Mac App Store........

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Som var, for meg, en stor skuffelse nå ved lansering. De har bøttevis med programmer som tydeligvis er portet fra IOS, men omtrent ingenting av de "store" titlene.

Ikke Office for mac og ingen! Adobe-produkter. Ingen proffe titler for muskkproduksjon.


Men det er kanskje ikke ment som en full software-nettbutikk?



Mere som en godtebutikk for "kjekt å ha"-program avhengige.




Men det kan endre seg. Apple pleier å få dreis på det de starter opp.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg mener glasset er halvfult, og utvalget utvides nok etterhvert. Kjøpte selv Aperture 3 til latterlig lav pris. :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.744
Antall liker
9.395
Sted
Trondheim
Jeg tror vel kanskje at de store, som allerede har etablert en kundegruppe og en distribusjonskanal, vil være de siste som kommer med. Tror nok dere må vente en stund før dere finner Microsoft og Adobe i Mac App store.
Men det er jo mange spennede produkter der til gode priser. Aperture er nevnt, og jeg fant hele porteføljen til Omni Group der.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ble ikke videre imponert ved lansering, men kan jo komme seg!
 
V

vredensgnag

Gjest
Dette er en nyåpnet butikk - distribusjonskanal, for å være presis - det er opp til tilbyderne av ulike programmer å stille versjoner til rådighet for distribusjon denne veien.
Som i alt annet Apple åpner av distribusjonskanaler tar det litt tid før de tunge aktørene innser at de bør lage sine shop-in-shops. Og jo lenger de nøler dess bedre for alternative tilbydere av bedre programmer, i stedet for aktørenes bloatware versjoner.

Etter at jeg begynte å bruke programmer som Journler, Scrivener, og ulike spesialdesignede programmer for bilder, filbehandling o.a. ser jeg at det er lenge siden jeg sist åpnet Photoshop CS, Acrobat, Office (selv om jeg oppdaterer det), for å arbeide i disse. Word bruker jeg kun for å sjekke kompatibilitet på filer jeg skal sende til andre, for eksempel.

Før pleide jeg alltid stikke innom versiontracker.com (nå slått sammen med cnet) for å lete etter programmer til ulike oppgaver. Tusener av virkelig gode programmer, og mange av dem gratis eller Shareware versjoner med rimelige lisenser. Disse vil nå selvsagt dukke opp i AppStore, med bedre beskrivelser av funksjoner osv. Leve fremskrittet.

Distraksjonsfritt skriveprogram: WriteRoom
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.744
Antall liker
9.395
Sted
Trondheim
Flere som bruker alternativer, ser jeg. Journler, Scrivener og WriteRoom er kjente verktøy. Bruker også MacJournal og DevonThink.
BTW: Det er flere skriveprogram som har en "distraksjonsfri" modus. Velg f.eks. Fullskjerm i Pages.
 
V

vredensgnag

Gjest
Omni-programmene du nevner er meget nyttige verktøy når man bruker suiten rett. Hadde en kompanjong som sverget til disse, og som hadde ansvar for mer målrettet styring enn den jeg er i stand til å levere. ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Loevhagen skrev:
Jeg mener glasset er halvfult, og utvalget tvides nok etterhvert. Kjøpte selv Aperture 3 til latterlig lav pris. :)
Er du klar over at du får Capture One LE til $60?
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
vredensgnag skrev:
Dette er en nyåpnet butikk - distribusjonskanal, for å være presis - det er opp til tilbyderne av ulike programmer å stille versjoner til rådighet for distribusjon denne veien.
Som i alt annet Apple åpner av distribusjonskanaler tar det litt tid før de tunge aktørene innser at de bør lage sine shop-in-shops. Og jo lenger de nøler dess bedre for alternative tilbydere av bedre programmer, i stedet for aktørenes bloatware versjoner.

Etter at jeg begynte å bruke programmer som Journler, Scrivener, og ulike spesialdesignede programmer for bilder, filbehandling o.a. ser jeg at det er lenge siden jeg sist åpnet Photoshop CS, Acrobat, Office (selv om jeg oppdaterer det), for å arbeide i disse. Word bruker jeg kun for å sjekke kompatibilitet på filer jeg skal sende til andre, for eksempel.

Før pleide jeg alltid stikke innom versiontracker.com (nå slått sammen med cnet) for å lete etter programmer til ulike oppgaver. Tusener av virkelig gode programmer, og mange av dem gratis eller Shareware versjoner med rimelige lisenser. Disse vil nå selvsagt dukke opp i AppStore, med bedre beskrivelser av funksjoner osv. Leve fremskrittet.

Distraksjonsfritt skriveprogram: WriteRoom

Dessverre er Office, Photoshop osv et must for meg (og mange andre) i jobbsammenheng, uavhengig av hvor gode alternativer man har. Jeg er helt enig i at det finnes alternativer, ikke minst for den som ikke bruker det til daglig.

Så vi får se, som tidligere nevnt, Apple pleier å få dreis på det de setter seg fore.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det lovende med appstoren er etter min mening nettopp å komme seg bort fra Microsoft/Adobe-tenkningen med massive applikasjoner der man ikke bruker mer enn 10% av funksjonaliteten og heller fokusere på enkle billige programmer som gjør noen få nyttige oppgaver. Det er jo det som har vært suksessformelen for iphone. Kanskje blir dette tydeligere i OSX Lion.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
trex skrev:
Ikke Office for mac og ingen! Adobe-produkter. Ingen proffe titler for muskkproduksjon.

Men det er kanskje ikke ment som en full software-nettbutikk?

Mere som en godtebutikk for "kjekt å ha"-program avhengige.
Appstore er Apples måte å tuske til seg fortjeneste fra softwaresalg de har gått glipp av inntil nå. Det er selvfølgelig bra for små utviklere fordi de får markedsført seg på skjermen til alle som har en Mac. Har ingen tro på at Microsoft eller Adobe dukker opp her. Isåfall dreier det seg trolig om amputerte versjoner.

For Apple selv er det jo svært gunstig å vise frem feks Aperture og iWork som alltid kommer i skyggen av C1/Lightroom og Office/OO.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Og så kan man kjøpe Apple-programmene enkeltvis i stedet for å innstallere hele suiten. Aperture er jo ellers en god deal om man har bra maskinvare.
 
V

vredensgnag

Gjest
ayaboh skrev:
trex skrev:
Ikke Office for mac og ingen! Adobe-produkter. Ingen proffe titler for muskkproduksjon.

Men det er kanskje ikke ment som en full software-nettbutikk?

Mere som en godtebutikk for "kjekt å ha"-program avhengige.
Appstore er Apples måte å tuske til seg fortjeneste fra softwaresalg de har gått glipp av inntil nå. Det er selvfølgelig bra for små utviklere fordi de får markedsført seg på skjermen til alle som har en Mac. Har ingen tro på at Microsoft eller Adobe dukker opp her. Isåfall dreier det seg trolig om amputerte versjoner.

For Apple selv er det jo svært gunstig å vise frem feks Aperture og iWork som alltid kommer i skyggen av C1/Lightroom og Office/OO.
70:30 split til utviklere, utbetales hver måned. Det er å "tuske til seg fortjeneste?"

Det er 160 millioner potensielle kunder gjennom AppStore. Hva tror du det ellers koster å nå og å selge til dem via andre kanaler? Selv en omvendt split ville vært gunstig.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.784
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Noen som har prøvd music Player x i app store. ?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
Regner med at det kommer større utvalg etterhvert, men jeg setter nå pris på å kjøpe iMovie til 85 kroner i stedet for 679 kroner for iLife-pakken. For oss reisende fanter så er det jo dessuten befriende å kunne kjøpe det man trenger/ønsker når man vil, der og da.
 
Topp Bunn