Mørch DP6

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Hvor er VTA-justeringen på dette bildet (ut over umbraco stoppskruen)?

Personlig ville jeg ikke brukt føttene til å justere i vater. Da kommer tallerken og motor i ulike plan og det opplever jeg ikke som optimalt. Juster underlaget.

Ellers ville jeg forsøkt noe annet enn glass under. Min Orbe fungerte dårlig med stein, og jeg mistenker at den glasshyllen din heller ikke er optimal. Har du en IKEA slakteblokk du kan prøve, sånn midlertidig.

P

Parelius

Gjest
    Fosse, jeg er litt forvirret mht. den VTA-justeringen du snakker om til armen. Den stoppskruen må en vel ha uansett, spørsmålet er vel mekanismen for selve innstillingen. Jf. tidligere bilde jeg la ut. Fins det en annen variant, og hvor det ikke inngår noen stoppskrue?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Veit ikke helt om jeg forstår hva du mener med VTA justering annet enn den umbraco skruen? Tar tak i arm hvileren og justerer opp og ned med den, skulle det ha fulgt med noe mer for å justere VTA?

Får om litt en helt annen vegghylle i tykk akryl, med justerbare spikes, så dette er bare en midlertidig løsning.

Vegghyllevarianten av toppen på dette:

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Cundis skrev:
    ..Og så lett Mørch armen er å jobbe med i forhold til Wilson-Benesch Act 0.5! Her blir jeg t.o.m. bortskjemt med å få finjustert VTA mens plata spiller..! Er rimelig sikker på at denne har kommet for å bli en stund fremover.. ;D
    Du skriver at du kan justere VTA mens du spiller. Jeg har ingen anelse om denne vta-justeringen du og Parelius prater om. Men jeg klarte aldri justere VTA under spilling på Mørch.

P

Parelius

Gjest
    Den jeg har er altså avbildet tidligere i tråden. Den muliggjør innstilling under spilling, om du er veldig stødig på hånden. Jeg har ingen problem selvfølgelig, før maltinntaket. Låseskruen trenger en uansett; kjenner ikke til VTA-innstillinger som ikke har låseskrue. Selv den overmåte stødige VTA-justeringen på VPI-armen har en slik.

Jeg trodde du snakket om en VTA-innstillingsmekanisme som hadde gått meg hus forbi, Fosse. Beklager mulig forvirring.

Bildet som Cundis la ved har ingen VTA-justering som kan brukes under spilling, så langt jeg kan se.

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Det er en treghet i armbasen, som gjør at man kan løsne skruen uten at armen endrer posisjon. Når man tar tak i f.eks. armhvileren så kan jeg fint justere den rimelig eksakt det jeg ønsker, f.eks 0.5 mm. Hadde det ikke vært for denne "tregheten" ville jeg nok ikke klart det. En "smooth" treghet, hvis du skjønner.. :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Ok, sitter det en form for gummipakning imellom "stammen" og kransen (som er festet til armboardet og holder umbracoskruen)?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Parelius skrev:
    Bildet som Cundis la ved har ingen VTA-justering som kan brukes under spilling, så langt jeg kan se.
    Det fungerer faktisk veldig bra syns jeg, men en ustødig labb en søndags morgen etter en fuktig tur på by'n funker nok ikke... ;D

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Fosse skrev:
    Ok, sitter det en form for gummipakning imellom "stammen" og kransen (som er festet til armboardet og holder umbracoskruen)?
    Det vet jeg ikke, men det kan kjennes slik..!

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Er en ting jeg lurer på, dere som kjenner Mørch DP6:

Til Dynavector XX-1 står det i brosjyren til Mørch at grønt armrør (4g. effektiv masse) kan brukes. Det jeg ikke skjønner er hvordan det kan passe med XX-1 som har en compliance på 10..!!? ??? ??? ???

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.079
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Hva er egenvekten på pick-upen? Denne legges jo til arm massen for total...

Arne K

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Ahh.. :p Da lærte jeg jaggu noe nytt i dag òg... ;D
    12 g. veier den.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Ved hvilken frekvens er compliancen 10?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Tja, dette er hva jeg finner om den..!

Low output moving coil cartridge with flux damper and softened magnetism
    Output Voltage 0.25mV (at 1KHz, 5cm/sec.)
    Channel Separation 30 dB (at 1KHz)
    Channel balance 1.0 dB (at 1KHz)
    Frequency response 20 - 20,000Hz (± 1dB)
    Compliance 10 x 10-6 cm/dyn
    Tracking force 1.8 - 2.2grams
    DC resistance R=5 ohms
    Recommended load
    impedance >30 ohms
    Cantilever 6mm length, solid boron
    Stylus PF line contact
    Weight 12 grams

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Bra! :) Hva er det absolutt ideelle? Har hørt av noen at den bør være mellom 8 og 15, mens andre sier 8-9.

L

Lars.N

Gjest
    Det var en hard nøtt :eek: men ikke under 5hz eller over 20hz Mørch selv mener vel noe rundt der du ligger idag mener jeg å huske.

Laban :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Mørch anbefaler 12hz egenresonans. Laban sitt svar forutsetter at compliancen er oppgitt for 10hz, men vet du at det er korrekt?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Prøver å finne ut av hva den er målt ved, men har ikke funnet det ennå. Er den målt ved 100 Hz, som er vanlig med japser (?), blir den vel noe lavere. Krise, mon tro..?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Stockholm
    Uansett; Mørch anbefaler jo grønt armrør, evnt. Precision Red, så på jordet blir det vel ikke.. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn