Hva med denne?
EMX-7150-CF1 Kit - AcousticShop
Det koster litt, men her får du kvalitet. Der får du med kalibreringsfil og da er du garantert nøyaktig resultat. Men som du ser fra en sample kalibreringsfil de har så er ikke avviket stort. 1.3dB ved 20KHz ellers så ligger den på +- 0,5dB nedover i frekvens.
Du får ikke absolutt SPL direkte, men de skriver at 1mV=1Pa og 1Pa er det samme som 94dB SPL. Hvis du på en aller annen måte kan mate lydkortet ditt med 1mV så kan du kalibrere oppsettet ditt til ganske nøyaktig absolutt SPL også.
Hvis det er viktig for deg å ha helt nøyaktig absolutt SPL kan du kjøpe denne:
SC-1 Akustischer Kalibrator inklusive CA-1/2" + CA-1/4" - AcousticShop
Men om det er 94 eller 95dB er vel ikke så viktig og metoden jeg beskrev over vil nok gi deg nøyaktighet innenfor +-1dB
Jeg har brukt en tidligere versjon fra samme firma og er godt fornøyd med den.
USB-løsninger er kjekke de, men du mister kontrollen på tidsdomenet. Det fine med analogt inn og ut er at du har full kontroll på tiden som da er "real-time". Jeg vet ikke delay på UMIC men klarer ikke å fri meg fra tanken om at det ligger et uviss forsinkelse der..
Ellers så er jeg enig med de andre her om at et vanlig lydkort er mer enn godt nok til måling. THD, noise og linearitet er ikke noe problem på et moderne lydkort av nogenlunde kvalitet.