Har akkurat hentet maxi-caddy'en etter en reparasjon på firehjulsdriften, og betalte 40kkr - det hjalp i hvert fall på humøretDet er nok bare å plukke opp hammeren og avreagere.
Sist redigert:
Har akkurat hentet maxi-caddy'en etter en reparasjon på firehjulsdriften, og betalte 40kkr - det hjalp i hvert fall på humøretDet er nok bare å plukke opp hammeren og avreagere.
Defekt Haldex?Har akkurat hentet maxi-caddy'en etter en reparasjon på firehjulsdriften, og betalte 40kkr - det hjalp i hvert fall på humøret
Dette er i tråd med det som er Katz sin kurve. Det man kan tenke over er at når man begynner å rulle av på den måten (tvinger høyttaleren) ved 1000hz så vil det låte mer farget enn "Vikersund", trådens opprinnelige problemstilling. Bare så det er sagt liksomÉn person er vel mer som anekdote å regne enn sannhetsvitne for en generell tilstand blant lydfolk.
Jeg har tidligere delt før/etter graf fra Katz i denne tråden, så det vet vi vel. Her er den igjen:
Vis vedlegget 918657
Du snakker ned Kii, som er en direkte konkurrent av Sigberg, som er din største kunde.Det ante meg at du kom til å bite på den der ja, men hva med de 9 andre da?
Når det gjelder KII så er det et eksempel på en høyttaler med et annet spredningsmønster enn så godt som alt annet. Tuner du dem likt så vil de låte svært annerledes enn en normalspredende høyttaler. Å snakke om anekoisk respons uten å inkludere spredningen gir ikke mening.
Når det gjelder Bob Katz så er hans mantra at høyttalerne ikke skal ha ting som stikker seg ut. Jeg er selvsagt enig, men han er allikevel bare én av ekstremt mange og fungerer ikke som sannhetsvitne for alle disse. Like lite som du fungerer som sannhetsvitne for brorparten av befolkningen.
Siden du henger deg opp i en ubetydelighet, men overser alt av vesentlighet som egentlig velter fantasiverdenen du vil tre ned over ørene på andre anser jeg dette som utdebattert.
Hvordan klarer du å koke i hop sånt fjas? Og hvorfor gidder du? Er det bare 100% trolling som står på din agenda?Du snakker ned Kii, som er en direkte konkurrent av Sigberg, som er din største kunde.
For å snakke ned Kii, bruker du en måling som «alle» vet er unøyaktig (Stereophile måler ikke nøyaktig i bassen), mens andre målinger gjort av mer kompetente, erfarne og nøyaktige testanmeldere viser langt mindre defekter enn de du påpeker.
Beklager, du skrev tidligere at «så jeg kan ikke utelukke at jeg vil kjøpe dette av han i fremtiden».Jeg er også spent, jeg vet jo ikke hva jeg skal levere eller fakturere. Kan du hjelpe oss litt her @svart-hvitt ?
@SigbergAudio jeg ser at jeg ikke har adressen din i fakturasystemet, kan du sende den til meg? Straks Svart-hvitt forteller oss hva du har kjøpt er det fint om du sender meg en skriftlig bestilling. Jeg sender deg e-postadressen på pm.
Mange tenker nok på musikken sin og spesielt på favorittene.Nøytral brukes ofte på produksjonssiden av høyttalerdesignere og -produsenter, samt profesjonelle lydfolk. Begrepet kan også brukes på forbrukersiden, men da er det en fordel - for å unngå misforståelser - om begrepet brukes slik ingeniører og profesjonelle lydfolk gjør.
Hva tenker folk på HFS?
Jeg tror det er enklest at du holder hvem jeg skal kjøpe av eller selge til utenfor diskusjonen.Beklager, du skrev tidligere at «så jeg kan ikke utelukke at jeg vil kjøpe dette av han i fremtiden».
Du er bare hans potensielt største kunde, ikke største kunde i dag.
Uten å spekulere i hvilken retning det eventuelt forskyver resultatet, er det verdt å nevne at dette er fra en studie utført av Genelec, og studioene som er målt benytter utelukkende Genelec høyttalere. Dette er dermed ikke nødvendigvis representativt for alle studioer, og det er da (igjen) upresist å presentere det som et representativt utvalg.HVA SKJER MED LYDEN I ROMMET I STUDIOER HVOR MUSIKKEN DIN PRODUSERES?
Det er fremmet påstander om at studioer som produserer musikken din ikke følger standarder som EBU Tech 3276, som setter krav til referansehøyttalere (maks ±2dB avvik fra flat i ekkofritt rom) og frekvensrespons i rommet (maks ±3dB i rommet fra flat, med mulighet for avrulling oppover i frekvens).
@Snickers-is skrev i innlegg #524 følgende: «Hvis alle innspillinger frem til i dag er testet og justert inn på anlegg med 3-6dB mer bass enn diskant så er det tilsvarende mindre bass på innspillingene».
I innlegg #491 skriver han følgende: «Brorparten av eksisterende innspillinger ikke er mixet for å spilles av på en høyttaler med flat respons uten tilt».
Også andre har hevdet at flat kurve ikke brukes i musikkproduksjon.
Nedenfor ser vi målinger av 250 referansehøyttalere på tvers av over 150 studioer. Her er mediankurven helt flat (min rød linje), med unntak av en kul helt nederst på ca. 2dB.
Halvparten av frekvensresponsmålingene faller innenfor kravet i standarden om ±3dB i rommet.
Vis vedlegget 918765
Det er over 150 rom som er testet. Med andre ord: Det er rommene, ikke høyttalerne som er undersøkt. Høyttalerne er irrelevante i denne sammenhengen all den tid de tilfredsstiller referansekravene om bl.a. ±2dB frekvensavvik i ekkofritt rom.Uten å spekulere i hvilken retning det eventuelt forskyver resultatet, er det verdt å nevne at dette er fra en studie utført av Genelec, og studioene som er målt benytter utelukkende Genelec høyttalere. Dette er dermed ikke nødvendigvis representativt for alle studioer, og det er da (igjen) upresist å presentere det som et representativt utvalg.
Det er ikke usaklig å påpeke kommersielle bindinger. Du har selv sagt at @Snickers-is er en potensiell kunde av deg. Dere er begge registrert som bransjeaktører.Jeg tror det er enklest at du holder hvem jeg skal kjøpe av eller selge til utenfor diskusjonen.
Underlig å trekke frem denne gitt alle de merkelige påstandene du har kommet med. Kurven sier faktisk ikke noe om hva den typiske frekvensresponsen er. Det er fullt mulig at 99% av alle de målte høyttalerne benytter rommet i denne kurven til tilt. Selv 50%-kurvene tillater så mye som 7dB tilt. Selv om originaldokumentet beskriver dette som "innenfor grensene" spenner 50%-grensa mellom + og - 4db. I og med at dette er en 1/3-oktav kurve er dette forholdsvis store avvik. Når vi ser den påfallende store dipen ved 200Hz som går igjen på et snitt av 250 studioer kan man jo spørre seg hvor vidt de egentlig bryr seg.HVA SKJER MED LYDEN I ROMMET I STUDIOER HVOR MUSIKKEN DIN PRODUSERES?
Det er fremmet påstander om at studioer som produserer musikken din ikke følger standarder som EBU Tech 3276, som setter krav til referansehøyttalere (maks ±2dB avvik fra flat i ekkofritt rom) og frekvensrespons i rommet (maks ±3dB i rommet fra flat, med mulighet for avrulling oppover i frekvens).
@Snickers-is skrev i innlegg #524 følgende: «Hvis alle innspillinger frem til i dag er testet og justert inn på anlegg med 3-6dB mer bass enn diskant så er det tilsvarende mindre bass på innspillingene».
I innlegg #491 skriver han følgende: «Brorparten av eksisterende innspillinger ikke er mixet for å spilles av på en høyttaler med flat respons uten tilt».
Også andre har hevdet at flat kurve ikke brukes i musikkproduksjon.
Nedenfor ser vi målinger av 250 referansehøyttalere på tvers av over 150 studioer. Her er mediankurven helt flat (min rød linje), med unntak av en kul helt nederst på ca. 2dB.
Halvparten av frekvensresponsmålingene faller innenfor kravet i standarden om ±3dB i rommet.
Vis vedlegget 918765
Det tror jeg aldri han har sagt.Det er ikke usaklig å påpeke kommersielle bindinger. Du har selv sagt at @Snickers-is er en potensiell kunde av deg. Dere er begge registrert som bransjeaktører.
Nei, du farer ikke lenger bare med usakligheter og tøys, men ren løgn. Jeg har sagt direkte til deg og til og med i denne tråden at det hverken er eller har vært noen kommersielle bindinger mellom oss, likevel presterer du å skrive at jeg er hans største kunde. Innlegget er rapportert, og du er ignorert.Det er ikke usaklig å påpeke kommersielle bindinger. Du har selv sagt at @Snickers-is er en potensiell kunde av deg. Dere er begge registrert som bransjeaktører.
Jeg beklager at jeg husket feil. Du skrev opprinnelig at du er en potensiell kunde, ikke en nåværende.Nei, du farer ikke lenger bare med usakligheter og tøys, men ren løgn. Jeg har sagt direkte til deg og til og med i denne tråden at det hverken er eller har vært noen kommersielle bindinger mellom oss, likevel presterer du å skrive at jeg er hans største kunde. Innlegget er rapportert, og du er ignorert.
I innlegg #218 opplyste @SigbergAudio om følgende:Det tror jeg aldri han har sagt.
Du vet nå at det ikke er en kommersiell binding mellom oss. Du vet at jeg utvikler og selger drivere og utvikler høyttalere, og du vet at Sigberg produserer høyttalere. Alle som driver med det Sigberg driver med er potensielle kunder av alle som driver med det jeg driver med.Det er vanlig å vurdere bindinger i næringslivet ikke bare ut fra eksisterende kommersielle bindinger, men også tidligere og når det er klart at man har en potensiell binding.
Det er vel på sin plass siden hans produkter er noe av det råeste du kan putte i et studio.Du har på eget initiativ trukket dine egne produkter inn i denne tråden.
Så du fikk svaret i innlegg 218, og du er fortsatt ikke ferdig med å komme med disse idiotiske påstandene dine.I innlegg #218 opplyste @SigbergAudio om følgende:
«Grunnen til at jeg tok med "p.t" hvis det var det du lurte på, er at han [ @Snickers-is ] produserer elementer og jeg produserer høyttalere, så jeg kan ikke utelukke at jeg vil kjøpe dette av han i fremtiden»
Men viss vi skulle hatt ein slik standard: korleis burde den skildra lyden i produksjonsrommet for at det skulle gje meining, og vore mogleg å reprodusera heime?
Hvis vi hadde forsøkt å innføre en standard som skulle være absolutt tror jeg vi hadde gjort klokt i å harmonere den med det store flertallet av eksisterende innspillinger. Da ville vi fått mest utbytte av dem, og samtidig som vi kunne fått god kontroll på fremtiden. [...] Jeg velger som regel target basert på hva som låter realistisk på et stort antall innspillinger. [...]
Her trur eg, slik eg svarte Snickers: sidan vi har eit stort historisk stort materiale (slik vi har av innspelt musikk i mono og stereo), så er den riktige måten å tagga kva norm som ligg til grunn som metadata. I dette tilfellet tyder "norm" (kanskje) referansekurve i produksjonen. Dette får dei til på nær sagt alle andre felt (jf. ICC-profilar).Hvis vi bruker et snitt av dagens innspillinger for å lage en standard, er det som om vi fryser tiden og går i Duell-fellen fra 1899. For verden kommer til å gå fremover, høyttalerne våre blir mer transparente, nøytrale, og moderne teknikk gjør oss i stand til å endre responsen i en HomePod eller Sonos-boks på et blunk slik at responsen tilpasses rommet. Hensikten med nøytralitet i kurvespørsmålet er å standardisere produksjon og avspilling slik at man fjerner gjetningen og unngår å spille av musikk med en gammeldags kurve som tilhørte fortiden. Hvem vil lytte til opptak i dag basert på den antikverte kurven i figuren ovenfor?
Hmmmmmm.........FORSTÅ lyd bedre......... ???Brannfakkelen ovenfor kommer fra Øyvind Kvålsvoll. Kvålsvoll er en kompetent ingeniør som lager egne høyttalere med tilpasset elektronikk. Kvålsvoll hjelper også med akustikktiltak og DSP for kalibrering og romkompensasjon. På hjemmsiden sin tar han jevnlig for seg interessante temaer. Dessverre er han ikke lenger aktiv her på HFS, men vi kan likvel hente inspirasjon fra siden hans for å forstå lyd bedre.
Hva tenker folk på HFS?
(1) Er nøytral lyd et begrep som er relevant for å få «rett lyd»?
@Tweedjakke , takk for veldformulert svar med gode innspill.Her trur eg, slik eg svarte Snickers: sidan vi har eit stort historisk stort materiale (slik vi har av innspelt musikk i mono og stereo), så er den riktige måten å tagga kva norm som ligg til grunn som metadata. I dette tilfellet tyder "norm" (kanskje) referansekurve i produksjonen. Dette får dei til på nær sagt alle andre felt (jf. ICC-profilar).
Problemet, for å kalla det det, er mengda av historisk materiale tilgjengeleg for oss (LP, CD og digitale filer) utan slik informasjon. Her viste ein graf du la ut tidlegare at til og med for lytterom med monitorar frå ein produsent (Genelec, der eg har forstått det på deg som at modellane har homogen lydsignatur, og berre ulik kapasitet) er det temmeleg stor spreiing, særleg i bass og nedre mellomtone. Kast inn alle dei studioa som har brukt NS10, JBL, B&W og whatnot, og ukjent volumnivå, og vi veit rett og slett ikkje korleis sluttproduktet høyrdest ut for produsenten.
Eg er ikkje sikker på at det betyr at det riktige, for ein sluttbrukar som ønskjer å høyra på eit breitt utval musikk og ønskjer å spela av denne så naturleg/nøytralt som mogleg, at det tryggaste er å finna ein median (dersom denne lèt seg finna) og leggja seg på den. Kanskje er det slik at det er betre (mindre ille) å ha eit musikkanlegg som har svak tilt i lytteposisjon, dersom det funkar best for det meste av musikken?
Det er sjølvsagt mogleg å hevda den overdrivne bassen musikk vanlegvis vert spelt med (om det no er slik) har øydelagt oppfattinga vår av musikk, akkurat som alt sukkeret og saltet i maten vi et (særleg halvfabrikata) har gjort oss til store barn i matvegen, og vi treng ein detox for å læra oss å setja pris på nyansane i lyden.
Apropos liksom!"Denne kurven ble brukt i datidens kringkasting og fonografer."
Altså for den gjennomsnittlige lytter på 1940 tallet. Så kan man jo prøve å se for seg hva de satt og lyttet til i stuene sine.
Og hvordan dette skulle være relevant for oss her på HFS i 2023 og det vi har hjemme i dag.
Ikke prøv deg på å blande sammen "orkester bak forheng" og "kringkasting og fonografer" anno cirka 1940. Du veit det blir for dumt.
Siden jeg i lange og flere perioder er storforbruker av musikk og lyter på tvers av sjangere og epoker, kan jeg ikke fri meg fra tanken om at problemet du tar opp og dette COC til Toole er overdrevet.Hvilken kurve ville du foretrukket?