Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Tårnåsen
    Viktig å skille mellom nøytralitet og hedonisme (individuell nytelse).
    Ja men jeg er litt usikker på om DU faktisk gjør det det skillet slik du egentlig prediker. Du så selv hvordan Genelec 1236A oppfører seg og det er ikke akkurat nøytralt/flatt annet enn on-axis. Hvordan låter de i et reelt lytterom? Ikke nødvendigvis nøytralt hvis vi bruker det begrepet, som dessuten fortsatt er svært ullent...?
    Hva er målet: "nøytralt" i rommet (og med forbehold om hvordan anekoisk flatt da oversettes til in-room (er det da "typisk 6dB" tilt som gjelder?) avhengig av spredningsmønstre, som i 1236A sitt tilfelle er ganske dårlig) eller i et kammer? Beklager litt smårekursiv setning :)

PS: men uansett, og som nevnt tidligere, for meg er hele nøytralitetskonseptet ganske meningsløst så snart vi tar inn en lydingeninør med en digital DAW, sine ører, sitt rom, sine høyttalere med i likningen. Da er jo målet hans å maksimere individuell nytelse (slik han tolker det selv, subjektivt) på et spenn av anlegg iht til en bellcurve ikke sant, hvis han er skikkelig flink? Og der forsvant "nøytralitet" lenge før lyden når anlegget vårt..

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Ja men jeg er litt usikker på om DU faktisk gjør det det skillet slik du egentlig prediker. Du så selv hvordan Genelec 1236A oppfører seg og det er ikke akkurat nøytralt/flatt annet enn on-axis. Hvordan låter de i et reelt lytterom? Ikke nødvendigvis nøytralt hvis vi bruker det begrepet, som dessuten fortsatt er svært ullent...?
    Hva er målet: "nøytralt" i rommet (og med forbehold om hvordan anekoisk flatt da oversettes til in-room (er det da "typisk 6dB" tilt som gjelder?) avhengig av spredningsmønstre, som i 1236A sitt tilfelle er ganske dårlig) eller i et kammer? Beklager litt smårekursiv setning :)

PS: men uansett, og som nevnt tidligere, for meg er hele nøytralitetskonseptet ganske meningsløst så snart vi tar inn en lydingeninør med en digital DAW, sine ører, sitt rom, sine høyttalere med i likningen.
    Jeg har fått litt kjeft for å skrive om Genelec når jeg får spørsmål om Genelec, men her er vi på a’n igjen.

Monitoren du viser til, har et helt spesielt designmål: Høy spl med lav fordreining.

Designmål og løsninger er diskutert i denne lenken, som er fra en AES-presentasjon i 1989:

Dette var altså hva Genelec fikk til på denne tiden, gitt beskrankningene. Jeg er usikker på om det finnes et kommersielt tilgjengelig produkt som måler bedre enn 1236A gitt kravet om 130dB spl. Finner du frem til noe som måler bedre innenfor samme kategori, kan du gjerne legge igjen en lenke.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har fått litt kjeft for å skrive om Genelec når jeg får spørsmål om Genelec, men her er vi på a’n igjen.

Monitoren du viser til, har et helt spesielt designmål: Høy spl med lav fordreining.

Designmål og løsninger er diskutert i denne lenken, som er fra en AES-presentasjon i 1989:

Dette var altså hva Genelec fikk til på denne tiden, gitt beskrankningene. Jeg er usikker på om det finnes et kommersielt tilgjengelig produkt som måler bedre enn 1236A gitt kravet om 130dB spl. Finner du frem til noe som måler bedre innenfor samme kategori, kan du gjerne legge igjen en lenke.
    For meg var ikke poenget å henge ut deg eller Genelec på noen måte, men heller spørsmålene de spesifikke høyttalerne genererer som et konkret eksempel, og som du ikke svarte på. Men så vidt jeg husker måler mine egne Adam Audio S5X main monitorer jevnere v/30 og 60 grader da jeg målte dem ute på terrassen. De har riktig nok kun 128dB maks SPL iht spekken. Det har jeg forsøkt opp til punktet hvor de slo seg av og det virker ganske realistisk ;-)

PS: fant noen gamle målinger utendørs hevet ca 1,5 m fra terrassegulvet så ganske "free air" egentlig. Førstemåling er korrigert anekoisk, så med andre ord "høyttalerkorreksjon" bortsett fra at jeg lot det være igjen en liten peak rundt port-tuningen Ser det er noe grums litt over 1k (v/30 og 60 grader) som jeg ikke kan forklare men ganske pent over 1,5kHz vil jeg si.. Amatørmåling selvsagt..
    1683394443522.png

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    For meg var ikke poenget å henge ut deg eller Genelec på noen måte, men heller spørsmålene de genererer som et konkret eksempel, og som du ikke svarte på. Men så vidt jeg husker måler mine egne Adam Audio S5X main monitorer jevnere v/30 og 60 grader da jeg målte dem ute på terrassen. De har riktig nok kun 128dB maks SPL iht spekken. Det har jeg forsøkt opp til punktet hvor de slo seg av og det virker ganske realistisk ;-)
    Høyttalere er en serie med kompromisser. Her var målet høy spl i en høyttaler som likevel holder seg innenfor normer mht. fordreining og akustiske egenskaper. Å lage en så stor høyttaler med så spredte drivere - to mellomtoner og to woofere - er vrient. Sikkert lettere å få til i dag med simuleringsverktøy og 3D-printing, men jeg har ennå ikke funnet noe som slår 1236A i sin klasse. Kanskje denne fra PMC nærmer seg på enkelte områder, men jeg tror ikke en vanlig domedriver klarer å holde følge med resten i et så stort system:

Ellers er det vanskelig å finne høyttalere som oppgir detaljerte målinger av høy kvalitet. Mange virker å være redde for å vise hvor defektene i høyttaleren ligger.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Tårnåsen
    Høyttalere er en serie med kompromisser. Her var målet høy spl i en høyttaler som likevel holder seg innenfor normer mht. fordreining og akustiske egenskaper. Å lage en så stor høyttaler med så spredte drivere - to mellomtoner og to woofere - er vrient. Sikkert lettere å få til i dag med simuleringsverktøy og 3D-printing, men jeg har ennå ikke funnet noe som slår 1236A i sin klasse. Kanskje denne fra PMC nærmer seg på enkelte områder, men jeg tror ikke en vanlig domedriver klarer å holde følge med resten i et så stort system:

Ellers er det vanskelig å finne høyttalere som oppgir detaljerte målinger av høy kvalitet. Mange virker å være redde for å vise hvor defektene i høyttaleren ligger.
    Hmm de PMC høyttalerne var litt sånn "må ha" 😍

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    For mange tiår siden hadde man høyttalere som klarte godt over 130db SPL og som målte langt bedre off-axis. Horn er ikke akkurat noe nytt.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.977
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Genelec inngår kompromisser, vi andre er defekte. :p
    Det er vel liten tvil om at Genelec har lykkes på sitt felt og ikke helt uten grunn vil jeg tro? Og selv om de ikke selger produkter som appellerer til meg, fremstår de ikke som useriøse eller uten klare mål. Om dere andre er defekte vil jo tiden kanskje vise.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Genelec inngår kompromisser, vi andre er defekte. :p
    Jeg skrev «mange virker å være redde for å vise hvor defektene i høyttaleren ligger» nettopp for å understreke at Genelec demonstrerer sine defekter i manualene sine. Det er dessverre vanskelig å finne produsenter som oppgir like klare spesifikasjoner og målinger som Genelec. Kjenner du til noen, ikke nøl med å lenke til disse.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Tårnåsen
    Det er vel liten tvil om at Genelec har lykkes på sitt felt og ikke helt uten grunn vil jeg tro? Og selv om de ikke selger produkter som appellerer til meg, fremstår de ikke som useriøse eller uten klare mål. Om dere andre er defekte vil jo tiden kanskje vise.
    Jeg observerer vel egentlig ganske stor konkurranse på studiomonitor-markedet også hvor Genelec egentlig ikke utmerker seg så veldig men er blant de gode. Spesielt synes jeg den bassløsningen de har mot monitorene er fiffig ;) Finnes mye bra der ute og generelt til et helt annet forhold pris/kvalitet enn mye av det som selges som "high end hifi". Jeg har kjøpt MASSE studiomonitorer på kinoen iom at det er så sykt mye bedre ytelse per krone og hvor jeg er villig til å akseptere litt styggere kabinetter.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.851
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ble tolket som negativ omtale om Genelec, så var ikke det intensjonen. De to høyttalerne jeg har trukket frem ble nevnt fordi de har on-axis respons nærmere det jeg selv lager, så det var derfor naturlig nok ikke ment som kritikk mot Genelec.

Min noe sleivete kommentar gikk på at det er litt artig hvordan @svart-hvitt tolker alt Genelec gjør i beste mening, og alt alle andre sier og gjør i verste mening.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.851
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev «mange virker å være redde for å vise hvor defektene i høyttaleren ligger» nettopp for å understreke at Genelec demonstrerer sine defekter i manualene sine. Det er dessverre vanskelig å finne produsenter som oppgir like klare spesifikasjoner og målinger som Genelec. Kjenner du til noen, ikke nøl med å lenke til disse.
    Jeg henviste ikke til den kommentaren, men til hvordan ethvert avvik tidligere i tråden ble forklart som defekte høyttalere. Her har vi altså en høyttaler fra Genelec med lignende respons, da er det plutselig greit.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.977
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg observerer vel egentlig ganske stor konkurranse på studiomonitor-markedet også hvor Genelec egentlig ikke utmerker seg så veldig men er blant de gode. Spesielt synes jeg den bassløsningen de har mot monitorene er fiffig ;) Finnes mye bra der ute og generelt til et helt annet forhold pris/kvalitet enn mye av det som selges som "high end hifi". Jeg har kjøpt MASSE studiomonitorer på kinoen iom at det er så sykt mye bedre ytelse per krone og hvor jeg er villig til å akseptere litt styggere kabinetter.
    Du misforstår. Har 0 interesse for Genelec og hvilke løsninger de evt har og like stor interesse for å diskutere det videre Jeg driver ikke studio, eller sitter ved en pult og lytter. Dessuten bor jeg ikke i en dønkærkåk og høyttalere som står i mitt hjem skal også pryde det. Bare merket meg, som svart-hvitt nevnte, at de selger veldokumenterte produkter og at produktene deres virker gjennomtenkte.

• Haha
    Reaksjoner: erk

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det ble tolket som negativ omtale om Genelec, så var ikke det intensjonen. De to høyttalerne jeg har trukket frem ble nevnt fordi de har on-axis respons nærmere det jeg selv lager, så det var derfor naturlig nok ikke ment som kritikk mot Genelec.

Min noe sleivete kommentar gikk på at det er litt artig hvordan @svart-hvitt tolker alt Genelec gjør i beste mening, og alt alle andre sier og gjør i verste mening.
    Jeg har - etter at du selv brakte dine egne designmål inn som tema i tråden - påpekt at du ikke har hatt nøytralitet som designmål og at høyttaleren du lager ikke tilfredsstiller 40 år gamle krav til referansehøyttalere. Dette er ikke gjort i verste mening, men jeg har holdt dine valg opp mot normer og standarder i lydbransjen.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.851
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har - etter at du selv brakte dine egne designmål inn som tema i tråden - påpekt at du ikke har hatt nøytralitet som designmål og at høyttaleren du lager ikke tilfredsstiller 40 år gamle krav til referansehøyttalere. Dette er ikke gjort i verste mening, men jeg har holdt dine valg opp mot normer og standarder i lydbransjen.
    Problemet er jo bare at det ikke stemmer. Men din verden er jo, som navnet tilsier, svart hvitt - så da er det tydeligvis vrient å se helt hva som foregår alltid. Du ignorerer både informasjon og spørsmål, så da blir det tungt å komme gjennom.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er jo bare at det ikke stemmer. Men din verden er jo, som navnet tilsier, svart hvitt - så da er det tydeligvis vrient å se helt hva som foregår alltid. Du ignorerer både informasjon og spørsmål, så da blir det tungt å komme gjennom.
    Du skrev i innlegg #6 at «personlig designer jeg med noe løft i nedre mellomtone / øvre bass». Jeg tolket det som smakstilsetning og ikke et forsøk på nøytralitet.

Du har designet høyttalere som ekkofritt ikke er innenfor ±4dB selv om dette har vært et krav til referansehøyttalere i over 40 år.

Jeg har ganske enkelt ikke tolket deg dit hen at du har hatt nøytralitet som designmål. Kanskje jeg tar feil.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.851
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev i innlegg #6 at «personlig designer jeg med noe løft i nedre mellomtone / øvre bass». Jeg tolket det som smakstilsetning og ikke et forsøk på nøytralitet.

Du har designet høyttalere som ekkofritt ikke er innenfor ±4dB selv om dette har vært et krav til referansehøyttalere i over 40 år.

Jeg har ganske enkelt ikke tolket deg dit hen at du har hatt nøytralitet som designmål. Kanskje jeg tar feil.
    Høyttalerne er ekkofritt innenfor +/-2.5dB, men regner med at det er +/-2dB du mener. Målet er nøytralitet in-room, den eneste som hører høyttalerne anekoisk er jeg.

Det som er lett irriterende er at når Genelec gjør det samme så er det plutselig helt greit, er ikke det rart?
    Genelec har også høyttalere med løft i nedre mellomtone / øvre bass. Hvorfor holder du ikke de til de samme standardene?
    Genelec har også høyttalere som ikke er innenfor +/-2dB, hvorfor holder du ikke de til de samme standardene?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Høyttalerne er ekkofritt innenfor +/-2.5dB, men regner med at det er +/-2dB du mener. Målet er nøytralitet in-room, den eneste som hører høyttalerne anekoisk er jeg.

Det som er lett irriterende er at når Genelec gjør det samme så er det plutselig helt greit, er ikke det rart?
    Genelec har også høyttalere med løft i nedre mellomtone / øvre bass. Hvorfor holder du ikke de til de samme standardene?
    Genelec har også høyttalere som ikke er innenfor +/-2dB, hvorfor holder du ikke de til de samme standardene?
    Dette blir fort en diskusjon om Manta vs Genelec, og idéen om nøytralitet er naturligvis mye større enn det. Beklager til lesere som er lei av G og M.

Her er en beskrivelse fra 1980 av en av Genelecs første høyttalere:

Her er ±2dB eksplisitt oppgitt som designmål samt respons i rommet.

Jeg får ikke din retorikk og ordbruk til å stemme med idéen om nøytralitet, hvor man ser for seg et system hvor input og output er det samme. Hvis ditt designmål var nøytralitet, ser jeg ikke hvorfor du snakker om personlig smak, løft og slikt. Personlig smak skjer før mikrofonen, og hva angår nøytralitet ikke etter mikrofonen hvor man i prinsippet snakker om et helhetlig input-output-system.

Hvis du hadde nøytralitet som designmål, hvorfor lagde du ikke en høyttaler som var flatest mulig i ekkofritt rom?

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Tårnåsen
    Mine Adams justerte jeg til +/- 1dB omtrent anekoisk som dere ser av øverste kurve som jeg serverte tidligere. Men om det var viktig idet jeg plasserte dem i rommet de skulle spille i er jeg særdeles usikker på.

PS: De høyttalerne som spiller best der oppe på kinoloftet er utvilsomt Moelva. Vet ikke hvorfor men de er veldig lineære "in room" og så tilter jeg dem litt i tillegg uten øvrig korreksjon. Har ikke målt dem på terrassen men jeg innbiller meg at de IKKE ville målt like bra der ute som mine hypertunede Adams, men ALLE som hører Moelva vil nok mene at de låter bedre i rommet de står i. Tilsvarende headroom og tilsvarende respons for øvrig men de låter himmelsvis forskjellig i praksis i gitte rom.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.851
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir fort en diskusjon om Manta vs Genelec, og idéen om nøytralitet er naturligvis mye større enn det. Beklager til lesere som er lei av G og M.

Her er en beskrivelse fra 1980 av en av Genelecs første høyttalere:

Her er ±2dB eksplisitt oppgitt som designmål samt respons i rommet.

Jeg får ikke din retorikk og ordbruk til å stemme med idéen om nøytralitet, hvor man ser for seg et system hvor input og output er det samme. Hvis ditt designmål var nøytralitet, ser jeg ikke hvorfor du snakker om personlig smak, løft og slikt. Personlig smak skjer før mikrofonen, og hva angår nøytralitet ikke etter mikrofonen hvor man i prinsippet snakker om et helhetlig input-output-system.

Hvis du hadde nøytralitet som designmål, hvorfor lagde du ikke en høyttaler som var flatest mulig i ekkofritt rom?
    Jeg ønsker heller ikke dra inn Manta her, men det er vanskelig å ikke bli personlig provosert når du snakker ned noe jeg jobber svært hardt for uten å ha greie på det. Det er også veldig mange andre som leser disse trådene, så når du skriver ting som at høyttalerne ikke holder 40 år gamle standarder så er det veldig mange som kan lese det ute av kontekst og få et ekstremt feilaktig bilde av hva høyttalerne og jeg står for, noe jeg synes er veldig synd og direkte urettferdig. Genelec gjør helt sikkert utrolig mange ting bedre enn meg, det skulle f... meg bare mangle. Men at du holder meg til en høyere standard enn Genelec istedenfor motsatt blir litt for dumt.

Så tilbake til saken:
    Kan ikke huske at jeg har snakket om personlig smak? Jeg har sagt til det kjedsommelige at jeg fokuserer på riktig gjengivelse I ROMMET. Hvis du hadde brukt fire minutter på å lese det jeg svarer istedenfor å tenke på det neste du skal skrive, så kanskje det hadde gått inn etterhvert? Det er totalt irrelevant hvordan det måler anekoisk on-axis hvis man ikke tar hensyn til høyttalerens totale spredning og hva dette ender opp i når det puttes i stua til folk. Hvis det ikke blir riktig der, så hjelper det ikke at det er aldri så flatt on-axis i et ekkofritt rom som kunden aldri har vært i og aldri skal til. Skjønner ikke at det skal være så sjukt vanskelig å forstå.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Rekk opp hånda alle som sitter med et oppsett i heimen kalibrert og utstyrt som verktøy for "audio monitoring" ment for musikk produksjon. Med Target og in Room banka paddeflatt.
    Og samtidig slenger beina på bordet med en tuborg (@Dolbytor😅)
    Jeg må le litt av hele tråden.....Samtidig som jeg blir litt....aner ikke hva jeg skal kalle det, men oppgitt er en god start.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Rekk opp hånda alle som sitter med et oppsett i heimen kalibrert og utstyrt som verktøy for "audio monitoring" ment for musikk produksjon. Med Target og in Room banka paddeflatt.
    Og samtidig slenger beina på bordet med en tuborg (@Dolbytor😅)
    Jeg må le litt av hele tråden.....Samtidig som jeg blir litt....aner ikke hva jeg skal kalle det, men oppgitt er en god start.
    Det er en god start Alpha, har tenkt... akkurat det.
    Som en slags motpol til den negative energien jeg føler ved å følge med i denne tråden (jada vet at jeg kan la være å lese den) har jeg inni hodet en slags ide til en måte å hylle hifi interessen opprettet en egen tråd. Ja bare inni hodet foreløpig, kanskje bare et innlegg i Vipa tråden eller kanskje jeg ville kalt den: vi er heldige som ikke ligger på sotteseng. Jeg kunne innledet med å fortelle at begrepet sotteseng er et gammelt foreldet uttrykk for sykeseng/sykeleie og at hifi interessen hos enkelte kan se ut til å befinne seg på leie hvor utsiktene til helbred er eeh, labre.
    Heldige fordi vi også har en ting felles som veldig mange ikke har, vi har mulighet til å høre musikk på GODE anlegg, hvor vi tar oss selv innimellom å bare sitte og le og tenke: dette er jaggu fett! Veldig mange har denne muligheten innen rekkevidde økonomisk, men hverken vet eller skjønner hva de går glipp av. Vi er heldige fordi vi har "skjønt"
    Det. Vi nyter god musikk på bra anlegg. På tross av mange innlegg med høy kompetanse her så synes jeg denne tråden er tragisk og igjen, vet at jeg kan styre unna. Er noe med fluer og møkkalukt...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.977
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er også veldig mange andre som leser disse trådene, så når du skriver ting som at høyttalerne ikke holder 40 år gamle standarder så er det veldig mange som kan lese det ute av kontekst og få et ekstremt feilaktig bilde av hva høyttalerne og jeg står for
    Med all respekt, den katta slapp du ut av sekken selv! Du kan ikke både referere til egne produkter samtidig som ikke folk får ha en mening. Du får jo i motsetning til andre produsentene dessuten sjansen til å forsvare deg, pluss alle disse ridderne som står ved din side i felles pipekor mot hfs sin Genelec ambassadør.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Det er sykt mange smarte hoder som deltar i denne tråden.
    Noen har jeg kjent lenge personlig. Andre kun gjennom hva jeg leser.
    Det første som slo meg etter noen sider her var.....Er jeg, eller har vært helt nedsnødd? virker ikke huet og ørene?
    Åja! Alle har samme problemet ja!
    Og ingen har kjent på symptomene tidligere?
    Ingen har oppdaget at vi lurer oss selv, og vandrer vekk fra kilden?
    Vet ikke helt hva jeg skal skrive videre, men legen friskmeldte topplokket ved forrige besøk.
    Og det låter forbi hinsides her med raklet som er båret inn.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Med all respekt, den katta slapp du ut av sekken selv! Du kan ikke både referere til egne produkter samtidig som ikke folk får ha en mening. Du får jo i motsetning til andre produsentene dessuten sjansen til å forsvare deg, pluss alle disse ridderne som står ved din side i felles pipekor mot hfs sin Genelec ambassadør.
    Sett ned glasset nå mister! Du skjønner godt hva han mener.
    Det er ingen her som mener Genelec lager mediokre greier, så det er greit å forsvare seg på drittslenging fra tastatur troll som kun ønsker å opptre som overlord.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.977
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sett ned glasset nå mister! Du skjønner godt hva han mener.
    Det er ingen her som mener Genelec lager mediokre greier, så det er greit å forsvare seg på drittslenging fra tastatur troll som kun ønsker å opptre som overlord.
    Jeg gir pokker i både Genelec og kompisen din sine produkter. Men du beviser jo at han ikke har noen grunn til å sutre, for enten kommer du med de innoljede musklene dine eller så gneldrer Snickers, straks gutten får noe motbør?

Jeg syntes egentlig temaet var interessant straks jeg forsto det, men det blir jo dessverre ikke rare tråden med bare tørre meningsytringer. Støyen i første innlegget tok vel knekken på enhver sjanse for å diskutere dette temaet nøytralt.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.977
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har møtt deg ved flere anledninger.
    Så jeg må le litt av hele teksten din.
    Men jeg er åpen for å hente denne frem igjen neste gang vi ses. Innoljet eller ei!
    Hele teksten? Siste avsnitt var et hjertesukk, da vi egentlig kunne fokusert på om en kurve fra 20-20k skal mates inn i kverna og spyttes ut eller hvorfor ikke, helt uavhengig av formpreferanse. Mao tørr og informativ meningsutveksling.

Forresten du trenger ikke minne meg på kjekkasen jeg har truffet i baren, to høster på rad, hvem kan vel glemme deg?💪

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Hele teksten? Siste avsnitt var et hjertesukk, da vi egentlig kunne fokusert på om en kurve fra 20-20k skal mates inn i kverna og spyttes ut eller hvorfor ikke, helt uavhengig av formpreferanse. Mao tørr og informativ meningsutveksling.

Forresten du trenger ikke minne meg på kjekkasen jeg har truffet i baren, to høster på rad, hvem kan vel glemme deg?💪
    Jepp!
    Du vet å sprite det opp når det blir dørgende kjedelig.
    Hjertesukk vet jeg at du heldigvis ikke lider alvorlig av, men fortell meg heller hvordan DU har løst fenomenet vi vaser vektløst i.
    Jeg hører rykter om at "grotta" svinger om dagen, av flere som har lagt igjen grundige lytteøkter hos deg.
    så noe må jo være riktig der.
    Er det paddeflatt kanskje?
    Lyden altså!

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.977
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp!
    Du vet å sprite det opp når det blir dørgende kjedelig.
    Hjertesukk vet jeg at du heldigvis ikke lider alvorlig av, men fortell meg heller hvordan DU har løst fenomenet vi vaser vektløst i.
    Jeg hører rykter om at "grotta" svinger om dagen, av flere som har lagt igjen grundige lytteøkter hos deg.
    så noe må jo være riktig der.
    Er det paddeflatt kanskje?
    Lyden altså!
    1683410899728.png

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm…her har jeg vært borte 2-3 timer og tråden lever sitt eget liv. Snart 500 innlegg. Sånn sett et bevis på engasjement😅

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Tårnåsen
    Her er for øvrig hvordan jeg personlig synes hodetelefoner låter best på det meste av musikken jeg hører på, på vanlige lyttenivåer rundt 70dB. Det er jo fullstendig subjektivt og sier ikke noe annet enn at jeg ikke er helt enig i prioriteringene til lydgubbene som lagde de FLAC-filene jeg hører på...men hvorfor skal de ha mer rett enn meg?
    1683417646049.png

Men om slike korreksjoner funker kommer også i stor grad an på nivået man hører på. Siden ørene ikke er lineære. Dessverre. Nok en ting som ikke diskuteres når man snakker om nøytralitet... som jeg fortsatt mener er et særdeles ullent begrep.

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn