrik 3MXX XLR i EMC utgaven for 70,- skulle jeg gjerne likt å vite!

    Kredibiliteten ligger i produsentens filosofi og dedikerte kvalitet, Armands kunnskaper og faktiske gjennomførte og dokumenterte målinger. Mer trenger ikke jeg iallefall.


    EMC xlr.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Dessverre ikke å få i EMC utgaven ellers hadde man selvsagt gått for den!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    " så blir det rett og slett for billig til å gi noen form for kredibilitet. "

    For all del... fokuser gjerne på (idiot)priser.

    Kanskje det hjelper med dette..... og hvor du finner Neutrik 3MXX XLR i EMC utgaven for 70,- skulle jeg gjerne likt å vite!

    Kredibiliteten ligger i produsentens filosofi og dedikerte kvalitet, Armands kunnskaper og faktiske gjennomførte og dokumenterte målinger. Mer trenger ikke jeg iallefall.


    Vis vedlegget 909816
    Det var fullstendig ironisk ment, altså! Beklager at jeg ikke fikk det fram tydeligere (trodde gardinstoff og quantum var tydelige nok hint he-he). Til avklaring: Har veldig sans for denne løsningen (y) Viser bare hvor fjollete det audiofile greiene er. Og prisen er selvsagt veldig innafor for den kvaliteten.

    Ad pris: Bare søkte kjapt på pluggene, og fant HUNN-plugger til rundt 130 kr og HANN-plugger til 70 kr. Skal sjekke en gang til.
     
    Sist redigert av en moderator:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fant dem på Elfa Distrelec til ca. den prisen, men uten moms.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Ser de har tilbud på den nå ja. Jeg betalte vel 122 på Farnell. Men der var kabelen billigst når jeg handlet sist.
    Det er forøvrig et sabla styr å terminere denne kabelen og kontaktene. Børste ut den flettede skjermen og fordele alle kordellene jevnt og tvinne sammen disse tynne lederne osv..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ser de har tilbud på den nå ja. Jeg betalte vel 122 på Farnell. Men der var kabelen billigst når jeg handlet sist.
    Det er forøvrig et sabla styr å terminere denne kabelen og kontaktene. Børste ut den flettede skjermen og fordele alle kordellene jevnt og tvinne sammen disse tynne lederne osv..
    Tror det var disse kontaktene jeg valgte i et oppsett og pga vrien terminering ble kabelen (digital) defekt😲

    Så kontaktene krever tydeligvis litt ekstra innsats👍🏻
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    @Armand Bare lurer litt på, er det kabelen eller pluggene som utgjør mest på disse målingene? Den no-name kabelen, regner med den ikke har Neutrik EMC plugger? Hadde vært morsomt å sett om disse pluggene egentlig utgjør noe spesielt sammenlignet med std pluggene til Neutrik. Dissekering av noname kablene for å se hvordan de er oppbyggd internt sammenlignet med starquad?
    Forøvrig, fantastisk fin test! Disse star quad kablene ser smarte ut og blir nok valget mitt fremover, den dagen jeg går tom for balansert kabel. EMC pluggene er jeg derimot mer usikker på om jeg blir å kjøpe, ser litt styr ut med den skjermen ja som du nevner.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.860
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prisverdig tråd!

    Denne kabelen har lenge vært min favoritt. Skal jeg gjøre målinger langt nede i støygulvet er dette den beste kabelen jeg har funnet. Tynn og fleksibel og med god immunitet mot støy. Jeg bruker også Neutrik EMC kontakter for å være på den sikre siden. Eneste ulempen er noe høyere kapasitans, men så lenge man ikke skal ha veldig lange lengder spiller det ingen rolle.
    ...
    Hvor går grensen mellom ikke veldig lange lengder og veldig lange lengder, vil du si? I hvor stor grad er det utstyrsavhengig? Er 8m "innafor"?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har en på 15 m. - merker ingen degradeeing. Dette går mest på ren ohmsk motstand egentlig og har ikke all verdens betydning. 0,11 Ohm pr. m. og med f.eks. en kildeimpedanse på noen hundre Ohm så utgjør det ikke farlige seriemotstanden.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    @Armand Bare lurer litt på, er det kabelen eller pluggene som utgjør mest på disse målingene? Den no-name kabelen, regner med den ikke har Neutrik EMC plugger? Hadde vært morsomt å sett om disse pluggene egentlig utgjør noe spesielt sammenlignet med std pluggene til Neutrik. Dissekering av noname kablene for å se hvordan de er oppbyggd internt sammenlignet med starquad?
    Forøvrig, fantastisk fin test! Disse star quad kablene ser smarte ut og blir nok valget mitt fremover, den dagen jeg går tom for balansert kabel. EMC pluggene er jeg derimot mer usikker på om jeg blir å kjøpe, ser litt styr ut med den skjermen ja som du nevner.
    I testene jeg har gjort er det kabelen som er avgjørende. Men disse EMC kontaktene har bedre beskyttelse mot RF støy. Jeg har ikke noe lett tilgjengelig oppsett for å måle dette. RF støy er magiske greier som kan ha en effekt på noe utstyr under de rette forholdene. Hos de fleste er dette ikke noen stor utfordring tror jeg.
    Les litt på linkene til kontaktene som jeg la ut. Står mye bra der.
    Noname kabelen er enkelt bygget opp av tre like tykke tvinnede ledere der jord er uisolert pluss en folieskjerm.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Prisverdig tråd!
    Hvor går grensen mellom ikke veldig lange lengder og veldig lange lengder, vil du si? I hvor stor grad er det utstyrsavhengig? Er 8m "innafor"?
    Hvis kilden din har utgangsimpedans på 200 ohm eller lavere (som er normalt) er 8 meter null stress. Avrundingen ved 20kHz blir kanskje 0.005dB eller noe.
    Det er med sært utstyr som passiv volumkontroll og merkelige konstruksjoner osv. at kapasitans i kabler blir en utfordring.
    I de tilfellene blir gjerne også kapasitans på inngangstrinnet i forsterkere også et problem.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    I testene jeg har gjort er det kabelen som er avgjørende. Men disse EMC kontaktene har bedre beskyttelse mot RF støy. Jeg har ikke noe lett tilgjengelig oppsett for å måle dette. RF støy er magiske greier som kan ha en effekt på noe utstyr under de rette forholdene. Hos de fleste er dette ikke noen stor utfordring tror jeg.
    Les litt på linkene til kontaktene som jeg la ut. Står mye bra der.
    Noname kabelen er enkelt bygget opp av tre like tykke tvinnede ledere der jord er uisolert pluss en folieskjerm.
    Takker for svar, var vel egentlig det jeg så for meg også mtp. kabelen. Har en liten brain-fart av og til nå i påsken, men det er bedre å spørre en gang for mye enn å la være å spørre om det er noe man er usikker på. :)
    Ser ut som de pluggene kan gi noe ekstra (med sine lavpass og høypass filtre) om man kjører en mix med ubalansert, der noe av signalet kan gå til jord eller annen støy kan komme via jord på et eller annet vis der det er beskrevet som pin-1 (chassis GND) problem fra Neutrik.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Denne kabelen har lenge vært min favoritt. Skal jeg gjøre målinger langt nede i støygulvet er dette den beste kabelen jeg har funnet. Tynn og fleksibel og med god immunitet mot støy. Jeg bruker også Neutrik EMC kontakter for å være på den sikre siden. Eneste ulempen er noe høyere kapasitans, men så lenge man ikke skal ha veldig lange lengder spiller det ingen rolle.
    Når Herr @Sluket spurte meg om hva som er de beste kablene foreslo jeg dermed disse, og jeg har mekket sammen en liten gjeng kabler som etter hvert skal rocke i Slukoteket. 🎸

    I den forbindelse tenkte jeg det var en fin anledning til å verifisere denne kabelens egenskaper med noen målinger. Nerdefaktor "ON".

    Starquad er en smart kabelteknologi. Måten lederne er parvis og nøyaktig arrangert på inni kabelen gjør at innstrålt støy påvirker begge lederne like mye uansett hvilken retning støyen kommer fra. Dette betyr at summen av støy på de to blå og de to svarte alltid vil være helt lik, og den kan dermed kanselleres av det balanserte mottakertrinnet. Skal en starquad være effektiv må den altså være laget med stor presisjon, og tynne kabler vil typisk være bedre enn tykkere kabler. Skal det være noen vits å bruke den må man også ha balansert utstyr.
    Vis vedlegget 909728

    For å optimalisere effekten av starquad teknologien er Belden 1804A er kun 3mm tykk på utsiden og har altså fire ledere inni. For å opprettholde god ledeevne er derfor alle kordellene sølvbelagte.

    Måling av kansellering av støy.
    Her lager jeg firkantpulser på 3kHz og sender det inn på en spole med ca. 30 runder hvit tråd. Utenpå denne spolen legger jeg 5 runder med kabelen som skal testes. Poenget her er at støyen vil påvirke begge faser samtidig. Mottakeren av signalet (her analysatoren), vil med sin balanserte inngang kun ta imot forskjellen mellom signalene. En kabel som er symmetrisk (som starquad er) vil ta imot lik støy på begge faser, og støyen vil dermed kanselleres. Kildeimpedansen er 600Ω. (Bildene viser at signalet er 5kHz, men det er 3kHz som er testfrekvensen.)

    Først ut er Belden 1804A.
    Vis vedlegget 909729
    Vis vedlegget 909730
    Vi ser at 3kHz ligger på -130dBV, 20kHz ligger på -127dBV før det gradvis stiger. Summen av all støy ligger på 26uV.

    Så testes en vanlig rimelig no-name balansert kabel.
    Vis vedlegget 909731
    Vis vedlegget 909732
    Vi ser at 3kHz ligger på -108dBV, og allerede på andre harmonisk ved 6kHz ligger signalet på -100dB

    Forskjellen i det hørbare området er nesten 30dB. Det er rundt 30 ganger større signal, og kan under de rette omstendighetene være forskjellen på hørbar og ikke-hørbar støy.

    Måling av skjerming ved høyere frekvenser.
    Det er viktig at ikke støy ved høyere frekvenser plukkes opp i audiokjeden. Selv om dette ikke er hørbart i seg selv vil det ofte kunne føre til hørbar støy (eller forvrengning) i audioområdet.

    Jeg lager her en firkantpuls på 2MHz. Denne skaper masse krøll lagt oppover i frekvensområdet. Denne mates inn på en liten spole (hvit tråd). Utenpå denne legger jeg to runder med kabelen som skal testes. Jeg måler frekvensspekteret på hver fase i forhold til jord med to kanaler på et oscilloskop. Dette tilsvarer common mode støy og er en støy som ikke kan kanselleres av mottakeren. Her er det dermed skjermen som er viktig.
    Vis vedlegget 909739

    No-name kabelen plukker opp 1500pW per fase
    Vis vedlegget 909740

    Belden 1804A plukker opp kun 90pW
    Vis vedlegget 909741
    Dette viser at skjermen er mer effektiv på Belden 1804A.

    Jeg repeterte testen med en 400kHz firkantpuls der jeg målte opp til 2MHz. Resultatet ble henholdsvis 300pW og 50pW.

    Frekvensrespons og simulering av denne.
    @Asbjørn har ved flere anledninger snakket om kablers egenskaper og at disse enkelt kan modelleres hvis man har kablenes spesifikasjoner. Jeg gjorde dette på kablene til sluket der to av de er på 3 meter.
    Belden 1804A har motstand på 0,11 ohm per meter, induktans på 0,689uH per meter og kapasitans på 197pF per meter (i starquad konfigurasjon). Den kan dermed modelleres og simuleres som vist under. Jeg har brukt 600 Ohm kildeimpedans for å gjøre situasjonen litt verre. Normalt moderne Hi-Fi utstyr ligger gjerne på 100-200 Ohm
    Vis vedlegget 909744

    Zoomer vi inn på frekvensresponsen ser vi at vi skal forvente -0,23dB ved 100kHz under forutsetningene gitt i simuleringen. Vi ser også at vi har et konstant tap på 0,026dB hele veien fra DC. Dette kommer av kabelens resistans.
    Vis vedlegget 909745

    Målinger i praksis.
    Først en kalibrering av instrumentet der sender og mottaker er koblet rett sammen internt inni instrumentet. Kildeimpedans = 600Ω og mottakerimpedans= 200kΩ. Signalet er 5V, men normalisert til 0dB ved 1kHz. De små «hakkene» i målingene er unøyaktigheter i instrumentet som kommer frem med så høy oppløsning på den vertikale aksen.

    Vis vedlegget 909746
    Vi ser som forventet en rett linje med en ubetydelig liten kul på 0,01dB rundt 20kHz.

    Så måles en faktisk kabel på 3 meter
    Vis vedlegget 909747
    Vi ser at dempingen ved 1kHz er omtrent 0,02dB som i simuleringen. Vi ser også at dempingen ved 100kHz er 0,23dB og dermed klin likt med simuleringen :)
    Jeg synes det er litt gøy at man kan legge data fra kabelprodusenten rett inn i et simuleringprogram og få så nøyaktige resultater!

    Uansett: Dette viser at selv med en høy kildeimpedans på 600 Ohm og relativt lange ledninger på 3 meter så er ikke frekvensresponsen et problem. Med en mer normal kildeimpedans på 100 Ohm er dempingen ved 100kHz på kun 0,0005 dB.

    Neutrik EMC kontakter
    Vis vedlegget 909753
    Det står mer om virkemåten og forskjellige scenario her: https://www.neutrik.com/media/9117/download/typlical-application-emc-xlr.pdf?v=1

    Må nesten vise noen bilder av disse kule kontaktene også. Dette er sexy saker.
    Jord på ytterkappen kobles via en gjeng små SMD kondensatorer. Her ser vi også hvordan de to ledningsparene i en starquad kobles sammen.
    Vis vedlegget 909748

    Skjermen legges deretter rundt en innvendig metallkappe som sørger for en kontinuerlig skjerm helt fra kabel til kontakthus.
    Vis vedlegget 909749
    Vis vedlegget 909754
    Vis vedlegget 909755

    Nerdefaktor "OFF"
    Takk for interessant lesning 👍🏻
    Kan ikke skjønne annet enn at dette kan være en kabel dere kan ha til salgs i nettbutikken deres?
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.067
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En mikrofonkabel er jo signalkabelens svar på Rocky. Den må tåle at gitaristen tråkker på den, at bassisten snubler i den og at vokalisten heter Roger Daltrey.

    IMG_0652.jpeg


    Sånn ellers så er det vel en vanlig balansert kabel 🙂
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja mange mic kabler er laget for å tåle veldig mye.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Mikrofonkabel er også en signalkabel.
    Belden 1804A tåler 11 kilo. Kanskje ikke den beste å svinge mikrofonen med.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mikrofonkabel er også en signalkabel.
    Belden 1804A tåler 11 kilo. Kanskje ikke den beste å svinge mikrofonen med.
    En svært god mikrofonkabel uten tvil. Kan sikkert brukes til karaoke, om behovet er stort 😊
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    er det slik å forstå mr hcs at du mener disse kablene ikke egner seg til annet en mikrofonkabel? Om så - hvorfor?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    er det slik å forstå mr hcs at du mener disse kablene ikke egner seg til annet en mikrofonkabel? Om så - hvorfor?
    Det mener ikke mr.hcs noe om. Det er prisverdig når gode alternativ kommer for en dag, da kan en treffe gode valg...
     
    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Sjelden jeg bryr meg om kabler ( blir bare krangling ..) men fikk et tips om Belden ..E89269..+Et forferdelig langt nummer. Mener jeg kjøpte disse fra Willy Tangen ( ?? ) på starten av 90-tallet. Det er vel disse som spiller nå og de virker...Han hadde rett! BJ. OK, Er litt treig...
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Disse kablene fungerer strålende, Starquad er tingen. Bruker sjøl Mogami2534. Fatter ikke at det er mulig å ta 1000vis, ja 10000vis av kroner for en balansert kabel med fancy kosmetikk utenpå. Organisert kriminalitet burde dette kalles.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    @na_X spurte om oppbyggingen på den andre kabelen jeg brukte i testen min. Den har faktisk ikke noe påstemplet informasjon og er bare noe jeg fikk en gang for mange år siden så jeg vet ikke. Den er en helt vanlig balansert kabel jeg har brukt til forskjellig opp gjennom.
    Den er avbildet til høyre på bildet, og man ser at skjermen består av en folie som ligger i kontakt med jordledningen. Fungerer helt fint.
    Til venstre på bildet ser vi Belden 1804A og hvordan de blå og hvite må kobles sammen slik at de blir til en leder.

    1681047838648.png


    Her er et bilde av skjermen til 1804A. Den dekker 80%
    1681048361500.png


    Slik ser den ut fra enden.
    1681048430792.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Prisverdig tråd!
    Hvor går grensen mellom ikke veldig lange lengder og veldig lange lengder, vil du si? I hvor stor grad er det utstyrsavhengig? Er 8m "innafor"?
    Kjørte en simulering på 8 meter og 100 Ohm kildeimpedans.

    1681048680530.png


    1681048835693.png

    Man får altså:
    -0,0044dB ved 100Hz. Dette er på grunn av kabelens resistans. Den er uansett lik ved alle frekvenser og dermed helt uvesentlig.
    -0,0048dB ved 20kHz. Man får altså en avrulling på 0,0004dB ved 20kHz. Det er i praksis null.
    -0,014dB ved 100kHz. Ved 100kHz er avrullingen økt til 0,01dB. Også i praksis null.

    Øker man lengden til 40 meter og beholder utgangsimpedansen på 100 Ohm får man allikevel kun -0,015dB ved 20kHz.
    Med 40 meter og 600 ohm får man imidlertid -1,3dB, og da det begynner å bety noe.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    962
    er der noe tilsvarende med tykk ytterkappe? 3mm utvendig diameter vil da ikke tåle særlig mye.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Skal du turne i denne? :LOL: :LOL: Neste Belden variant er 6 mm. dersom det hjelper...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er klassiske mikrofonkabler dette, gjort fysisk små. Sees gjerne brukt i kormikrofonstativer og andre dingser som skal vise minst mulig igjen, men de koples typisk til fysisk kraftigere saker som skal tåle juling på gulvet.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Takk for interessant lesning 👍🏻
    Kan ikke skjønne annet enn at dette kan være en kabel dere kan ha til salgs i nettbutikken deres?
    Helt enig. Dette burde vært mulig å kjøpe ferdig terminert utført av proff.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Googler man litt så finner man både konkurrenter til Belden med samme balansering og ferdig terminerte kabler der det er brukt Belden det mest sannsynlig kan være vanskelig å slå i pris.
    Klotz er vel et merke som er kjent for å bruke både Belden og Neutrik, om jeg ikke tar helt feil og nevnt noen ganger fra før her inne. Men også et merke der man får litt hva man betaler for, og i det aller rimeligste siktet i sortimentet dems så brukes det gjerne noe annet.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Visst du kommer til under all kosmetikken, blinget og "pynten" på "hai end"ferdigterminerte kabler som selges fra forhandlere rundt om, så er det vanligvis standard kabel fra Klotz, Mogami, Canare el andre reine kabelprodusenter du finner. Problemet er at noen sjarlataner, med rare idiotforklaringer og teorier, setter fantasipriser på dette, KUN for å tjene penger
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.860
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Googler man litt så finner man både konkurrenter til Belden med samme balansering og ferdig terminerte kabler der det er brukt Belden det mest sannsynlig kan være vanskelig å slå i pris.
    Klotz er vel et merke som er kjent for å bruke både Belden og Neutrik, om jeg ikke tar helt feil og nevnt noen ganger fra før her inne. Men også et merke der man får litt hva man betaler for, og i det aller rimeligste siktet i sortimentet dems så brukes det gjerne noe annet.
    Jeg kan ikke se at Klotz leverer starquad-kabler med Neutrik EMC-plugger.
    Sommer, derimot:

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg at egentlig en nettverkskabel kan brukes til det samme, de har irundt 24AWG som er 0,2mm tverrsnitt og skal være imellom 23-24AWG. Det er jo termineringen som utgjør egenskapene her sammen med hvordan kabelen er flettet.
    Bruker forøvrig en nettverkskabel på den ene gitaren min som er en Variax (den har en std nettverksinngang) og det fungerer også bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn