Mørch DP6

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Hvem er det som fører disse her i landet? Har kjøpt en slik, men vurderer å kjøpe et armrør som passer min Ortofon Kontrapunkt C, med 10 grams vekt / compliance på 12. Er nå grønt armrør på den, som krasjer totalt... ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Med flott arm......den er bare vakker , om det finnes bedre javel , men denne er en av de flotteste armene jeg vet om , ta en titt på www.Moerch.dk

Det finnes visst forskjellige bredder på "headshellet" også på de respektive rørene til denne , men de er sikkert skjeldene på brukten..

Vet noen hva herligheten koster ny/brukt?

Mvh Espen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med ny arm og ny platespiller, Pål! Det var overraskende! Dp6 er en nydelig arm, og ikke minst er den en fantastisk god match til Gyrodeck.Særlig med Pedersen-modifikasjon. Den gjør gyroen til en enda bedre spiller, men er visst et sant helvete å montere! Er jammen ikke sikker på hvem det er som tar Mørch inn til landet, men vet at Willy Tangen på kløfta, samme mann som steller med Naim, har hatt Mørch i stallen. Akkurat nå glapp det for meg hva firmaet hans heter, jeg tror jeg trenger mere kaffe på morgenkvisten! ;) Dp6 er både vellydende og ekstremt fleksibel, og det hender faktisk både titt og ofteat armrør er tilgjengelig brukt. Jeg ville prøvd med en "ønskes kjøpt"-annonse.

Tror forresten armen har en utpris på i overkant av femten tusen nå til dags. Og selvfølgeli finnes det enda bedrearmer, men de koster så forskrekkelig mye mer at Dp6 er utr4olig mye for pengene. Det er forresten betimelig å tenke litt over at det alltid vil være noe der ute som er "bedre", uansett hva vi velger å kjøpe. Uten at det på noen som helst måte gjør det vi selv sitter med dårligere av den grunn. Klassikere som Mørch Dp6 har vært på markedet siden tidlig åttitall, og har til fulle bevist at den forsvarer plassen sin.

Nå er jeg litt spent på hvordan du opplever forskjellene mellom WB "The Circle" og Gyrodeck/Pedersen/Dp6, Pål.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte min på Oslo Hi-Fi Center for noen år siden. Vet ikke om de fører den fortsatt. Det enkleste er nok å kontakte Mørch direkte pr email email. Min erfaring er at Mørch svarer prompte og personlig på henvendelser.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Firmaet til W. Tangen heter Ljudtema.......otg ligger på Borgen ved Kløfta i akershus.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Tusen takk for gode innspill og gratulasjoner alle sammen! :)
    Skal ta en tlf til Mr. Tangen og høre på pris, man kan jo ikke ha en Kontrapunkt C liggende ubrukt..! ;D

Jeg var hjemme ved midnatt i natt med ny spiller, fikk satt den opp og justert den, men da var det på tide og finne køya. Så jeg har faktisk ikke rukket og hørt mer enn noen få strofer på lavt volum, men det hørtes jaggu ikke dumt ut, selv med en Benz Ace. Skal ta en justering på riaa idag, kommer inn med fyldig rapport etterhvert Impulse! Og ja, det er en nyyydelig arm, og det er også GyroDeck'en,som er i sort/gull utførelse. Blir helt hypnotisert av å se på loddene under tallerkenen som danser rundt.. ;D
    Kaffe er viktig Impulse -uten riktig dose går alt bare tull.. ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Ta deg god tid til å justere fjærene. Det å få den rette gyngingen er vesentlig for å optimalisere bassen. Jeg hadde en del ekstra armrør til min DP-6, men de gikk til slutt.

Lykke til.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Takk for det Fosse! Men denne har vel ingen etterjusteringsmuligheter, siden mye av det flytende opphenget ble fjernet i Gert Pedersen modifikasjonen..? Plug and play forstod jeg..!??

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Sorry, lunchen inntatt og i mellomtiden glemte jeg hele Gert, som forøvrig er en utrolig trivelig og behjelpelig kar.
    Er nok mer plug and play dette ja.

Har du modifisert arboard også?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Hehe, har slik hukommelse jeg og.. Mengder kaffe er stikkordet her i gården.. ;) Jepp armbord er også modda, pluss QC strømforsyning og bronzelager. Det lille jeg har hørt nå spiller meget friskt og åpent. Det var grunnen til at jeg bytta ut The Circle, den ble litt for snill i toppen..

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    ixos_76 skrev:
    Gratulerer Med flott arm......den er bare vakker , om det finnes bedre javel , men denne er en av de flotteste armene jeg vet om , ta en titt på www.Moerch.dk

Det finnes visst forskjellige bredder på "headshellet" også på de respektive rørene til denne , men de er sikkert skjeldene på brukten..

Vet noen hva herligheten koster ny/brukt?

Mvh Espen
    Apropos headsjell.
    På mon up4 som jeg ennå ikke har fått montert er det bare røret som er klemt flatt der pick-up'en skal monteres. Sikkert ikke mer en 10 mm bredt og ingen skruehull eller noe å feste i. Noen anbefalinger til hva jeg bør gjøre her? Fint å finne en løsning som gjør justeringer enkle og vekt passe :) mvh tj

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    De nyere armrørene fra Mørch har slipt underside, ikke flatklemt. Dette gir noe bedre stabilitet. Standard fingerlift fra Mørch er jo et godt utgangspunkt. Ville vel tatt utgangspunkt i det armrøret som matcher egenresonansen best.

P

Parelius

Gjest
    TJ skrev:
    Apropos headsjell.
    På mon up4 som jeg ennå ikke har fått montert er det bare røret som er klemt flatt der pick-up'en skal monteres. Sikkert ikke mer en 10 mm bredt og ingen skruehull eller noe å feste i. Noen anbefalinger til hva jeg bør gjøre her? Fint å finne en løsning som gjør justeringer enkle og vekt passe :) mvh tj
    Det skal følge med en slik liten "bøyle" som PU festes til.

Nah, "bøyle" og "bøyle" fru Blom; Fingerlift heter det på godt norsk, som Fosse korrrekt sier. Har egentlig aldri likt den patenten der til Mörch, men det er nok mer bare en magefølelse enn saklig begrunnet.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke ut som verdens beste løsning det der nei....hvordan er det å justere vinklingen her vil ikke dette kunne skli(være køddent å få til å sitte skikkelig) ?, mener jeg har sett en mørch arm med en pu som festes i en skrue, og armlift i den andre skruen( som på well tempred) ett sted en gang(bilde)..Kan jo være gjort modding . LItt snodig patent.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Som nevnt, armrørene slipes nå i underkant, og da skal de sitte greit. Precision rørene har mer standard utforming, og skal være mer stabile, med bredere hode og hull for tradisjonell montasje.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje du vil legge ut noen bilder og lytteinntrykk når sakene er montert...?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Det er klart jeg skal..! :) Broren min har et meget godt speilreflekskamera, og har booka han i morra for session. Selv har jeg bare en Sony Ericsson mobiltelefon og ta bilder med, så det lar jeg være.... ;D

Den spiller forøvrig skikkelig bra, i forhold til Wilson-Benesch The Circle er det mye mer åpent og detaljert i hele frekvensområdet. Samtidig går ikke dette på bekostning av nerva i musikken; vokalinnlevelse er nesten til å gråte av noen ganger..! Perspektiv er der også i massevis. Hvor bra kommer dette til å bli med Kontrapunkt C, når det jeg har hørt til nå er med en lite innspilt Benz-Ace, i påvente av rødt armrør til C'en.. Hva jeg har hørt om at Gyro Deck'en kan være litt forsiktig i bassen, stemmer ikke med denne Gert Pedersen modda Gyro Deck'en; her er det skikkelig trøkk og dynamikk i bånn såfremt det er det på innspillningen..!
    Og så lett Mørch armen er å jobbe med i forhold til Wilson-Benesch Act 0.5! Her blir jeg t.o.m. bortskjemt med å få finjustert VTA mens plata spiller..! Er rimelig sikker på at denne har kommet for å bli en stund fremover.. ;D

En ting lurer jeg på: det er ikke mye plassen og justere overhenget på i Mørch armen, det er jo bare to skruehull, og that's it..? Hvordan får man justert det korrekt på alskens p.u.'er..?

P

Parelius

Gjest
    Cundis skrev:
    En ting lurer jeg på: det er ikke mye plassen og justere overhenget på i Mørch armen, det er jo bare to skruehull, og that's it..? Hvordan får man justert det korrekt på alskens p.u.'er..?
    Hvis du ser på bildet jeg la ut, så ser du at fingerløfter og PU kan skyves frem og tilbake (innen rimelighetens grenser), før du drar til skrue/mutter.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    EUREKA!!!!!!!!
    Med fare for angrep fra "ikketroende", tar jeg likevel tjangsen på å poste dette. ;) Litt ot, men bytta nettkabel på ASR riaa'en fra Transparent Super til FAT LMC nå, og what???!!!!! Makan til forbedring på dette feltet har jeg ikke vært i nærheten av tidligere...!! Alt kommer mye bedre frem, og lager tilsammen en helhet som er så superdetaljert, men såå vannvittig godt sydd sammen at jeg ble sittende og måpe her..! Lydbildet fyller seg i tillegg så til de grader mer ut i rommrt, at jeg ikke kan tro at en nettkabel kan åpne for dette... ::) LMC gir vannvittig mye for noen skarve hundrelapper, det er sikkert...!! For den som "tror" på denslags da.. ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Iiiiiiiiii'm a believer!!! :D (seriøst)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Rett overheng er vel at stiften ligger rett under forkant på armrøret (dersom du bruker standard armrør).

Har du fått VTA-tilbehøret til Mørchen? Standard kommer jo denne med en umbraco-stoppskrue.

Moro at det funker så fint da. Mørch og Michell er bra det.
    Jeg har ikke hørt Pedersen modifisert Gyro, men en kamerat hadde modifisert Orbe som jeg hørt da jeg vurderte å modifisere min SE.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    asbjbo skrev:
    Jeg tror jo på det du sier, men jeg legger merke til at andre melder om eksakt motsatt opplevelse: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23628.0.html
    Jeg har med undring lest denne tråden jeg og, og jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt..! For meg har LMC FAT fungert strålende på alle komponenter! :)

@Fosse: Var ikke klar over at det fantes noe annet VTA opplegg, men så i linken som aair posta høyere opp på siden, at den ligger på i underkant av 1400,- hos Ljudtema, hvis det er det som går under "VTA SKRUE". Og jeg som trodde at det bare var en dyr gullforgyldt skrue... ;D ;D Har du noe erfaring med denne anretningen?

EDIT: Hva syns du om umodda kontra modda Orbe?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Denne skruen må være relativt ny. Jeg forsøkte å bestille den til min DP-6, men da var den ikke å skaffe.
    Jeg justerte VTA ved nevnte stopp-skrue. Det er i utgangspunktet unøyaktig, men om jeg brukte noe i varierende tykkelse å plassere mellom armboardet og selv "stammen" på armen fant jeg ut at jeg kunne få dette relativt nøyaktig fra gang til gang.

Det satt en SME V på den modifiserte Orben, dessuten satt den i annet oppsett. Eieren anbefalte meg i grunnen ikke å gjøre det, så jeg lot være. Selv skal jeg ikke mene noe om akkurat det, men opplevde en forbedring ved overgang til modifisert armboard.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Jeg fikk aldri greie på hvordan den så ut. Men her må man vel fortsatt til med umbraco stoppskruen etter justering? Jeg har aldri sett den i bruk, men skal snart få sjekket den ut på Luxmannen din.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Lovte litt tidligere i tråden å poste noen bilder, disse er tatt av broren min med speilrefleks, og strykestativ som "stativ".. ;D

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Har du pickupen litt for langt fremme i armen? Normalt er dette skille mellom metallbiten og "huset" på Benzene på linje med selve stiften og skulle sånn sett flukte med forkant av armrøret.
    Vel, slik var det i hvert fall på de Benzene jeg brukte i min Mørch, men det kan selvsagt være anderledes med ACE. Ikke ment som fasit men et tips å sjekke ut.

Ser flott ut forresten. Kan vi få et nærbilde av VTA-justeringen?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Takk for tipset Fosse, det er godt mulig det er litt feiljustert. Har bare brukt en papp skive fra W.B. som mal, og uten briller.. ;D

Dette er det nærmeste jeg kommer VTA justering

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Her har den fått plass på veggen, som hver gang noen smeller i ytterdøra kommer ut av vater... 8) Kjekt med justerbare spikes..! ;D

Forresten, er Cardas Golden Reference armkabel fra armbase til riaa noe å satse på, eller fins det bedre alternativer?

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Fosse skrev:
    Har du pickupen litt for langt fremme i armen? Normalt er dette skille mellom metallbiten og "huset" på Benzene på linje med selve stiften og skulle sånn sett flukte med forkant av armrøret.
    Vel, slik var det i hvert fall på de Benzene jeg brukte i min Mørch, men det kan selvsagt være anderledes med ACE. Ikke ment som fasit men et tips å sjekke ut.
    Sjekka det nå, og nålspissen er på linje med ytterkanten av armen; den er altså riktig montert som vist på bildet høyere opp. Et meget godt tips jeg tar med videre..! ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn