Målrettet reklame via mail

Z

Zomby_Woof

Gjest
En annen ting. Er tråden moderert? Hvorfor? Det ble antydet at jeg var gratisleser hos Narvesen, og jeg besvarte innlegget. De to innleggene bør tilbake med en gang.

Jeg tok bort et par sleivspark, og jeg synes det er greit å holde tråden på et seriøst nivå. Mvh Høvdingen

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg hadde ikke giddet å bry meg det aller minste hvis ikke dette ble tatt i forsvar. Men siden det altså er en diskusjon kan jeg godt utdype mitt synspunkt. Problemet er ikke 6,6 mailer pr. 40 år. Problemet er 6,6 mailer pr. 40 år ganger noen tusen bedrifter.

Dermed skulle det muligens være til å forstå?
Nei,egentlig ikkje.
Men siden hfs har et så lavt tall mailer,og du med fleire synst metoden er uholdbar,så regner eg med at du/dere har forsøkt tiltak mot alle dei andre bedriftene med samme praksis?

Mvh.

V

vredensgnag

Gjest
Gitt hvor mye jeg betaler i måneden for å være medlem på HFS, er det nærmest en selvfølge at jeg kunne sluppet denslags, ja ...

::)

Ubegripelig at folk velger å ta denne utsendelsen negativt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.106
Torget vurderinger
23
vredensgnag skrev:
Gitt hvor mye jeg betaler i måneden for å være medlem på HFS, er det nærmest en selvfølge at jeg kunne sluppet denslags, ja ...

::)

Ubegripelig at folk velger å ta denne utsendelsen negativt.
Ikke så rart, Vredens, we're fresh out of problems in this country...

Z

Zomby_Woof

Gjest
samlanes skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg hadde ikke giddet å bry meg det aller minste hvis ikke dette ble tatt i forsvar. Men siden det altså er en diskusjon kan jeg godt utdype mitt synspunkt. Problemet er ikke 6,6 mailer pr. 40 år. Problemet er 6,6 mailer pr. 40 år ganger noen tusen bedrifter.

Dermed skulle det muligens være til å forstå?
Nei,egentlig ikkje.
Men siden hfs har et så lavt tall mailer,og du med fleire synst metoden er uholdbar,så regner eg med at du/dere har forsøkt tiltak mot alle dei andre berdiftene med samme praksis?

Mvh.
Vel. Vanskelig å forstå er det neppe. Prøv igjen.

Når det gjelder tiltak, er det som sagt ren rutine og ikke forbundet med spesielt høyt blodtrykk. Det unike her, er at det er et debattforum og en diskusjon om metoden. Jeg har en mening om fenomenet. Derfor deltar jeg i diskusjonen.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.004
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Frage:

Ble det sendt ut post til adresser på brukernavn som er slettet?

(Spør siden det gikk litt fort i svingene i slettingen av den utsendte posten her, men det kom mer enn én, og jeg fikk ikke sjekket hvilken e-postadresse de var sendt til. Jeg har hatt et annet brukernavn tidligere, og med en annen e-postadresse.)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.098
Torget vurderinger
2
Hvis du sletter deg som medlem så blir emailadressen slettet. Det ble kun sendt ut til medlemmer som var registrert på utsendelsestidspunktet.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.230
Torget vurderinger
32
Ludo skrev:
Hvorfor har aldri Fidelity fått lov til sende ut reklamemail til brukernes adresser? At Høvdingen har kompiser som heter Roy Ervin og Håvard skal vel ikke gi dem fordeler som andre bransjeblad ikke får benytte seg av?
Slike påstander som dette skal du få lov til å dokumentere, og det synes jeg du bør når du insinuerer at vennskap har gitt bladet jeg frilanser for fordeler framfor andre magasiner.

Det er mulig høvdingen vil si noe annet, men jeg regner ikke høvdingen som en kompis i betydningen av venn som jeg har mye kontakt med. Han er en bekjent som jeg snakker med en sjelden gang og da kun i embeds medfør. Dvs. i forbindelse med tester eller Horten-messa. Jeg snakker med andre aktører i bransjen (inkludert Fidelity-redaktøren) oftere enn høvdingen.

Dessuten har jo Fidelity hatt et langt tettere samarbeid med HFS enn noen av de andre bladene. Ofte har man jo kunnet lese side opp og side ned med diskusjoner om Fidelity hentet direkte fra dette forumet.

Årsaken kan jo bare være at Fidelity ikke har kommet på muligheten for å bruke HFS som en kanal på den måten. Men det må nesten de svare på.

Jeg venter spent på dokumentasjonen din.

Roy

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Denne saken var ferdig debattert på side 1. Nå er det bare kverulering og personangrep igjen.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.004
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Hvis du sletter deg som medlem så blir emailadressen slettet. Det ble kun sendt ut til medlemmer som var registrert på utsendelsestidspunktet.
Ypperlig.

(Det var da også det jeg gikk ut fra. Da var det nok en viderforsendelse som har skjedd i mac.com systemet mitt.)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.785
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ikke la dette bli en Fidelity/Watt tråd da - det er offtopic så det holder!
Watt eller Fidelity har ikke gjort noenting galt her og burde holdes langt utenfor diskusjonen.

Store høvding - Det ville være fint om dere la ut alle regler for bruk av forumet - inkludert det som sto i en epost den dagen man registrerte seg så ville vi sluppet å ha tråder som dette.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.098
Torget vurderinger
2
H.R skrev:
Store høvding - Det ville være fint om dere la ut alle regler for bruk av forumet - inkludert det som sto i en epost den dagen man registrerte seg så ville vi sluppet å ha tråder som dette.
Det er et veldig godt poeng, og vi har laget et helt nytt regelsystem på nye Hifisentralen. Jeg går ikke i detaljer på det her, men jeg tror de fleste vil sette pris på måten vi har gjort det på, og alle regler og vilkår vil være lett tilgjengelig.

Jeg forstår at ingen husker vilkår som ble godtatt (og sannsynligvis ikke lest) for X antall tid siden.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.131
Torget vurderinger
1
Hifisentralens moderatorer håper alle har det bedre nå etter å fått ut litt frustrasjon. Innlegg som kan oppfattes krenkende er slettet.

bjornh, moderator

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.093
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Faen og, akkurat idet jeg skal begynne å spy edder og galle utover denne tråden, er alt plutselig bare fred og fordragelighet! Jaja, får finne en annen tråd å krangle i, da.

mvh 8)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Høvdingen skrev:
H.R skrev:
Ikke bare er det ulovlig å sende ut slike eposter direkte uten å ha samtykket i første omgang, men det skal også være mulighet til å melde seg av en slik liste direkte - det er det ikke her.
Når du registrerte deg som medlem av Hifisentralen så godtok du at du kan motta emailer fra administrasjonen i Hifisentralen, så vi er i vår fulle rett til å sende ut informasjon eller reklame. Det fremgår også av registreringserklæringen at du kan melde deg ut av Hifisentralen hvis du ikke ønsker slike emailer.

Dette er helt i tråd med markedsføringsloven. Du får gratis tilgang til våre tjenester (forum, bruktbørs m.m.), og til gjengjeld har vi lov til å sende ut info til våre medlemmer. God etikette vil vært å ha en "Unsubscribe" i bunn av selve emailen, men vi har ikke i dag noe system for å skille ut emailer som ikke ønsker info fra oss, og vi sender heller ikke ut jevnlige nyhetsbrev. Vi har sendt ut totalt 2 emailer på 12 år, og det er kun den ene som inneholdt kombinasjon av informasjon/reklame.

Til tross for regler så er det ikke ønskelig fra vår side å provosere brukerne på noen måte, og som nevnt ovenfor så kommer vi med et nytt system som gjør at det i fremtiden kun vil bli sendt ut emailer til de som velger å motta nyhetsbrev.

Vi kan her ta hensyn til alles ønsker, og da gjør vi også det.

Mvh
Høvdingen
Min mening er at dette er et klart lovbrudd. Det at vi godtok at vi kan motta emailer fra administrasjonen i Hifisentralen, er ikke det samme som et at vi samtykker i å mota reklame fra en tredjeperson. I tillegg skal det "Unsubscribe" i bunn av selve reklamemailen. Dette har ikke noe med god etikette å gjøre, men er lovpålagt.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.098
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Min mening er at dette er et klart lovbrudd. Det at vi godtok at vi kan motta emailer fra administrasjonen i Hifisentralen, er ikke det samme som et at vi samtykker i å mota reklame fra en tredjeperson. I tillegg skal det "Unsubscribe" i bunn av selve reklamemailen. Dette har ikke noe med god etikette å gjøre, men er lovpålagt.
Du har godtatt å motta emailer fra Hifisentralen når du registrerte deg, og du kan melde deg ut når som helst hvis du ikke ønsker å motta flere emailer. Det er ikke lovpålagt å ha "unsubscribe" i selve mailen, men det er pålagt å kunne melde seg av listen, og det kan du ved å melde deg ut som medlem.

Du har heller ikke mottatt noen email fra en tredjepart, men fra admin på Hifisentralen.

Uansett, jeg beklager å ha støtt de som synes dette var å gå over streken, og vi skal i fremtiden kun sende ut emailer til de som melder seg på liste. Dette er ikke fordi vi har brutt noen regler, men fordi vi ønsker å ta hensyn til de som ikke ønsker å motta emailer fra oss.

Jeg anser nå denne saken som avsluttet for vår del.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
529
Torget vurderinger
1
Høvdingen: Det er ingen som har samtykket til reklame via email uansett hvordan dere spinner dette. Det er fullt forståelig at noen av de nesten 18000 medlemmene reagerer på dette.
Dette er hvordan Forbrukerombudet tolker §15 i mfl:

Generelt om samtykke
Samtykket som avgis av forbrukeren skal være en frivillig, uttrykkelig og informert erklæring.9 I tillegg ma? det stilles nærmere krav til selve prosessen rundt innhenting og videre bruk av samtykker. Følgende krav gjelder:
Frivillig:
Samtykket ma? avgis frivillig. Forbrukeren skal kunne kalle samtykket tilbake na?r som helst.
Uttrykkelig:
Samtykket ma? avgis ved at det foretas en aktiv handling. Forbrukeren kan ikke bindes ved passivitet. Dette medfører at et forha?ndsavkrysset felt eller et vilka?r i en kontrakt ikke er tilstrekkelig til at skal kunne sies a? foreligge et gyldig samtykke. Den næringsdrivende ma? legge det opp slik at forbruke- ren ma? huke av i en egen boks eller lignende for a? bekrefte at samtykket gis.
Informert:
Na?r den næringsdrivende henter inn samtykke fra forbrukeren, for eksempel ved registrering pa? en internettside, ma? forbrukeren i direkte tilknytning til spørsma?let om han vil gi samtykke, gis informasjon om hva vedkommende samtykker til (samtykkeerklæring). Forbrukeren ma? i denne forbindelse informeres om hva det innebærer a? avgi et samtykke, blant annet om hvor ofte vedkommende vil motta markedsføring og om hvilke typer produkter som vil bli markedsført.
Det ma? ogsa? angis klart hvem samtykket gis til. Innhentes samtykke til a? sende ut markedsføring pa? vegne av ”samarbeidspartnere” ma? det for det første opplyses om dette. For det andre ma? en oppdatert liste med navn pa?
9 Jf. Ot.prp. nr. 62 (1999-2000) s. 33 flg. og NOU 1997:19 Et bedre personvern kap. 21.
7
?
”samarbeidspartnerne” til enhver tid finnes enten direkte i samtykke- erklæringen eller via en lenke til nettside hvor dette fremga?r.
Er det snakk om a? innhente samtykke til a? sende ut henvendelser med kombinert innhold av nyheter/brukerinformasjon og markedsføring, ma? det gjøres klart for forbrukeren at han eller hun samtykker til a? motta henven- delser med et slikt kombinert innhold.
Gjort er gjort, og ingen stor skade er skjedd, men jeg syns dere lagt dere flate og beklaget dette uten forbehold. Da ville ikke denne tråden vært 3 sider lang. Folk hisser seg ikke opp over en enslig email, men at det ikke innrømmes feil på det prinsippielle grunnlaget.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.101
Flott. Ta like godt livet av et hvert initiativ til noe nytt i startfasen. Slik får vi får minst mulig blest om vår, i de flestes øyne, sære hobby. " Ånei, jeg fikk en mail. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg blir så engstelig. Kom å hjelp meg"

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Super skrev:
Flott. Ta like godt livet av et hvert initiativ til noe nytt i startfasen. Slik får vi får minst mulig blest om vår, i de flestes øyne, sære hobby. " Ånei, jeg fikk en mail. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg blir så engstelig. Kom å hjelp meg"
Skivebom ;D

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.098
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Gjort er gjort, og ingen stor skade er skjedd, men jeg syns dere lagt dere flate og beklaget dette uten forbehold. Da ville ikke denne tråden vært 3 sider lang. Folk hisser seg ikke opp over en enslig email, men at det ikke innrømmes feil på det prinsippielle grunnlaget.
Jeg har fra først stund i denne tråden beklaget at vi provoserte enkelte brukere, og jeg har uavhengig av lover og regler lovet at vi ikke skal gjøre det igjen. I fremtiden vil det kun være de som skriver seg på liste som vil motta emailer fra oss. Dette gjelder da alt fra driftsmeldinger til evnt. reklame.

Mvh
Høvdingen

M

Mr-T

Gjest
I 1993 var det litt sånn "Hurra, en EPOST! Jeg fikk en EPOST!!!"

I 2012 er det bare "Uff nei, en epost igjen...."

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Etter mitt skjønn er det kraftige overreaksjoner her.
Det er helt greit å ville slippe reklame-mail. Det er også helt greit å informere om at det ikke er ønsket.
Men å dvele så ved det og i enkelttilfeller ta en såpass aggresiv tone finner jeg ytterst merkelig. At det skal være et så påtagende problem som noen indikerer kan jeg ikke forstå.

2 mailer på 12 år, tolv år!
Prinsipp eller ikke, klarer man å irritere seg over slikt bør man kanskje vurdere om det egentlig er noe annet som er problemet og ikke la det gå utover sentralen og Høvdingen.
Det står respekt av at noen legger så mye energi i et forum som gir så mange andre glede, til tross for at folk klager og syter over den minste ting. Det er litt barnehagetendenser til tider.
Konstruktiv kritikk ytret på anstendig vis er sikkert hjertelig velkommen og av nytteverdi for fremdrift og utvikling. Ren syting frykter jeg har motsatt virkning.

Pengesluk har utvilsomt rett:
we're fresh out of problems in this country...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er jeg strengt tatt ferdig med denne saken for lengst.

Men, om jeg får be: Er jeg blant de aggressive? Er jeg blant de sytende? Er jeg en representant for barnehagementalitet?

I anstendighetens navn: Alt jeg har lest av aggressivitet har vært rettet mot de som kritiserte bruk av maildressene i hfs' database til reklameformål. Mye av dette er for lengst slettet. Det er synd, fordi den som leser tråden i dag får et fullstendig galt inntrykk av hvordan debatten utviklet seg i 'sann tid'.

Alt jeg for min del har gjort er følgende:

#1 Jeg har plassert mailen i sammenheng med det totale omfanget av uønskede reklame- og salgsfremstøt.
#2 Jeg har gitt noen eksempler på hvor omfattende dette er totalt sett, og hvilke tiltak som er nødvendige for å unngå det.
#3 Jeg har beskrevet hvordan jeg forholder meg til det generelt, rutinemessig, og dermed også i det aktuelle eksempelet.
#4 Jeg har også, utrolig nok, måttet skrive et par innlegg for å forsvare meg mot direkte personangrep.

Jeg postet mitt innlegg i håp om å bevisstgjøre potensielle spammere om at det finnes et bredt spekter av reaksjoner, og at ikke alle disse innebærer økt omsetning eller konsekvensfri likegyldighet. Nå sitter jeg altså og skriver enda et innlegg for å forsvare meg, i det som en stund var en debatt om meg. Jeg finner det fortsatt ytterst forbausende.

Forrige spamdebatt, om noen husker den, handlet om 2L (muligens med litt andre inngangsverdier, men dog). Den forsvant tvert, ganske enkelt fordi 2L ba om forlatelse, helt uten forbehold.

Det har ikke skjedd her.

For de som er interessert i hva 'unnskyld' innebærer: Jon Risdal har vært meget synlig i media i det siste, med bakgrunn i denne boken http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8202337402 .

Hovedpoenget hans er at 'unnskyld' innebærer å erkjenne at man har gjort feil, at man tar ansvar for det, og at man gir troverdige forsikringer om at det ikke skal gjenta seg. Det vi har sett i denne tråden er på mange måter mer likt Valla-metoden, "jeg beklager at du har oppfattet det jeg gjorde som feil". Denslags holder ikke.

Og for å gjenta det enda en gang: Ren rutine. Ingen betydelig endring i verken blodtrykk eller puls. Men at det skulle utarte til en diskusjon om meg og min reaksjon? Ja. Det gjør meg rett og slett forbannet.

Barnehagementalitet kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg synes likevel ikke at det er behagelig å bli slike karakteristikker til del.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Personlig syns jeg dette er en bagatell. Kommer ikke til å melde meg ut fra Hifisentralen. Er rådgiver innen nettmarkedsføring og kjenner lovgivningen veldig godt. Dette er et lovbrudd, et lite et og personlig syns jeg det er en fillesak. Andre firmaer som bryter markedsføringsloven, kan få en eller annen form for reaksjon. Jeg håper ikke dette skjer med Hifisentralen. Tror nok at en del hadde satt pris på en beklagelse for dette uten forbehold, men for min egen del er dette ikke viktig. Ønsket kun å informere om dette og hadde håpet at jeg ikke ble angrepet som person. Ønsker også Watt lykke til, ha en fin kveld ;)

Topp Bunn