Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hvis vi sammenligner med standardene som ble satt for 100-150 år siden for min bransje av de kjente store, så tror jeg både Escoffier, og André Engh ville snudd seg i graven, sammen med en hel del andre individer som satt opp parameterne for vellykkede "kurver" og kjøreplaner for moderne og riktig utførelse.

    Moderne og riktig matlaging har hatt en enorm utvikling siden den tid, og det er nok ikke mange som slår opp i den lille røde boka til Hr.Engh når Biff Tataki med ponzu saus skal tilberedes.

    Poenget mitt er med dette er at ALT ER LOV, så lenge det blir mer enn bra.
    Og gamle standarder er rent i senk av moderne utvikling, og tilgang på hjelpemidler etc.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis vi sammenligner med standardene som ble satt for 100-150 år siden for min bransje av de kjente store, så tror jeg både Escoffier, og André Engh ville snudd seg i graven, sammen med en hel del andre individer som satt opp parameterne for vellykkede "kurver" og kjøreplaner for moderne og riktig utførelse.

    Moderne og riktig matlaging har hatt en enorm utvikling siden den tid, og det er nok ikke mange som slår opp i den lille røde boka til Hr.Engh når Biff Tataki med ponzu saus skal tilberedes.

    Poenget mitt er med dette er at ALT ER LOV, så lenge det blir mer enn bra.
    Og gamle standarder er rent i senk av moderne utvikling, og tilgang på hjelpemidler etc.

    Og du som er kokk, vet jo at har man litt erfaring og teft, så ender man ikke opp som pepperkakebakeren i Hakkebakkeskogen når det står «Smak til med ...» :ROFLMAO:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563
    Hvorfor finne opp hjulet på nytt når vi har standarder og programvare for beste praksis?
    Den standarden du fremsnakker her er basert på lite presis kunnskap. Så hvorfor skal folk som har muligheter for å ta lyden akkurat dit de vil, legge seg på standarden?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Den standarden du fremsnakker her er basert på lite presis kunnskap. Så hvorfor skal folk som har muligheter for å ta lyden akkurat dit de vil, legge seg på standarden?
    «Lite presis kunnskap», skriver du. Hva tenkte du på i så måte? Ser du for deg at mer presis kunnskap er innebygd i moderne DSP-programvare med avanserte funksjoner?

    Toole er ikke nådig i sine beskrivelse av slik avansert DSP. Han har skrevet bl.a. følgende om det som gjerne omtales som state-of-the-art DSP, i dette tilfellet en JBL Synthesis SDP-75 med Trinnov:

    «I have one of the most powerful and expensive multichannel processors on the market, widely praised for its processing power and complicated signal processing. It is enormously flexible, clearly designed by smart people in the math and DSP categories, but equally clearly these people did not understand the acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms - my speciality. The result is that, in its self-calibration mode it does things that should not be done.

    I won't go into the details of my history with this unit, but it began with a setup procedure, using their proprietary microphone, spatial averaging with weighted mic locations, and allusions to combined IIR and FIR processing promising a very special result.

    It was indeed special, because the superb sound of my Revel Salon2s was clearly degraded. Measurements I made with REW disagreed with the unit's displayed result, but agreed with my ears. With help from a product specialist, manual EQ overrides were able to restore the essence of good sound.

    Some subsequent fiddles have taken it to the point that I can enjoy programs, but only by overriding or disabling some of the internal processes.

    I know that there are other digital equalizers with problems. All originate with clever math/DSP engineers doing things that may make academic sense, but that pay insufficient attention to the peculiarities of human perception. At professional audio gatherings I have had extended discussions/arguments with some of their engineers. It has always come down to opinion, not fact, and the opinions are inclined to enhance the customers' perceived value in the product. It is part of a mighty struggle to be different or distinctive in a product that delivers something that nowadays many people can do for themselves with off-the-shelf DSP, free measurement software and a $100 mic».
    Lenke: https://www.avsforum.com/forum/89-s...aker-what-science-shows-162.html#post58538632

    Dette er altså det Toole skriver i dag om state-of-the-art DSP, og i møter med folk som sier de kan mye om DSP, hevder han at påstandene deres er basert på meninger og ikke fakta. Han hevder at folk flest kan gjøre det samme med REW («off-the-shelf DSP free measurement software and a $100 mic».

    Toole (2015) oppsummerer i flere punkter hvordan standardene kan forbedres, og merk at innspillene kommer i spørsmålsform.

    Så hvis du vil erstatte dagens lydstandarder, hva tenkte du å erstatte dem med?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    4.639
    Torget vurderinger
    0
    Virker ikke som Toole har på de grundige objektive brillene i sine forsøk med avansert DSP.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror du vil finne at lokale tilpasninger av standarder er normalt innen de fleste fag. Det er også betenkelig at du til stadighet må vise til standarder og forskning som er +25 år for å underbygge din stilling. Det vitner om et passivt fagmiljø som nærmest kan ignoreres. Et aktivt og progressivt fagmiljø vil alltid betrakte praksis og tilpasse standarder på bakgrunn av observasjoner. Denne ovenfra og ned tilnærmingen du forfekter er en av grunnene til at jeg mener du argumenterer som en byråkrat. Du evner ikke å dynamisk tilpasse deg det du blir konfrontert med og henviser kun til 4-5 utdaterte publikasjoner. At @Snickers-is og flere av oss har etterlyst selvstendige svar er bare for å sjekke om du har selvstendige tanker eller om du opptrer som en NPC.

    Jeg tror ikke disse studiofolkene nødvendigvis har mer innsikt enn et samlet hifimiljøet som også bruker timesvis hver dag til å lytte og som de siste 25 årene, mer enn noen gang tidligere, har utvekslet erfaringer. Selv om feks HFS-folket for det meste består av amatører og er tilsynelatende mye uenige betyr det ikke at det vi kollektivt erfarer bare kan avvises. At du mener det, sier i grunn noe om ditt svake utgangspunkt. Motstanden du møter er ikke så mye avvisning av teoriene du fremlegger, men heller grunnet din åpenbare manglende praktiske innsikt. Vi avviser rett og slett din dogmatiske og statiske tilnærming. At du ikke klarer å se at Børja og Olson i dag er irrelevante får meg til å tro at du like gjerne kunne forfekte at man burde lære seg regnestaven før man fikk bruke kalkulator.
    Jeg synes innspillet ditt minner om den typiske ekspertskepsis (merk: jeg er ingen ekspert, men jeg siterer folk og miljøer som er det) som vi observerer mange steder, hvor folk søker frem til svar fra selvutnevnte eksperter på internettet i stedet for gjennom kanaler med kvalitetssikring. I teorien er skepsis et uttrykk for resonnerende evner, men i praksis er mange skeptikere fordi de ikke resonnerer.

    At standarder og forskning går mer enn 25 år tilbake i tid trenger ikke være bevis for at kunnskapen er utdatert. En del av artiklene jeg har brukt plass på, er heller ikke spesielt gamle, som Toole (2015). Jeg er slett ikke sikker på om AES og universiteter er «et passivt fagmiljø som nærmest kan ignoreres». Min erfaring er at kunnskap drives frem av universiteter og liknende miljøer, og hvis det kommer ny kunnskap om et tema - så blir det gjerne publisert i akademiske tidsskrifter eller i mer praktiske tidsskrifter som JAES. Kan du vise til litteratur eller kilder som representerer et mer aktivt fagmiljø? Og hvis du mener at fagmiljøene innenfor lyd er så passive, hvorfor ikke skrive ned dine refleksjoner og få det publisert?

    Når det gjelder HFS-folkets innspill om temaet, synes jeg innspillene reflekterer bruk av DSP som en omstendelig tonekontroll i stedet for bruk av DSP til kalibrering. Jeg får ikke helt taket på hva folk mener man skal kalibrere seg mot, bortsett fra sin egen smak - og jeg er usikker på om man kan kalle det å skru seg frem til noe som faller i egen smak for kalibrering. Med andre ord er det som om mange gjemmer god gammeldags tweaking bak kurver og algoritmer som ser vitenskapelige ut, men som i realiteten er en tonekontroll. Toole tråkker mange DSP-entusiaster på tærne når han sier at REW med Umik er bedre enn den mest sofistikerte DSP-boks eller algoritme - og selv om jeg ikke er helt enig i det (en del DSP kan korrigere selve høyttaleren, og det er et litt annet kapittel og tema), så synes jeg likevel at han har et godt poeng; nemlig at tweaking og meninger pakkes inn i sofistikerte algoritmer og imponerende kurver.

    For øvrig er jeg enig i at studiofolk ikke trenger så mye komplisert teoretisk innsikt om lyd og akustikk. Lydfolk flest skal gjøre en best mulig jobb på kortest mulig tid. Men når ledende produsenter bygger lydrom for millioner av kroner, innser de at de må konsultere ekspertise - og da er det interessant å høre hva denne ekspertisen sier. Jeg tror du kjenner til Peter D’Antonio (Fellow i Acoustical Society of America og Audio Engineering Society, samt innlemmet i TECnology Hall of Fame,) som er kjent bl.a. for sine diffusorer. Dette sier han om temaet vi diskuterer (i sirkel) i denne tråden:

    «The primary metric in these rooms is the steady state frequency response. It should be flat!».
    Lenke: https://www.audiotechnology.com/features/resonating-with-history

    Igjen og igjen møter vi altså fagfolk som rett ut sier at FR skal være flat (jada, det finnes nyanser av «flat», f.eks. over og under Schroeder). Og D’Antonio er også blant de mange som sier at FR er den viktigste faktoren for god lyd i rommet.

    Gjennom denne tråden har jeg lest at standardene er noe tull, at ingen bruker standardene, at standardene er utdatert osv. At ingen bruker standardene, er tilbakevist mange ganger. Og det henger ikke helt på greit at lydrom til flere millioner kroner bygges hvis det er åpenbart at designprinsippene er fundamentalt feil.

    Denne tråden går i sirkel, og for å få propgresjon tenkte jeg å oppfordre til konstruktive innspill om hva man ønsker å rive ned av etablert kunnskap for å erstatte med mer oppdaterte innsikter. Jeg har til gode å se at noen kommer opp med gode alternativer til disse standardene - med unntak av Toole (2015), som i 8 punkter kommer med innspill til nytenkning og videre forskning. Når jeg tallfester innspillene i Toole (2015) om FR i rommet, finner jeg at han anbefaler en basskurve med 1-2 dB mer energi enn en flat kurve. Don’t be shy - så kom gjerne med konkrete innspill for bedre lydstandarder enn de vi har i dag👍🏻
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.499
    Antall liker
    7.820
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Vi skal ikke stole på kommersielle aktører i følge deg, så vi må dessverre ignorere alt Peter sier. Han har en helt åpenbar kommersiell interesse i dette temaet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563
    «Lite presis kunnskap», skriver du. Hva tenkte du på i så måte? Ser du for deg at mer presis kunnskap er innebygd i moderne DSP-programvare med avanserte funksjoner?

    Toole er ikke nådig i sine beskrivelse av slik avansert DSP. Han har skrevet bl.a. følgende om det som gjerne omtales som state-of-the-art DSP, i dette tilfellet en JBL Synthesis SDP-75 med Trinnov:

    «I have one of the most powerful and expensive multichannel processors on the market, widely praised for its processing power and complicated signal processing. It is enormously flexible, clearly designed by smart people in the math and DSP categories, but equally clearly these people did not understand the acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms - my speciality. The result is that, in its self-calibration mode it does things that should not be done.

    I won't go into the details of my history with this unit, but it began with a setup procedure, using their proprietary microphone, spatial averaging with weighted mic locations, and allusions to combined IIR and FIR processing promising a very special result.

    It was indeed special, because the superb sound of my Revel Salon2s was clearly degraded. Measurements I made with REW disagreed with the unit's displayed result, but agreed with my ears. With help from a product specialist, manual EQ overrides were able to restore the essence of good sound.

    Some subsequent fiddles have taken it to the point that I can enjoy programs, but only by overriding or disabling some of the internal processes.

    I know that there are other digital equalizers with problems. All originate with clever math/DSP engineers doing things that may make academic sense, but that pay insufficient attention to the peculiarities of human perception. At professional audio gatherings I have had extended discussions/arguments with some of their engineers. It has always come down to opinion, not fact, and the opinions are inclined to enhance the customers' perceived value in the product. It is part of a mighty struggle to be different or distinctive in a product that delivers something that nowadays many people can do for themselves with off-the-shelf DSP, free measurement software and a $100 mic».
    Lenke: https://www.avsforum.com/forum/89-s...aker-what-science-shows-162.html#post58538632

    Dette er altså det Toole skriver i dag om state-of-the-art DSP, og i møter med folk som sier de kan mye om DSP, hevder han at påstandene deres er basert på meninger og ikke fakta. Han hevder at folk flest kan gjøre det samme med REW («off-the-shelf DSP free measurement software and a $100 mic».

    Toole (2015) oppsummerer i flere punkter hvordan standardene kan forbedres, og merk at innspillene kommer i spørsmålsform.

    Så hvis du vil erstatte dagens lydstandarder, hva tenkte du å erstatte dem med?
    Jeg ville erstattet det med en tolkning som ligger høyere i kamfilteret enn 1/3, 1/1, 1/6 oktav filtreringer gjør … og som tar høyde for de temporære kraftigste partiene i kanselleringer.

    Tolkningen er det viktigste her, og det er symptomatisk i visse kretser, inkludert der du henter dine kunnskaper fra, at tolkningen knapt problematiseres. Man bare resirkulerer gamle ideer og gammel praksis. 1/3, 1/6 oktav glatting. Det er i slle fall enkelt å gjøre.

    Og så ville det være en rimelig rett target, jevnt fallende fra bunn til topp med så mange dB som folk ønsket, med rom for en bass boost ettersom mange kompetente folk foretrekker det. I studio 1-3 dB fall.

    Mye av mine forslag er basert på erfaring med hva som fungerer for Audiolense-brukere … og Audiolense er i stor grad basert på forskning, men ikke fra Toole.

    Og mye av det som er av stor betydning og som du berører er ikke godt forskningsbelagt. Hvis det var mere god forskning på området, så hadde jeg kanskje endret både på algoritmene og anbefalingene.

    Det Toole skriver om akustikk vs dsp er drøy kost. Alle dyktige akustikkforskere (og Toole er ikke på min liste der) er også langt framme på dsp og en del annen matematikk/fysikk. Hvis man skal forstå akustikk med en rimelig grad av presisjon, så går det via DSP. Dsp er den eneste matematiske representasjonen av akustikk som jeg kjenner som virkelig har noe å fare med.

    Det å lage filtre er en liten bit av dsp. Det primære er å gjøre ulike målinger og tolke resultatene. Metodikken Toole brukte i sin forskning er svært elementær hva dsp angår, det har vel vært mye frekvens og litt fase, og han har ikke bidratt til utvikling av signalbehandling så vidt jeg vet. Jeg synes hans kommentarer om bruk av dsp er fordomsfulle, gammeldagse og lite innsiktsfulle.

    Akustikk og dsp går like hånd i hånd som mekanikk og Newtons matematikk. «Ja, de kan regne, doktorer op professorer er de visst også, men kan de mekke en Volvo?», liksom?

    Det dette koker ned til for meg er at man ikke kan være ekspert på akustikk uten å være en jævel på dsp. (Jeg er ingen av delene, bare så det er sagt) Og hvis man er en jævel på dsp og feks har jobbet mest med seismikk i oljeindustrien, eller med signalbehandling innen medisin (ultralyd, røntgen etc) for den saks skyld, så er det ikke vanskelig å snu seg rundt og jobbe med musikk og akustikk. Det er et mye enklere case. Der andre graver i særpregene på refleksjoner som kanskje går gjennom mange lag for å finne olje eller unormal puls eller hjerneaktivitet, er vi bare opptatt av retursignalet. I oljebransjen forsøker de å finne ut hva som befinner seg under kjellergulvet, basert på lyden som kommer i retur. Innen hifi er vi fornøyd så lenge det ikke er for mye lyd i kjelleren. Det mye enklere.

    De fleste som er gode på dsp jobber på områder med mer penger og større samfunnsmessig betydning. Han som lagde autotune kommer fra oljeindustrien, der han hadde jobbet med mye mer kompleks dsp. Det var mange i musikkbransjen som hadde forsøkt å korrigere de som sang out of tune, men de hadde ikke kompetansen. Dsp kompetansen innen audiobransjen er ikke mye å skryte av, og Toole er ikke en gang på laget. Jeg har ikke lest noe av han som jeg kunne bruke i arbeidet med Audiolense.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Vi skal ikke stole på kommersielle aktører i følge deg, så vi må dessverre ignorere alt Peter sier. Han har en helt åpenbar kommersiell interesse i dette temaet.
    Skepsis er sunt, men ingen erstatning for å resonnere.

    En flat FR er neppe en TradeMark eller beskyttet merkevare😅

    Jeg tror det er mer penger å tjene på å fremstille FR som noe magisk, som ikke kan standardiseres på noe vis, og som man trenger (dyre) gullører for å lytte seg frem til.

    Her er D’Antonios publikasjonsliste, som går helt frem til 2023 (han jobbet i 30 år i Naval Research Laboratory):


    En kort biografi skrevet av nylig avdøde Don Davis i forbindelse med D’Antonois innlemmelse i TECnology Hall of Fame:

    «Peter D’Antonio is an interesting combination of artist and scientist – music and mathematics. Peter gave a paper at an AES Convention in the early 80s in Nashville, TN. Carolyn and I were standing in the hall after Peter finished his paper – which was very complex. There was an editor of an audio magazine walking out of Peter’s paper, who made the comment – “what a waste. There aren’t 2 people in there that understood what he was talking about,” to which Carolyn said, “maybe, but those two people will go forward with that information and change the industry.” And so it happened. The first installation of Peter’s QRDs was in the Oak Ridge Boys recording studio in Nashville».


    D‘Antonio er altså et respektert navn i lydsammenheng. Her er lenke til hjemmesiden hans:

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.759
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Den standarden du fremsnakker her er basert på lite presis kunnskap. Så hvorfor skal folk som har muligheter for å ta lyden akkurat dit de vil, legge seg på standarden?
    Som jeg har vært inne på før, så er standarder et resultat av en sakte konsensusprosess blant «eksperter» innenfor et felt. I mitt fag er standardene i stor grad 30-50 år gamle, men mindre revisjoner. Se reflekterer i begrenset til liten grad nyere teknologi og bruksområder. Standardene er dermed per definisjon dømt til å ligge bak teknologien. Jo raskere teknologiutviklingen er, jo mer utdaterte blir standardene. I stedet for å se på disse som en konkluderende endestasjon, så er de kanskje mest nyttige som et startpunkt for å bygge forståelse gjennom å søke etter hva som har skjedd etter at standardene ble innført. Når det gjelder lyd er min opplevelse at «kinofolket» er de som ligger lengst framme, da de ikke bare ser på produksjonssiden, men også ser på reproduksjonen av lyd i en kinosal.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.759
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skepsis er sunt, men ingen erstatning for å resonnere.

    Jeg tror det er mer penger å tjene på å fremstille FR som noe magisk, som ikke kan standardiseres på noe vis, og som man trenger (dyre) gullører for å lytte seg frem til.
    Akkurat her er vi 100% enige. Dette er en av hifi-industriens kjedelige sider. For mye snake-oil, smoke-and-mirrors. For lite fakta.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.187
    Antall liker
    43.726
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes innspillet ditt minner om den typiske ekspertskepsis
    Hva er galt med skepsis? Bare fordi en har skrevet noe som stemmer betyr det vel ikke at alt som ramler ut av "eksperten" er gull?

    Min erfaring er at kunnskap drives frem av universiteter og liknende miljøer
    Hvem kaster millioner i universiteter for at de skal studere lyd? Eneste feltet jeg har hørt om som streifer offentlige institusjoner er DSP, nevner DIRAC og Trinnov. Det meste av det andre som kommer fra universiteter er i bestefall nedfallsfrukt fra andre grener.

    Kan du vise til litteratur eller kilder som representerer et mer aktivt fagmiljø?
    Tuller du?

    Og hvis du mener at fagmiljøene innenfor lyd er så passive, hvorfor ikke skrive ned dine refleksjoner og få det publisert?
    I motsetning til deg er jeg ikke ute etter å redde verden fra sofakroken. Dette er en hobby for meg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville erstattet det med en tolkning som ligger høyere i kamfilteret enn 1/3, 1/1, 1/6 oktav filtreringer gjør … og som tar høyde for de temporære kraftigste partiene i kanselleringer.

    Tolkningen er det viktigste her, og det er symptomatisk i visse kretser, inkludert der du henter dine kunnskaper fra, at tolkningen knapt problematiseres. Man bare resirkulerer gamle ideer og gammel praksis. 1/3, 1/6 oktav glatting. Det er i slle fall enkelt å gjøre.

    Og så ville det være en rimelig rett target, jevnt fallende fra bunn til topp med så mange dB som folk ønsket, med rom for en bass boost ettersom mange kompetente folk foretrekker det. I studio 1-3 dB fall.

    Mye av mine forslag er basert på erfaring med hva som fungerer for Audiolense-brukere … og Audiolense er i stor grad basert på forskning, men ikke fra Toole.

    Og mye av det som er av stor betydning og som du berører er ikke godt forskningsbelagt. Hvis det var mere god forskning på området, så hadde jeg kanskje endret både på algoritmene og anbefalingene.

    Det Toole skriver om akustikk vs dsp er drøy kost. Alle dyktige akustikkforskere (og Toole er ikke på min liste der) er også langt framme på dsp og en del annen matematikk/fysikk. Hvis man skal forstå akustikk med en rimelig grad av presisjon, så går det via DSP. Dsp er den eneste matematiske representasjonen av akustikk som jeg kjenner som virkelig har noe å fare med.

    Det å lage filtre er en liten bit av dsp. Det primære er å gjøre ulike målinger og tolke resultatene. Metodikken Toole brukte i sin forskning er svært elementær hva dsp angår, det har vel vært mye frekvens og litt fase, og han har ikke bidratt til utvikling av signalbehandling så vidt jeg vet. Jeg synes hans kommentarer om bruk av dsp er fordomsfulle, gammeldagse og lite innsiktsfulle.

    Akustikk og dsp går like hånd i hånd som mekanikk og Newtons matematikk. «Ja, de kan regne, doktorer op professorer er de visst også, men kan de mekke en Volvo?», liksom?

    Det dette koker ned til for meg er at man ikke kan være ekspert på akustikk uten å være en jævel på dsp. (Jeg er ingen av delene, bare så det er sagt) Og hvis man er en jævel på dsp og feks har jobbet mest med seismikk i oljeindustrien, eller med signalbehandling innen medisin (ultralyd, røntgen etc) for den saks skyld, så er det ikke vanskelig å snu seg rundt og jobbe med musikk og akustikk. Det er et mye enklere case. Der andre graver i særpregene på refleksjoner som kanskje går gjennom mange lag for å finne olje eller unormal puls eller hjerneaktivitet, er vi bare opptatt av retursignalet. I oljebransjen forsøker de å finne ut hva som befinner seg under kjellergulvet, basert på lyden som kommer i retur. Innen hifi er vi fornøyd så lenge det ikke er for mye lyd i kjelleren. Det mye enklere.

    De fleste som er gode på dsp jobber på områder med mer penger og større samfunnsmessig betydning. Han som lagde autotune kommer fra oljeindustrien, der han hadde jobbet med mye mer kompleks dsp. Det var mange i musikkbransjen som hadde forsøkt å korrigere de som sang out of tune, men de hadde ikke kompetansen. Dsp kompetansen innen audiobransjen er ikke mye å skryte av, og Toole er ikke en gang på laget. Jeg har ikke lest noe av han som jeg kunne bruke i arbeidet med Audiolense.
    Det du skriver, burde oppsummeres i en kortartikkel. AES har både konferanseartikler og fagfellevurderte JAES.

    Hvis Toole (2015) er full av fundamentale feil, halvsannheter, misforståelser, utdatert tenkning osv., hvorfor ikke si fra?


    PS: Kvålsvoll som jeg siterte i åpningsinnlegget, er programvareingeniør med erfaring fra fra norsk offshore.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.499
    Antall liker
    7.820
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @svart-hvitt Du har tydeligvis en ekstremt teoretisk tilnærming til faget. Personlig har jeg en svært praktisk tilnærming til faget - som trolig gjør at vi har problemer med å forstå hverandres perspektiver. Du blir starstruck av noen med mange AES-publikasjoner. Jeg tenker om en slik person at jaha, den personen synes tydeligvis det er gøy å publisere artikler og/eller trenger å publisere n artikler for å fullføre en eller annen doktorgrad. Mange av disse folkene er selvsagt flinke og kompetente, men jeg vurderer ikke det utfra antall publikasjoner.

    Oppsummert trenger du ikke liste opp AES-publikasjoner eller andre meritter til meg, jeg kunne ikke brydd meg mindre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Hva er galt med skepsis? Bare fordi en har skrevet noe som stemmer betyr det vel ikke at alt som ramler ut av "eksperten" er gull?



    Hvem kaster millioner i universiteter for at de skal studere lyd? Eneste feltet jeg har hørt om som streifer offentlige institusjoner er DSP, nevner DIRAC og Trinnov. Det meste av det andre som kommer fra universiteter er i bestefall nedfallsfrukt fra andre grener.



    Tuller du?



    I motsetning til deg er jeg ikke ute etter å redde verden fra sofakroken. Dette er en hobby for meg.
    Du skrev: «Hvem kaster millioner i universiteter for at de skal studere lyd? Eneste feltet jeg har hørt om som streifer offentlige institusjoner er DSP, nevner DIRAC og Trinnov. Det meste av det andre som kommer fra universiteter er i bestefall nedfallsfrukt fra andre grener».

    Det brukes ganske mye penger på lyd for tiden, bare se på alle hodetelefoner og øreplugger, smarthøyttalere osv. DSP er innebygget i disse produktene. Devialet har eksempelvis dynamisk bass for Fletcher-Munson-basert tilpasning. Men de som bruker mest penger på lyd, er ikke audiofile selskaper, men forbrukergiganter som Apple, Sony, Samsung osv.

    Ellers er det som sagt sunt med skepsis, men skepsis må heller ikke bli en autopilot (for øvrig alltid greit å ha i bakhodet hvem som betaler lønnen til vedkommende).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Du har tydeligvis en ekstremt teoretisk tilnærming til faget. Personlig har jeg en svært praktisk tilnærming til faget - som trolig gjør at vi har problemer med å forstå hverandres perspektiver. Du blir starstruck av noen med mange AES-publikasjoner. Jeg tenker om en slik person at jaha, den personen synes tydeligvis det er gøy å publisere artikler og/eller trenger å publisere n artikler for å fullføre en eller annen doktorgrad. Mange av disse folkene er selvsagt flinke og kompetente, men jeg vurderer ikke det utfra antall publikasjoner.

    Oppsummert trenger du ikke liste opp AES-publikasjoner eller andre meritter til meg, jeg kunne ikke brydd meg mindre.
    Du skrev: «Oppsummert trenger du ikke liste opp AES-publikasjoner eller andre meritter til meg, jeg kunne ikke brydd meg mindre».

    Håper du poster den på ASR😂
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563
    Det du skriver, burde oppsummeres i en kortartikkel. AES har både konferanseartikler og fagfellevurderte JAES.

    Hvis Toole (2015) er full av fundamentale feil, halvsannheter, misforståelser, utdatert tenkning osv., hvorfor ikke si fra?


    PS: Kvålsvoll som jeg siterte i åpningsinnlegget, er programvareingeniør med erfaring fra fra norsk offshore.
    Det kan jeg godt gjøre hvis du ordner finansiering. Det burde være mulig å få til noe bra for under en mill NOK.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.499
    Antall liker
    7.820
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev: «Oppsummert trenger du ikke liste opp AES-publikasjoner eller andre meritter til meg, jeg kunne ikke brydd meg mindre».

    Håper du poster den på ASR😂
    Jeg har snart 2000 innlegg på ASR og har så langt ikke møtt på noen som har kastet AES-publikasjoner etter meg. Har også i sjelden grad opplevd at noen bruker utelukkende tredjepartsreferanser til å føre sin sak, så tviler på at behovet melder seg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Det kan jeg godt gjøre hvis du ordner finansiering. Det burde være mulig å få til noe bra for under en mill NOK.
    Jeg trodde forskningen med dokumentasjon av Tooles utilstrekkeligheter var gjort og at man i større grad kunne gjøre en review-artikkel e.l.?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563
    Jeg trodde forskningen med dokumentasjon av Tooles utilstrekkeligheter var gjort og at man i større grad kunne gjøre en review-artikkel e.l.?
    Hvis jeg skal bevise hvor langt bak han er, må jeg produsere både subjektiv og objektiv empiri. Reviewet gjør vi unna i innledningen. Der skriver vi om hva Toole, Dolby mfl har av meninger og standarder, og så drar vi fram forskning som indikerer at dette ikke nødvendigvis stemmer. Men så må det empirisk forskning til for å vise at dette er feil … og for å gjøre det til relevant forskning.

    Hvis du ordner finansiering så skal jeg se hva jeg får til ift ulønnet permisjon hos arbeidsgiver. Jeg kan sikkert få til noe i 2023/2024 med full jobb - og fullføre jobben hvis jeg klarer å komme fri ett semester 2024-25. og så blir det å jobbe mot publisering deretter.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.069
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Toole tråkker mange DSP-entusiaster på tærne når han sier at REW med Umik er bedre enn den mest sofistikerte DSP-boks eller algoritme - og selv om jeg ikke er helt enig i det (en del DSP kan korrigere selve høyttaleren, og det er et litt annet kapittel og tema)
    Jeg føler i hvert fall ingenting av tåtråkkingen og lurer litt på hvor du har det fra... men selvsagt, slik du formulerer deg oppnår du jo litt ønsket motbør herfra.

    Har mange års erfaring med Trinnov, Dirac, Audiolense, Room Perfect, ARC, Audyssey i mange forskjellige rom og systemer (minst 50-60) og vet godt at det er verktøy som krever en viss innsikt i hvordan systemet fungerer, samt erfaring og kompetanse for å oppnå det resultatet du ønsker. Og noen av dem er helt klart alt for automatiserte og man må jobbe "mot" framfor "med" systemet. Så der er jeg i grunn enig med Toole.

    Trinnov og Audiolense er derimot mer som sofistikerte verktøykasser med mange forskjellige verktøy som kan skrus og skrus til det blir bra eller svært bra og i hvert fall bedre enn utgangspunktet, i kompetente hender. Og inntrykket mitt er at de fleste her på HFS faktisk bruker dem som "verktøykasse" og ikke som en black box. Det gode gamle "A fool with a tool is still a fool" stemmer nok ganske bra også her.. Det betyr blant annet at man ikke ser seg blind på justering av steady-state FR slik du gjør her ila 62 sider. For det blir ikke nødvendigvis "nøytralt" selv om du fortsatt ikke har forstått det.. Jeg kan illustrere poenget (nok en gang) om du vil men siden du vanligvis ikke svarer på mer tekniske bidrag bruker jeg ikke tid på det i denne tråden med mindre det er et sterkt ønske om det.

    REW, som du nevner, er også en del av verktøykassen min og jeg har brukt det till design av delefiltre, alignment av drivere, design av aktiv kardioide, og korreksjon av resonnanser i høyttaleren (sammen med annen DSP som for eksempel MiniDSP, Four Audio eller Hypex) Så i motsetning til det du sier over er det faktisk et kraftig verktøy for høyttalerkorreksjon; altså ingen grunn til å være uengig med Toole på akkurat det punktet. Men du har kanskje ikke brukt REW så mye? Igjen er det et krav til kompetanse og erfaring uansett verktøy.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    992
    Antall liker
    1.404
    Sted
    Østfold
    Jeg trodde forskningen med dokumentasjon av Tooles utilstrekkeligheter var gjort og at man i større grad kunne gjøre en review-artikkel e.l.?
    Du virker å ha et stort behov for å irettesette og korrigere verden rundt deg. Det er ikke noe godt utgangspunkt en akademisk publikasjon eller for interessant informasjonsutveksling her inne på HFS.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.448
    Antall liker
    2.908
    Torget vurderinger
    3
    62 sider med klipping og liming av sitater og publikasjoner er jo en slags bragd det også. Det er i grunn alt du har oppnådd Svart-hvitt. Siden du tar high ground å nekter å diskutere med de som deltar i tråden. Blir hele greia bare vas. Bortimot like tannløst som flat kurve oppleves i ett lytterom.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg skal bevise hvor langt bak han er, må jeg produsere både subjektiv og objektiv empiri. Reviewet gjør vi unna i innledningen. Der skriver vi om hva Toole, Dolby mfl har av meninger og standarder, og så drar vi fram forskning som indikerer at dette ikke nødvendigvis stemmer. Men så må det empirisk forskning til for å vise at dette er feil … og for å gjøre det til relevant forskning.

    Hvis du ordner finansiering så skal jeg se hva jeg får til ift ulønnet permisjon hos arbeidsgiver. Jeg kan sikkert få til noe i 2023/2024 med full jobb - og fullføre jobben hvis jeg klarer å komme fri ett semester 2024-25. og så blir det å jobbe mot publisering deretter.
    Hvis du hadde snakket med Toole tipper jeg han hadde sagt noe sånt som at «jeg traff en person som holder på med avansert DSP. Han rettet sterk kritikk mot min egen posisjon, men formulerte den som en mening og i beste fall en arbeidshypotese for videre arbeid»…

    Men når det gjelder temaet i denne tråden, FR i rommet, så virker det som om både standardene, Toole og du er omtrent samstemte.

    Standardene er som kjent vide, selv om Lm er en flat strek. Beste praktisering av standarden (ingen eq over ca. 500 Hz) glr en relativt flat kurve over hele linja, mens Toole vil ha 1-2 dB ekstra mer energi i bunnen. Du står vel ganske nærme Toole sånn sett?

    Fordelen med standarden er at den kan brukes til kalibrering. Samme med Toole hvis han mener at 1-2 dB ekstra er target (helning) i bassen. Men hva tenker du om kalibrering? Hva skal referansen være for at man kan utføre kalibrering og ikke ende opp med en glorifisert tonekontroll og et ekstra lag med circle of confusion?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt Du har tydeligvis en ekstremt teoretisk tilnærming til faget. Personlig har jeg en svært praktisk tilnærming til faget - som trolig gjør at vi har problemer med å forstå hverandres perspektiver. Du blir starstruck av noen med mange AES-publikasjoner. Jeg tenker om en slik person at jaha, den personen synes tydeligvis det er gøy å publisere artikler og/eller trenger å publisere n artikler for å fullføre en eller annen doktorgrad. Mange av disse folkene er selvsagt flinke og kompetente, men jeg vurderer ikke det utfra antall publikasjoner.

    Oppsummert trenger du ikke liste opp AES-publikasjoner eller andre meritter til meg, jeg kunne ikke brydd meg mindre.
    Jeg har en interesse for den teoretiske siden, men i praksis gjør jeg det veldig enkelt; kalibreringen tar meg fem minutter, og jeg har sluttet å leke med tonekontrollen for å endre lydkarakteren.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Du virker å ha et stort behov for å irettesette og korrigere verden rundt deg. Det er ikke noe godt utgangspunkt en akademisk publikasjon eller for interessant informasjonsutveksling her inne på HFS.
    Her inne er det vel medlemmene på HFS som irettesetter noen av de største navnene innenfor lyd og korrigerer etablerte standarde?

    Jeg har forsøkt å vise hvor idéene til standardene kom fra, utviklingen i dem, hvor vi står i dag og demonstrere beste praksis av profesjonelle standarder,
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Jeg føler i hvert fall ingenting av tåtråkkingen og lurer litt på hvor du har det fra... men selvsagt, slik du formulerer deg oppnår du jo litt ønsket motbør herfra.

    Har mange års erfaring med Trinnov, Dirac, Audiolense, Room Perfect, ARC, Audyssey i mange forskjellige rom og systemer (minst 50-60) og vet godt at det er verktøy som krever en viss innsikt i hvordan systemet fungerer, samt erfaring og kompetanse for å oppnå det resultatet du ønsker. Og noen av dem er helt klart alt for automatiserte og man må jobbe "mot" framfor "med" systemet. Så der er jeg i grunn enig med Toole.

    Trinnov og Audiolense er derimot mer som sofistikerte verktøykasser med mange forskjellige verktøy som kan skrus og skrus til det blir bra eller svært bra og i hvert fall bedre enn utgangspunktet, i kompetente hender. Og inntrykket mitt er at de fleste her på HFS faktisk bruker dem som "verktøykasse" og ikke som en black box. Det gode gamle "A fool with a tool is still a fool" stemmer nok ganske bra også her.. Det betyr blant annet at man ikke ser seg blind på justering av steady-state FR slik du gjør her ila 62 sider. For det blir ikke nødvendigvis "nøytralt" selv om du fortsatt ikke har forstått det.. Jeg kan illustrere poenget (nok en gang) om du vil men siden du vanligvis ikke svarer på mer tekniske bidrag bruker jeg ikke tid på det i denne tråden med mindre det er et sterkt ønske om det.

    REW, som du nevner, er også en del av verktøykassen min og jeg har brukt det till design av delefiltre, alignment av drivere, design av aktiv kardioide, og korreksjon av resonnanser i høyttaleren (sammen med annen DSP som for eksempel MiniDSP, Four Audio eller Hypex) Så i motsetning til det du sier over er det faktisk et kraftig verktøy for høyttalerkorreksjon; altså ingen grunn til å være uengig med Toole på akkurat det punktet. Men du har kanskje ikke brukt REW så mye? Igjen er det et krav til kompetanse og erfaring uansett verktøy.
    Når du bruker dsp, tenker du på det som en form for tonekontroll eller kalibrering? Hvis du bedriver kalibrering, hva kalibrerer du deg mot?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.069
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Når du bruker dsp, tenker du på det som en form for tonekontroll eller kalibrering? Hvis du bedriver kalibrering, hva kalibrerer du deg mot?
    Kort fortalt, kalibrering. Få høyttaler til å bli best mulig uten hørbare resonnanser (som er færre enn alt jeg kan måle), og samtidig spille best mulig i rommet. Hva "best mulig" er, er som sagt mer komplisert enn å studere steady state FR anekoisk eller i rommet og jeg forsøker å gjøre begge deler. Bølger eksisterer ikke uten tid, og i et rom så er det refleksjoner som messer til det meste, så det må hensyntas mer enn gamle studier viser. Men ift FR innebærer det uansett et visst løft i bassen i rommet som tilsvarer et naturlig room gain som ikke oppleves som nøytralt å ta bort. Ikke så mye i mitt tilfelle siden jeg har et stort rom men noen få dB.

    I stua er jeg så heldig at jeg har "defekte" Westminster med enorm baffel og horn så der spiller det ganske flatt opp til 500Hz, og det liker jeg godt. Over det sørger rommet (og kanskje en litt for ekstrem toe-in foreløpig) for en ganske naturlig tilt nedover men der jobbes det videre. Over 500Hz er målet mitt nå å primært gjøre minimum fase korreksjoner vha nærfeltsmålinger for å redusere visse resonnanser spesielt i diskanten, siden det er relativt enkelt med coax, men jeg er ikke helt i mål der og vet foreløpig ikke om det blir bedre enn kun global korreksjon.

    Hva er dine erfaringer?
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    😂 Ha Ha! Dette er den morsomste og mest interessante tråden jeg har lest på lenge. Minner meg mest om eventyret `Geitekillingen Som Kunne Telle Til Ti`. Stå på fargeløs!
    Bra det ikke bare er sauer her, for da hadde vi sovnet🥱😅
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Kort fortalt, kalibrering. Få høyttaler til å bli best mulig uten hørbare resonnanser (som er færre enn alt jeg kan måle), og samtidig spille best mulig i rommet. Hva "best mulig" er, er som sagt mer komplisert enn å studere steady state FR anekoisk eller i rommet. Bølger eksisterer ikke uten tid, og i et rom så er det refleksjoner som messer til det meste, så det må hensyntas mer enn gamle studier viser. Men ift FR innebærer det uansett et visst løft i bassen i rommet som tilsvarer et naturlig room gain som ikke oppleves som nøytralt å ta bort. Ikke så mye i mitt tilfelle siden jeg har et stort rom men noen få dB.

    I stua er jeg så heldig at jeg har "defekte" Westminster med enorm baffel og horn så der spiller det ganske flatt opp til 500Hz, og det liker jeg godt. Over det sørger rommet (og kanskje en litt for ekstrem toe-in foreløpig) for en ganske naturlig tilt nedover men der jobbes det videre. Over 500Hz er målet mitt nå å primært gjøre minimum fase korreksjoner vha nærfeltsmålinger for å redusere visse resonnanser spesielt i diskanten, siden det er relativt enkelt med coax, men jeg er ikke helt i mål der og vet foreløpig ikke om det blir bedre enn kun global korreksjon.
    Du skrev: «Men ift FR innebærer det uansett et visst løft i bassen i rommet som tilsvarer et naturlig room gain som ikke oppleves som nøytralt å ta bort».

    Så du bruker øret for å kalibrere bassen (under Schroeder eller x Hz?) ved å lytte til musikk?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.069
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Du skrev: «Men ift FR innebærer det uansett et visst løft i bassen i rommet som tilsvarer et naturlig room gain som ikke oppleves som nøytralt å ta bort».

    Så du bruker øret for å kalibrere bassen (under Schroeder eller x Hz?) ved å lytte til musikk?
    Jeg bruker alt av målinger som jeg forstår godt nok, inkludert tidsdimensjonen, for å optimalisere. Det inkluderer både nærfelt og fra MLP. Så bruker jeg ørene og blir noen ganger litt skuffet og prøver igjen. Eller når jeg har gjort dette remote for andre så baserer jeg meg kun på målinger så får jeg tilbakemeldinger og vi tar det derfra i mange iterasjoner typisk. Men ofte er folk jeg har jobbet med som inkompetent amatør fornøyd hvis de får litt bedre bass, og da er det spesielt tidsdimensjonen som er avgjørende, dvs unngå forsinket rumlebass selv om den måler perfekt FR :) Er du faktisk interessert eller kommer det et sitat nå?? 😁
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg har vært inne på før, så er standarder et resultat av en sakte konsensusprosess blant «eksperter» innenfor et felt. I mitt fag er standardene i stor grad 30-50 år gamle, men mindre revisjoner. Se reflekterer i begrenset til liten grad nyere teknologi og bruksområder. Standardene er dermed per definisjon dømt til å ligge bak teknologien. Jo raskere teknologiutviklingen er, jo mer utdaterte blir standardene. I stedet for å se på disse som en konkluderende endestasjon, så er de kanskje mest nyttige som et startpunkt for å bygge forståelse gjennom å søke etter hva som har skjedd etter at standardene ble innført. Når det gjelder lyd er min opplevelse at «kinofolket» er de som ligger lengst framme, da de ikke bare ser på produksjonssiden, men også ser på reproduksjonen av lyd i en kinosal.
    Dette du skriver om standarder som følger utviklingen og ikke ligger i forkant, er en selvfølge. Konsensus og forskning tar tid. Men innenfor lyd skjer det ikke lenger de helt store kvantesprangene, og den underliggende idéen om nøytralitet ligger der for all tid.

    EBU Tech 3276 er fra 1998 og er derfor en treg indikator fra den perioden. Dolbys musikkstandard, skrevet av en kommersiell og kanskje mer lettbent aktør (!?, har en nyere standard for FR (som skiller seg fra Tech 3276 ved bl.a. en ekstra dB i bassen. Ikke store forskjellen, altså.

    Det pussige med Dolby er for øvrig at den har en klar avrulling i diskanten, utover det rommet bidrar med.

    Det mangler ikke på kompetanse i Dolby, så hva forklarer likhetene mellom EBU Tech 3286 og Dolbys «Best Practices» fra 2021?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    4.639
    Torget vurderinger
    0
    Persepsjon er et viktig redskap, selv mummitrollene aksepter det... Finnes ikke bedre verktøy enn ørene, så har man målinger som veikart. (y)
    Ja!
    Det er jo en logisk fasit mellom lydbølger og musikk. Følger man den logikken og luker bort ulogiske lyder er det ikke stor mer å gjøre annet enn å nyte. Dette kan man ikke måle, men kun høre seg til. Når det kommer til å veie kompromissene kommer smaken inn.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.499
    Antall liker
    7.820
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men når det gjelder temaet i denne tråden, FR i rommet, så virker det som om både standardene, Toole og du er omtrent samstemte.

    Standardene er som kjent vide, selv om Lm er en flat strek. Beste praktisering av standarden (ingen eq over ca. 500 Hz) glr en relativt flat kurve over hele linja, mens Toole vil ha 1-2 dB ekstra mer energi i bunnen. Du står vel ganske nærme Toole sånn sett?
    Her uttaler du deg enten upresist eller feil.

    Det er få som mener at man skal benytte EQ under 500hz til å eliminere room gain, ei heller Toole. Toole vil heller ikke ha kun 1-2dB løft i bunn.

    Det er mulig du prøver å formulere det til at Toole bare vil ha 1-2dB løft i tillegg til room gain. Men det er i så fall ikke ensbetydende med "en relativt flat kurve over hele linja".
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.499
    Antall liker
    7.820
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en interesse for den teoretiske siden, men i praksis gjør jeg det veldig enkelt; kalibreringen tar meg fem minutter, og jeg har sluttet å leke med tonekontrollen for å endre lydkarakteren.
    Det er fint, men for enkelte deltagere i tråden innebærer den praktiske delen noe mer enn å kalibrere anlegget i stua.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn